بثورات گرمایی در برابر اگزما: چگونه تفاوت را تشخیص دهیم؟

بثورات گرمایی در برابر اگزما: چگونه تفاوت را تشخیص دهیم؟

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۷-۲۲
  • در : سلامت عمومی

بثورات گرمایی یا عرق سوز شدن یک بیماری پوستی است که اغلب در محیط های گرم و مرطوب ایجاد می شود. اگرچه ممکن است آزاردهنده باشد ، اما معمولا زیاد طول نمی کشد.

از طرف دیگر ، اگزما یک بیماری مزمن طولانی مدت است که نیاز به درمان مداوم و مدیریت علائم دارد.

اگرچه این دو حالت ممکن است از نظر ظاهری شباهت هایی با هم داشته باشند ، اما یکسان نیستند.

ادامه مطلب را در صورت تمایل بخوانید تا در مورد نحوه تشخیص تفاوت بین این دو بیماری پوستی ، نحوه درمان آنها و زمان مراجعه به پزشک اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بثورات گرمایی چیست و چه شکلی است؟

شما می توانید غدد عرق خود و شاید کمد لباس تابستانی خود را مسئول جوش های گرمایی کنید ، که معمولا در شرایط گرم و مرطوب اتفاق می افتد.

برای خنک شدن بدن در زمان گرم شدن ، عرق از غدد موجود در لایه های عمیق تر پوست شما تولید می شود. اما اگر منافذ پوست شما مسدود شود ، عرق نمی تواند به سطح پوست شما منتقل شود. در برخی موارد ، پوشاکی که به پوست شما اجازه تنفس نمی دهد نیز ممکن است در به دام انداختن عرق نقش داشته باشد.

هنگامی که عرق به دلیل انسداد منافذ یا لباس به دام می افتد ، می تواند باعث ایجاد بثورات حرارتی شود. خبر خوب این است که بثورات گرمایی معمولا جدی نیستند و عموما زیاد هم دوام ندارند.

سه نوع بثورات حرارتی وجود دارد:

  • Miliaria crystallina: این خفیف ترین شکل است و تمایل دارد به صورت موجی از حباب یا تاول های سفید یا شفاف پر از مایع روی پوست ظاهر شود. این نوع بثورات گرمایی اغلب در شانه ها ، گردن و قفسه سینه ظاهر می شود. در نوزادان شایع تر از بزرگسالان است.
  • Miliaria rubra: زمانی ایجاد می شود که عرق زیر پوست شما گیر کرده باشد. این بثورات ناراحت کننده و خارش زا هستند ، با برجستگی های قرمز رنگ که روی شانه ها ، گردن یا قفسه سینه شما ظاهر می شود ، یا جایی که لباس شما به پوست شما مالیده می شود.
  • Miliaria profunda: این شدیدترین نوع بثورات حرارتی است ، اما همچنین کمترین شایع است. این اغلب پس از یک دوره ورزش طولانی مدت زمانی رخ می دهد که بیش از حد معمول عرق می کنید. اگر عرق در پوست شما گیر کرده باشد ، ممکن است یک سری برجستگی های بزرگتر ، سفت و قرمز رنگ ایجاد کنید. این نوع بثورات گرمایی در بزرگسالان بیشتر از کودکان یا نوزادان شایع است.

اگزما چیست و چه شکلی است؟

بر خلاف بثورات حرارتی که معمولا به سرعت برطرف می شود ، اگزما یک بیماری مزمن طولانی مدت است که نیاز به درمان و مدیریت مداوم دارد.

این بیماری در دوران نوزادی یا کودکی رشد می کند و در کودکان بسیار شایع است. در واقع ، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد.

اگزما ، که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود ، می تواند در بزرگسالی بیش از ۱۶ میلیون فرد بزرگسال باقی بماند. اگر برای اولین بار در دوران کودکی به اگزما مبتلا شده اید ، ممکن است تا به حال یاد گرفته باشید که علائم بارز اگزما را تشخیص دهید.

اما ممکن است برای یک فرد بزرگسال که درماتیت آتوپیک شروع کننده بزرگسالان را توسعه می دهد ، سخت تر شود. همچنین ممکن است برای والدینی که مطمئن نیستند فرزندشان اگزما دارد یا فقط بثورات حرارتی دارد ، چالش برانگیزتر باشد.

انواع مختلف اگزما

در واقع انواع مختلفی از اگزما وجود دارد. در واقع ، متخصصان تمایل دارند آنها را در هفت نوع خاص گروه بندی کنند.

شایع ترین آن درماتیت آتوپیک نامیده می شود. این بیماری بیش از ۲۶ میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تأثیر قرار می دهد. درماتیت آتوپیک معمولا در ۶ ماه اول زندگی ایجاد می شود ، اما ممکن است بعدا نیز ایجاد شود.

درماتیت آتوپیک با خشکی و خارش پوست مشخص می شود. رنگ بثورات تمایل دارد:

  • در افرادی که رنگ پوست روشن تری دارند قرمز می شود
  • قهوه ای یا خاکستری در افرادی که پوست تیره تری دارند

گاهی اوقات پوست شما در قسمت هایی که بثورات ظاهر می شود ضخیم تر می شود. این جزء ژنتیکی دارد ، اما سیستم ایمنی بدن و عوامل محرک محیطی نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشند.

به گفته انجمن ملی اگزما ، شش نوع دیگر اگزما عبارتند از:

  • درماتیت تماسی با درماتیت تماسی ، بثورات پوستی در ناحیه ای ایجاد می شود که پوست شما با ماده ای که آن را تحریک می کند تماس پیدا می کند ، به عنوان مثال محصولی که حاوی مواد شیمیایی یا رنگ هایی است که به آن حساسیت دارید.
  • اگزمای دیشیدروتیک: افرادی که دچار اگزمای دیس هیدروتیک می شوند تمایل به ایجاد تاول خارش دار در کف پا و کف دست دارند.
  • نورودرماتیت: این نوع اگزما که به عنوان لیکن سیمپلکس مزمن نیز شناخته می شود ، با یک یا دو تکه خارش از پوست شروع می شود که خارش و خارش پیدا می کند. خاراندن مکرر می تواند پوست را ضخیم تر کند (اما معمولاً هنوز خارش دارد).
  • درماتیت سبورئیک: درماتیت سبورئیک در مناطقی غنی از غدد چربی مانند پوست سر ، بینی و قسمت فوقانی کمر ایجاد می شود. معمولاً به صورت تکه های قرمز و پوسته پوسته ظاهر می شود. در نوزادان ، لکه های چرب و پوسته پوسته که معمولاً به عنوان کلاه گهواره نامیده می شوند ، نوعی از این نوع اگزما است.
  • درماتیت استاز: گردش خون ضعیف در ساق پا معمولاً عامل درماتیت استاز است. ممکن است فقط با لکه های کوچک تغییر رنگ و مقداری تورم مچ پا شروع شود و در مناطق بزرگتر ورم همراه با قرمزی یا پوسته پوسته شدن پیشرفت کند.
  • اگزمای عددی: این نوع اگزما با لکه های گرد و ترشح روی پوست مشخص می شود. به راحتی می تواند عفونی شود ، بنابراین درمان معمولا ضروری است.

توجه به این نکته ضروری است که انواع مختلف اگزما می توانند با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. به عبارت دیگر ، شما می توانید بیش از یک نوع را همزمان داشته باشید. و ممکن است به استراتژی های مختلف درمانی یا مدیریتی نیاز داشته باشند.

چگونه می توانید تفاوت این دو را تشخیص دهید؟

از آنجا که بثورات حرارتی و اگزما می توانند شبیه یکدیگر باشند ، تشخیص آنها از یکدیگر همیشه آسان نیست. اگر نمی توانید با مشاهده بثورات جسمی تشخیص دهید ، مهم است که عوامل زیر را در نظر بگیرید.

  • محل: اگزما می تواند در همه جا ظاهر شود ، اما اغلب در پشت زانوها ، در قسمت داخلی آرنج ها ، روی دست ها و روی پوست سر و سر ایجاد می شود. بثورات گرمایی بیشتر در چین های پوست شما یا مناطقی که لباس شما به پوست شما ساییده می شود شایع تر است.
  • زمان سنجی: آیا زیاد عرق کرده اید یا شرایط گرم و مرطوب را تجربه کرده اید؟ اگر چنین است ، ممکن است بثورات حرارتی باشد.
  • برخی موارد می توانند باعث تشدید اگزما شوند. به عنوان مثال ، اگر در معرض یک محرک شناخته شده مانند عطر ، مواد شیمیایی ، حساسیت غذایی ، گرده یا عوامل استرس زای احساسی قرار گرفته اید ، ممکن است دچار اگزما شده باشید.

برای درمان این بیماری ها چه کاری می توانید انجام دهید؟

هنگامی که می دانید با چه نوع بیماری پوستی سر و کار دارید ، می توانید اقدامات لازم را برای درمان مناسب انجام دهید.

چگونه بثورات گرمایی را درمان کنیم

خبر خوب این است که بثورات حرارتی معمولاً خود به خود برطرف می شوند. ممکن است بتوانید با توقف هر فعالیتی که در آن مشغول هستید و خنک شدن ، روند را تسریع کنید.

هرگونه لباس سنگین یا عرق کرده را که ممکن است عرق را روی پوست شما بماند حذف کنید. دوش آب سرد بگیرید تا به کاهش دمای بدن کمک کند. این همچنین می تواند به حذف هرگونه آلودگی و چربی از سطح پوست شما که ممکن است منافذ پوست شما را مسدود کند ، کمک کند.

برای موارد شدیدتر از گرمای خاردار ، ممکن است بخواهید از لوسیون کالامین یا کرم هیدروکورتیزون با دوز کم استفاده کنید.

نحوه درمان اگزما

درمان اگزما می تواند بر اساس نوع اگزمای شما و شدت آن متفاوت باشد.

برای یک مورد معمولی از درماتیت آتوپیک ، پزشک شما ممکن است چند بار در روز از کرم مرطوب کننده برای مناطق آسیب دیده پوست استفاده کند. در صورت احساس خارش زیاد ، ممکن است از استفاده از کورتیکواستروئید موضعی یا مصرف آنتی هیستامین سود ببرید.

چه زمانی باید تحت درمان پزشکی قرار گرفت

در اغلب موارد بثورات حرارتی ، هنگامی که شروع به خنک شدن می کنید ، بثورات احتمالاً شروع به بهبود می کنند. اما اگر چنین نشد ، ممکن است بخواهید با متخصص مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید ، به ویژه اگر بثورات با علائم دیگری همراه باشد مانند:

  • تب یا لرز
  • تورم غدد لنفاوی
  • قرمزی ، گرما و تورم در ناحیه آسیب دیده

در صورت وجود اگزما ، اگر فکر می کنید در حال ایجاد عفونت هستید ، به پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی اطلاع دهید. اگر یک لکه خارش دار را خارانده و خونریزی شروع شود ، احتمال عفونت زخم باز وجود دارد. در صورت مشاهده ترشح چرک از ضایعه ، حتماً آن را توسط پزشک معاینه کنید.

اگر اگزما در بزرگسالی ایجاد شد ، با پزشک متخصص مشورت کنید تا بررسی شود. آنها بثورات را با دقت بررسی می کنند و ممکن است برخی آزمایشات را برای رد سایر علل احتمالی انجام دهند.

اگر والدین جدیدی هستید ، مفید است بدانید که نوزادان اغلب انواع مختلفی از بثورات را ایجاد می کنند. درماتیت سبورئیک در نوزادان بسیار شایع است و بثورات گرمایی نیز ممکن است رخ دهد. بسیاری از انواع بثورات را می توان به راحتی در خانه درمان کرد. اما اگر نگران هستید و مطمئن نیستید چه کاری انجام دهید ، پیش بروید و با پزشک فرزند خود تماس بگیرید تا راهنمایی دریافت کنید.

نکات پیشگیری

اگرچه بثورات داغ و اگزما همیشه قابل پیشگیری نیستند ، اما برخی اقدامات را می توانید برای کاهش خطر ابتلا به این بثورات پوستی انجام دهید.

چگونه می توان از ایجاد جوش در گرما جلوگیری کرد

بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد جوش ، جلوگیری از تعریق است. شاید گفتن این امر بسیار ساده تر از انجام آن باشد ، مخصوصا اگر در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنید. به هر حال ، تعریق راه طبیعی بدن شما برای خنک نگه داشتن شما در شرایط گرم است.

اما راه هایی برای کاهش تعریق و کاهش احتمال بروز بثورات وجود دارد.

  • لباس های گشاد و سبک بپوشید و از لباس هایی که خیلی تنگ هستند یا با پوست شما برخورد می کنند خودداری کنید.
  • لباسهای عرق کرده ای را که نزدیک پوست شماست را از تن خارج کنید.
  • استفاده از پمادها یا مرطوب کننده های سنگین را که می توانند منافذ پوست شما را مسدود کنند ، محدود کنید.
  • سعی کنید بیشتر روزهای خود را در سایه یا داخل فضایی با تهویه مطبوع در روزهای گرم بگذرانید.
  • به طور منظم حمام یا دوش سرد بگیرید.

چگونه از اگزما جلوگیری کنیم

اگرچه نمی توانید از اگزما جلوگیری کنید ، اما می توانید این احتمال را ایجاد کنید که شما (یا فرزندتان) دچار تشدید یا تشدید اگزما شوید.

ابتدا سعی کنید محرک های خاص خود را بفهمید و سپس تمام تلاش خود را برای اجتناب از آنها انجام دهید. اقدامات دیگری که می توانید برای پیشگیری از تشدید اگزما انجام دهید شامل موارد زیر است:

  • از صابون ها و شوینده های قوی معطر که می توانند پوست شما را تحریک کنند ، خودداری کنید.
  • سعی کنید خانه خود را عاری از مواد حساسیت زا مانند گرد و غبار ، گرده ، کپک و شوره حیوانات خانگی کنید.
  • سعی کنید سطح استرس خود را کنترل کنید.
  • به جای حمام گرم ، حمام یا دوش آب ولرم را انتخاب کنید.
  • پوست خود را در وان یا دوش مالش ندهید.
  • مکانی در سایه پیدا کنید تا در یک روز گرم خنک بمانید.
  • در فضای باز از کرم ضد آفتاب و لباس محافظ استفاده کنید.

سخن پایانی

با نوزادان ، کودکان و حتی بزرگسالان ، تعیین اینکه آیا با بثورات گرمایی یا اگزما سر و کار دارید ، چالش برانگیز است.

اگر مطمئن نیستید ، یک قاعده خوب این است که خود یا فرزندتان را از گرما به محیطی خنک تر برده و نحوه واکنش پوست را مشاهده کنید. اگر بثورات در یک یا دو روز شروع به بهبود می کند ، به احتمال زیاد بثورات گرمایی است.

اگر بثورات پوستی همچنان ادامه داشت یا علائم دیگری مشاهده کردید ، با پزشک خود تماس بگیرید تا تشخیص و درمان مناسب را دریافت کنید.