آیا ابتلا به کرونا در دوران بارداری به فرزند شما آسیب می رساند؟

آیا ابتلا به کرونا در دوران بارداری به فرزند شما آسیب می رساند؟

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۶-۲۴
  • در : اخبار پزشکی

این مطلب صرفا ترجمه یک مقاله خارجی است. برای کسب اطمینان و اطلاعات بیشتر، بهتر است به پرشک متخصص مربوطه مراجعه نمایید.

بارداری یک دوره هیجان انگیز و پر استرس است. ذهن شما با یک میلیون سوال و نگرانی ها از خفیف (اما نه احمقانه – در دوران بارداری هیچ سوال احمقانه ای وجود ندارد) تا بسیار جدی ، می چرخد.

یک سوال متداول این است که بیماری در دوران بارداری چگونه بر نوزاد تأثیر می گذارد. در صورت بروز تب در دوران بارداری ، همیشه باید پزشک خود را مطلع کنید زیرا ممکن است ویروس های خاصی بر سلامت نوزاد شما تأثیر بگذارد. نمونه ها عبارتند از:

  • سیتومگالوویروس (CMV)
  • واریسلا زوستر
  • ویروس زیکا
  • سرخجه
  • پاروویروس B19
  • تبخال
  • HIV

در سال ۲۰۱۹ ، یک ویروس جدید وارد صحنه جهان شد و به سرعت گسترش یافت: یک کروناویروس جدید ، مسئول بیماری تنفسی COVID-19. با وجود ویروس زیکا و خطرات ناشی از ناهنجاری های هنگام تولد در ذهن بسیاری از افراد ، زنان باردار ممکن است نگرانی دیگری را به لیست فزاینده خود اضافه کرده باشند.

در سال ۲۰۲۰ ، سازمان بهداشت جهانی (WHO) شیوع جهانی COVID-19 را “بهداشت عمومی اضطراری مورد توجه بین المللی” اعلام کرد. اینها برخی از کلمات ترسناک هستند.

COVID-19 هنوز یک بیماری جدید است که به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است. نحوه تأثیر آن بر زنان باردار و نوزادان در حال رشد آنها کاملاً مشخص نیست و این اعصاب خردکن است.

اما قبل از وحشت ، ادامه مطلب را بخوانید. در اینجا آنچه شما باید در مورد کروناویروس جدید بدانید را شرح داده ایم، اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید.

کووید ۱۹ یا کرونا چیست؟

کروناویروس ها خانواده ای از ویروس ها هستند که هم در انسان و هم در حیوانات در گردش هستند و می توانند همه چیز را از سرماخوردگی معمولی گرفته تا بیماری های تنفسی جدی تر ایجاد کنند.

در اواخر سال ۲۰۱۹ ، ویروس کرونا جدید ، به نام سندرم حاد تنفسی شدید کروناویروس ۲ (SARS-CoV-2) ، در انسان در ووهان چین ظاهر شد. کارشناسان معتبر دقیقاً از چگونگی پیدایش یا انتشار ویروس مطمئن نیستند ، اما گمان می کنند که ممکن است از تماس با حیوان به انسان منتقل شده باشد.

این ویروس باعث بیماری تنفسی به نام COVID-19 می شود.

کرونا و بارداری

کرونا و بارداری

زنان باردار یا شیرده باید از چه علائمی مطلع باشند؟

COVID-19 عمدتا یک بیماری تنفسی است. علائم معمولاً بین ۲ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا جدید ظاهر می شوند. داده های افرادی که در چین به COVID-19 مبتلا شده اند ، دوره کمون متوسط ۴ روز را نشان می دهند. شایع ترین علائم – چه باردار باشید چه نباشید – عبارتند از:

  • سرفه کردن
  • تب
  • تنگی نفس
  • خستگی

علائم دیگر عبارتند از:

  • لرز ، که گاهی ممکن است همراه با لرزش مکرر رخ دهد
  • گلو درد
  • سردرد
  • از دست دادن بویایی یا چشایی
  • دردهای عضلانی

در صورت داشتن هر یک از این علائم و باردار بودن با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است شما نیاز به ویزیت و حتی آزمایش داشته باشید ، اما مهم است که قبل از مراجعه به مطب به پزشک خود هشدار دهید تا کارکنان بتوانند اقدامات احتیاطی را برای محافظت از خود و سایر بیماران انجام دهند.

کرونا و بارداری

کرونا و بارداری

آیا زنان باردار بیشتر مستعد ابتلا به این ویروس هستند؟

این ویروس به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است ، بنابراین هیچ کس نمی تواند با اطمینان بگوید. اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) خاطرنشان می کند که زنان باردار بیش از دیگران مستعد ابتلا به انواع عفونت های تنفسی مانند آنفولانزا هستند. این امر تا حدی به این دلیل است که بارداری سیستم ایمنی بدن شما را تغییر می دهد و تا حدی به دلیل تاثیر بارداری بر ریه ها و قلب شما است.

با این وجود ، از مارس ۲۰۲۰ ، هیچ شواهد مشخصی وجود ندارد که نشان دهد زنان باردار بیشتر از سایر افراد مستعد ابتلا به COVID-19 هستند ، می گوید: و حتی اگر آنها به عفونت مبتلا شوند. محققان ادامه می دهند ، آنها بیشتر از دیگران به عوارض شدید بیماری مانند ذات الریه مبتلا نمی شوند.

چه روشهای درمانی برای زنان باردار مبتلا به کرونا بی خطر است؟

درمان COVID-19 مشابه درمان سایر بیماریهای تنفسی است. باردار باشید یا نباشید ، پزشکان توصیه می کنند:

  • مصرف استامینوفن (تیلنول) برای تب ۱۰۰٫۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) یا بالاتر
  • هیدراته ماندن با آب یا نوشیدنی های کم قند
  • و موارد دیگر

اگر تایلنول تب شما را پایین نمی آورد ، در تنفس مشکل دارید یا استفراغ می کنید ، برای راهنمایی بیشتر با پزشک خود تماس بگیرید.

کرونا و بارداری

کرونا و بارداری

ابتلا به این ویروس برای یک زن باردار چقدر خطرناک است؟

باز هم ، از آنجا که ویروس بسیار جدید است ، اطلاعات کمی برای ادامه وجود دارد. اما کارشناسان می توانند از گذشته خارج شوند. CDC خاطرنشان می کند که زنان بارداری که مبتلا به ویروس های کروناویروس دیگر شده اند ، نسبت به زنان بارداری که به این عفونت ها مبتلا نمی شوند ، احتمال بدتری دارند.

مواردی مانند سقط جنین ، زایمان زودرس ، مرده زایی و داشتن عفونت شدیدتر همه در زنان باردار مبتلا به ویروس های دیگر کرونا مشاهده شده است و تب بالا در سه ماهه اول بارداری ، صرف نظر از علت آن ، می تواند منجر به نقایص مادرزادی شود.

بسیار ترسناک به نظر می رسد. اما همه اخبار وحشتناک نیستند ، مخصوصاً وقتی به زنان بارداری که در دوران بیماری خود با این ویروس خاص زایمان کرده اند نگاه کنیم.

بر اساس یک گزارش معتبر سازمان بهداشت جهانی که نمونه کوچکی از زنان باردار مبتلا به COVID-19 را مورد بررسی قرار داد ، اکثریت قریب به اتفاق موارد شدید نداشتند. از ۱۴۷ زن مورد مطالعه ، ۸ درصد مبتلا به COVID-19 شدید و ۱ درصد بحرانی بودند.

کالج سلطنتی متخصصین زنان و زایمان گزارش می دهد که در حالی که برخی از زنان چینی با علائم کرونا نوزادان نارس به دنیا آورده اند ، هنوز مشخص نیست که آیا این نوزادان به دلیل عفونت زود هنگام متولد شده اند یا به این دلیل که پزشکان تصمیم گرفته اند زایمان زودرس را به خطر بیندازند. بی حال بود آنها همچنین هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این ویروس خاص باعث سقط جنین می شود ، ندیده اند.

آیا ویروس در دوران بارداری یا زایمان به نوزاد من منتقل می شود؟

با قضاوت از زنانی که در حین آلودگی به این ویروس زایمان کرده اند ، احتمالاً پاسخ این است که بعید است – یا دقیق تر ، هیچ شواهد قطعی در مورد این امر وجود ندارد.

COVID-19 یک بیماری است که عمدتا از طریق قطرات از فردی به فرد دیگر منتقل می شود (مانند سرفه و عطسه افراد مبتلا). نوزاد شما فقط پس از تولد می تواند در معرض چنین قطرات قرار گیرد.

در یک مطالعه کوچک که بر روی نه زن باردار چینی مبتلا به کروناویروس جدید در سه ماهه آخر بارداری انجام شد ، این ویروس در نمونه های گرفته شده از مایع آمنیوتیک یا خون بندناف یا سواب های گلو نوزادان نشان داده نشد.

با این حال ، در یک مطالعه کمی بزرگتر منبع معتبر ، آزمایش سه نوزاد تازه متولد شده از زنان مبتلا به COVID-19 مثبت بود. تست ۳۰ نوزاد دیگر در گروه منفی بود و محققان مطمئن نیستند که آیا نوزادانی که مثبت آزمایش شده اند واقعاً به این ویروس در رحم مبتلا شده اند یا اینکه اندکی پس از زایمان به این ویروس مبتلا شده اند.

کرونا و بارداری

کرونا و بارداری

اگر در زمان زایمان به کووید -۱۹ مبتلا شده باشم، آیا نیاز به سزارین دارم؟

این که آیا شما نوزاد خود را به صورت واژینال یا از طریق سزارین به دنیا می آورید ، به عوامل زیادی بستگی دارد و نه فقط اینکه آیا شما مبتلا به COVID-19 هستید.

اما کارشناسان معتقدند زایمان طبیعی از زایمان سزارین مطلوب تر است ، مشروط بر اینکه واجد شرایط زایمان طبیعی باشید و به دلیل عوامل دیگر برای سزارین توصیه نمی شود. آنها می گویند انجام جراحی روی بدن که قبلاً با ویروس جدی ضعیف شده است ممکن است عوارض بیشتری ایجاد کند.

آیا ویروس کرونا از طریق شیر مادر منتقل می شود؟

در معدود مطالعاتی که بر روی زنان شیرده مبتلا به ویروس کرونا انجام شده است ، به نظر می رسد پاسخ منفی است. اما کارشناسان هشدار می دهند که باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا بتوانند به طور قطعی بگویند هیچ خطری وجود ندارد.

CDCT می گوید اگر مادر جدیدی هستید که مبتلا به COVID-19 هستید (یا مشکوک هستید) ، در مورد جوانب مثبت و منفی شیردهی با پزشک خود مشورت کنید. اگر تصمیم به تغذیه با شیر مادر دارید ، می توانید به قرارهای زیر در تماس نوزاد با ویروس کمک کنید.

  • پوشیدن ماسک صورت
  • قبل از لمس کردن کودک خود ، دستان خود را کاملاً بشویید. مطمئن شوید که زیر ناخن ها و توری انگشتان خود را گرفته اید
  • قبل از استفاده از پمپ یا بطری ، دستان خود را کاملاً بشویید
  • با توجه به داشتن کسی که خوب است به کودک یک بطری شیر مادر داده شود
کرونا و بارداری

کرونا و بارداری

بهترین راهکارها برای جلوگیری از کرونا چیست؟

بدون شک شما قبلاً آنها را شنیده اید ، اما آنها تکرار می کنند:

  • دستان خود را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید. (نحوه کار ما را بررسی کنید.) در یک مرحله ، از ضدعفونی کننده دست با حداقل ۶۰ درصد الکل استفاده کنید. و دستمال مرطوب کودک را کنار بگذارید – آنها ضد عفونی نمی شوند.
  • در فاصله ۶ قدمی از مردم بایستید.
  • از دست زدن به صورت خود ، به ویژه دهان ، چشم ها و بینی خودداری کنید. از ازدحام زیاد دور بمانید. در حقیقت ، هرچه بیشتر بتوانید تماس خود را با افراد محدود کنید ، بهتر است.
  • مراقب خودتان باشید. خوب بخورید. استراحت کافی داشته باشید. اگر پزشک می گوید مشکلی نیست،  ورزش کنید. بدن سالم برای دفع انواع بیماریها بهتر از بدن فرسوده است.

سخن پایانی

مانند متورم شدن مچ پا و یبوست، نگرانی، همراه همیشگی در دوران بارداری است. اما حفظ چشم انداز مهم است.

در حالی که هنوز باید چیزهای زیادی در مورد ویروس آموخت ، اما تحقیقات کمی که انجام شده نشان می دهد که زنان باردار مبتلا به COVID-19 بیشتر از سایرین به بیماری های شدید مبتلا نیستند. بر اساس داده های محدودی که تا کنون در اختیار داریم ، احتمال انتقال ویروس به نوزادان در دوران بارداری یا زایمان وجود ندارد.