حفاظت از محیط زیست با AI

حفاظت از محیط زیست با AI

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۴۰۰-۰۳-۰۴
  • در : دانستنیها

مقدمه

حفاظت از محیط زیست با AI و یا تاثیر هوش مصنوعی بر حفاظت محیط زیست چگونه است؟ همان طور که هوش مصنوعی توانسته در جای جای زندگی انسان رخنه کند، می توان از این فناوری در جهت حفظ محیط زیست استفاده نمود.

تاثیر هوش مصنوعی بر حفاظت محیط زیست

حفاظت از محیط زیست با AI - تاثیر هوش مصنوعی بر حفاظت محیط زیست

حفاظت از محیط زیست با AI – تاثیر هوش مصنوعی بر حفاظت محیط زیست

با کمک هوش مصنوعی، حفاظت از حیات وحش بهتر می شود.

امروزه اطلاعات علمی رو به رشدی راجع به آلودگی ها از جمله آلودگی با پلاستیک، تغییرات آب و هوایی و یا حفاظت از گونه های در معرض خطر و سونامی ها وجود دارد. حال چگونه محققان توانسته اند در این موارد حدس بزنند و به موفقیت برسند؟

محققان زمانی که می خواستند سمورهای دریایی را به زیستگاه های وحش بازگردانند و برای ارزیابی نتایج حفاظت از منابع طبیعی در طول چهار دهه در بیش از ۴۰۰۰ مطالعه، به هوش مصنوعی روی آوردند.

خوشبختانه، همان طور که در مجله Cell Press منتشر شده است، نتایج حاکی از این است که موفقیت در ازدیاد مجدد گونه ها در حال رشد است.

محققان از پردازش زبان طبیعی (نوعی یادگیری ماشین که رشته های کلمات را جهت استخراج اطلاعات مربوطه، مطابق با آن چه که خواننده انسانی برداشت می کند، آنالیز می کند)، استفاده نمودند.

به طور خاص، در این نمونه، آن ها از آنالیز احساسات (sentiment analysis) برای یافتن و بررسی کلماتی با ارزش های احساسی مثبت و یا منفی استفاده نمودند تا میزان کلی موفقیت یا شکست را بسنجند. (آنالیز احساسات به معنی یافتن و بررسی احساسات مثبت، منفی و یا خنثی در یک متن، عبارت و یا سندی مکتوب می باشد.)

کایل ون هوتان (Kyle Van Houtan)، نویسنده ارشد، از آکواریوم خلیج مونتری در کالیفرنیا، می گوید که روندهای به وجود آمده نشان از افزایش موفقیت در حفاظت محیط زیست است.

با گذشت زمان، در ارزیابی احساسات در مطالعات، عدم قطعیت بسیار کم تری وجود دارد و ما می بینیم که پروژه های ازدیاد مجدد جمعیت با موفقیت های بیش تری رو به رو بوده اند. با نگاهی به هزاران مطالعه ای که انجام شده، به این باور خواهیم رسید که شاهد پیشرفت های بیش تری در این زمینه در آینده خواهیم بود که این موضوع دلگرم کننده است.

این فرآیند خودش، برای دانشمندانی که از طریق متا آنالیزهای دشوار تحقیق می کنند، یک مزیت محسوب می شود. به گفته یکی از نویسندگان این مطالعه، لوکاس جوپا (Lucas Joppa)، مدیر ارشد محیط زیست در مایکروسافت، این امر می تواند به ساده سازی اقدامات حفاظتی و همچنین صرفه جویی در هزینه ها نیز کمک کند.

وی می افزاید: یادگیری ماشین و الی الخصوص پردازش زبان طبیعی، توانایی غربالگری نتایج را دارد.

حفاظت از محیط زیست با AI - تاثیر هوش مصنوعی بر حفاظت محیط زیست

حفاظت از محیط زیست با AI – تاثیر هوش مصنوعی بر حفاظت محیط زیست

محققان برای گرد آوری پاسخ های خود، بیش از یک میلیون کلمه از خلاصه مقالات ۴۳۱۳ تحقیق مربوط به تولید مجدد گونه ها را که از ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۶ منتشر شده بود اسکن نموده و از کلمات آماده، که نمره احساسات آن ها به واسطه بررسی فیلم و رستوران اختصاص داده شده، استفاده کردند تا مدلی بسازند که می تواند به هر چکیده ای امتیازی کلی بدهد.

ون هوتان می گوید: این امتیازات به مرور روندی ایجاد کردند و ما توانستیم نتایج را راجع به این که آیا این احساس با مطالعات روی پانداها مرتبط است یا بر روی کندورهای کالیفرنیا یا صخره های مرجانی نیز مرتبط می شود، جویا شویم.

محققان برای بررسی مجدد یافته های خود، رایج ترین واژه های مرتبط با کلمه های مثبت و احساساتی به عنوان مثال موفقیت، محافظت، رشد، تهدید، ضرر و خطر را مورد بررسی قرار دادند و سپس این موارد را با آن چه که در کار خود برای تعیین موفقیت و یا شکست استفاده می کردند، مورد تطابق قرار دادند.

این روندها با نتایج شناخته شده برنامه های ازدیاد مجدد جمعیت، مثل برنامه کاندورای کالیفرنیا مطابقت داشت.

البته برخی از روندها و نوآوری ها نیاز به بررسی های بیش تر دارند. اگر چه بیش از یک دهه است که در شرایط تجاری از آن استفاده می شود، اما کاربرد آن در ادبیات دانشگاهی در مرحله ی اثبات مفهوم است. اما سرمایه گذاری در توسعه آن بسیار با ارزش خواهد بود، شاید به ویژه به خاطر اطمینان از این که دستیابی به بهره وری علمی با پیشرفت عملی مطابقت دارد.

ما می خواهیم افراد را با ایده ها، ظرفیت ها و راه حل های فنی ارتباط برقرار كنند كه در غیر این صورت ممکن است با آن ها روبرو نشوند، بنابراین ما می توانیم در مورد این مشكلات به ظاهر  حل نشدنی، پیشرفت هایی داشته باشیم.

کلام پایانی

با بهره از هوش مصنوعی و حفاظت از محیط زیست با AI می توان اطلاعات بیش تری راجع به محیط کشف نمود و بر این اساس، در حفظ محیط زیست بیش تر تلاش نمود. لذا با کمک هوش مصنوعی، حفاظت از حیات وحش و حفظ گونه ها بهبود می یابد.