داروی آپروتینین (Aprotinin)

داروی آپروتینین (Aprotinin)

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۳۹۹-۱۱-۱۱
  • در : داروهای صنعتی

مقدمه

از داروی آپروتینین (Aprotinin) جهت پیشگیری از خونریزی های وسیع در جراحی‌ ها از جمله جراحی های قلب و درمان پانکراتیت حاد استفاده می شود. به دلیل بروز عوارض شدید در هنگام مصرف این دارو، آپروتینین را بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

هشدارها

داروی آپروتینین (Aprotinin)

داروی آپروتینین (Aprotinin)

برخی مطالعات خطر مرگ بالا با آپروتینین را نشان داده اند. لذا با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات ناشی از مصرف آپروتینین صحبت کنید.

این دارو ممکن است روی برخی آزمایشات آزمایشگاهی تأثیر بگذارد. پس باید به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی و آزمایشگاه خود اطلاع دهید که از آپروتینین استفاده می کنید.

این دارو خطر مشکلات کلیوی را افزایش می دهد و ممکن است نیاز به دیالیز بعد از جراحی باشد. این خطر در افرادی که قبلاً مشکلات کلیوی داشته اند یا افرادی که از داروهایی استفاده می کنند که ممکن است به کلیه ها آسیب برسانند (مانند جنتامایسین)، بیشتر است. با دکتر خود در این مورد صحبت کنید.

در هنگام مصرف آپروتینین ممکن است عوارض جانبی آلرژیکی بسیار بد و گاه کشنده اتفاق افتد. اگر در ۱۲ ماه گذشته از آپروتینین استفاده کرده باشید، این خطر بیشتر است. پزشک باید شما را از نزدیک تحت نظر قرار دهد.

موارد مصرف آپروتینین

  • برای کاهش خونریزی در طی جراحی قلب استفاده می شود.

قبل از مصرف آپروتینین پزشک باید چه اطلاع داشته باشد؟

  • اگر به آپروتینین یا سایر داروها، غذاها یا مواد دیگر حساسیت دارید، باید در مورد آلرژی و علائمی که در شما به وجود می آید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر در ۱۲ ماه گذشته دارویی به شما تجویز شده است که حاوی آپروتینین بوده است.

این موارد لیست کاملی از تمام داروها یا مشکلات سلامتی نیست که با آپروتینین تداخل می کنند.

لذا در مورد تمام داروهای خود (تجویز شده یا OTC، محصولات گیاهی، ویتامین ها) و مشکلات سلامتی تان به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. زیرا باید مطمئن شوید که مصرف آپروتینین با وجود تمام داروها و مشکلات سلامتی تان، برای شما بی خطر است. بدون مشورت با پزشک، دوز دارو را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

برخی از مواردی که باید در  هنگام مصرف آپروتینین بدانیم.

به کلیه ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید که داروی آپروتینین مصرف می کنید. این اشخاص شامل پزشکان، پرستاران، داروسازان و دندانپزشکان می باشد.

همانطور که پزشک به شما گفته است، عملکرد خون را بررسی کنید.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. شما باید در مورد مزایا و خطرات ناشی از مصرف آپروتینین در دوران بارداری اطلاعات کافی داشته باشید.

در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. شما باید در مورد هر گونه خطری که ممکن است کودک تان را تهدید کند، با پزشکتان صحبت کنید.

آپروتینین چگونه مصرف می شود؟

داروی آپروتینین (Aprotinin)

داروی آپروتینین (Aprotinin)

طبق دستور پزشک از آپروتینین استفاده کنید. تمام اطلاعاتی را که به شما داده شده را به دقت مطالعه کنید و برطبق دستورالعمل ها عمل نمایید.

این دارو به صورت تزریق داخل وریدی در طی یک دوره زمانی تجویز می شود.

قبل از اولین دوز، دوز آزمایشی به شما داده می شود.

اگر یک نوبت مصرف دارو را فراموش کنیم باید چه کار کنیم؟

با پزشک خود تماس بگیرید تا وی مشخص کند که چه کاری باید انجام دهید.

عوارض جانبی داروی آپروتینین

هشدار / احتیاط: عوارض جانبی حتی اگر نادر هم باشند، اما ممکن است بعضی از افراد هنگام مصرف دارو، عوارض جانبی بسیار بد و گاه کشنده ای داشته باشند. در صورت داشتن هر یک از علائم یا نشانه های زیر که ممکن است مربوط به عارضه جانبی بسیار شدیدی باشد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید یا از اورژانس کمک بگیرید:

  • علائم واکنش آلرژیک مانند بثورات پوستی، کهیر، خارش، پوستی قرمز، متورم، تاول زده یا پوسته پوسته شده با یا بدون تب، خس خس سینه، فشار در قفسه سینه یا گلو، مشکلات تنفسی، بلعی یا در صحبت کردن، گرفتگی صدا به صورت غیرمعمول یا تورم دهان، صورت، لب ها، زبان یا گلو.
  • علائم مشکلات کلیوی مانند عدم دفع ادرار، تغییر میزان دفع ادرار، خون در ادرار یا افزایش وزن زیاد.
  • سرگیجه بسیار بد
  • ضربان قلب سریع
  • ناراحتی معده
  • درد یا فشار در قفسه سینه
  • درد و تحریک در محلی که آپروتینین تزریق شده است.

سایر عوارض جانبی دیگر آپروتینین چیست؟

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. با این حال، بسیاری از افراد هیچ گونه عوارض جانبی ندارند یا عوارض جانبی بسیار جزئی در آن ها ایجاد می شود. در صورت بروز عوارض جانبی که شما را آزار می دهد یا از بین نمی رود، با پزشک خود تماس بگیرید یا از اورژانس کمک بگیرید.

موارد ذکر شده شامل تمام عوارض جانبی داروی آپروتینین نیستند. اگر در مورد عوارض جانبی سوالی داشتید باید از پزشک خود راهنمایی خواسته و از وی مشاوره پزشکی بخواهید.

در صورت اوردوز چه باید کرد؟

اگر فکر می کنید از دارو بیش از حد مصرف کرده اید و علائم اوردوز با دارو را دارید، با مرکز کنترل سم تماس بگیرید یا فوراً به اورژانس زنگ بزنید. قبل از تماس با اورژانس اطلاعاتی در مورد علائم به وجود آمده، میزان مصرف و زمان مصرف دارو را داشته باشید.

چگونه باید آپروتینین را نگه داری کنیم؟

داروی آپروتینین (Aprotinin)

داروی آپروتینین (Aprotinin)

اگر نیاز است که داروی آپروتینین را در خانه نگه داری کنید، با پزشک، پرستار یا داروساز خود در مورد نحوه نگه داری آن صحبت کنید.

اطلاعاتی برای مصرف کننده

اگر علائم یا مشکلات سلامتی شما بهتر نشد و یا حتی بدتر شدند، با پزشک خود تماس بگیرید.

داروهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و داروهای شخص دیگری را نیز مصرف نکنید.

همه داروها را در جای امنی نگه داری کنید و داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

داروهای مصرف نشده یا تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید.

بعضی از داروها ممکن است بروشور اطلاعاتی دیگری برای بیمار داشته باشند. اگر در مورد آپروتینین سوالی دارید، لطفاً با پزشک، پرستار، داروساز یا سایر ارائه دهنده خدمات بهداشتی مشورت کنید.

کلام پایانی

از داروی آپروتینین (Aprotinin) برای جلوگیری از خونریزی های گسترده در جراحی‌ ها از جمله جراحی های قلب و درمان پانکراتیت حاد استفاده می شود. به دلیل بروز عوارض شدید در هنگام مصرف این دارو، آپروتینین را بدون تجویز پزشک استفاده نکنید و استفاده خودسرانه از دارو نداشته باشید.