پروتیرلین (داخل وریدی)

پروتیرلین (داخل وریدی)

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۴۰۰-۰۳-۰۴
  • در : داروهای صنعتی

مقدمه

پروتیرلین (protirelin) برای تست پاسخ غده هیپوفیز قدامی در کسانی که ممکن است دارای شرایط خاص پزشکی از جمله اختلالات غده تیروئید باشند، مورد استفاده قرار می گیرد. تست با پروتیرلین ممکن است به تشخیص مشکل کمک کند و یا ممکن است صحت دوز مصرفی دارو را مشخص نماید. حال موارد مصرف این دارو کدام است و عوارض جانبی آن چیست؟ در ادامه بیش تر با کاربردها، تداخلات دارویی و عوارض جانبی پروتیرلین (protirelin) آشنا خواهیم شد.

پروتیرلین (protirelin) چیست؟ کاربردهای آن کدام است؟

پروتیرلین (داخل وریدی)
نام عمومی: پروتیرلین (protirelin)

آشنایی با کاربردها، تداخلات و عوارض جانبی پروتیرلین (protirelin)

آشنایی با کاربردها، تداخلات و عوارض جانبی پروتیرلین (protirelin)

پروتیرلین (protirelin) به عنوان دارویی کمکی برای تشخیص فعالیت غده ی تیروئید در کسانی که به نقص عملکرد هیپوفیز و یا هیپوتالاموس مبتلا هستند و جهت ارزیابی فعالیت هیپوفیز مورد استفاده قرار می گیرد. از داروی مورد نظر جهت ارزیابی تأثیر و یا تعدیل میزان مصرف هورمون های تیروئیدی در بیمارانی که به گواتر سمی یا ندولار و یا کم کاری اولیه غده ی تیروئید مبتلا هستند نیز، استفاده می شود.

پروتیرلین موجب ترشح هورمونی به نام هورمون محرک تیروئید یا TSH که از بخش قدامی هیپوفیز آزاد می شود، شده، سپس TSH باعث تحریک غده تیروئید می شود. بدین ترتیب پزشک می تواند از طریق اندازه گیری مقدار TSH در خون بعد از تجویز این دارو، میزان عملکرد هیپوفیز قدامی را مشخص نماید.

لذا جهت انجام تست تشخیصی، در ابتدا نمونه ای از خونتان گرفته می شود و سپس پروتیرلین تزریقی توسط پزشک تجویز می شود. اما دوزهای مصرفی این دارو ممکن است در بیماران مختلف متفاوت باشد. معمولا به بزرگسالان ۵۰۰ میکروگرم، به صورت تزریق داخل وریدی تجویز می شود. دوز مصرفی دارو برای کودکان بر مبنای وزنشان مشخص می شود و کمی پس از دریافت دوز، یک یا چندین نمونه خون از شما گرفته خواهد شد. سپس نتایج به دست آمده مورد مطالعه قرار می گیرند. جهت جلوگیری از ایجاد سرگیجه و از حال رفتن احتمالی، از شما خواسته می شود تا قبل، در طول مصرف و به مدت ۱۵ دقیقه پس از تست تشخیصی، دراز بکشید.
پروتیرلین تنها با تجویز و تحت نظر پزشک استفاده می شود.

نکاتی قابل توجه پیش از مصرف پروتیرلین

آشنایی با کاربردها، تداخلات و عوارض جانبی پروتیرلین (protirelin)

آشنایی با کاربردها، تداخلات و عوارض جانبی پروتیرلین (protirelin)

قبل از استفاده از تست تشخیصی، باید خطرات ناشی از این تست در برابر منافع آن در نظر گرفته شود. در این مورد، شما و پزشکتان تصمیم خواهید گرفت. علاوه بر این سایر شرایط نیز می تواند بر نتایج تست اثر بگذارد. لذا قبل از انجام این تست باید موارد زیر را در نظر گرفت:

آلرژی ها

در صورتی که تاکنون به پروتیرلین و یا سایر داروها، واکنش های غیر معمول یا آلرژیکی نشان داده اید، حتما به پزشک تان اطلاع دهید. همچنین اگر به سایر موارد از جمله غذاها، رنگ ها، مواد نگه دارنده و یا حیوانات آلرژی دارید، می بایست با پزشک و یا متخصص بهداشت تان در این موارد صحبت کنید. در صورتی که می خواهید از محصولات بدون نسخه استفاده کنید، حتما باید برچسب یا مواد تشکیل دهنده آن را با دقت بررسی نمایید.

کودکان

این دارو در کودکان تست شده و نتیجه ای حاکی از ایجاد عوارض جانبی و یا مشکلاتی متفاوت در کودکان (دوزهای موثر)، نسبت به بزرگسالان به دست نیامده است.

سالمندان

این دارو در سالمندان تست شده و نتیجه ای حاکی از ایجاد عوارض جانبی و یا مشکلاتی متفاوت در این گروه از بیماران، نسبت به سایر افراد به دست نیامده است.

شیر دهی

در مورد تعیین خطراتی که ممکن است در نوزاد در زمان مصرف دارو در دوران شیردهی، رخ دهد، مطالعات کافی انجام نشده است. لذا لازم است تا پیش از مصرف پروتیرلین در دوران شیردهی، مزایای بالقوه دارو در برابر خطرات احتمالی ناشی از مصرف آن در نظر گرفته شود.

تداخلات دارویی

مصرف هم زمان بسیاری از داروها، می تواند موجب بروز عوارض ناخواسته و آزار دهنده شود که در این صورت نباید به هیچ وجه از این داروها هم زمان استفاده کرد، اما در مواردی حتی در صورت ایجاد تداخل، لازم است تا از دو داروی مختلف به صورت هم زمان استفاده شود. در این شرایط، برای دریافت بهترین نتیجه از مصرف دارو، پزشک ممکن است دوزهای مصرفی دارو را تغییر دهد و یا سایر اقدامات احتیاطی را در نظر بگیرد. اگر از سایر داروها در زمان دریافت تست تشخیصی استفاده کرده اید، لازم است تا پزشک و یا متخصص مراقبت های بهداشتی تان در مورد سایر داروهای مصرفی تان اطلاع داشته باشند. به ویژه داروهای:

  • سیپروهپتادین
  • تیوریدازین

دریافت تست تشخیصی با هر یک از داروهای ذکر شده ممکن است خطر بروز برخی عوارض جانبی را افزایش دهد، اما در مواردی ممکن است استفاده از هر دو دارو، بهترین درمان برای شما باشد. لذا در صورتی که هر دو دارو با هم تجویز شده اند، ممکن است پزشک دوزهای مصرفی دارو و یا تعداد دفعات استفاده از یک و یا هر دو دارو را تغییر دهد.

تداخلات غذایی / تنباکو / الکل

برخی از داروها ممکن است با برخی مواد خوراکی، تنباکو و یا الکل تداخل ایجاد کند. لذا در زمان مصرف برخی از داروها نباید از برخی از غذاها و یا غذاهایی خاص استفاده کرد زیرا ممکن است تداخلات شدیدی رخ دهد. استفاده از الکل یا تنباکو همراه با برخی داروهایی خاص نیز ممکن است باعث ایجاد تداخل شود. بنابراین قبل از مصرف هر دارویی لازم است تا در مورد تداخلات احتمالی با غذاها، الکل یا دخانیات، با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

سایر مشکلات پزشکی

ممکن است وجود برخی مشکلات پزشکی در استفاده از این تست تشخیصی اثر بگذارد. لذا در صورت داشتن سایر مشکلات پزشکی لازم است تا با پزشک تان مشورت نمایید، به ویژه:

  • بیماری قلبی یا عروقی
  • فشار خون بالا
  • سکته مغزی (سابقه) – تغییرات ناگهانی فشار خون ناشی از مصرف پروتیرلین ممکن است بیماران با این شرایط را در معرض خطر بیش تری قرار دهد.
  • بیماری کلیوی – در صورت ابتلا به بیماری کلیوی، نتایج تست تشخیصی ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد.

چگونگی استفاده از پروتیلین

آشنایی با کاربردها، تداخلات و عوارض جانبی پروتیرلین (protirelin)

آشنایی با کاربردها، تداخلات و عوارض جانبی پروتیرلین (protirelin)

دوزهای مصرفی دارو

دوزهای مصرفی پروتیرلین برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. برای دریافت موثرترین دوز، باید بر طبق دستورات پزشک و یا دستورالعمل های روی جعبه دارو عمل نمایید. اطلاعات مربوط به دوزهای مصرفی که در ادامه بیان شده است، تنها شامل دوزهای معمول ​​پروتیرلین می شود. بنابراین در صورتی که دوز مصرفی شما متفاوت از موارد بیان شده است، نباید آن را تغییر دهید، مگر این که پزشک دستور داده باشد.

مقدار دارویی که مصرف می کنید به قدرت دارو و همچنین تعداد دوزهایی که هر روز دریافت می کنید، بستگی دارد. مدت زمان مجاز بین دوزها و مدت زمان مصرف دارو به مشکل پزشکی تان که به خاطر آن دارو استفاده می کنید، بستگی دارد.

عوارض جانبی پروتیرلین (protirelin)

به دنبال تاثیرات مثبت و مورد انتظار برای هر دارو، یک دارو ممکن است برخی عوارض ناخواسته و آزار دهنده نیز ایجاد کند. گر چه تمام عوارض جانبی یک دارو ممکن است در یک فرد رخ ندهد، اما در صورت بروز هر یک از این عوارض ممکن است نیاز به مراقبت های پزشکی باشد.

آشنایی با کاربردها، تداخلات و عوارض جانبی پروتیرلین (protirelin)

آشنایی با کاربردها، تداخلات و عوارض جانبی پروتیرلین (protirelin)

در صورت مشاهده هر یک از عوارض جانبی زیر، فورا با پزشک تان مشورت نمایید:

عوارض جانبی نادر

  • غش کردن و از حال رفتن

برای بیماران مبتلا به تومورهای هیپوفیز

  • از دست دادن بینایی (به صورت موقتی)

برخی عوارض جانبی ممکن است نیازی به توجه پزشکی نداشته باشند و با سازگاری بدن نسبت به دارو، این عوارض ممکن است از بین بروند. علاوه بر این، پزشک و یا متخصص مراقبت های بهداشتی تان می تواند شما را در مورد راه های پیشگیری و یا کاهش بروز برخی از این عوارض جانبی راهنمایی کند.

اما در صورت بهبود نیافتن و تداوم عارضه جانبی و یا آزار دهنده بودن آن ها و یا اگر هر گونه سوال در مورد عوارض دارید می توانید با پزشک یا متخصص بهداشتی تان مشورت نمایید:

عوارض جانبی بیش تر رایج

  • گرگرفتگی یا قرمزی پوست
  • تکرر ادرار
  • سردرد (گاهی شدید)
  • سبکی سر
  • حالت تهوع
  • دل درد
  • طعم ناخوشایندی در دهان یا خشکی دهان

عوارض جانبی کم تر رایج

  • اضطراب
  • خواب آلودگی
  • فشار در قفسه سینه یا گرفتگی در گلو
  • تعریق
  • مور مور شدن

عوارض جانبی داروی پروتیرلین، محدود به موارد ذکر شده در بالا نیست و ممکن است در افراد مختلف، عوارض دیگری نیز رخ دهد. پس برای مشاوره پزشکی درباره عوارض جانبی داروی مورد نظر می توانید با پزشک تان تماس بگیرید.

همواره با پزشک و یا ارائه دهندگان خدمات بهداشتی مشورت کنید تا مطمئن شوید که اطلاعاتی که در این صفحه نمایش داده شده، در مورد شرایط شخصی شما نیز صدق می کند.

کلام پایانی

از پروتیرلین (protirelin) جهت تست پاسخ غده هیپوفیز قدامی در مبتلایان به اختلالات غده تیروئید، استفاده می شود. این دارو شامل عوارض جانبی است که در صورت بروز، تداوم و یا آزار دهنده بودن آن ها می بایست با پزشک مشورت نمود. از عوارض جانبی پروتیرلین (protirelin) می توان به قرمزی پوست، تکرر ادرار، حالت تهوع و استفراغ، اضطراب،خواب آلودگی، از حال رفتن و از دست دادن بینایی (به صورت موقتی) اشاره نمود. این دارو را تنها با تجویز پزشک دریافت خواهید نمود.