آیا باید در مورد بودن در معرض میدان الکترومغناطیس نگران باشیم؟

آیا باید در مورد بودن در معرض میدان الکترومغناطیس نگران باشیم؟

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۷-۲۰
  • در : اخبار پزشکی

اکثر ما به راحتی های الکترونیکی زندگی مدرن عادت کرده ایم. اما تعداد کمی از ما از خطرات احتمالی سلامتی ناشی از ابزارهایی که باعث می شوند جهان ما کار کند آگاه هستیم.

خطوط برق ، تلفن های همراه ، مایکروویو ، روترهای Wi-Fi ، رایانه ها و سایر لوازم خانگی امواج انرژی نامرئی را به بیرون ارسال می کنند. میدان های الکتریکی و مغناطیسی (EMF) در هر مکانی که از برق استفاده می شود ، از جمله در خانه و محل کار ، تولید می شود.

برخی از کارشناسان نگران اثرات بالقوه سلامتی این زمینه ها هستند. اما آیا باید نگران باشیم؟

در حالی که اکثر محققان معتقد نیستند اکثر EMF ها خطرناک هستند ، هنوز برخی از دانشمندان هستند که ایمنی قرار گرفتن در معرض میدان الکترومغناطیسی را زیر سوال می برند. بسیاری می گویند تحقیقات کافی در مورد ایمن بودن EMF ها انجام نشده است. بیایید نگاه دقیق تری داشته باشیم.

میدان های الکترومغناطیسی چیست؟

از ابتدای جهان هستی ، خورشید امواج را فرستاده است که EMF ها یا تشعشعات را ایجاد می کند. در همان زمان که خورشید EMF ها را ارسال می کند ، می توانیم انرژی آن را در حال تابش ببینیم. این نور مرئی است.

در آغاز قرن بیستم ، خطوط برق و روشنایی داخلی در سراسر جهان گسترش یافت. دانشمندان متوجه شده اند که خطوط برق که تمام این انرژی را برای جمعیت جهان تامین می کند ، EMF ها را ارسال می کند ، درست مانند خورشید به طور طبیعی.

در طول سالها ، دانشمندان دریافتند که بسیاری از لوازم برقی در حال ظهور ، میدان الکترومغناطیسی را نیز ایجاد می کنند. با پیشرفت دنیای پزشکی ، بسیاری از تجهیزات تشخیصی و درمانی آن ، مانند دستگاه های تصویربرداری برای اشعه ایکس و سی تی اسکن نیز EMF ها را ایجاد می کنند.

امروزه ۹۰ درصد مردم جهان به برق دسترسی دارند و از وسایل برقی استفاده می کنند. این بدان معناست که مقدار زیادی برق و میدان الکترومغناطیسی در سراسر جهان ایجاد می شود.

اما حتی با وجود این همه موج ، دانشمندان به طور کلی فکر نمی کنند که EMF ها یک نگرانی برای سلامتی هستند.

انواع قرار گرفتن در معرض میدان الکترومغناطیسی

تشعشع در طیف الکترومغناطیسی وجود دارد. این تابش از انرژی بسیار بالا (به نام فرکانس بالا) در یک سر طیف ، تا انرژی بسیار کم (یا فرکانس پایین) در انتهای دیگر متغیر است.

نمونه هایی از تشعشعات با انرژی بالا عبارتند از:

  • اشعه ایکس
  • اشعه گاما
  • برخی از اشعه های فرابنفش (UV) با انرژی بالاتر

این تشعشع یونیزه کننده است ، بدین معنا که این انرژی می تواند با حذف الکترون از اتم یا “یونیزاسیون” آن بر سلول های سطح اتمی تأثیر بگذارد. تابش یونیزه می تواند به DNA و سلول های بدن آسیب برساند ، که ممکن است در جهش های ژنتیکی و سرطان نقش داشته باشد.

در طرف دیگر طیف ، تابش بسیار فرکانس پایین (ELF) قرار دارد. این یک نوع تابش غیر یونیزه است. این می تواند اتم ها را در بدن جابجا کند یا آنها را ارتعاش کند ، اما اکثر محققان معتقدند که این کار برای آسیب رساندن به DNA یا سلول ها کافی نیست.

در بین تابش ELF و تابش پرانرژی در طیف انواع دیگری از تابش های غیر یونیزه وجود دارد ، مانند:

  • تابش فرکانس رادیویی (RF)
  • نور مرئی
  • مادون قرمز

میدانهای الکتریکی و مغناطیسی به عنوان یک میدان در اکثر اشکال تابش به هم متصل می شوند. این نتیجه را میدان الکترومغناطیسی (EMF) می نامند.

اما میدان های الکتریکی و مغناطیسی در تابش ELF می توانند به طور مستقل عمل کنند. بنابراین ما از اصطلاحات “میدان مغناطیسی” و “میدان الکتریکی” برای اشاره به این دو میدان متفاوت در تابش ELF استفاده می کنیم.

به طور خلاصه ، در اینجا دو نوع میدان الکترومغناطیسی وجود دارد که ممکن است در معرض آنها قرار بگیرید:

  • EMF های فرکانس بالا این نوع تابش یونیزه کننده است. ادبیات علمی موافق است که قرار گرفتن در معرض زیاد می تواند به DNA یا سلول ها آسیب برساند دستگاه های پزشکی مانند دستگاه های تصویربرداری اشعه ایکس و سی تی اسکن سطوح پایینی از این نوع تابش را تولید می کنند. منابع دیگر شامل تابش گاما از عناصر رادیواکتیو و اشعه ماوراء بنفش از تخت های برنزه یا خورشید است.
  • EMF های فرکانس پایین تا متوسط. این نوع تابش غیر یونیزه کننده است. ملایم است و تصور می شود برای مردم بی ضرر است. لوازم خانگی مانند اجاق های مایکروویو ، تلفن های همراه ، سشوار و ماشین های لباسشویی ، و همچنین خطوط برق و MRI ، این نوع تابش را تولید می کنند. این دسته از EMF ها شامل EMF های فرکانس بسیار پایین (ELF-EMFs) و EMF های فرکانس رادیویی (RF-EMFs) هستند.

EMF های غیر یونیزه از منابع طبیعی و دست ساز بشر تهیه می شوند. میدان مغناطیسی زمین نمونه ای از یک EMF طبیعی است. EMF های ساخته شده توسط انسان به دو نوع طبقه بندی می شوند که هر دو توسط تابش غیر یونیزه ایجاد می شوند:

  • EMF های با فرکانس بسیار پایین (ELF-EMF). این میدان تابش غیر یونیزه می تواند توسط منابع مختلفی از جمله خطوط برق ، سیم کشی برق و لوازم شخصی مانند ریش تراش برقی ، سشوار و پتو برقی ایجاد شود.
  • تابش فرکانس رادیویی. این میدان تابش غیر یونیزه از دستگاه های بی سیم مانند تلفن های همراه ، مترهای هوشمند ، رایانه های لوحی و رایانه های لپ تاپ منتشر می شود. همچنین توسط سیگنال های رادیویی و تلویزیونی ، رادار ، ایستگاه های ماهواره ای و دستگاه های MRI تولید می شود.

منابع تابش

شدت نوردهی میدان الکترومغناطیسی با افزایش فاصله شما از جسمی که امواج را ارسال می کند ، کاهش می یابد. برخی از منابع رایج EMF که سطوح متفاوتی از تابش را منتشر می کنند شامل موارد زیر است:

تشعشعات غیر یونیزه

  • اجاق های مایکروویو
  • کامپیوترها
  • کنتورهای هوشمند
  • روترهای بی سیم (Wi-Fi)
  • تلفن های همراه
  • دستگاه های بلوتوث
  • خطوط برق
  • دستگاه های MRI

تابش یونیزه کننده

  • اشعه ماوراء بنفش (UV): اشعه ماوراء بنفش به طور طبیعی از خورشید و از منابع ساخته شده توسط انسان مانند تخت برنزه ، فتوتراپی و مشعل های جوشکاری ناشی می شود.
  • اشعه ایکس و اشعه گاما: این نوع تشعشع از منابع طبیعی و بشر ساخته می شود. منابع طبیعی شامل گاز رادون ، عناصر رادیواکتیو زمین و پرتوهای کیهانی هستند که از خارج از منظومه شمسی به زمین برخورد می کنند. منابع ساخته شده توسط انسان شامل اشعه ایکس پزشکی و سی تی اسکن و درمان سرطان است.

تحقیق در مورد مضرات

در ادبیات علمی بر سر اینکه آیا EMF ها برای سلامتی انسان خطرناک هستند و در صورت وجود آن ، چقدر اختلاف نظر وجود دارد.

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) EMF های غیر یونیزه کننده را در محدوده فرکانس رادیویی به عنوان گروه ۲B ، سرطان زای احتمالی انسان طبقه بندی کرده است. این زمینه ها توسط محصولات الکترونیکی مانند تلفن های همراه ، دستگاه های هوشمند و تبلت ها تولید می شوند.

IARC زیر نظر سازمان بهداشت جهانی (WHO) فعالیت می کند. این گروه گروهی از دانشمندان را از سراسر جهان به طور منظم گرد می آورد تا خطرات ناشی از سرطان را که توسط عوامل محیطی و شیوه زندگی به انسان ارائه می شود ، ارزیابی کند.

ارزیابی فعلی IARC از سال ۲۰۱۱ به ارتباط احتمالی بین اشعه RF و سرطان در افراد ، به ویژه گلیوما ، یک نوع بدخیم سرطان مغز اشاره کرد.

این نتیجه گیری به این معنی است که ممکن است خطری وجود داشته باشد. این گزارش تأکید کرد که ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و خطر ابتلا به سرطان باید توسط جامعه علمی به دقت کنترل شود. این سازمان می گوید تحقیقات بیشتری در مورد استفاده طولانی مدت و سنگین از تلفن های همراه نیاز است.

برخی از محققان معتقدند که شواهد کافی در مورد آسیب ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت و در سطح پایین در معرض تابش های غیر یونیزه وجود دارد که IARC باید طبقه بندی را به گروه ۱ ، سرطان زا ارتقا دهد.

محققان در سال ۲۰۰۰ تحقیقات قابل توجهی را در مورد ارتباط احتمالی بین تلفن های همراه و سرطان آغاز کردند که بزرگترین مطالعه برای مقایسه موارد سرطان در کاربران و غیر استفاده کنندگان تلفن همراه بود.

محققان میزان سرطان و استفاده از تلفن همراه را در بیش از ۵۰۰۰ نفر در ۱۳ کشور دنبال کردند. آنها ارتباطی بین بیشترین میزان قرار گرفتن در معرض و گلیوما پیدا کردند.

گلیوما بیشتر در همان سمت سر یافت می شد که مردم با آن تلفن صحبت می کردند.

با این وجود ، محققان گفتند که این ارتباط به اندازه کافی قوی نیست تا بتوان نتیجه گرفت که استفاده از تلفن همراه باعث سرطان می شود.

در یک مطالعه کوچکتر و جدیدتر ، محققان داده های تقریباً ۲ دهه را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند افرادی که در معرض سطوح بالای میدان های مغناطیسی با فرکانس بسیار پایین (ELF-EMFs) در طولانی مدت قرار گرفته اند ، خطر ابتلا به سرطان خون حاد میلوئیدی (AML) را افزایش می دهند. ) ، نوعی سرطان خون در بزرگسالان است.

دانشمندان اروپایی همچنین ارتباط احتمالی بین EMF و سرطان خون در کودکان را کشف کردند. در بررسی ادبیات مطالعات قبلی ، آنها پیشنهاد کردند که بین ۱٫۵ تا ۵ درصد از سرطان خون در کودکان را می توان به ELF-EMF نسبت داد.

اما آنها اشاره کردند که این نتیجه قطعی نیست زیرا نظارت بر میدان الکترومغناطیسی وجود ندارد. آنها تحقیقات بیشتر و نظارت بهتر را توصیه کردند.

یک مطالعه بر روی EMF های فرکانس پایین نشان می دهد که این زمینه های انرژی ممکن است مشکلات مختلف عصبی و روانی را در افراد ایجاد کند.

در یک مطالعه ، محققان دریافتند که یک پالس الکترومغناطیسی (EMP) یا انفجار کوتاه انرژی الکترومغناطیسی می تواند بر فعالیت عصبی موش ها تأثیر بگذارد.

آنها پیشنهاد کردند که قرار گرفتن طولانی مدت در EMP می تواند برای توانایی شناختی مضر باشد و ممکن است باعث آسیب شناسی مشابه بیماری آلزایمر شود. آنها افزودند که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

همچنین ، تحقیقات آزمایشی نشان می دهد که بافت بدن و سیستم عصبی آن ممکن است تحت تأثیر گرمای تولید شده توسط RF-EMFs قرار گیرد. یک مطالعه که روی موش ها و موش ها انجام شد ، نشان داد که گرمای تلفن های همراه بر حرارت بافت بدن و فعالیت عصبی تأثیر می گذارد. باز هم ، محققان گفتند که به مطالعه بیشتری نیاز است.

تحقیقات نشان داد که EMF های فرکانس رادیویی ممکن است به اختلالات شناختی عصبی کمک کنند. اما از آنجا که تحقیقات گزارش شده روی سلول ها یا حیوانات انجام شده است ، نتایج آن لزوما در مورد افراد صدق نمی کند.

اکثر محققان می گویند که مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

علائم احتمالی مربوط به EMF ها در مطالعات عبارتند از:

  • سردرد
  • لرزش
  • سرگیجه
  • از دست دادن حافظه
  • از دست دادن تمرکز
  • اختلال خواب

سطوح خطر

سطوح قرار گرفتن در معرض میدان الکترومغناطیسی در سطوح جهانی ، ملی و محلی در انواع مختلفی از روشها توسط سازمانهای مختلف بسته به محل زندگی شما کنترل و اجرا می شود.

صنعت برق در انگلستان پایگاه داده ای دارد که در آن می توانید محدودیت های گسترده مواجهه و اقدامات اجرایی در کشورهای جهان را مشاهده کنید.

در سطح بین المللی ، راهنمای اولیه در مورد EMF های فرکانس رادیویی از کمیسیون بین المللی حفاظت در برابر اشعه غیر یونیزه (ICNIRP) است. این دستورالعمل های خود را بر اساس ارزیابی خود در طول چندین سال ادبیات علمی معتبر در مورد اثرات سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض RF EMF قرار می دهد.

ICNIRP یک سازمان غیردولتی است که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) شناخته شده است.

در سال ۲۰۲۰ ، WHO دستورالعمل های بین المللی ICNIRP خود را برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض میدان های الکترومغناطیسی RF بزرگتر از ۱۰۰ کیلوهرتز (کیلوهرتز) تا ۳۰۰ گیگاهرتز (گیگاهرتز) به روز کرد.

دستورالعمل های ICNERP در حال حاضر مشخص می کند که افراد در محل کار نباید در معرض تراکم الکتریکی فعلی در سر ، گردن و تنه بدن بیش از ۱۰ میلی آمپر متر بر متر (“محدودیت اساسی”) قرار بگیرند.

میدان الکترومغناطیسی در زندگی روزمره

میدانهای الکتریکی با ولتاژ و میدانهای مغناطیسی با جریان الکتریکی تولید می شوند. میدان های الکتریکی بر حسب V/m (ولت بر متر) اندازه گیری می شوند. میدان های مغناطیسی بر حسب μT (microteslas) اندازه گیری می شوند. هر دو میدان الکتریکی و مغناطیسی از نظر قدرت در زمان ها و مکان های مختلف متفاوت هستند.

میدان های الکتریکی به دلیل تفاوت در مقدار ولتاژ مورد استفاده دستگاه های مختلف متفاوت است. هرچه ولتاژ یک دستگاه بیشتر باشد ، میدان الکتریکی قوی تر خواهد بود. میدان الکتریکی حتی زمانی که جریانی در جریان نیست وجود دارد.

میدانهای مغناطیسی توسط جریان جریان الکتریکی تولید می شوند و بنابراین بسته به قدرت و مقدار جریان مورد استفاده متفاوت است. هرچه جریان الکتریکی دستگاه بیشتر باشد ، میدان مغناطیسی قوی تری خواهد داشت.

شاید تعجب آور باشد که بدانید سطوح میدان مغناطیسی چقدر در اطراف محصولات متفاوت است. قدرت میدان مغناطیسی ممکن است بستگی به وسعت یا قدرت دستگاه نداشته باشد. همچنین ، قدرت میدان مغناطیسی حتی در بین محصولات مشابه ممکن است بسیار متفاوت باشد.

به عنوان مثال ، برخی از سشوارها دارای میدان بسیار قوی هستند ، در حالی که برخی دیگر تقریباً هیچ EMF تولید نمی کنند. همه چیز بستگی به طراحی محصول دارد. همچنین ، میزان نوردهی بسته به فاصله شما از دستگاه و مدت زمان قرار گرفتن در معرض آن بسیار متفاوت است.

به دلیل این واریانس ها ، نمی توان با دقت گفت میدان الکترومغناطیسی برای محصولات چیست. اما ICNERP و WHO در سطح بین المللی و EPA در سطح ملی اعلام کرده اند که قرار گرفتن در معرض EMF در محیط زندگی متوسط ​​بسیار کم است.

خطوط برق

قوی ترین میدان های الکتریکی که در زندگی روزمره با آن روبرو می شویم زیر خطوط انتقال ولتاژ بالا است.

ترانسفورماتور این ولتاژ بالا را قبل از ورود به خانه یا محل کار شما کاهش می دهد. همچنین دیوارهای خانه شما تا حدی به عنوان سپر عمل می کنند. مستقیما در زیر خطوط برق جایی است که میدان قوی ترین است.

هر دو میدان (الکتریکی و مغناطیسی) با فاصله به میزان قابل توجهی افت می کنند. هرچه خانه شما از خطوط برق فشار قوی بالا باشد ، میدان ضعیف تر است. در خانه هایی که نزدیک خطوط برق قرار ندارند ، میدان مغناطیسی پس زمینه ممکن است نسبتا سبک باشد.

تلویزیون و صفحه کامپیوتر

صفحه های کامپیوتری و تلویزیون ها به طور مشابه کار می کنند و هر دو میدان الکتریکی و مغناطیسی را در فرکانس های مختلف تولید می کنند. صفحه نمایش هایی با نمایشگرهای کریستال مایع (LCD) میدان های الکتریکی و مغناطیسی قابل توجهی تولید نمی کنند.

به همین دلیل ، تلویزیون های مدرن ، که عموما از صفحه نمایش های LCD ، LED یا پلاسما استفاده می کنند ، فقط مقادیر کمی تشعشع منتشر می کنند. اما باید کودکان را از نزدیک شدن بیش از حد به آن ها جلوگیری کنید. تصور می شود که تماشای تلویزیون در فاصله چند فوت دورتر خطری چندانی ندارد.

دستگاه های بی سیم

FCC ایجاب می کند که همه وسایل ارتباطی بی سیم فروخته شده در ایالات متحده حداقل دستورالعمل ها را برای مواجهه ایمن انسان با انرژی فرکانس رادیویی (RF) رعایت کنند.

برای دستگاه های بی سیم که با فرکانس ۶ گیگاهرتز یا کمتر کار می کنند و برای استفاده در نزدیکی یا در مقابل بدنه (تلفن های همراه ، تبلت ها و سایر دستگاه های قابل حمل) طراحی شده اند ، FCC محدودیت های نوردهی را از نظر میزان جذب ویژه (SAR) تعیین کرده است.

این اندازه گیری میزان جذب انرژی RF در بدن است. محدودیت FCC 1.6 وات بر کیلوگرم (W/kg) است.

مایکروویو

مایکروویو برای تشخیص اتومبیل های با سرعت زیاد ، ارسال ارتباطات تلویزیونی ، تهیه نان و حتی پختن چیپس سیب زمینی استفاده می شود! اما بیشتر ما بیشتر از انرژی مایکروویو در اجاق های مایکروویو استفاده می کنیم.

اگر از اجاق های مایکروویو به درستی استفاده کنید ، ایمن تلقی می شوند. افراد دچار سوختگی و سایر صدمات ناشی از تابش مایکروویو و گرم شدن بیش از حد شده اند ، اما بیشتر در اثر سوء استفاده.

اجاق های مایکروویو در قدرت بسیار بالایی کار می کنند ، اما دارای سپرهایی هستند که نشت تابش در خارج از فر را تقریبا به هیچ وجه کاهش می دهد.

FDA میزان مایکروویوهایی را که اجاق می تواند در طول عمر خود نشت کند به ۵ میلی وات (mW) در سانتی متر مربع ، اندازه گیری شده در حدود ۲ اینچ دور ، محدود می کند. FDA می گوید این حد بسیار پایین تر از سطحی است که به مردم آسیب می رساند.

 میدان الکترومغناطیسی در خانه شما

هر وسیله برقی در خانه شما EMF تولید می کند. با این وجود ، طبق دستورالعمل های ICNIRP ، قرار گرفتن بیشتر افراد در معرض EMF در زندگی روزمره بسیار کم است. بیشترین میزان قرار گرفتن در معرض EMF در خانه شما احتمالا از سیم های حامل جریان الکتریکی ناشی می شود.

همچنین هنگامی که در نزدیکی وسایل برقی مانند یخچال ، مایکروویو و ماشین های لباسشویی هستید ، نوردهی کوتاه مدت بالایی دریافت می کنید. با دور شدن از این وسایل ، تابش EMF به شدت کاهش می یابد.

می توانید سطح EMF را در خانه خود با دستگاه EMF اندازه گیری کنید. این دستگاه های دستی را می توان به صورت آنلاین خریداری کرد. اما توجه داشته باشید که اکثر آنها نمی توانند EMF های فرکانس بسیار بالا را اندازه گیری کنند و دقت آنها به طور کلی پایین است ، بنابراین کارایی آنها محدود است.

علائم قرار گرفتن در معرض میدان الکترومغناطیسی

اثرات احتمالی سلامتی انسان از قرار گرفتن در معرض EMF هنوز با دقت و صحت مشخص نشده است. تحقیقات در سالهای آینده ممکن است بهتر به ما اطلاع دهد.

برخی از مطالعات به علائم مختلف ناشی از قرار گرفتن در معرض EMF اشاره می کنند ، اما محققان به طور کلی می گویند که مطالعات بیشتری مورد نیاز است. در بسیاری از مطالعات از مدلهای حیوانی یا سلولی استفاده شده است که در صورت استفاده از آنها برای سلامت انسان غیرقابل اعتماد است.

همچنین ، برخی از این علائم به وضعیتی به نام حساسیت الکترومغناطیسی (EHS) نسبت داده شده است ، جایی که افراد علائم مختلف غیر اختصاصی را با قرار گرفتن در معرض EMF مرتبط می کنند.

حوزه پزشکی EHS را اثبات نکرده است ، اگرچه افراد علائمی را تجربه می کنند که گاهی ناراحت کننده و حتی ناتوان کننده است.

هیچ تحقیق معتبری در حال حاضر علائم EHS را با قرار گرفتن در معرض میدان الکترومغناطیسی مرتبط نمی کند و EHS یک تشخیص پزشکی محسوب نمی شود. حوزه پزشکی توصیه می کند که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

با این حال ، برخی از تحقیقات از علائم میدان الکترومغناطیسی پشتیبانی آزمایشی می کند. در اینجا علائمی وجود دارد که برخی مطالعات پیشنهاد کرده اند:

  • اختلالات خواب ، از جمله بی خوابی
  • سردرد
  • افسردگی و علائم افسردگی
  • خستگی 
  • بیهوشی (احساس دردناک ، اغلب خارش دار)
  • عدم تمرکز
  • تغییرات در حافظه
  • سرگیجه تحریک پذیری
  • کاهش اشتها و کاهش وزن
  • بی قراری و اضطراب
  • حالت تهوع
  • سوزش پوست

محافظت در برابر قرار گرفتن در معرض میدان الکترومغناطیسی

اقداماتی که می توانید برای کاهش قرار گرفتن در معرض EMF انجام دهید بستگی به نوع تابش موردنظر شما دارد.

EMF های فرکانس پایین تا متوسط

به یاد داشته باشید که این دسته از EMF ها شامل EMF های فرکانس بسیار پایین (ELF-EMFs) و EMF های فرکانس رادیویی (RF-EMFs) هستند. این نوع تابش توسط هر وسیله برقی تولید می شود.

این دستگاه ها از یخچال و جاروبرقی گرفته تا تلویزیون و مانیتور کامپیوتر (هنگامی که روشن هستند).

به گفته سازمان جهانی بهداشت ، EMF های با فرکانس بسیار پایین و فرکانس رادیویی بعید است که عوارض جانبی منفی برای سلامتی ایجاد کنند. شما باید با استفاده از تلفن همراه و لوازم خود احساس امنیت کنید. خطوط برق نیز به شرط رعایت فاصله ایمن از آنها ایمن تلقی می شوند.

قدرت EMF در اطراف وسایل به سرعت با فاصله کاهش می یابد. در یک پا ، میدانهای مغناطیسی اطراف اکثر لوازم خانگی بیش از ۱۰۰ برابر کمتر از حد مجاز در دستورالعمل های ICNERP برای عموم مردم است.

  • نزدیک لوازم خانگی ننشینید. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض EMF در خانه این است که فاصله خود را با لوازم خانگی حفظ کنید. برای روشن کردن تلویزیون ، باز کردن یخچال یا مایکروویو و بارگیری ماشین لباسشویی باید از نزدیک بلند شوید. فقط این دیدارهای نزدیک را کوتاه نگه دارید و کنار لوازم خانگی ننشینید – یا به فرزندان خود اجازه ندهید.
  • گوشی خود را زمین بگذارید مخصوصا وقتی از تلفن استفاده نمی کنید ، آن را دور از خود قرار دهید. شب هنگام خواب ، آن را در اتاق دیگری بگذارید.
  • از عملکرد بلندگو یا هدفون با گوشی خود استفاده کنید. این باعث می شود که قرارگیری RF در سر شما کاهش یابد. هدفون ها میدان هایی تولید و منتشر می کنند ، اما نه به اندازه تلفن شما. با استفاده از هدفون یا بلندگو ، می توانید قرار گرفتن در معرض سر خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

میدان الکترومغناطیسی با فرکانس بالا

به یاد داشته باشید ، این نوع تابش است که به طور بالقوه برای سلامتی شما خطرناک است. سطوح بالای EMF های فرکانس بالا می تواند به DNA و سلول ها آسیب برساند سطوح پایین این تابش از وسایل پزشکی مانند دستگاه های تصویربرداری اشعه ایکس و اشعه UV ناشی از تخت برنزه یا خورشید ناشی می شود.

سخن پایانی

EMF ها به طور طبیعی بوجود می آیند و همچنین از منابع ساخته شده توسط انسان ناشی می شوند. دانشمندان و سازمانهای نظارتی به طور کلی موافقند که EMF های فرکانس پایین خطرات کمی برای سلامتی انسان ندارند.

اما برخی از محققان شواهد اولیه ای ارائه می دهند که نشان می دهد ممکن است برای استفاده طولانی مدت ، به ویژه برای سیستم عصبی و عملکرد شناختی مغز ، خطری وجود داشته باشد.

قرار گرفتن در معرض سطوح زیادی از EMF های فرکانس بالا به DNA و سلول های انسان آسیب می رساند. اما بسیار بعید است که در معرض سطوح بالایی قرار بگیرید تا سلامت خود را در زندگی روزمره خود به خطر بیندازید. قرار گرفتن در معرض عمدتا در مقادیر کم است.

بهترین رویکرد این است که بدانید EMF وجود دارد و در مورد نوردهی خود هوشمند باشید. این یک زمینه تحقیقاتی در حال توسعه است که بدون شک با افزایش استفاده از دستگاه های بی سیم و ماشین های صرفه جویی در کار ، گسترش خواهد یافت. برای توسعه تحقیقات ، مراقب اخبار باشید.