خواص چای سیاه | ۱۰ خاصیت چای سیاه از نظر علم پزشکی

خواص چای سیاه | ۱۰ خاصیت چای سیاه از نظر علم پزشکی

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۳۹۹-۰۹-۳۰
  • در : داروهای گیاهی نوشیدنی ها

بعد از آب، چای یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی های جهان است، چای از برگ های گیاه کامیلا گرفته می شود و معمولا با گیاهان مختلف دیگری برای بهبود طعم و مزه ترکیب می شود. چای سیاه طعم و کافئین بیشتری از سایر دمنوش های های گیاهی دارد ولی نسبت به قهوه کافئین کمتری دارد، خواص چای سیاه نیز به دلیل وجود انتی اکسیدان هایی است که می توانند باعث کاهش التهاب در بدن شوند ما اینجا تعدادی از خواص چای سیاه به شما معرفی می کنیم؛

۱- خاصیت انتی اکسیدانی دارد

انتی اکسیدان ها معروف هستند که فواید بسیار زیادی دارند مصرف شان می تواند رادیکال های آزاد را خنثی کند و از آسیب سلولی جلوگیری کند که در نهایت می تواند خطر بیماری های مزمن را کاهش دهد. پلی فنول ها نوعی از آنتی اکسیدان ها هستند که می توانند در بعضی غذاها و آشامیدنی ها یافت شوند مانند چای سیاه.

در حالیکه که داروها و مکمل های زیادی حاوی آنتی اکسیدان هستند بهترین روش مصرف آن ها از طریق مواد غذایی و آشامیدنی هاست.

هم چنین مطالعه ای روی موش های آزمایشگاهی برای بررسی تاثیر چای سیاه در چاقی و قند خون نشان داد که چای سیاه می تواند چربی خون و قند خون را کاهش دهد.

۲- خواص چای سیاه برای قلب.

چای ترکیبی دیگری از آنتی اکسیدان ها دارد که فلاونوئید ها نامیده می شوند و دارای فواید زیادی مخصوصا برای قلب هستند نوشیدن چای سیاه به طور مرتب می تواند باعث کاهش فاکتورهای خطرناک در بیماری های قلبی شود مانند فشار خون بالا، چربی خون بالا، تریگلیسیرید بلا و چاقی.

یک مطالعه تصادفی نشان داد که استفاده مرتب از چای سیاه برای ۲ هفته می تواند باعث کاهش ۳۶% تری گلیسیرید، کاهش ۱۸% قند خون و کاهش چربی خون به میزان ۱۷% شود.

مطالعه دیگری نشان داد افرادی که ۳ لیوان چای سیاه در روز می نوشند خطر بیماری قلبی را ۱۱% کاهش می دهند.

خواص چای سیاه

خواص چای سیاه

۳- باعث کاهش چربی بد خون (LDL) می شود.

بدن ما دارای دو نوع کلسترول است کلسترول خوب HDL و کلسترول بد LDL. مقادیر بالای کلسترول بد باعث گرفتگی و بند آمدن عروق و شریان ها شود و در بلند مدت خطر حمله قلبی را افزایش می دهد. مطالعه ای در سال ۲۰۱۸ نشان داد که مصرف ۵ لیوان چای سیاه در روز باعث کاهش کلسترول بد خون به میزان ۱۱% می شود.

۴- باعث بهبود عملکرد روده ها می شود.

کمک به بهبود عملکرد و پاکسازی روده ها از دیگر خواص چای سیاه است، باکتری های موجود در روده ها نقش بسیار زیادی در سلامت ما دارند چرا که روده حاوی میلیارد ها باکتری از جمله ۷۰% تا ۸۰% سلول های سیستم ایمنی بدن هستند. هم چنین مطالعات نشان می هد که نوع باکتری های موجود در روده نقش بسیار زیادی در ایجاد یا پیشگیری از بیماری هایی چون مشکلات  قلبی عروقی، دیابت، سندروم روده تحریک پذیر، چاقی و حتی سرطان دارند. پلی فنول های موجود در چای سیاه نقش زیادی در رشد و تکثیر باکتری های خوب و جلوگیری از رشد باکتری های بد دارند علاوه بر این چای سیاه نوعی خاصیت ضد میکروبی دارد که باکتری ها و میکروب های مضر را می کشد و باعث بهبود سلامت روده و سیستم ایمنی بدن می شود.

۵- باعث کاهش فشار خون می شود.

فشارخون بالا مشکل حدود ۱ میلیارد نفر در جهان است

این مسئله می تواند باعث افزایش خطر بیماری های قلبی و کلیوی، سکته، مشکلات بینایی و سکته قلبی شود اما تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند باعث کاهش فشار خون  شود.

در یک مطالعه، عده ای به مدت ۶ ماه روزانه ۳ لیوان چای سیاه نوشیدند بعد از پایان دوره محققان دریافتند کسانی که چای سیاه نوشیده بودند نسبت به کسانی که مصرف نکرده بودند فشار خون پایین تری داشتند

خواص چای سیاه

مزارع چای در تایوان

۶- خواص چای سیاه در پیشگیری از سکته

سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که یک رگ در مغز مسدود یا پاره شود، این دومین عامل مرگ و میر در جهان است. خوشبختانه ۸۰% سکته ها قابل پیشگیری هستند مدیریت رژیم غذایی، داشتن فعالیت فیزیکی، کنترل فشار خون و سیگار نکشیدن می تواند باعث کاهش خطر سکته شود.

در یک مطالعه که ۷۴۹۶۱ نفر را در مدت ۱۰ سال زیر نظر داشتند به این نتیجه رسیدند که آن هایی که روزانه ۴ یا ۵ لیوان چای سیاه می نوشیدند حدود ۳۲% خطر سکته را کاهش دادند.

۷- باعث کاهش قند خون می شود.

قند خون بالا باعث مشکلات و بیماری های زیادی میشود مانند دیابت نوع۲، چاقی، بیماری های قلبی عروقی، سکته و افسردگی.

نوشیدن مقادیر زیادی شکر باعث بالا رفتن قند خون و افزایش خطر دیابت نوع ۲ می شود.

در یک مطالعه آزمایشی تاثیر چای سیاه بر انسولین مورد بررسی قرار گرفت نتایج نشان داد که چای سیاه می تواند عملکرد انسولین را ۱۵ برابر بهبود بخشد. هم چنین ترکیباتی در چای سیاه به نام کاتچین قرار دارند که می توانند باعث افزایش سطح انسولین و کاهش قند خون شوند.

خواص چای سیاه

خواص چای سیاه

۸- ممکن است باعث کاهش خطر سرطان شود

بله، پیشگیری از سرطان نیز جزء یکی از خواص چای سیاه است، بیش از صد نوع سرطان وجود دارد که بعضی از آن ها غیرقابل پیشگیری هستند با وجود این پلی فنول هایی که در چای سیاه هستند می توانند باعث کاهش خطر سرطان شوند.

در پژوهشی در مورد تاثیر چای بر سرطان محققان دریافتند که چای ممکن است در تنظیم کردن سلول های سرطانی و پیشگیری از تکثیر آن ها نقش داشته باشد هم چنین مطالعات دیگری از اثر چای سیاه بر کاهش مدت زمان زنده ماندن سلول های سرطانی خبر داده اند.

۹- باعث بهبود تمرکز می شود

خواص چای سیاه محدود به بدن نیست بلکه حتی ذهن و مغز شما را هم تحت تاثیر قرار می دهد، چای سیاه دارای کافئین و یک آمینو اسید به نام ال تئانین است که می تواند باعث بهبود تمرکز شود. ال تئانین باعث افزایش آلفا در مغز شده و در نتیجه باعث ارامش و تمرکز بیشتر می شود

۱۰- تهیه آسان

ممکن است تهیه آن جزء خواص چای سیاه نباشد ولی نباید از این حقیقت گذشت که چای راحت ترین و دم دست ترین نوشیدنی است که هرجایی و هرطوری بخواهید درست می کنید.

برای تهیه هر فنجان چای دو تا سه گرم برگ خشک شده چای کافی است بعد از آن، حدود ۳-۵ دقیقه صبر کنید تا چای دم بکشد بعد از دم کشیدن برگ های چای را بیرون بریزید و از چای خوش طعم تان لذت ببرید.

خواص چای سیاه

خواص چای سیاه