آیا شبکه اینترنت ۵G برای سلامت انسان مضر است؟

آیا شبکه اینترنت ۵G برای سلامت انسان مضر است؟

  • توسط : محبوبه خاوری
  • در : ۱۳۹۹-۰۴-۰۸
  • در : اخبار تکنولوژِی سلامت عمومی

نسل پنجم فناوری اینترنت ۵G جهش بزرگ بعدی در سرعت اینترنت برای دستگاههای بی سیم در آینده خیلی خیلی نزدیک است؛ فناوری اینترنت ۵G فناوری ای است که سرعت آن به بالای ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه می رسد و این یعنی دانلود یک فیلم سینمایی با حجم زیاد در کم ترین زمان ممکن و برقراری تماس تصویری با کیفیت اچ دی و بسیاری از ویژگی ها و قابلیت های دیگر که همگی سبب می شوند اینترنت نسل ۵G را به عنوان یک تحول در این زمینه بشناسیم اما در کنار همه این کاربرد ها و قابلیت های شگفت انگیز آیا شبکه اینترنت ۵G برای سلامتی ما خطرناک است؟
این مقاله را بخوانید تا به بررسی تأثیر شبکه اینترنت ۵G بر سلامتی بپردازیم و اطلاعات لازم در خصوص آن را به دست آوریم.

بررسی تأثیر شبکه اینترنت 5G بر سلامتی

بررسی تأثیر شبکه اینترنت ۵G بر سلامتی

سرعت بالای شبکه اینترنت ۵G که فاکتور مشخصه آن است به کاربران تلفن همراه اجازه می دهد که داده ها با سرعت بالایی جا به جا نمایند. ۵G در صدد ارائه نرخ داده هایی است که ۱۰ تا ۱۰۰ برابر سریعتر از شبکه های ۴G فعلی عمل می کنند. کاربرانی که در آینده از اینترنت ۵G استفاده خواهند کرد باید انتظار داشته باشند که سرعت بارگیری به ترتیب گیگابیت بر ثانیه (Gb / s) را تجربه نمایند که بسیار بیشتر از ده ها مگابیت در ثانیه (Mb / s) سرعت ۴G است.

هریش کریشناسوامی، استادیار مهندسی برق در دانشگاه کلمبیا در نیویورک در این باره می گوید: “شبکه اینترنت ۵G از این جهت مهم است که امکان به میدان آمدن و ظهور برنامه های جدیدی را امکان پذیر می کند که امروزه به دلیل بستر های زیر ساختی و ضعیف شبکه اینترنت ۴G امکان آن میسر نیست. وقتی به شبکه اینترنت ۵G دسترسی پیدا کنید قادر خواهید بود که در عرض چند ثانیه یک فیلم را در تلفن همراه و یا تب لت خود بارگیری نمایید. این نوع نرخ داده می تواند برنامه های واقعیت مجازی یا و حتی رانندگی خودکار را ممکن را ممکن کند.”

بررسی تأثیر شبکه اینترنت 5G بر سلامتی

بررسی تأثیر شبکه اینترنت ۵G بر سلامتی

جدا از نیاز به داده های زیاد، فناوری های نو ظهور شبکه اینترنت ۵G به خاطر سرعت بالایی که دارند برای محیط کاربر مانند واقعیت افزوده یا اتومبیل های خودران بدون راننده مفید هستند. هدف شبکه اینترنت ۵G دستیابی به تأخیرهای زیر علامت ۱ میلی ثانیه است. دستگاه های تلفن همراه قادر به ارسال و دریافت اطلاعات در کمتر از یک هزارم ثانیه هستند و به صورت لحظه ای برای کاربر ظاهر می شوند. برای دستیابی به این سرعت ها ، حرکت شبکه اینترنت ۵G نیاز به فناوری و زیرساخت های جدید دارد.

بررسی تأثیر شبکه اینترنت 5G بر سلامتی

بررسی تأثیر شبکه اینترنت ۵G بر سلامتی

شبکه جدید

از زمان نخستین نسل تلفن های همراه، شبکه های بی سیم بر روی همان باند های فرکانس رادیویی طیف الکترومغناطیسی کار کرده اند. اما به مرور زمان تعداد بیشتری از کاربران وارد آن شده و شبکه را شلوغ کرده اند و لذا نیاز به داده های بیشتر، بیش از هر زمان دیگری احساس می شود زیرا باند های فرکانس امواج رادیویی به دلیل ترافیک تلفن همراه به طور فزاینده ای متراکم شده اند و برای جبران کسری این فضا، به زی ساخت های بیشتری احتیاج است تا به فرکانس های بالاتر از امواج میلی متر دست پیدا کنیم و شبکه اینترنت ۵G می تواند پاسخ خوبی برای این نیاز باشد.

امواج میلی متر از فرکانس های ۳۰ تا ۳۰۰ گیگا هرتز استفاده می کنند که ۱۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از امواج رادیویی پهنا دارند و امروزه برای شبکه های ۴G و WiFi مورد استفاده قرار می گیرند و از آن جهت به آن ها میلی متر گفته می شود زیرا طول موج آن ها بین ۱ تا ۱۰ میلی متر متغیر است، در حالی که امواج رادیویی، به ترتیب سانتی متر هستند.

بررسی تأثیر شبکه اینترنت 5G بر سلامتی

بررسی تأثیر شبکه اینترنت ۵G بر سلامتی

فرکانس بالاتر موج های میلی متر ممکن است خطوط جدیدی را در بزرگراه ارتباطی ایجاد کند اما این موضوع ممکن است مشکلی را ایجاد نماید. این مشکل این است که امواج میلی متر به راحتی توسط شاخ و برگ و ساختمان ها جذب می شوند و لذا به تعداد زیادی از ایستگاه های پایه نزدیک به هم احتیاج دارند که به آن ها در اصطلاح اسمالسلز small cells یا سلول های کوچک می گویند. این ایستگاه ها بسیار کوچک تر هستند؛ برج های سلولی سنتی نسبت برج های سلولی مدرن بسیار بزرگ تر هستند و انرژی و هزینه نسبتاً زیادی نیز صرف راه اندازی، نگهداری و کارایی آن ها می شود اما خوشبختانه همان طور که اشاهر شد ایستگاه های مدرن بسیار کوچک تر از مدل های سنتی آن محسوب می شوند و احتیاج به انرژی کمتری دارند و می توانند در بالای ساختمان ها و قطب های سبک قرار بگیرند.

بررسی تأثیر شبکه اینترنت 5G بر سلامتی

بررسی تأثیر شبکه اینترنت ۵G بر سلامتی

کوچک سازی ایستگاه های پایه همچنین پیشرفت فنی دیگری را برای ۵G: Massive MIMO فراهم می کند.

MIMO چیست: MIMO در حقیقت مخفف multiple-input multiple-output است که به معنای چند ورودی و چند خروجی است. MIMO به نوعی از پیکربندی اطلاق می شود که با افزایش چشمگیر تعداد درگاه های آنتن در هر ایستگاه پایه ، از آنتن های کوچکتر مورد نیاز برای امواج میلی متر استفاده می کند.

هریش کریشناسوامی، در این باره می گوید: ” با تعداد زیادی آنتن – ده ها تا صدها آنتن در هر ایستگاه پایه – قادر خواهید بود به بسیاری از کاربران مختلف به طور هم زمان و با افزایش سرعت داده با سرعت و سهولت بالایی خدمات رسانی کنید.”

در آزمایشگاه کلمبیا که در آن کریشناسوامی و تیم همراهش بر روی موج میلی متری سرعت بالای IC کار می کنند؛ تیم او موفق به طراحی تراشه هایی شده است که قادر است هم موج میلی متر و هم فناوری MIMO را فعال کند. موج میلی متر و MIMO عظیم، دو فناوری بزرگ ۵G برای ارائه نرخ بالاتر داده و کاهش تأخیر در زمان انتظار هستند.

حالا که به اندازه کافی با فناوری شبکه اینترنت ۵G آشنایی پیدا کرده ایم بیایید به تأثیر شبکه اینترنت ۵G بر سلامتی بپردازیم و ببینیم آیا این فناوری می تواند برای ما مضر باشد یا خیر.

بررسی تأثیر شبکه اینترنت 5G بر سلامتی

بررسی تأثیر شبکه اینترنت ۵G بر سلامتی

آیا اینترنت ۵G برای سلامتی مضر است؟

اگر چه شبکه اینترنت ۵G می تواند بر بسیاری از فعالیت های پیرامون ما تأثیر بگذارد و موجب تحول در فرآیند انجام بسیاری از کار ها و حتی مشاغل شود اما برخی از افراد در خصوص استفاده از آن و تأثیرات و خطرات احتمالی آن بر سلامتی ابراز نگرانی کرده اند. بیشتر این نگرانی ها به این خاطر است که شبکه اینترنت ۵G از مقدار بالایی از انرژی تابش موج با میلی متر استفاده می کند.

کنت فاستر Kenneth Foster، استاد مهندسی زیست فناوری در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا ایالات متحده در این خصوص می گوید:  “اغلب میان تشعشات یونی و تشعشات یونی غیر یونی اشتباه می شود و افراد معمولاً این دو را با یکدیگر یکی تشخیص می دهند و نمی توانند تمایز میان آن ها را بیابند و این مشکل زیاد رخ می دهد زیرا برای هر دو این ها از اصطلاح “تابش و تشعشع” استفاده می کنیم. اما خب مسئله این است که هر نوری تابش می کند و تشعشع دارد زیرا انرژی چدر فضا حرکت می کند و این پرتوهای یونیزه خطرناک هستند زیرا می توانند پیوندهای شیمیایی را بشکنند.

بررسی تأثیر شبکه اینترنت 5G بر سلامتی

بررسی تأثیر شبکه اینترنت ۵G بر سلامتی

اگر بخواهم راجع به مضررات تشعشع یونیزه، واضح تر و ملموس تر صحبت کنم باید بگویم که دلیل استفاده هر روزه ما از کرم های ضد آفتاب برای پوستمان هم همین است که آن را در مقابل نور ماوراء بنفش که طول موج کوتاهی دارد محافظت کنیم. تشعشع یونیزه، به سلول های پوستی و DNA ما آسیب می رسانند اما در طرف دیگر ماجرا امواج میلی متر غیر یونیزه کننده هستند که طول موج بیشتری دارند و انرژی کافی برای آسیب رساندن به صورت مستقیم به سلول ها را ندارند.

تنها خطر ایجاد اشعه غیر یونیزه گرمای بیش از حد آن است که در مواجهه با مقدار بالای آن، آن گاه انرژی فرکانس رادیویی (RF) قادر است خطرناک باشد و باعث سوختگی یا سایر آسیب های حرارتی شود. اما این مواجهه و برخورد با مقدار بالای آن معمولاً فقط در شرایط خاص و فقط برای آن دسته از افرادی رخ می دهد که به خاطر شغل خود در نزدیکی فرستنده فرکانس رادیویی پرقدرت کار می کنند.”

بررسی تأثیر شبکه اینترنت 5G بر سلامتی

بررسی تأثیر شبکه اینترنت ۵G بر سلامتی

با توجه به آن چه گفته شد می توان نتیجه رگفت که نگرانی در خصوص مضرات شبکه اینترنت ۵G تا حدی بد بینانه است؛ برخی از افراد معترض به استفاده از اینترنت ۵G حتی معتقدند كه قرار گرفتن در معرض اشعه غیر یونی هم می تواند طیف وسیعی از بیماری ها مختلف را ایجاد نماید و موجب تومورهای مغزی و سردردهای مزمن و عوارض دیگر شود اما باید گفت این مشکلات می توانند دلایل دیگری غیر از اینترنت ۵G داشته باشند و احتمال این که شبکه اینترنت ۵G در پدید آمدن آن ها نقش دارد بسیار اندک است.

بررسی تأثیر شبکه اینترنت 5G بر سلامتی

بررسی تأثیر شبکه اینترنت ۵G بر سلامتی

در سال ۲۰۱۸، برنامه ملی سم شناسی در ایالات متحده، نتایج یک دهه مطالعه و بررسی خود را منتشر کرد و در آن شواهدی از افزایش تومورهای غدد مغزی و غده فوق کلیه در موش های صحرایی نر که در معرض پرتو های RF قرار گرفته بودند ارائه کرد. این پرتو های RF توسط تلفن های همراه ۲G و ۳G ساطع شده بودند. اما نقص این آزمایشات در آن بود که این موش ها چهار برابر بالاتر از حد مجاز در معرض تشعشعات قرار گرفتند.

بررسی تأثیر شبکه اینترنت 5G بر سلامتی

بررسی تأثیر شبکه اینترنت ۵G بر سلامتی

فاستر در این باره می گوید: ” بسیاری از مخالفان استفاده از امواج رادیویی بر چنین آزمایش هایی تکیه می کنند که  که در آن ها غالباً کیفیت روش های آزمایشی یا ناسازگاری نتایج نادیده گرفته شده اند. البته نمی توان به راحتی از این گونه آزمایش ها و نتایج آن ها گذشت و آن ها را نادیده گرفت زیرا آن ها نیز خالی از حقیقت نیستند و به مواردی اشاره می کنند که جای تأمل بیشتر دارد. به طور کلی ما نیاز به مطالعات بیشتری در مورد اثرات بالقوه شبکه های اینترنت ۵G داریم به همین دلیل بسیاری از محققان نمی توانند قاطعانه در خصوص اثرات بالقوه شبکه های اینترنت ۵G بر سلامت نظر دهند و باید صبر کرد و منتظر تحقیقات بعدی و نتایج آن ها ماند.”