امواج مغزی تتا چیست و چه کاری انجام می دهد؟

امواج مغزی تتا چیست و چه کاری انجام می دهد؟

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۷-۰۷
  • در : اخبار پزشکی

مغز شما مدام انفجار فعالیت الکتریکی تولید می کند. در حقیقت ، اینگونه گروه های عصبی مغز شما با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. وقتی مغز شما این پالس های الکتریکی را تولید می کند ، این همان چیزی است که به عنوان فعالیت موج مغزی شناخته می شود.

مغز شما پنج نوع مختلف امواج مغزی تولید می کند که هر کدام با سرعت متفاوتی عمل می کنند. پنج نوع مختلف امواج مغزی از سریعترین تا کندترین موارد عبارتند از:

  • گاما
  • بتا
  • آلفا
  • تتا
  • دلتا

در این مقاله ، ما نگاه دقیق تری به امواج مغزی تتا ، عملکرد آنها و تفاوت آنها با سایر انواع امواج مغزی می اندازیم.

امواج مغزی تتا چیست؟

امواج مغزی تتا هنگام خواب یا خوابیدن رخ می دهد ، اما در عمیق ترین مراحل خواب رخ نمی دهد. آنها ممکن است زمانی رخ دهند که در حال خوابیدن هستید یا در آن مرحله سبک خواب ، قبل از بیدار شدن ، معلق هستید.

امواج مغزی تتا همچنین می تواند هنگام بیدار شدن رخ دهد ، اما در یک حالت بسیار آرام آرام. حالتی که برخی ممکن است آن را “خلبان خودکار” توصیف کنند. با این حال ، اگر در هنگام بیداری سطح بالایی از امواج تتا را تجربه کنید ، ممکن است کمی کسل کننده یا پراکنده احساس کنید.

کارشناسان معتقدند که امواج تتا برای پردازش اطلاعات و ایجاد خاطرات مهم هستند. و از آنجا که محققان در مورد نحوه کار و نحوه ارتباط آنها با انواع مختلف یادگیری بیشتر می آموزند ، این دانش هنگام تعیین بهترین راه برای کمک به افراد در یادگیری مفید خواهد بود.

امواج مغزی چگونه اندازه گیری می شوند؟

آزمایشی به نام الکتروانسفالوگرام (EEG) می تواند فعالیت الکتریکی مغز شما را ارزیابی کرده و امواج را که بر حسب چرخه در ثانیه یا هرتز (هرتز) اندازه گیری می شود ، ثبت کند.

امواج متفاوتی بر اساس آنچه شما انجام می دهید و احساس شما در زمان های مختلف رخ می دهد.

امواج تتا چگونه با امواج مغزی دیگر مقایسه می شود؟

به امواج مغزی خود به عنوان طیفی فکر کنید که از بسیار سریع تا بسیار کند متغیر است. این طیف بدون هر پنج نوع امواج مغزی کامل نخواهد بود.

امواج تتا نزدیک به انتهای پایین طیف می افتند. آنها از امواج آلفا کندتر اما از امواج دلتا سریعتر هستند. EEG امواج تتا را در محدوده ۴ تا ۸ هرتز اندازه گیری می کند.

هر پنج نوع امواج مغزی نقشهای متفاوت اما مهمی را در رابطه با سلامتی و رفاه شما ایفا می کنند. در زمان های مختلف روز ، انواع مختلف امواج مغزی فعال خواهند بود و این طبیعی است.

عوامل خاصی می توانند این چرخه طبیعی را مختل کنند ، مانند استرس ، برخی داروها و کمبود خواب کافی و با کیفیت بالا.

اعم از سریعترین تا کندترین ، در اینجا چهار نوع دیگر از امواج مغزی است که مغز شما به طور منظم تولید می کند.

امواج گاما (Gamma)

امواج گاما سریعترین امواج مغزی هستند. آنها تا محدوده ۱۰۰ هرتز و احتمالاً حتی سریعتر نوسان می کنند ، زیرا اندازه گیری دقیق آنها دشوار است.

هنگامی که شما به شدت بر روی چیزی تمرکز کرده اید یا در حل مشکل به طور کامل مشغول هستید ، مغز شما امواج گاما تولید می کند. وقتی مغز شما امواج گاما را شلیک می کند ، احتمالاً در اوج تمرکز هستید.

امواج آلفا (Alpha)

اگر پزشک شما الکترودهایی را روی پوست سر شما قرار می دهد در حالی که شما آرام نشسته اید و در حال استراحت هستید ، اما به چیزهای زیادی فکر نمی کنید ، به احتمال زیاد امواج آلفا بر نتایج EEG تسلط دارند.

امواج مغزی آلفا بین ۸ تا ۱۲ هرتز اندازه گیری می کنند و درست در وسط طیف می افتند.

امواج دلتا (Delta)

در انتهای طیف امواج مغزی – زیر امواج تتا – امواج دلتا پایین ، عمیق و آهسته قرار دارند.

هر دو امواج دلتا و امواج تتا در هنگام خواب رخ می دهند ، اما امواج دلتا موج هایی هستند که هنگام خواب عمیق و ترمیمی غالب می شوند. آنها در محدوده ۰٫۵ و ۴ هرتز اندازه گیری می شوند.

آیا می توانید امواج مغزی تتا خود را دستکاری کنید؟

ما هنوز در مورد نحوه عملکرد امواج تتا و چگونگی افزایش فعالیت آنها و اینکه چرا ممکن است مفید یا مفید باشد ، یاد می گیریم.

اگرچه تحقیقات محدود است ، اما اطلاعاتی در مورد امواج مغزی تتا در سالهای اخیر به دست آمده است.

نتایج یک مطالعه کوچک موج مغزی ۲۰۱۷ را در نظر بگیرید. محققان نتایج ایمپلنت های بی سیم را که فعالیت امواج مغزی را در چهار داوطلب ثبت کرده بودند ، تجزیه و تحلیل کردند.

آنها دریافتند که نوسانات موج تتا زمانی افزایش می یابد که شرکت کنندگان سعی می کردند در محیطی ناآشنا حرکت کنند. علاوه بر این ، محققان دریافتند که فعالیت موج تتا با حرکت سریعتر شرکت کنندگان در مطالعه افزایش می یابد.

یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۷ شیوه ای را بررسی کرد که به نظر می رسد فعالیت موج تتا با یک نوع خاص از یادگیری مرتبط است. این نوع یادگیری زمانی اتفاق می افتد که شما کاری را انجام می دهید که ممکن است آگاهانه به آن دسترسی نداشته باشید ، مانند یادگیری دوچرخه سواری. این به عنوان یادگیری ضمنی شناخته می شود.

این تحقیق نشان می دهد که بررسی فعالیت امواج مغزی می تواند در کشف نحوه آموزش افراد برای یادگیری انواع خاصی از اطلاعات یا انجام وظایف خاص مفید باشد.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که ممکن است بتوانند از شواهد فعالیت موج تتا برای تشخیص اختلالاتی مانند بیماری آلزایمر استفاده کنند.

علاوه بر این ، تحقیقات قبلی معتقد است که یافتن راه هایی برای افزایش فعالیت موج آلفا و تتا می تواند به کاهش اضطراب در افرادی که از اختلال اضطراب عمومی (GAD) رنج می برند کمک کند.

تحقیقات بیشتری برای توضیح بیشتر نحوه استفاده از الگوهای موج تتا برای کمک به افراد در یادگیری و ایجاد خاطرات و جلوگیری از اضطراب مورد نیاز است.

ضربات دو گوش چیست؟

یک راه ممکن برای تأثیرگذاری بر مغز و تولید امواج تتا ، گوش دادن به ضربات دو گوشی است.

تصور کنید که هدست دارید. در گوش چپ شما می توانید صدایی را بشنوید که یک فرکانس خاص است ، اما صدایی که در گوش راست می شنوید کمی متفاوت است ، شاید فرکانسی کمی سریعتر یا کندتر.

مغز شما باید خود را با شنیدن این دو فرکانس رقیب همزمان تنظیم کند ، بنابراین در نهایت شما شروع به شنیدن صدای جداگانه ای می کنید که از تفاوت آن دو فرکانس ایجاد شده است.

آیا ضربات دو گوش می تواند شما را در حالت تتا قرار دهد؟

برخی معتقدند که گوش دادن به ضربات دو گوش می تواند به شما در گرفتن آرامش کمک کند. برخی حتی پیشنهاد می کنند که ضربان دو گوش می تواند به خواب بهتر کمک کند.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۷ نشان داد که نوع خاصی از ضربات دو گوش به برخی از افراد در رسیدن به حالت مراقبه کمک می کند. باید تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی سازگاری آن با آرامش و کاهش استرس در آینده انجام شود.

سخن پایانی

مغز شما پنج نوع موج مغزی تولید می کند که هر کدام با سرعت متفاوتی عمل می کنند. برخی از آنها بسیار سریع هستند ، در حالی که برخی دیگر بسیار کندتر هستند. امواج تتا کندتر از امواج گاما ، بتا و آلفا ، اما سریعتر از امواج دلتا هستند.

مغز شما تمایل دارد هنگام خوابیدن یا خواب دیدن امواج تتا تولید کند. آنها معمولاً هنگام خوابیدن یا قبل از بیدار شدن رخ می دهند. امواج مغزی تتا همچنین می تواند زمانی رخ دهد که شما بیدار هستید و در وضعیت روحی بسیار آرام هستید.

هنوز اطلاعات زیادی در مورد فعالیت الکتریکی مغز وجود دارد. آنچه ما تا کنون در مورد امواج تتا می دانیم این است که آنها به ما در یادگیری کمک می کنند ، و شاید روزی ، ما بیشتر بدانیم که چگونه می توانیم از این دانش برای بهبود توانایی خود در آرامش و یادگیری مؤثرتر استفاده کنیم.