هر آنچه که باید درباره مزایای چرت زدن بدانید

هر آنچه که باید درباره مزایای چرت زدن بدانید

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۷-۰۱
  • در : اخبار پزشکی

یافتن زمان برای چرت زدن سریع مزایای زیادی را به همراه دارد. چرت زدن سریع می تواند عملکرد شما را افزایش داده ، هوشیاری را افزایش داده و روحیه شما را بهبود بخشد. نکته مهم در چرت زدن این است که آن را کوتاه نگه دارید – ۱۰ تا ۲۰ دقیقه – بنابراین شما بیش از حد وارد چرخه خواب نمی شوید ، که در واقع می تواند باعث احساس عصبانیت و خستگی بیشتر از قبل شود.

تفاوت چرت زدن و خوابیدن

وقتی ۱۰ تا ۲۰ دقیقه چرت می زنید ، وارد مرحله اول و گاهی اوقات دوم خواب می شوید. این فقط کافی است تا شما را تازه کرده و از مزایای چرت زدن لذت ببرید.

در طول خواب واقعی بدن شما این فرصت را دارد که هر پنج مرحله از چرخه خواب را چند بار تکمیل کند ، که برای اکثر بزرگسالان سالم هر ۹۰ تا ۱۱۰ دقیقه تکرار می شود.

هنگامی که به خواب عمیق تری می روید ، مغز شما کمتر به محرک های خارجی واکنش نشان می دهد و این امر باعث می شود که بیدار شدن از خواب سخت تر شود و احتمال بروز خستگی و خستگی در شما افزایش می یابد.

فواید چرت سالم

فواید چرت زدن برای سلامتی به طور علمی اثبات شده است. در اینجا نگاهی به چگونگی چرت زدن سریع می توانید برای شما انجام دهیم.

بهبود عملکرد

مطالعات مختلف نشان داده است که چرت های روزانه بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه می تواند عملکرد را افزایش داده و شما را در محل کار پربارتر کند. چرت زدن ها بهبود یافته است:

  • سرعت حرکتی
  • زمان پاسخ
  • هوشیاری

یادگیری پیشرفته

بر اساس مطالعات مختلف ، چرت زدن در طول روز می تواند مهارت های یادگیری شما را بهبود بخشد. چرت زدن نه تنها تمرکز و حافظه شما را بهبود می بخشد ، که می تواند به شما در یادگیری و حفظ اطلاعات کمک کند ، بلکه مطالعات معتبر نیز نشان داده است که توانایی یادگیری اطلاعات جدید بلافاصله پس از چرت زدن افزایش می یابد.

مزایای چرت زدن در یادگیری از اوایل شروع می شود. یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۵ نشان داد که چرت زدن یادگیری کلمات را در نوزادان بهبود می بخشد.

فشار خون پایین

تحقیقات جدید نشان می دهد که چرت زدن ظهر می تواند فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. نتایج یک مطالعه ارائه شده در نشست علمی سالانه کالج قلب آمریکا در ۲۰۱۹ نشان می دهد که خواب ظهر به همان اندازه در کاهش فشار خون مؤثر است که سایر شیوه های زندگی ، مانند کاهش نمک و مصرف الکل.

این مطالعه نشان داد که به طور متوسط ​​، چرت زدن فشار خون را ۵ میلی متر جیوه کاهش می دهد. این نیز قابل مقایسه با مصرف دوز پایین فشار خون است که معمولاً فشار خون را ۵ تا ۷ میلی متر جیوه کاهش می دهد.

سندرم
بیشتر بخوانید : سندرم خواب کوتاه چیست؟

افت فشار خون فقط ۲ میلی متر جیوه می تواند خطر حمله قلبی را تا ۱۰ درصد کاهش دهد.

روحیه بهتر

چرت زدن در طول روز می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد. چرت های کوتاه سطوح انرژی را افزایش داده و به شما کمک می کند تا بعد از ظهر دچار رکود شوید. آنها همچنین با افزایش مثبت اندیشی و تحمل بهتر ناامیدی ارتباط دارند.

اگر یک شب خوب نخوابید ، چرت زدن سریع نیز می تواند به شما کمک کند احساس خستگی و تحریک پذیری کمتری داشته باشید.

عوارض خواب روزانه

در حالی که نشان داده شده است که چرت زدن مزایای متعددی برای سلامتی دارد ، می تواند عوارض جانبی ایجاد کند و حتی پیامدهای منفی برای سلامتی شما در زمانی که به درستی زمان بندی نشده یا در صورت داشتن شرایط زمینه ای خاص وجود دارد.

چرت های بیش از ۲۰ دقیقه می تواند اینرسی خواب را افزایش دهد ، که باعث می شود احساس خستگی و بی نظمی داشته باشید. این اتفاق زمانی می افتد که از خواب عمیق بیدار می شوید. اگر از قبل بی خوابی دارید ، علائم اینرسی خواب شدیدتر است و بیشتر طول می کشد.

چرت زدن زیاد یا دیر در طول روز می تواند خواب راحت را دشوار کند. این حتی برای افراد مبتلا به بی خوابی که از قبل در خوابیدن در شب مشکل دارند ، بدتر است.

بر اساس یک متاآنالیز در سال ۲۰۱۵ ، چرت زدن طولانی تر در طول روز نیز با افزایش قابل توجهی در خطر بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از تمام علل مرتبط است. نتایج نشان داد که چرت های روزانه بیش از ۶۰ دقیقه در مقایسه با نخوابیدن با خطر بالاتری از بیماری های قلبی و مرگ به دلایل مختلف همراه است. سن ، سلامت کلی و عادات خواب ممکن است در این امر نقش داشته باشند.

چرت زدن باید چقدر طول بکشد؟

اگر چرت زدن های خود را به ۱۰ تا ۲۰ دقیقه محدود کنید ، می توانید احساس هوشیاری و سرزندگی بیشتری کنید. بیشتر از آن ، به ویژه بیش از ۳۰ دقیقه ، احتمالاً شما را دچار کسالت ، کسالت و خستگی بیشتر از قبل از بستن چشم می کند.

استثنا در این مورد این است که شما کم خوابی دارید و این تجمل را دارید که بتوانید به اندازه کافی برای چرخه کامل خواب ، حداقل ۹۰ دقیقه ، چرت بزنید.

بهترین زمان برای چرت زدن چه موقع است؟

بهترین زمان برای چرت زدن بستگی به عوامل فردی مانند برنامه خواب و سن شما دارد. برای اکثر مردم ، چرت زدن زود هنگام بعد از ظهر بهترین راه است. چرت زدن بعد از ساعت ۳ بعد از ظهر می تواند خواب شبانه را مختل کند.

خواب طولانی برای بزرگسالان در مقابل کودکان چقدر باید باشد؟

کودکان و بزرگسالان نیازهای متفاوتی برای خواب دارند و این در طول زندگی ما همچنان تغییر می کند. تعیین مدت زمان چرت زدن بستگی به میزان خواب روزانه و میزان واقعی خواب شما دارد.

در کودکان ، توصیه برای زمان های چرت با سن متفاوت است به شرح زیر:

  • ۰ تا ۶ ماه: دو یا سه چرت روزانه که هر کدام ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت طول می کشد
  • ۶ تا ۱۲ ماه: دو چرت روزانه ، ۲۰ دقیقه تا چند ساعت طول می کشد
  • ۱ تا ۳ سال: یک چرت بعد از ظهر ۱ تا ۳ ساعت طول می کشد
  • ۳ تا ۵ سال: یک چرت بعد از ظهر ۱ یا ۲ ساعت طول می کشد
  • ۵ تا ۱۲ سال: در صورتی که ۱۰ یا ۱۱ ساعت توصیه شده در شب بخوابند نیازی به چرت زدن نیست

یک فرد بالغ سالم نیازی به چرت زدن ندارد ، اما می تواند از چرت زدن ۱۰ تا ۲۰ دقیقه یا ۹۰ تا ۱۲۰ در صورت کمبود خواب بهره مند شود. برخی از شواهد معتبر وجود دارد که نشان می دهد افراد مسن از چرت زدن بعد از ظهر به مدت یک ساعت سود می برند.

با خواب زیاد یا کم چه اتفاقی برای بدن شما می افتد

خواب زیاد یا خیلی کم می تواند اثرات منفی داشته باشد و هر دو می توانند نشانگر یک مشکل اساسی باشند.

خواب بیش از حد می تواند مدت ها بعد از بیدار شدن احساس خستگی در شما ایجاد کند. خواب بیش از حد با افزایش تعدادی از شرایط مرتبط است ، از جمله:

  • بیماری قلبی
  • چاقی
  • دیابت نوع ۲
  • مرگ زودهنگام

خواب کم نیز می تواند تعدادی از آثار منفی بر سلامتی شما داشته باشد. عدم خواب کافی باعث خواب آلودگی و تحریک پذیری روز می شود و می تواند بر عملکرد شما تأثیر بگذارد.

سایر آثار کم خوابی عبارتند از:

  • افزایش وزن
  • افزایش خطر ابتلا به دیابت ، بیماری های قلبی و فشار خون بالا
  • میل جنسی پایین
  • افزایش خطر تصادفات
  • اختلال حافظه
  • مشکل در تمرکز

سخن پایانی

چرت زدن ممکن است تجملاتی باشد که افراد کمی می توانند در این روزهای پرتنش هزینه آن را بپردازند ، اما اگر بتوانید حتی ۱۰ دقیقه در طول روز از خواب باز بمانید ، می توانید مزایای بیشماری برای سلامتی خود به دست آورید.