علائم زندگی کشف شده در ناهید

علائم زندگی کشف شده در ناهید

  • توسط : محمد رضا مددی
  • در : ۱۳۹۹-۰۷-۱۹
  • در : اخبار علمی و آموزشی
اگرچه ناهید نزدیکترین سیاره به زمین است ، اما همچنین یکی از محبوب ترین ساکنان منظومه شمسی نیز هست. در حالی که مریخ مملو از مشکلات چرخشی و  توسط  مریخ نوردان است، فقط یک فضاپیما در آن شرکت می کند – کاوشگر ژاپنی آکاتسوکی. در ادامه تازه ترین علائم زندگی کشف شده در ناهید را خواهیم خواند.
این ممکن است در حال تغییر باشد. در تاریخ ۱۴ سپتامبر ، یک تیم بین المللی از دانشمندان آنچه را که می تواند نشانه زندگی شناور در جو بالای ناهید باشد را اعلام کردند که یافته اند. پس از دهه ها جستجوی بی نتیجه برای زندگی در مریخ ، همسایه بعدی ما را با یکی از امیدوار کننده ترین شاخص های زندگی در هر نقطه از منظومه شمسی شگفت زده کرده است.
در این مطلب همه چیزهایی است که شما باید در مورد یکی از هیجان انگیزترین کشف ها در زندگی های فرازمینی تاکنون باید بدانید نوشته شده.

این همه هیاهو برای علائم زندگی کشف شده در ناهید چیست؟

ستاره شناسان گازی به نام فسفین را در ابرهای ۵۰ کیلومتری سطح ناهید کشف کرده اند. این جالب است چون ما هیچ روش غیر بیولوژیکی برای ساختن فسفین در ناهید نمی دانیم، که یعنی این احتمال وجود دارد که میکروب های کوچک و بیگانه که در جو سیاره موجود هستند بتوانند گاز را خارج کنند.

بنابراین این فقط یک گاز است؟ من به چیزی کمی ملموس تر امیدوار بودم. عکس یا چیز دیگری؟

از نظر علمی از این بابت متاسفم، این یک سیگنال بسیار امیدوار کننده است. فسفین روی زمین فقط در آزمایشگاه یا توسط میکروارگانیسم ها ساخته می شود و در باتلاق ها و همچنین روده های حیوانات پیدا می شود. این مقدار به تعداد زیادی در مشتری و زحل وجود دارد ، این بخاطر این است که این سیارات طوفان های خشن و ایده آل برای تولید گاز دارند و تا جایی که ما می دانیم در هیچ جای دیگر از منظومه شمسی این شرایط تکرار نمی شوند.
دو چیز دیگر وجود دارد که منشا بیولوژیکی فسفین را به یک فرضیه معتبر تبدیل می کند. اول ، مقدار زیادی از آن وجود دارد – حدود پنج تا ۲۰ قسمت در هر میلیارد. ممکن هست خیلی کوچک به نظر برسد ، اما هزاران برابر بیشتر از آنچه در جو زمین پیدا می کنید وجود دارد. دوم ، ما می دانیم که به طور مداوم فسفین توسط نور تجزیه می شود ،پس برای شناسایی آن، این به معنی آن است که برخی از فرآیندها به طور مداوم فسفین موجود در جو را پر می کنند.
علائم زندگی کشف شده در ناهید

علائم زندگی کشف شده در ناهید

آیا این به این معنی است که قطعاً توسط حیات تولید می شود؟

نه، به هیچ وجه. معنی آن این است که ما هیچ فرآیند شیمیایی یا فیزیکی که می تواند باعث تولید این گاز در ونوس شود را نمی دانیم که ریشه های بیولوژیکی می تواند به عنوان پاسخی قابل قبول باشد. همه اینها ممکن است به برخی از فرآیندهای شیمیایی مربوط شود که ما هنوز آنها را درک نکرده ایم.

ناهید یک انتخاب کاملاً خوب برای حیات است. فکر کردم مریخ جایی است که همه اقدامات در آن انجام می شود؟

برای دهه ها سال، دانشمندان استدلال می کردند که ممکن است حیات در زهره وجود داشته است ، اما ما تلاش زیادی نکرده ایم که این موضوع را بررسی کنیم زیرا توجه به مریخ و قمرهای یخی مشتری و زحل متمرکز شده و فهمیدن دلیل آن آسان است – دمای سطح این سیاره به طور متوسط بیش از ۴۲۰ درجه سانتیگراد است و جو متراکم آن فشار سطحی را بیش از ۹۰ بار تجربه در سطح دریا روی زمین اعمال می کند. بااین وجود بیش از ۸۰ درصد ابرهای آن اسید سولفوریک هستند. این محیط غیر مهمان نواز  به خاطر همین دلیل است که ما نتوانسته ایم ونوس را طوری که دوست داریم مطالعه کنیم. این سیاره عادت ناخوشایندی دارد که زمانی که هر سفینه ای را به آنجا می فرستیم ذوب و خرد می کند.
اما شرایط در ونوس ممکن است خیلی وحشتناک نباشد. ابرهای حدود ۳۱ کیلومتری سطح صخره ای این سیاره ممکن است به دمای ۳۰ درجه سانتیگراد برسند و فشاری شبیه فشار زمین داشته باشند. ما می دانیم که از گذشته تا الان میکروب ها در جو زمین زندگی می کنند، بنابراین قابل قبول است که روزی حیات در سطح ناهید وجود داشته است – زمانی که مکانی مهمان نوازتر بود – می توانست به جو راه پیدا کند و در آنجا شرایط باقی ماندن سطح خراب شد.
علائم زندگی کشف شده در ناهید

علائم زندگی کشف شده در ناهید

چگونه باید بفهمیم که واقعاً آنجا چه خبر است؟

اندازه گیری های فسفین با استفاده از دو تلسکوپ ، تلسکوپ جیمز کلرک مکسول در هاوایی و آرایه بزرگ میلی متر / زیر میلی متر آتاکاما در شیلی انجام شده و تیم تحقیقاتی در حال کار برای تأیید این مشاهدات با اندازه گیری دقیق تر هستند. اما آنچه که واقعاً به آن نیاز داریم نمونه ای از جو است تا بتوانیم نگاهی مناسب تر به آنچه که اتفاق می افتد بیندازیم.
یک شرکت خصوصی به نام Rocket Lab مأموریتی در ونوس دارد که برای سال ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده است. ناسا همچنین دو کاوشگر احتمالی ونوس را که ممکن است سرانجام به همسایه نزدیک ما بپیوندد ، در فهرست قرار داده است ، در حالی که ممکن است این کشف سفرهای پیشنهادی جدیدی را به دنبال داشته باشد. برنامه ریزی و انجام هر مأموریتی احتمالاً مدت زمان زیادی طول می کشد ، بنابراین منتظر می مانیم تا شواهد بعدی را بدست آوریم.