آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ روسیه

آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ روسیه

  • توسط : صادق
  • در : ۱۳۹۹-۰۸-۰۵
  • در : اخبار فرهنگی و هنری

فرهنگ روسیه دارای یک تاریخچه فرهنگ طولانی و غنی است که غرق در ادبیات، باله، نقاشی و موسیقی کلاسیک است. اگرچه افراد خارجی ممکن است این کشور را یکنواخت و کسل کننده ببینند، اما روسیه از لباس های محلی رنگارنگ گرفته تا نماد های مذهبی به همراه تزئینات، گذشته فرهنگی بسیار دیدنی دارد.

میهن

طبق گفته تالیا واگنر (Talia Wagner)، یک درمانشناس ازدواج و خانواده با تخصص پویایی فرهنگی، فرهنگ روسیه برای میهن و خانواده ارزش زیادی قائل است. وی ادامه داد: “حکومت شوروی تأثیر خود را بر خانواده گذاشت و باعث ترس و بی اعتمادی اساسی نسبت به افراد خارج از خانواده، خانواده بزرگ و دیگر روبط نزدیک خانوادگی دیگر شد.” حزب کمونیست بیش از ۷۰ سال بر روسیه و سرزمین های همسایه خود حکومت و آن ها را در اتحادیه جمهوری های سوسیالیستی شوروی (اتحاد جماهیر شوروی) متحد کرد. اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ از هم فروپاشید.

واگنر ادامه داد: “چالش هایی که خانواده ها در کمونیسم با آن ها رو به رو بودند، افراد را به شدت به حمایت خانواده وابسته می کردند، که برای باقی ماندن اغلب به اشتراک گذاشتن منابع احتیاج بود. به همین دلیل فرهنگی ایجاد شد که برای خانواده و حفظ دوستی های بسیار نزدیک بسیار ارزش قائل است.”

وقتی بسیاری از مردم به روسیه فکر می کنند، توندرای یخ زده و گسترده ای را تصور می کنند. اما این تمام آنچه در جغرافیای این کشور وجود دارد، نیست. اینجا دشت ها، تایگا ها، استپ ها، دشت ها و کوه های زیادی وجود دارد.

یکی از ویژگی های شگفت انگیز جغرافیای روسیه، دریاچه بایکال (Baikal) است. این دریاچه بزرگترین دریاچه جهان است و ۲۰ درصد از آب شیرین جهان را در اختیار دارد. همچنین قدیمی ترین دریاچه جهان نیز هست. همچنین ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ گونه گیاهی و جانوری بومی را د خود جای داده است.

جمعیت و قوم ها

روسیه با داشتن ۱۷,۰۹۸,۲۴۲ کیلومتر مربع مساحت، بزرگترین کشور جهان از نظر سرزمینی است. برای مقایسه، ایلات متحده آمریکا ۹,۸۲۶,۶۷۵کیلومتر مربع مساحت دارد.

طبق داده های سال ۲۰۱۶ بانک جهانی، جمعیت روسیه بیش از ۱۴۴ میلیون نفر است که از زمان اوج خود یعنی ۱۴۸,۶۸۹,۰۰۰ نفر، در سال ۱۹۹۲، کاهش یافته است.

طبق گزارش های BBC، روسیه حداقل ۱۹۰ گروه قومی را در خود جای داده است. آژانس اطلاعات مرکزی (CIA) گزارش داد که ۷۷٫۷ درصد جمعیت از نژاد روسی هستند. بقیه جمعیت از ۳٫۷ درصد تاتار، ۱٫۴ درصد اوکراینی، ۱٫۱ درصد باشکیری، ۱ درصد چوواش، ۱ درصد چچنی و ۱۰٫۲ درصد باقیمانده را گروه های قومی دیگر تشکیل می دهند. همچنین وضعیت ۳٫۹ درصد نامشخص است.

زبان

در حالی که روسی زبان رسمی است، بسیاری از روس ها نیز انگلیسی را به عنوان زبان دوم صحبت می کنند. به گزارش BBC، امروزه در روسیه بیش از ۱۰۰ زبان اقلیتی صحبت می شود. بر اساس زارش CIA، محبوب ترین این زبان های اقلیتی Dolang است که بیش از ۵٫۳ درصد از جمعیت با آن صحبت می کنند. زبان های دیگر شامل تاتار، اوکراینی، چوواشی، بشیر، موردوین و چچنی است. اگرچه این زبان ها درصد کمی از کل جمعیت روسیه را تشکیل می دهند اما در ناحیه های منطقه ای برجسته هستند.

فرهنگ روسیه

فرهنگ روسیه

مذهب

واگنر می گوید: “دین همیشه یکی از مؤلفه های اصلی زندگی روسی بوده است. حتی در زمان ظلم و ستم.”

تقریبا ۵۰۰۰ انجمن مذهبی ثبت شده در روسیه وجود دارد. طبق وزارت امور خارجه روسیه، بیش از نیمی از جمعیت از کلیسای ارتدکس روسیه پیروی می کنند. اسلام دومین دین است. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد روس ها دین اسلام را پذیرفته اند.

Christina de Rossi، انسان شناس در دانشکده بارنت و ساوت گیت لندن، می گوید: “سومین دین محبوب در روسیه پس از مسیحیت و اسلام، مذهب تنگری گرایی (Tengrism) است که نوعی مذهب بت پرستانه است. تنگریسم از جمعیت ترک و مغول در آسیای میانه نشأت گرفته و در مناطقی از روسیه احیا شده است زیرا از سوی برخی جنبش های استقلال منطقه ای، بخشی از یک هویت قومی خاص آسیای میانه قلمداد می شود.”

فرهنگ روسیه

فرهنگ روسیه

هنر، ادبیات و معماری

باله (رقص) یک شکل هنری مشهور محبوب است که از روسیه آمده است. Bolshoi Ballet، یک شرکت باله کلاسیک که در تئاتر Bolshoi در مسکو مستقر است و در سراسر جهان شناخته شده است، در سال ۱۷۷۶ تأسیس شد. Mariinsky Ballet در سن پترزبورگ، یکی دیگر از شرکت های معروف باله در روسیه است.

پیتر ایلیچ چایکوفسکی، آهنگساز روسی قرن نوزدهم، با قطعه های Swan Lake و Overture 1812 در میان قطعات دیگر، شهرتی جهانی دارد. چندین موزه متعلق به او، از جمله خانه کودکی اش که وسایل شخصی و آثار موسیقی را به نمایش می گذارد.

ادبیات روسیه نیز تأثیری جهانی داشته است و آثار نویسندگانی چون لئون تولستوی  (“آنا کارنینا” و “چنگ و صلح”) و فئودور داستایوسکی (“جنایت و مجازات” و “برادران کارامازوف”) در سرار جهان خوانده می شود.

عرویک های تودرتو روسی نماد های شناخته شده این کشور هستند. این مجموعه از عروسک ها، معروف به عروسک های ماتروشکا، از یک شکل چوبی تشکیل شده است که می تواند با جدا شدن از یکدیگر، نسخه کوچکتر شده از همان عروسک را نشان دهد. اغلب با ۶ عروسک یا بیشتر در داخل یکدیگر قرار گرفته اند. نقاشی هر عروسک، که می تواند بسیار مفصل باشد، معمولا نمادی از یک دختر دهقان روسی با لباس سنتی است.

به گزارش Lonely Planet، گنبد های پیاز شکل رنگ آمیزی شده برای اولین بار در زمان ایوان مخوف ساخته شده اتد. این گنبد ها در معماری روسیه به وفور دیده می شوند و در اغلب سازه ای بالایی کلیسا ها استفاده شده اند. گمانه زنی شده است که آن ها نشان دهنده شمع های سوزان یا خزانه های بهشت هستند و اغلب در گروه های سه تایی به نمایندگی از تثلیث مقدس ظاهر می شوند.

سوپ برش - فرهنگ روسیه

سوپ برش – فرهنگ روسیه

غذا و نوشیدنی

یکی از شناخته شده ترین غذا های سنتی روسی که ممکن است در نظر یک فرد بسیار عجیب و غریب باشد، سوپ برش است. یک سوپ قرمز رنگ که حاوی چغندر و پر از سبزیجات و گوشت است و معمولا با ماست یا خامه سرو می کنند.

پیراشکی ها نان های پخته شده کوچکی هستند که می توان آن ها را با سیب زمینی، گوشت، کلم، یا پنیر پر کرد.

خاویار که به طور سنتی از تخم های واهی های خاویاری موجود در دریا سیاه یا دریای خزر تهیه می شود، غالبا با نان تیره، پوسته ای یا بلینی سرو می شوند که شبیه به پنکیک هستند.

ودکا یک نوشیدنی الکی محبوب بین روس ها است که به طور سنتی از تخمیر سیب زمینی تخمیر شده به دست می آید. آبجو و چای نیز به طور گسترده ای مصرف می شود.

افسانه های قومی و روز های تعطیل

به گفته de Rossi، فرهنگ روسیه دارای یک سنت غنی از داستان های عامیانه است که از تعدادی از اسطوره ها و سنت های اسلاوی ناشی می شود. شخصیت های قومی روسی بسیار رنگارنگ هستند. به عنوان مثال، بابا یاگا پیرزنی شبیه جادوگران است که در جنگل در خانه ای زندگی می کند که روی پای مرغ قرار گرفته و توسط جمجه و استخوان احاطه شده است. داستان دیگر در مورد پرنده آتش می گوید. موجودی افسون شده با پرهای آتشین که صید آن بسیار دشوار است.

برخی از روس ها طبق تقویم جولیان که توسط کلیسای ارتدکس روسیه استفاده می شود، کریسمس را در ۷ ژانویه به عنوان یک تعطیل رسمی جشن می گیرند، در حالیکه برخی دیگر در ۲۵ دسامبر جشن می گیرند.

روز روسیه در ۱۲ ژوئن جشن گرفته می شود. این روزی است که در سال ۱۹۹۰، پارلمان روسیه رسما حاکمیت روسیه را از اتحاد جماهیر شوروی مستقل اعلام کرد. طبق اعلان دانشکده مطالعات روسیه و آسیا، این روز در ابتدا به نام روز استقلال نامگذاری شد اما در سال ۲۰۰۲ به پیشنهاد بوریس یلتسین، به روز روسیه تغییر نام یافت.