فناوری تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۴۰۰-۰۳-۰۴
  • در : دانستنیها

مقدمه

فناوری تشخیص چهره چیست؟ و نرم افزار تشخیص چهره چه کاربردی دارد؟ این نرم افزار برای اجرای قانون و آژانس های امنیتی طراحی شده و امروزه در موارد مختلف دیگری نیز کاربردهایی دارد. از این نرم افزار برای شناسایی سربازان جنگ جهانی نیز استفاده شده است.

حفاران ناشناخته ویگناکورت (Vignacourt) روستایی کوچک در فرانسه

ANZAC ها (سرباز استرالیایی یا زلاندی در جنگ جهانی) از طریق تشخیص چهره شناسایی می شوند.

فناوری تشخیص چهره چیست؟ - نرم افزار تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره چیست؟ – نرم افزار تشخیص چهره

دیگان، اولین سربازی است که با استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره شناسایی شده است. سیستم او را بر اساس عکس استخدام وی و عکس گرفته شده اش در ویگناکورت شناسایی کرد. 

ویگناکورت شهری در فرانسه است که حتی تعداد کمی از استرالیایی ها ممکن است نام آن را شنیده باشند. اما با این وجود هزاران حفار استرالیایی از این شهر بازدید کرده اند.

زمانی که این حفاران از شهر عبور می کردند، از این که چه چیزی در انتظار آن ها خواهد بود، مطمئن نبودند، یک زن و شوهر به نام های لوئیس و آنتوانت تویلیر، شروع به فروش عکس های پرتره از سربازان در حال رفتن به جنگ کردند.

در گذشته از ویگناکورت به عنوان پناهگاه استفاده می شد، لذا برخی از سربازان برای بهبودی و یا تجدد قوا به ویگناکورت باز می گشتند. برخی به وسیله برانکارد به بیمارستان های موقت منتقل می شدند و بسیاری دیگر از سربازان هرگز موفق به دیدن شهر نمی شدند.

تقریباً یک قرن بعد، در یک صندوق چوبی در خانه روستایی سابق Thuillier، مجموعه ای از ۴۰۰۰ بشقاب شیشه ای کشف شد و سپس این مجموعه به War Memorial استرالیا اهدا شد.

با این حال، هویت حفاران عکاسی شده ثبت نشده و سرنوشت آن ها نیز مشخص نیست.

فناوری تشخیص چهره چیست؟ - نرم افزار تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره چیست؟ – نرم افزار تشخیص چهره

به منظور بررسی این رمز و راز یک قرنه، War Memorial و NEC با استفاده از فن آوری تشخیص چهره، توانستند در نهایت هویت مردان جوان عکاسی شده در ویگناکورت را مشخص کنند. بدین ترتیب بیش از هزار سرباز شناسایی شدند.

تنها در طی دو روز، نرم افزار تشخیص چهره عکس های همسان ویگناکورت را با مجموعه های دیگر بایگانی شده در Memorial War (شامل عکس های استخدام از سراسر کشور و سایر عکس های رسمی که اسامی سربازان در آن ها ثبت شده بود.) مقایسه نمود.

در حالی که تطبیق عکس ها به صورت دستی ممکن بود به زمان زیادی نیاز داشته باشد و می توانست نتایح موفقیت آمیز نسبتاً کم تری نیز به همراه داشته باشد، نرم افزار تشخیص چهره، توانسته ۱۳۸۸ سرباز استرالیایی را در عکس های Vignacort شناسایی کند. از برخی از سربازان به صورت جداگانه عکاسی شده بوده، در حالی که برخی دیگر در گروه هایی حداکثر ۱۰۰ نفره قرار داشتند.

وقتی صحبت از تشخیص چهره می شود، مسلما یک کامپیوتر بهتر از یک انسان می تواند این کار را انجام دهد.

اولین عکس بررسی شده، عکسی از رابرت دیگان، سرباز جوانی بود که در سال ۱۹۱۶ توسط تویلیرز (Thuilliers) عکاسی شده بود و یک سال قبل از این به عنوان کارگری در یک ایستگاه استخدام در زادگاهش بندیگو عکس گرفته بود.

فناوری تشخیص چهره چیست؟ - نرم افزار تشخیص چهره

فناوری تشخیص چهره چیست؟ – نرم افزار تشخیص چهره

یکی دیگر از سربازان شناسایی شده، ویلیام فیچ (William Fitch) است. وی که در اصل یک نجار از ملبورن جنوبی بود، در نوامبر ۱۹۱۵ سواحل استرالیا را ترک کرد. در طول سال ۱۹۱۶ وی در مسیرش به جبهه غربی (Western Front) از ویگناکورت عبور کرد و تصویر خود را که روی صندلی چوبی نشسته بود، داشته است.

پس از حمله آلمان به سنگرهای ANZAC، فیچ مفقود شد و بعدها در عملیاتی در سپتامبر ۱۹۱۷ در Polygon Wood در بلژیک کشته شد. او در این زمان تنها ۲۱ سال داشت.

محققان می گویند که جهت دستیابی به این اطلاعات در مورد سربازان به صورت دستی سال ها تلاش نیاز بوده است. اما این پروژه علاوه بر سرعت بخشیدن به روند کار، جزئیات پنهانی از زندگی سربازان جوان و در برخی موارد سرنوشت آن ها را نیز توانست مشخص کند.

سیلویا جاستکوویاک (Sylvia Jastkowiak)، محقق ارشد تحقیق می گوید: به کمک این فناوری شما می توانید داستان های این مردان را زنده کنید و آن ها و آن چه که بر آن ها گذاشته است، را برجسته نمایید.

این امر باعث می شود که توجه ما به آن قسمت از تاریخ گذشته نیز معطوف شود. در حالی که تصور می کنیم که درباره جنگ جهانی اول و جزئیات آن چیزهای زیادی می دانیم اما هنوز موارد زیادی برای کشف کردن وجود دارد. 

نرم افزار تشخیص چهره، NeoFace Reveal، برای اجرای قانون و آژانس های امنیتی طراحی شده است که توسط پلیس فدرال استرالیا استفاده می شود و این اولین بار بود که از این نرم افزار برای عکس های تاریخی نیز استفاده شد.

 کلام پایانی

با کمک فناوری تشخیص چهره توانسته ایم تا از هویت سربازان جنگ جهانی و سرگذشت آن ها اطلاعاتی به دست آوریم. علاوه بر این از این فناوری برای موارد امنیتی و اجرای قانون نیز استفاده می شود.