آلبرت انیشتین نابغه عصر ما

آلبرت انیشتین نابغه عصر ما

  • توسط : محبوبه خاوری
  • در : ۱۳۹۹-۰۲-۳۰
  • در : بیوگرافی افراد مشهور دانستنیها

آلبرت انیشتین Albert Einstein، فیزیکدان آلمانی-آمریکایی احتمالاً معروف ترین و شناخته شده ترین دانشمند قرن بیستم بود؛ نظریه نسبیت وی که مکانیک حرکت نور و ماهیت بسیار پیچیده جهان را توصیف می کند؛ در کنار فیزیک کوانتوم، یکی از ارکان فیزیک مدرن است. خلاصه زندگی نامه آلبرت انیشتین که به یقین نابغه عصر ماست مرور کنیم.

تربیت و آموزش انیشتین

براساس شرح حال سازمان جایزه نوبل، انیشتین در اولم، در ایالت وورتمبرگ آلمان، در ۱۴ مارس ۱۸۷۹ به دنیا آمد. خانواده وی شش هفته بعد به مونیخ نقل مکان کردند و در سال ۱۸۸۵ ، هنگامی که انیشتین ۶ ساله بود او را به پیترسکول که یک مدرسه ابتدایی کاتولیکی بود فرستادند.

خلاصه زندگی نامه آلبرت انیشتین

خلاصه زندگی نامه آلبرت انیشتین

تصور رایجی از کودکی انیشتین وجود دارد که به شدت نیز رایج شده است و آن هم این است که وی در کودکی بهره هوشی بالایی نداشته و حتی او را تا سطح کم هوش تنزل داده اند اما برخلاف تصور عامه، انیشتین دانش آموز خوبی بود. به گفته بنیاد میراث انیشتین وی در مدرسه نمره های بسیار خوبی می گرفت و کارت گزارش نمرات و کار های او در مدرسه درخشان بود. بله او مشکلاتی در تحصیل داشت این مشکلات به هیچ وجه ارتباطی با کم هوش بودن او نداشت؛ بعد ها که مدرسه او را به لوتپولد گرامر فرستادند؛ انیشتین جوان نمی توانست با نوع نگرش و فضای استبدادی این مدرسه کنار بیاید و مشکلات تحصیلی او در دوره کودکی و نوجوانی از همین دوره آغاز شد و در همین زمان بود که یکی از معلمانش درباره او گفت : ” او هرگز به جایی نمی رسد.”

خلاصه زندگی نامه آلبرت انیشتین

خلاصه زندگی نامه آلبرت انیشتین

در سال ۱۸۹۶، در سن ۱۷ سالگی، انیشتین وارد دانشکده پلی تکنیک فدرال سوئیس در زوریخ شد تا به عنوان معلم فیزیک و ریاضیات تربیت شود. چند سال بعد وی مدرک دیپلم خود را گرفت و تابعیت سوئیس را به دست آورد اما نتوانست فرصت شغلی ای به عنوان مدرس در بیابد. بنابراین وی به عنوان دستیار فنی در دفتر ثبت اختراع سوئیس به کار مشغول شد.

اتم
بیشتر بخوانید : اتم چیست؟
خلاصه زندگی نامه آلبرت انیشتین

خلاصه زندگی نامه آلبرت انیشتین

انیشتین در سال ۱۹۰۳ با مایلوا ماریچ Mileva Maric، عشق دیرینه و دانشجوی سابق خود ازدواج کرد. بعد ها و در دهه ۸۰ بود که کشف شد آن ها یک سال قبل از ازدواج رسمی خود صاحب دختری شده بودند که در نامه های میان انیشتین و مایلوا ماریچ مشخص شد که نام او را لیزرل Lieserl گذاشته اند اما این دختر به طرز عجیبی از زندگی انیشتین حذف شده است و به نظر می رسد پیش از ازدواج رسمی انیشتین و همسرش این بچه یا از دنیا رفته بود و یا به افراد دیگری به عنوان فرزند خوانده سپرده شده بود.
انیشتین به غیر از فرزند اسرار آمیز خود لیرزل، دو فرزند دیگر به نام های هانس آلبرت و ادوارد داشت که به ترتیب در سال های ۱۹۰۴ و ۱۹۱۰ متولد شدند.

خلاصه زندگی نامه آلبرت انیشتین

خلاصه زندگی نامه آلبرت انیشتین

انیشتین چگونه فیزیک را تغییر داد؟

انیشتین تحصیلات خود را ادامه داد و توانست در سال ۱۹۰۵ دکترای خود را گرفت؛  سالی که اغلب به عنوان annus mirabilis (“سال معجزه” به زبان لاتین) شناخته می شود. در آن سال انیشتین چهار مقاله مهم را در فیزیك منتشر كرد.
اولین ایده انیشتین این تصور تازه را در بر داشت كه نور می تواند در ذرات گسسته ای به نام فوتون ها ایجاد شود. این نظریه، اثر فوتوالکتریک را توصیف می کند؛ مفهومی که پایه ی انرژی خورشیدی مدرن است.
دومین نظریه وی به بیان این موضوع پرداخت که آب از مولكول های كوچك و ارتعاشی ساخته شده است كه گرد و غبار را به جلو و عقب می راند. این نظریه توسط رابرت براون Robert Brown گیاه ‌شناس در سال ۱۸۷۲ ارائه شد و به عنوان حرکت بروانی معروف شد.

خلاصه زندگی نامه آلبرت انیشتین

خلاصه زندگی نامه آلبرت انیشتین

براون زمانی که با میکروسکوپ به گرده های گیاه معلق در آب نگاه می‌کرد، متوجه حرکت ذرات در آب شد، ولی نتوانست توجیهی برای آن پیدا کند؛ اما ۳۳ سال بعد انیشتین توانست دلیل آن را بیابد. وی این طور توجیه کرد که حرکتی که براون مشاهده کرده در نتیجه برخورد مولکول‌های آب با گرده بوده‌است. جهت نیروی حاصل از برخورد مولکول‌ ها مرتباً تغییر می‌کند و ذره در زمان‌های مختلف ممکن است از یک سمت بیشتر مورد اصابت قرار گیرد تا از سمت دیگر که این هر دو موجب حرکت اتفاقی ذرات می‌شود.

دو تز آخر انیشتین  تئوری نسبیت ویژه وی را بیان کردند که نشان داد چگونه ناظران در حال حرکت با سرعت های مختلف در مورد بسیاری از اندازه گیری ها اختلاف نظر دارند اما در مورد سرعت نور که یک مقدار ثابت است موافق هستند. این مقالات همچنین معادله E = mc ^ 2 را معرفی کرده و همبستگی بین جرم و انرژی را نشان می دهد. این یافته شاید مشهورترین جنبه کار اینشتین باشد.

خلاصه زندگی نامه آلبرت انیشتین

خلاصه زندگی نامه آلبرت انیشتین

در سال ۱۹۱۵، انیشتین چهار مقاله را منتشر کرد که به تشریح نظریه نسبیت عام وی پرداخته است. انیشتین در این مقالات قوانین گرانشی ایزاک نیوتن را با توضیح اینکه نیروی گرانش ناشی از تارهایی در پارچه فضا-زمان ناشی از اشیاء عظیم است؛ به روز کرد. در سال ۱۹۱۹، این نظریه از سمت دانشمند انگلیسی، آرتور ادینگتون Arthur Eddington تقویت شد و اعتبار تازه ای گرفت. هنگامی که ادینگتون ستاره های لبه خورشید را در هنگام گرفتگی خورشید مشاهده می کرد توانست نشان دهد که نور آن ها توسط چاه گرانشی خورشید خم شده است و این باعث تغییر در موقعیت های درک شده آنها می شود.

خلاصه زندگی نامه آلبرت انیشتین

خلاصه زندگی نامه آلبرت انیشتین

در سال ۱۹۱۹ انیشتین از همسرش جدا شد و خیلی زود با با دختر خاله خود السا لوونتال Elsa Löwenthal ازدواج کرد. انیشتین و السا از سال ۱۹۱۲ با یکدیگر در ارتباط بودند. در سال ۱۹۲۱ انیشتین به خاطر تحقیقاتش در مورد اثر فوتوالکتریک جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کرد.

جریان اعطای جایزه نوبل به انیشتین بسیار جنجال بر انگیز بود زیرا او یک دانشمند یهودی بود و در زمان اندیشه های یهودی ستیزی به سرعت در حال گسترش بود؛ حزب ناسیونال سوسیالیست کارگران ( حزب نازی ) در آلمان به روی کار آمده بود و هیتلر و اندیشه های او با سرعت زیادی در کل آلمان منتشر می شد؛ آلمان که جنگ جهانی اول را با شکست به پایان رسانده بود و پیامد های قرار داد سنگین ورسای را به دوش می کشید به دنبال مقصری برای شکست سنگین خود بود و در این میان یهودیان به عنوان مقصر شناخته شدند. هیتلر با بهره گیری از احساسات جریحه دار شده مردم آلمان یهودیان را عامل سر افکندگی و شکست این کشور در جنگ جهانی اول معرفی کرد و از آن پس شرایط دشواری برای یهودی های ساکن در آلمان و بعد ها و در جریان جنگ جهانی دو در سراسر اروپا پیش آمد. با گسترش احساسات ضد یهودی انیشتین نیز به عنوان یک یهودی در دریافت جایزه نوبل دچار دردسرهایی شد اما در نهایت موفق به دریافت این جایزه شد.

خلاصه زندگی نامه آلبرت انیشتین

خلاصه زندگی نامه آلبرت انیشتین

انیشتین مدتی استاد دانشگاه برلین بود اما در سال ۱۹۳۳ و با اوج قدرت جزب نازی و طرفداران هیتلر به همراه همسرش از آلمان فرار کرد. وی تابعیت آلمانی خود را رد کرد و به ایالات متحده نقل مکان کرد تا استاد فیزیک نظری در پرینستون شود و در سال ۱۹۴۰ به شهروندی ایالات متحده در آمد.

در این دوره بود که محققان دیگر با اصلاح قوانین مربوط به ماهیت های بسیار ریز جهان پرداختند و در این عرصه انقلابی را رقم زدند. قوانین مکانیک کوانتومی توسط گروهی به سرپرستی فیزیکدان دانمارکی نیلز بور Niels Bohr انجام شد و انیشتین نیز صمیمانه در آن مشارکت می کرد.

خلاصه زندگی نامه آلبرت انیشتین

خلاصه زندگی نامه آلبرت انیشتین

مناظرات نیلز بور-اینشتین مجموعه‌ای از نزاع‌های عمومی دربارهٔ مکانیک کوانتومی امروزه شهرت زیادی دارند. بور و همكارانش پیشنهاد كردند كه ذرات كوانتومی مطابق قوانین احتمالی رفتار كنند ، كه انیشتین آن را غیرقابل قبول دانست و اظهار كرد:

“خدا با جهان تاس بازی نمی كند!”

نظرات بور سرانجام به تفکر معاصر درباره مکانیک کوانتومی انجامید.