۱۰ فوت و فن‌ خانه تکانی و تمیز کاری منزل برای سال نو!

۱۰ فوت و فن‌ خانه تکانی و تمیز کاری منزل برای سال نو!

  • توسط : علم داد
  • در : ۱۳۹۹-۱۲-۱۴
  • در : خانه داری

هر چقدر هم که از میزان درآمد و تمکن مالی پایینی برخوردار باشید، مقاومت در برابر خانه تکانی و تغییرات منزل برای استقبال از سال جدید، بسیار دشوار است. از لحاظ روانشناسی، در شروعی ایده ای جدید، حسی اغوا کننده و هیجان انگیز وجود دارد؛ و روز اول فروردین بهترین زمان و بهانه برای یک شروع جدید است. اگر شما هم کمر به تمیز کاری منزل خود بسته‌اید و می‌خواهید برای سال نو، دستی به سر و روی آن بکشید؛ ما فوت و فن‌هایی کارآمد در چنته داریم که ممکن است هرگز به ذهنتان خطور نکرده باشد و در حین خانه تکانی ، به کارتان بیاید.

روش ۱: با مینی میزهای چرخان، سر و سامانی به منزل خود دهید.

میز چرخان یکی از شیوه‌های جمع و جور برای چینش زیبای وسایل است

میز چرخان یکی از شیوه‌های جمع و جور برای چینش زیبای وسایل است – خانه تکانی

جای جایِ منزل شما هم حتما کلی وسایل کوچک وجود دارد که ناحیه‌ای از منزلتان را اشغال کرده‌اند. یک میز چرخانِ جمع و جور، می‌تواند تمامی این اوضاع بهم ریخته را سر و سامان دهد. به جای این‌که ادویه‌های داخل یخچالتان، ظروف چاشنی‌های درون بوفه و یا حتی لاک‌های ناخنی که روی میز آرایشتان چیده‌اید را برای یافتن فضای بیشتر دائما جابجا کنید؛ آن‌ها را برداشته، محلشان را تمیز کنید و از یک میز چرخان کوچک استفاده نمایید. شما می‌توانید این میزهای ارزان قیمت را در هر اندازه و با هر جنسی در بازار پیدا نمایید. به عنوان مثال، میز چرخان چوب بامبوی YBM Home، تنها عرضی ۱۰ اینچی دارد و به هر نوع دکوراسیونی نیز می‌آید. تمام اشیائی که قصد مرتب نمودن آن‌ها را دارید، برداشته، و کوچک‌ترین شیء را به گونه‌ای در مرکز بچینید که مارکِ آن مشخص باشد، سپس اشیای بزرگ‌تر را دور آن بچینید و تمام! درصورتی‌که دنبال یکی از آن اشیاء می‌گشتید، تنها کافیست میز را بچرخانید تا چشمتان به آن شیء بخورد.

روش ۲: مایکروویو خود را بخارشویی نمایید.

تمیز کردن مایکروویو با بخار

تمیز کردن مایکروویو با بخار

سال جدید، بهترین زمان برای انجام تمیز کاری‌ هایی‌ست که همیشه آن را پشت گوش می‌انداختید؛ یکی از آن تمیز کاری‌ ها، پاک کردن چربی‌ها و روغن‌های درون مایکروویو است. می‌توانید با کلی دستمال کشیدن این کار را انجام دهید و یا کار را به سادگی به بخار بسپارید! برای این کار، یک ماگ پر از آب را سه الی چهار دقیقه درون مایکروویو قرار دهید و قبل از باز کردن درب دستگاه، ۱۰ الی ۱۵ دقیقه، صبر کنید. خواهید دید که تمامی آن آلودگی‌ها به سادگی از روی سطح مایکروویو پاک خواهد شد، خصوصا اگر قطره‌ای سرکه و یا آب‌لیمو به آب درون ماگ افزوده باشید. می‌توانید همین فن را بر روی اجاق گازتان اجرا نمایید؛ با این تفاوت که به قابلمه‌ی بزرگی از آب‌جوش نیاز پیدا خواهید کرد؛ و برای جلوگیری از خروج بخار، احتمالا به یک حوله برای پوشاندن هود نیاز خواهید داشت.

روش ۳: چگونه ماشین ظرفشویی‌ام را عمیقا تمیز کنم؟

استفاده از سرکه برای شستشوی ماشین ظرفشویی

استفاده از سرکه برای شستشوی ماشین ظرفشویی

این هم یکی دیگر از پروژه‌های تمیز کاری که مردم معمولا آن را به دست فراموشی می‌سپارند، اما باید هر از گاهی با آن دست و پنجه نرم کرد، که چیزی نیست جز تمیز کردن خودِ ماشین ظرفشویی. این ماشین ماموریت شستشوی ظرف‌های شما را بر عهده دارد که به مرور زمان می‌تواند چربی‌ها و چرک‌های مختلفی را به خود جذب نماید. برای تمیز کردن عمقیِ ماشین ظرفشویی خود، ابتدا از خارج نمودن فیلتر آن شروع کنید و قبل از نصب مجدد آن، به خوبی فیلتر ماشین ظرفشویی را دستمال بکشید. سپس ماشین ظرفشویی خود را تخلیه نموده، پس از ریختنِ لیوانی سرکه درون آن، روشنش کنید( می‌توانید از دستگاه‌های پیشرفته‌ی شستشو هم استفاده نمایید)؛ سپس دیواره‌های آن را دستمال بکشید تا چرک و کثیفی‌های باقی مانده، کاملا زدوده شوند. کار شما با قرار دادن مخزن کمک آبکشی تمام است، خسته نباشید!

روش ۴: از آهن‌ربا برای مرتب کردن منزل استفاده کنید!

مگنت‌ها را می‌توان برای نگهداری از اجسام فلزی کوچک به کار برد

مگنت‌ها را می‌توان برای نگهداری از اجسام فلزی کوچک به کار برد

در منزل، کلی اشیاء کوچک برای مرتب کردن وجود دارد. از سنجاق‌ها گرفته تا پونزها، پنس‌ها و سایر ابزار آشپزخانه که جنس فلزی دارند. آهن‌ربا، بهترین وسیله برای مرتب کردن چنین اشیائی‌ست. یک پایه چاقوی مغناطیسی را درون کشوهای کابینت‌های آشپزخانه قرار دهید؛ یا برای نگه‌داشتن ابزار و تجهیزات کوچک آشپزخانه، آن را بر روی دیوار نصب کنید. قطعات آهن‌ربایی مانند بار مگنت‌های قدرتمند و نئودیمیوم DIYMAG ، که تا دو برابر اندازه‌ی خود، چسبندگی دارند؛ برای نگه‌داشتن میخ، پونز، سوزن، پنس مو و سایر لوازم کوچک، عالی عمل می‌نمایند. شما می‌توانید با رنگ‌آمیزی آن‌ها و استفاده از برچسب‌های تزئینی، کاری کنید که این مگنت‌ها کمتر بازاری به نظر برسند.

روش ۵: فضای درونی کمد لباس کودک خود را دو برابر کنید!

دو برابر کردن فضای داخلی کمدهای لباس

دو برابر کردن فضای داخلی کمدهای لباس – خانه تکانی

کمدهای لباس، پایه ثابت هر منزلی هستند، و بدیهی‌ست که بسیاری از آن‌ها، به درستی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. یکی از مثال‌های بارز در این زمینه، کمد لباس کودکان است. اندازه‌ی کمد لباس کودکان، به طور معمول از کمد بزرگسالان کوچک‌تر است. این یعنی که کمد کودکان، نیاز چندانی به فضای عمودی بزرگی ندارد. قرار دادن یک یا حتی دو میله‌ی دیگر، پشت میله‌ی اولی، فضای بیشتری برای آویزان کردن لباس، در اختیارتان قرار می‌دهد. برای این‌که بیشترین فضا را درون کمدهای خود ایجاد کنید، می‌توانید چند مکعب کوچک را در نیمه‌‌ی پایینی دیواره‌ی کمد خود چسبانده، میله‌ای را میان مکعب و دیوار قرار دهید تا فضای کمدتان چند برابر گردد. (پیشنهاد تخصصی: از این روش می‌توانید برای کمد بزرگسالانی که ارتفاع کوتاه‌تری دارند هم بهره ببرید.)

روش ۶: حتی درون فریزر خود را نیز مرتب کنید!

استفاده از سبد برای افزایش فضای درون فریزرها

استفاده از سبد برای افزایش فضای درون فریزرها – خانه تکانی

برای منزلی که در آن، فریزرهای مستقل قد علم کرده‌ است، دستگاه‌های تمام فریزر نقاط دیگری هستند که هنگام تمیز کاری ، نیاز به توجهی جدی دارند. برای فریزرهای صندوقی، از یک سبد چند طبقه‌ی مخصوص فریزر استفاده کنید و محتویات فریزر را در آن بچینید. برای فریزرهای عمودی، حتی فریزرهای کوچک یخچالتان، از سبدهای سر باز که متناسب با اندازه‌ی فریزر شما هستند، استفاده نموده و همین روش را بر روی آن‌ها نیز انجام دهید. تمام چیزهایی را که تاریخ انقضایشان گذشته و نمی‌توانید تشخیصشان دهید، کنار بگذارید. اگر می‌خواهید این کار را به درستی انجام دهید، مواد غذایی را تا چند ساعت، درون خنک‌کننده‌های مخصوص پیک نیک قرار دهید و فریزر را چند ساعت خاموش کنید، تا یخ آن باز شود.

روش ۷: از جا کفشی‌هایتان به عنوان کمدهای کوچک و در دسترس استفاده کنید!

می‌توانید از جاکفشی برای آویزان نمودن دستکش‌ها و کلاه‌هایتان بهره ببرید

می‌توانید از جاکفشی برای آویزان نمودن دستکش‌ها و کلاه‌هایتان بهره ببرید – تمیز کاری

شما چه در فروشگاه‌های تخفیفی و چه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، می‌توانید جاکفشی‌های مختلفی را پیدا کنید. در این جا کفشی‌ها، میله‌هایی برای آویزان نمودن کفش‌ها، قرار گرفته است. اما فارغ از استفاده‌ی رایج این جاکفشی‌ها، آن‌ها را به بهترین شکل می‌توانید به کمدهای کوچک و در دسترس برای خود، تبدیل نمایید. زمستان که می‎رسد، به دنبال جایی برای دستکش‌ها و کلاه‌های خود می‌گردید که نزدیک در منزلتان قرار داشته باشد؟ می‌توانید یکی را در کمدِ پالتوهای خود، آویزان نمایید. به دنبال جایی برای لوازم بازی کودکان خود می‌گردید؟ می‌توانید آن‌ها را در بوفه‌های منزل و حتی کمد لباس‌های خود آویزان نمایید. اگر جایی پیدا کردید که می‌شد از آن به عنوان آویز استفاده کرد، اما فاقد هر میله و گیره‌ای بود؛ می‌توانید خودتان یک میله از بخش لوازم استحمام فروشگاه‌ها، خریداری نمایید و آن را در مکان مد نظر خود نصب نمایید.

روش ۸: سینی‌های کیک پزی را به صورت عمودی بچینید!

روشی بهینه برای چیدن سینی‌های دست و پاگیر کوکی و شیرینی

روشی بهینه برای چیدن سینی‌های دست و پاگیر کوکی و شیرینی – تمیز کاری

معمولا به سختی می‌توان برای چینش سینی‌های کوکی و شیرینی‌پزی، جایی در آشپزخانه پیدا کرد. این سینی‌ها، فضای زیادی را اشغال می‌کنند و در صورتی‌که روی هم قرار داده شوند، به سختی می‌توان آن‌ها را خارج نمود. مگر آن‌که بخواهید تمامی آن‌ها بر روی زمین پخش شوند! راحت‌ترین راه حل برای چیدن این سینی‌ها، قرار دادن آن‌ها به صورت عمودی و پهلوی هم است. قفسه‌های رومیزی که از آن برای چیدن عمودی کاغذها و درست در کنار هم، استفاده می‌شود؛ بارزترین مثال‌ برای این کار است. معمولا این قفسه‌ها، آن‌قدر پهن و عریض هستند که بتوان سینی‌های کیک و مافین را هم درون آن‌ها قرار داد. برخی جانخی‌های مخصوص حلقه‌های نخ، و جاظرفی‌ها هم می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای اشیاء کوچکتری مانند سر قابلمه‌ها باشند.

روش ۹: جایی برای نظم دادن به بیل و جاروی منزل شما!

فایل مخصوصی برای چیدن بیل و تی داشته باشید

فایل مخصوصی برای چیدن بیل و تی داشته باشید – خانه تکانی

مهم نیست که این ابزارآلات را در پارکینگ، انباری یا زیرزمین نگه می‌دارید. مرتب کردن جاروها، تِی‌ها، پاروهای مخصوص برف و بیل‌های باغبانی، شن‌کش‌ها و سایر لوازمی که در حالت عادی بی‌مصرف هستند، می‌توانند ذهن شما را مشغول کرده باشند. در ایده‌آل‌ترین حالت، شما آن‌ها را بر روی دیوار آویزان می‌نمایید، اما چنین جایی ممکن است همیشه در اختیارتان نباشد! برای مرتب نگه‌داشتنِ این ابزار، می‌توانید از فایل‌های کابینتی نزدیک‌ترین سمساری، استفاده کنید. کشوهای آن را بیرون کشیده، اگر دلتان خواست می‌توانید آن را رنگ کنید و نزدیک مناسب‌ترین دیوار قرار دهید. بیرون کشیدن کشوهای دراور، فضایی خالی و بی‌نقص برای مرتب و صاف نگه‌داشتن ابزار شما، ایجاد می‌نماید.

روش ۱۰: سیم‌های آزاردهنده را در بند بکشید!

راهی مناسب برای چینش مرتب سیم‌های دست و پا گیر

راهی مناسب برای چینش مرتب سیم‌های دست و پا گیر – تمیز کاری

هر منزلی پر از لوازم الکتریکی و الکترونیکی‌ست. به این معنا که این تجهیزات، کلی سیم را به همراه خود، یدک می‌کشند. از سیم‌های کامپیوتر گرفته تا سیم‌های سیستم‌های A/V، کابل‌های مختلف برای لوازم برقی و سیم‌های شارژر برای لوازم بی‌سیم‌تان! گاهی مرتب کردن آن‌ها، به اندازه‌ی مرتب کردن کل منزلتان، وقت گیر است. می‌توانید آن‌ها را با گیره‌های لباس بهم پیوند بزنید. برای کابل‌های بزرگ‌تر، می‌توانید آن‌ها را پیچانده، از یک رول دستمال توالت استفاده کنید و یک سوی آن را با کاغذهای تزئینی، بپوشانید؛ سپس کابلِ درهم پیچیده را درون آن قرار دهید. کابل‌های برق بزرگ‌تر، یا سیم‌های تو در توی بزرگ را می‌توانید درون جعبه‌های تزئینی قرار دهید. به این صورت که سیم‌ها را بر روی هم قرار می‌دهید ( یا به سادگی درون جعبه می‌گذارید)، دیواره‌های جعبه را به اندازه‌ی قطر کابل‌ها سوراخ کنید تا به راحتی در صورت نیاز بتوانید آن را بیرون بکشید و سپس، در جعبه را بر روی آن بگذارید. کار شما به اتمام رسیده است!