پیش بینی تاثیر داروهای ضد افسردگی با هوش مصنوعی

پیش بینی تاثیر داروهای ضد افسردگی با هوش مصنوعی

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۴۰۰-۰۳-۰۴
  • در : دانستنیها

مقدمه

هوش مصنوعی و درمان افسردگی می توانند هم مسیر شوند؟ محققان دریافته اند که هوش مصنوعی ممکن است نحوه درمان افسردگی توسط پزشکان را متحول کند. انتخاب نحوه درمان افسردگی و پیش بینی تاثیر داروهای ضد افسردگی با هوش مصنوعی امروزه امکان پذیر است. در ادامه بیش تر در مورد هوش مصنوعی و درمان افسردگی صحبت خواهیم نمود.

هوش مصنوعی و درمان افسردگی

پیش بینی تاثیر داروهای ضد افسردگی با هوش مصنوعی

پیش بینی تاثیر داروهای ضد افسردگی با هوش مصنوعی

کامپیوتر می تواند نتایج بیمار را بر اساس EEG پیش بینی کند.

محققان آمریكایی می گویند كه یك كامپیوتر قادر است تا بر اساس فعالیت مغز بیمار، تاثیر داروهای ضد افسردگی را به طور دقیق پیش بینی كند و این یافته بر اساس یک آزمایش ملی جهت  درک بهتر اختلالات خلقی و رفتاری مربوط به موسسات مهم از سراسر کشور و تحت هدایت UT Southwester (UTSW) است.

بیش از ۳۰۰ فرد مبتلا به افسردگی در این مطالعه شرکت کردند. تمام این افراد به طور تصادفی برای دریافت داروی تسکین دهنده یا SSRI (مهارکننده انتخابی جذب مجدد سروتونین)، رایج ترین کلاس ضد افسردگی، انتخاب شده بودند. سپس قبل از شروع درمان، جهت اندازه گیری فعالیت الکتریکی در کورتکس (قشر مخ)، از دستگاه الکتروانسفالوگرام (EEG) استفاده شد.

روانپزشک UTSW (مرکز پزشکی دانشگاه جنوب غربی تگزاس)، مادوکار تری ودی (Madhukar Trivedi) با همکاری آمیت اتکین (Amit Etkin) از دانشگاه استنفورد، توانستند یک الگوریتم یادگیری ماشین برای تحلیل و استفاده از داده های EEG را جهت پیش بینی این که کدام یک از بیماران در طی دو ماه مصرف دارو، از آن بهره می برند، را توسعه دهند.

هوش مصنوعی و درمان افسردگی

هوش مصنوعی و درمان افسردگی

محققان می گویند، نه تنها هوش مصنوعی قادر است تا نتایج را به طور دقیق پیش بینی کند، بلکه تحقیقات بیش تر حاکی از این است که بیمارانی که بعید به نظر می رسد تا به داروی ضد افسردگی پاسخ دهند، ممکن است با سایر مداخلات از جمله روان درمانی یا تحریک مغز بهبود یابند.

مادوکار تری ودی می گوید: موفقیت این مطالعات از آن چه که هر کسی در تیم ما تصور می کرده بزرگ تر بوده است. ما توانستیم داده های فراوانی را ارائه دهیم تا نشان دهیم که می توانیم از بازی حدس زدن در مورد انتخاب روش های مختلف درمان افسردگی عبور کرده و ذهنیت نحوه تشخیص و درمان بیماری را تغییر دهیم.

محققان می گویند، از جمله اقدامات بعدی، ایجاد یک رابط هوش مصنوعی (AI) است که می تواند به شکلی گسترده با EEG در سراسر کشور یکپارچه شود.

اطلاعات به دست آمده از این مطالعه از یک دوره آزمایشی ۱۶ هفته ای به عنوان بخشی از برنامه ملی EMBARC (ایجاد تعدیل کنندگان و علائم زیستی ضد افسردگی برای مراقبت های بالینی) حاصل شده است تا استراتژی های عینی مبتنی بر زیست شناسی را برای رفع اختلالات خلقی و رفتاری ایجاد کند.

این آزمایش بیماران مبتلا به اختلال افسردگی ماژور را از طریق تصویربرداری از مغز و آزمایش های مختلف DNA، خون و سایر آزمایشات مورد ارزیابی قرار داد.

پیش بینی تاثیر داروهای ضد افسردگی با هوش مصنوعی

پیش بینی تاثیر داروهای ضد افسردگی با هوش مصنوعی

در ادامه تری ودی توضیح می دهد که ما به این تفكر پرداختیم که آیا بهتر نیست در همان ابتدای درمان مشخص شود كه چه روش های درمانی برای بیمار بهتر است؟

مطالعات قبلی EMBARC آزمایشات مختلف پیش بینی، از جمله استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) را برای بررسی فعالیت مغز هم در حالت استراحت و هم در زمان پردازش احساسات شناسایی کرده است.

تری ودی می گوید، احتمالاً استفاده از امواج EEG، معمول ترین ابزار خواهد بود، زیرا ارزان تر است و در بیش تر موارد موثر عمل می کند. اما با این وجود، در صورتی که افسردگی به گونه ای دیگر نمایان شود، ممکن است آزمایش خون یا MRI، برای برخی از بیماران نیاز باشد.

وی می افزاید: امضاهای افسردگی زیادی در بدن وجود دارد و در دسترس بودن تمام این آزمایشات، شانس انتخاب یک روش درمانی مناسب را برای اولین بار، بهبود می بخشد.

کلام پایانی

با تکنولوژی پیش بینی تاثیر داروهای ضد افسردگی با هوش مصنوعی می توان گامی بزرگ در مسیر درمان افسردگی و کاهش خطاها برداشت. محققان می گویند هوش مصنوعی نه تنها قادر به پیش بینی نتایج دقیق تاثیر داروهای ضد افسردگی است، بلکه تحقیقات نشان می دهد که بیمارانی که بعید به نظر می رسد تا به داروهای ضد افسردگی پاسخ دهند، ممکن است با سایر مداخلات از جمله روان درمانی یا تحریک مغز بهبود یابند.