معرفی ۶ نوع رژیم غذایی گیاهخواری

معرفی ۶ نوع رژیم غذایی گیاهخواری

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۶-۰۸
  • در : اخبار پزشکی

محبوبیت رژیم های گیاهخواری به ویژه در چند سال گذشته افزایش یافته است. مردم اغلب این شیوه غذا خوردن – تأکید بر غذاهای گیاهی بر محصولات حیوانی – را بخشی از جنبش گیاهی می دانند.

دلایل زیادی وجود دارد که افراد بیشتری رژیم گیاهخواری را انتخاب می کنند و چندین روش برایاستفاده از این شیوه غذا خوردن وجود دارد.

این مقاله ۶ نوع رژیم گیاهخواری را مرور می کند، از جمله اینکه کدام غذاها را باید در هر کدام گنجانده و از آنها اجتناب کرد. همچنین چند دلیل رایج را که مردم رژیم گیاهخواری را انتخاب می کنند بررسی می کند.

چرا رژیم گیاهخواری در حال فراگیر شدن است؟

سه دلیل اصلی وجود دارد که چرا ممکن است شخصی رژیم غذایی گیاهی یا گیاهی را دنبال کند. اینها مربوط به سلامت شخصی و عمومی، محیط زیست و حیواناتی است که برای غذا پرورش داده شده اند.

مطالعات نشان داده است که محصولات حیوانی، به ویژه آنهایی که در عملیات تغذیه دام متمرکز (CAFO) تولید می شوند، احتمالاً حاوی مواد ناخواسته مانند آنتی بیوتیک ها هستند.

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از آنتی بیوتیک ها در خوراک دام ممکن است منجر به ایجاد باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک در انسان شود.

تحقیقات همچنین فواید سلامتی فردی رژیم های گیاهی مناسب و از نظر تغذیه مناسب را نشان داده است. آنها می توانند از کاهش وزن پشتیبانی کنند و ممکن است به کاهش خطر چاقی و بیماری های مزمن مانند دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی و سرطان کمک کنند.

از نظر زیست محیطی، بسیاری از مردم به دلیل تأثیرات منفی آن بر خاک، آب و هوا از کشاورزی صنعتی حمایت نمی کنند.

به عنوان مثال، کود و رواناب مواد مغذی ناشی از CAFO می تواند آبهای زیرزمینی را آلوده کند. این ممکن است به اقیانوس راه پیدا کرده و به توسعه مناطق مرده کمک کند، مناطقی در اقیانوس که بیشتر زندگی آنها به دلیل کمبود اکسیژن ناپدید شده است.

علاوه بر این، CAFO ها و حیواناتی که در آنجا نگهداری می شوند گازهای گلخانه ای از جمله متان، نیتروس اکسید و دی اکسید کربن تولید می کنند. اینها به تغییرات آب و هوایی جهانی کمک می کند.

برخی از افراد رژیم گیاهی را به عنوان راهی برای حمایت از رفاه حیوانات و همسویی با اخلاق شخصی خود انتخاب می کنند. CAFO ها جمعیت زیادی از حیوانات را در خود جای داده اند که اغلب در شرایط ناسالم محکم بسته شده و پس از یک عمر کوتاه برای غذا ذبح می شوند.

مردم همچنین نگرانی های اخلاقی با صنایع لبنی دارند، از جمله گرفتن شیر از گاوهای تازه زایمان شده و جدا کردن آنها از گوساله های خود پس از تولد.

برخی از افراد ممکن است دریابند که رژیم گیاهخواری برای خانواده آنها مقرون به صرفه تر است، یا ممکن است طعم غذاهای گیاهی را بر برخی از محصولات مشتق شده از حیوانات ترجیح دهند.

تنوع زیاد رژیم گیاهخواری به شما این امکان را می دهد که راهی برای غذا خوردن انتخاب کنید که با اخلاق و اهداف شما مطابقت دارد.

۱ – گیاهخواری همراه با لبنیات و تخم مرغ (Lacto Ovo)

برخی از مردم رژیم گیاهخواری شیر و تخم مرغ را سنتی ترین رژیم گیاه خواری می دانند. در این تنوع، شما گوشت یا ماهی نمی خورید، اما همچنان تخم مرغ و محصولات لبنی را در رژیم غذایی خود قرار می دهید.

پیشوند “لاکتو” به شیر گاو یا محصولات لبنی اشاره دارد و از کلمه لاتین lac به معنی شیر گرفته شده است. فقط پستانداران مانند گاو و انسان می توانند شیر تولید کنند. پیشوند “ovo” به تخم مرغ اشاره دارد و از کلمه لاتین ovum به معنی تخم مرغ گرفته شده است.

پیروی از رژیم لاکتوو-وو گیاهی به معنای شامل تخم مرغ، شیر، پنیر، کره، ماست، خامه ترش، بستنی و سایر محصولات لبنی در رژیم غذایی شما است، در حالی که همه گوشت های حیوانی مانند گوشت گاو، ماهی و مرغ را شامل نمی شود.

برخی افراد دلایل مذهبی یا فرهنگی برای انتخاب این تنوع دارند. به عنوان مثال، افرادی که از آیین هندو و بودیسم پیروی می کنند ممکن است از رژیم لاکتووو-گیاهی پیروی کنند.

۲ – گیاهخواری همراه با لبنیات

رژیم گیاهخواری لاکتو یک رژیم گیاهی است که شامل محصولات لبنی است، همانطور که پیشوند “لاکتو” نشان می دهد.

این تنوع شامل محصولات لبنی مانند شیر گاو و غذاهای تهیه شده با آن است. اینها می توانند شامل پنیر، کره، خامه ترش، ماست و بستنی باشند.

این گوشت شامل گوشت گاو، گوشت خوک، مرغ و ماهی نیست. همچنین تخم مرغ را حذف می کند.

همانطور که در مورد رژیم گیاهخواری لاکتو و اوو، افراد ممکن است دلایل مذهبی یا فرهنگی برای پیروی از رژیم لاکتو گیاهی داشته باشند. این تنوع در بین افرادی که از جینیسم، هندوئیسم و بودیسم پیروی می کنند رایج است.

۳ – گیاهخواری همراه با تخم مرغ

همانطور که پیشوند “ovo” نشان می دهد، رژیم گیاهخواری اوو شامل محصولات لبنی نیست، اما تخم مرغ را شامل می شود.

این رژیم غذایی علاوه بر حذف گوشت و ماهی، همه محصولات لبنی و غذاهایی که از آنها استفاده می شود مانند شیر گاو، پنیر، کره، خامه ترش، ماست و بستنی را حذف می کند.

با این حال، کسی که رژیم غذایی تخم مرغ و گیاهخواری دارد ، شامل تخم مرغ و غذاهای تخم مرغ، مانند تخم مرغ آب پز، تخم مرغ آب پز سخت و املت است. آنها همچنین ممکن است از تخم مرغ در پخت، مانند مافین، کیک و نان استفاده کنند.

۴ – رژیم گیاهخواری انعطاف پذیر

رژیم انعطاف پذیر نسبت به رژیم گیاهخواری و انعطاف پذیرتر طراحی شده است، همانطور که با پیشوند “flexi” نشان داده شده است. این ماده بر مزایای غذاهای گیاهی تأکید می کند در حالی که مقدار کمی از محصولات حیوانی را مجاز می داند.

این روش عمدتاً برای غذا خوردن متمرکز بر گیاه است، اما شامل تعدادی گوشت و سایر محصولات حیوانی، مانند تخم مرغ و لبنیات در حد اعتدال است.

اصول اصلی رژیم انعطاف پذیر شامل خوردن غذاهای گیاهی کامل، دریافت بیشتر پروتئین از گیاهان به جای حیوانات، محدود کردن قند اضافه شده و غذاهای فرآوری شده در صورت امکان و گنجاندن گهگاه گوشت و محصولات حیوانی است.

یک فرد خم کننده از نظر فنی گیاه خوار محسوب نمی شود زیرا گاهی اوقات مقدار کمی گوشت می خورد. این بر عهده خود فرد است که رژیم غذایی را متناسب با سبک زندگی خود طراحی کند.

۵ – رژیک غذایی پسترین

رژیم غذایی pescatarian یک رژیم گیاهی است که شامل ماهی می شود. پیشوند از کلمه ایتالیایی “pesce” به معنی ماهی گرفته شده است.

در حالی که فردی که رژیم غذایی ماهی دارد، غذاهای مبتنی بر ماهی مانند ماهی تن، ماهی هالیبوت، ماهی قزل آلا یا سوشی مصرف می کند، معمولاً از خوردن گوشت های دیگر مانند گوشت گاو یا مرغ خودداری می کند.

این که آیا رژیم غذایی pescatarian شامل محصولات لبنی و تخم مرغ است، از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

رژیم غذایی pescatarian مزایای دریافت اسیدهای چرب امگا ۳ سالم از ماهی و غذاهای دریایی را ارائه می دهد. در غیر این صورت ممکن است در رژیم های گیاهی خاصی این موارد وجود نداشته باشد.

۶ – رژیم وگان

رژیم وگان رژیمی است که تمام محصولات مشتق از حیوانات، از جمله گوشت و ماهی، محصولات لبنی و تخم مرغ را حذف می کند. برخی از افرادی که رژیم گیاهخواری دارند نیز عسل را حذف می کنند زیرا توسط زنبورها تولید می شود.

رعایت اصول اخلاقی دلیل اصلی انتخاب برخی افراد از رژیم گیاهخواری است.

رژیم وگان فقط بر اساس غذاهای گیاهی است. این شامل میوه ها، سبزیجات، غلات، آجیل، دانه ها و حبوبات از جمله لوبیا، نخود فرنگی و عدس است.

رژیم گیاهخواری ممکن است جایگزین های گیاهی به جای محصولات سنتی دامی، مانند شیر و محصولات لبنی گیاهی، جایگزین تخم مرغ گیاهی و جایگزین های گوشت گیاهی مانند توفو، تمپه، سیتان و میوه جک فروت را شامل شود.

تمایز دیگر رژیم گیاهخواری این است که تمایل دارد فراتر از انتخاب های غذایی و به زندگی روزمره افراد گسترش یابد.

به عنوان مثال، کسی که رژیم گیاهخواری دارد ممکن است از خرید محصولات مصرفی-مانند لوازم آرایشی، پوشاک و کفش-که از مواد مشتق شده از حیوانات استفاده می کنند یا روی حیوانات آزمایش شده است، اجتناب کند.

رژیم های گیاهی از نظر مواد مغذی کم هستند. به همین دلیل، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اغلب به گیاهخواران توصیه می کنند که از مکمل های ویتامین و مواد معدنی خاصی مانند ویتامین B12، آهن، چربی های امگا ۳، روی و موارد دیگر استفاده کنند.

نحوه انتخاب یک رژیک گیاهخواری

هنگام انتخاب، تنوع رژیم گیاهخواری برای شما مناسب است، فاکتورهایی مانند پایداری، هزینه و کیفیت تغذیه را در نظر بگیرید.

علاوه بر این، توجه به اینکه کدام تنوع با ارزشها و اهداف شخصی شما مطابقت دارد، عامل مهمی در تعیین میزان ماندگاری آن برای شما است.

اگر شیوه غذا خوردن برای سبک زندگی شما واقعی نباشد و با آنچه برای شما مهم است مطابقت نداشته باشد، حفظ آن بسیار سخت تر خواهد بود.

در مورد همه انواع رژیم های گیاه خواری این نکته جالب است که می توانید تغییرات مختلف را آزمایش کرده و متناسب با آن تنظیم کنید تا زمانی که رژیم مناسب خود را پیدا کنید.

سخن پایانی

رژیم گیاهخواری در درجه اول یک رژیم غذایی گیاهی است که بسته به تنوع ممکن است به برخی محصولات مشتق شده از حیوانات اجازه دهد یا ندهد.

رژیم های گیاهی می توانند سلامت را بهبود بخشند، به حفاظت از محیط زیست کمک کرده و از رفاه حیوانات حمایت کنند.

تنوع رژیم گیاهخواری گوشت را حذف می کند اما ممکن است شامل تخم مرغ، ماهی، محصولات لبنی یا ترکیبی از آنها باشد.

رژیم انعطاف پذیر بر غذاهای گیاهی متمرکز است، اما شامل مقادیر کمی از محصولات حیوانی، از جمله گوشت است.

رژیم گیاهخواری به هیچ وجه محصولات حیوانی را شامل نمی شود و این امر فراتر از غذا به سبک زندگی روزمره و انتخاب مصرف کننده نیز کشیده می شود.

انتخاب رژیم گیاهخواری می تواند مزایای بیشماری برای سلامتی و اخلاق داشته باشد. بهترین رژیم غذایی برای شما بستگی به عواملی مانند کیفیت تغذیه، هزینه، سهولت استفاده و میزان آسان نگه داشتن آن دارد.