حمله قلبی و ایست قلبی در مردان

حمله قلبی و ایست قلبی در مردان

  • توسط : جواد کریمی
  • در : ۱۳۹۹-۰۳-۰۷
  • در : اخبار پزشکی سلامت مردان

در دو دهه اخیر بیماری‌ها و مشکلات قلبی دلیل اصلی بسیاری از مرگ‌ومیرها بشمار می‌رفته است از حمله قلبی گرفته تا سکته و ایست قلبی از جمله مواردی هستند که هر سال بیشتر از دیابت و سرطان جان انسان‌ها را می‌گیرند. تقریبا نیمی از این مرگ و میر ها در خارج از بیمارستان ها روی می‌دهد که این یعنی بیشتر مردم از نشانه‌های این بیماری‌ها آگاه نیستند در نتیجه نمی‌توانند واکنش صحیحی در زمان مناسب از خود نشان دهند.

چرا باید مراقب حمله قلبی و ایست قلبی باشیم؟

ممکن است فرض کنید که حمله قلبی یا ایست قلبی چیزی است که فقط باید در سنین پیری نگران آن باشید. اما متاسفانه باید بگوییم که اکنون مشکلات قلبی در مردان جوان نیز رو به گسترش است. بعد از تصادفات رانندگی، بیماری قلبی شایع ترین قاتل مردان ۳۵ تا ۴۴ ساله است. که این مورد در مردان ۴۵ تا ۵۴ ساله به علت اول مرگ و میر می رسد. اکنون انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که افراد از ۲۰ سالگی پیشگیری از بیماری های قلبی را شروع کنند. اما چرا زمانی حمله قلبی در افراد زیر ۴۰ سال بسیار نادر بود اما اکنون افرادی که دچار سکته قلبی و حمله قلبی می‌شوند در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ زندگی هستند؟ دانشمندان علل مختلفی را برای آن ذکر کرده اند که برخی از مهمترین آن ها عبارتند ار:

ما در سنین پایین تر شروع به افزایش وزن می‌کنیم و همین روش را ادامه می‌دهیم: درصد کودکان و نوجوانان چاق در آمریکا از دهه ۱۹۷۰ سه برابر شده است. مطالعه‌ای که توسط مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در آمریکا انجام شد، نشان داد جوانان بین سنین ۲۰ تا ۳۹ سال، در مقایسه با افراد ۶۰ سال به بالا، ۸۲ درصد بیشتر احتمال دارد که غذا‌های فوری مصرف کنند؛ به‌این معنی که آن‌ها کالری بیشتر و مواد مغذی کمتری دریافت می‌کنند. این نسل، نسلی است که به دلیل صرف وقت بیشتر در مقابل صفحات نمایش و پشت فرمان ماشین، فعالیت بدنی کمتری دارد و ادامه این روند به اضافه وزن بیشتر و انسداد رگ‌های قلبی و نتبجتا به حمله قلبی یا ایست قلبی منجر می شود.
جوانان بیشتر سیگار و دخانیات مصرف می‌کنند: افراد بین ۲۵ تا ۴۴ سال، بیشترین تعداد سیگاری‌ها را تشکیل می‌دهند. بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در ژورنال پزشکی بی. ام. جی منتشر شده است، فقط مصرف یک نخ سیگار در روز کافی‌است تا خطر بیماری‌های قلبی و عروقی تا نزدیک به ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.
چرا باید مراقب حمله قلبی و ایست قلبی باشیم؟

چرا باید مراقب حمله قلبی و ایست قلبی باشیم؟

استرس زوردس: درحالیکه همه نسل‌ها زندگی خود را پراسترس‌ترین دوران توصیف می‌کنند؛ بر‌اساس نتایج انجمن روان‌شناسی آمریکا، جوانان بین سنین ۲۲ تا ۳۹ سال بیشترین حد از استرس را در میان همه گروه‌های دیگر جمعیتی احساس می‌کنند. استرس، التهاب رگ‌های قلب را بیشتر می‌کند که می‌تواند باعث انسداد رگ‌ها شود. استرس می‌تواند فشار خون و روی آوردن به عادات غیربهداشتی مانند خوردن برای آرامش گرفتن، نوشیدن زیاد و ترک ورزش را بیشتر کند. استرس یک مسئله جهانی است. مطالعه‌ای که روی ۵۲ کشور انجام شد نشان داد استرس دائمی در محیط‌های کاری احتمال بیماری قلبی را ۲‌برابر می‌کند.
تمایل به نادیده‌گرفتن خطر حمله قبلی و نشانه‌های آن: نشانه‌های حمله قلبی که یک فرد ۷۰ ساله را هوشیار می‌کند، یک فرد ۳۰ ساله را بیدار نمی‌کند چون او مطمئن است حمله قلبی سراغ او نمی‌آید. حتی پزشکان هم ممکن است با توجه به سن، خطر حمله قلبی را در فرد جوان رد کنند. بر‌طبق یافته‌های محققان احتمال کمی هست که پزشکان به مردان جوان دارو‌های کاهنده کلسترول یا آسپیرین برای جلوگیری از بسته‌شدن عروق بدهند.

حمله قلبی یا ایست قلبی؟

برخلاف باور عموم و حتی برخی از پزشکان که به غلط حمله قلبی و ایست قلبی را یکی می دانند اما آن ها دو مفهوم کاملا جدا و متفاوت هستند که علائم و عوارض خاص خود را دارند.

حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که شریان کرونری یعنی یکی از شریان‌هایی که خون را به عضله قلب می‌رساند ناگهان مسدود شود. انسداد ناگهانی این شریان، بخشی از ماهیچه‌های قلب را از خون حیاتی مورد نیاز خود محروم می‌کند و ماهیچه می‌میرد. بنابراین حمله قلبی، مرگ بخشی از عضله قلب است. انسداد ناگهانی شریان کرونر معمولاً در اثر پارگی پلاک ایجاد می‌شود. پارگی پلاک می‌تواند باعث مشکلات بالینی مختلف از جمله حمله قلبی و آنژین ناپایدار شود که همگی با هم سندروم حاد عروق کرونری (ACS) نامیده می‌شوند. به طور کلی برای بازگرداندن جریان طبیعی خون به شریان مسدود شده، باید از دارو، آنژیوپلاستی، استنت گذاری یا جراحی استفاده کرد. اگر طی چند ساعت پس از حمله قلبی، جریان خون در شریان دچار انسداد آزاد شود، معمولاً می‌توان آسیب دائمی به عضله قلب را به حداقل رساند. به همین دلیل آگاهی درباره چگونگی زنده ماندن پس از حمله قلبی اهمیت بسیاری دارد.

حمله قلبی یا ایست قلبی؟

حمله قلبی یا ایست قلبی؟

ایست قلبی معمولا در اثر آریتمی ناگهانی قلب که فیبریلاسیون بطنی نامیده می‌شود، ایجاد می‌گردد. در فیبریلاسیون بطنی، سیگنال‌های الکتریکی درون قلب به طور ناگهانی کاملا دچار بی‌نظمی می‌شوند. از آنجا که این سیگنال‌های الکتریکی، کنترل زمان بندی و سازماندهی ضربان قلب را بر عهده دارند، بی‌نظمی و هرج و مرج ناگهانی در آنها باعث می‌شود ضربان قلب ناگهان متوقف شود؛ یعنی قلب وارد وضعیت ایست قلبی می‌شود. شایع‌ترین نتیجه ایست قلبی، مرگ ناگهانی است.

معالجه ایست قلبی با احیای فوری قلب و ریه (CPR) برای پشتیبانی از گردش خون در بدن قربانی، آغاز می‌شود و در سریع‌ترین زمان ممکن، یک شوک الکتریکی بزرگ با وسیله‌ای به نام دفیبریلاتور به قلب وارد می‌شود. شوک بزرگ باعث می‌شود سیگنال‌های الکتریکی قلب مجدداً خود را سازماندهی کنند و قلب مجدداً شروع به تپیدن کند. متاسفانه طی چند دقیقه پس از ایست قلبی در صورت نرسیدن کمک، مرگ اتفاق می‌افتد. به همین دلیل اکثر افرادی که دچار ایست قلبی می‌شوند، با موفقیت احیا نمی‌شوند. احتمال ایست قلبی در افرادی که دچار بیماری‌های مختلف قلبی هستند بسیار بیشتر است؛ به خصوص در میان افرادی که قبلا حمله قلبی داشته‌اند یا وضعیتی دارند که باعث نارسایی قلبی می‌شود.

علایم حمله قلبی در مردان

احساس درد شدید در ناحیه سینه یا ایجاد درد از بالای ناف تا فک و آرواره‌ها می‌تواند نشان از یک حمله قلبی در فرد باشد. سکته قلبی یک‌باره اتفاق نمی‌افتد، بلکه همراه با علائم متعددی است که طی روزها و هفته‌ها خود را نشان می‌دهد اما اغلب افراد به آن بی‌توجه‌اند. شایع ترین علائم گزارش شده در هنگام حمله قلبی عبارت است از:

درد قفسه سینه: درد یا احساس ناراحتی، به‌صورت موردی نه همیشه، در سمت چپ بدن‌تان یک نشانه‌ی قدیمی برای حمله قلبی است. درد یا احساس ناراحتی غالبا برای دوره‌ی کوتاه چند دقیقه‌ای باقی می‌ماند و سپس از بین می‌رود، و مجددا باز می‌گردد. این نشانه هشدار دهنده غالبا با سوزش سر دل، سوء هاضمه یا حتی احساس سیری اشتباه گرفته می‌شود. نشانه‌های دیگر این ناراحتی عبارتند از فشار یا حس گرفتگی در قفسه سینه.

اضطراب: مردانی سکته قلبی را تجربه کرده اند، گزارش کرده‌اند که ماه‌های قبل از سکته قلبی، احساس اضطراب داشته‌اند. این ارتباط در چندین مطالعه به اثبات رسیده است که قلب‌های آسیب دیده اکسیژن کمتری را برای خون فراهم می‌کنند و سطوح پایین‌تر اکسیژن به احساس اضطراب منجر می‌شود. اگر احساس توجیه‌ناپذیر وحشت یا اضطراب دارید، بهتر است با پزشک‌تان مشورت کنید.

حالت تهوع یا استفراغ: اگرچه این علامت در زنان بیشتر از مردان رواج دارد، مشکلات شکمی مانند تهوع یا استفراغ می‌توانند نشانه وقوع سکته قلبی باشند. رسوب چربی اطراف قلب، میزان جریان خون را به سمت قلب و در نتیجه کل بدن محدود می‌کند.

علایم حمله قلبی در مردان

علایم حمله قلبی در مردان

تعریق بدن: در مطالعه‌ای که توسط دانشگاه شیکاگو انجام شد، مشخص شد که تعریق شدید نخستین نشانه‌ی بروز سکته قلبی است. وقتی سکته قلبی در حال شکل‌گیری است، بدن انبوهی از کاتکول آمین، هورمونی شبیه به دوپامین، ترشح می‌کند. این امر به تعریق سرد و احساس خیس شدن منجر می‌شود.

درد زیر بازو: اگر زیر بغل و بازوی‌تان احساس درد دارید، به‌ویژه در سمت چپ، بهتر است مراقب باشید. اغلب مواقع، این درد با درد معمول عضلانی اشتباه گرفته می‌شود. وقتی قلبی آسیب دیده باشد و سکته قلبی نزدیک باشد، ارسال سیگنال درد به نخاع و اعصاب آن را شروع می‌کند. این یک درد مداوم نیست، ولی می‌آید و می‌رود. گوش به زنگ باشید، اگر درد به‌خاطر کارهای فیزیکی ایجاد شده باشد. پس از استراحت از بین می‌رود.

سرفه‌های مداوم: سرفه‌های ممتد که به‌خاطر هیچ بیماری نباشند، می‌توانند نشانه‌ی سکته قلبی یا نارسایی قلبی باشند. وقتی قلب آسیب‌دیده شما از کار باز می‌ایستد، شش‌های‌تان پر می‌شوند و این امر به سرفه می‌انجامد. در برخی موارد، خلط نیز خونی خواهد شد.

خستگی: اگر اکثر مواقع احساس خستگی می‌کنید و هیچگونه استراحتی مشکل شما را حل نمی‌کند. این مورد می‌تواند نشانه‌ی بروز سکته قلبی باشد. در یک تحقیق دانشگاهی انجام شده بر مصدومان حمله قلبی، ۷۰٪ از آن‌ها چند هفته قبل از سکته قلبی، خستگی شدید را گزارش کرده‌اند.

علائم ایست قلبی در مردان

علائم ایست قلبی شبیه سکته یا حمله قالبی می باشد اما برخی ویژگی های آن مانع از یکی دانستن علائم آن ها می شود. ممکن است روزها، هفته‌ها یا ماهها قبل از ایست قلبی، آنژین قلبی رو به افزایش، درد قلبی، تنگی نفس، طپش قلب، خستگی زودرس و سایر علائم غیر اختصاصی وجود داشته باشند. شروع ایست قلبی ممکن است با علائم تیپیک یک واقعه حاد قلبی، همچون آنژین طول کشیده یا درد آغاز سکته قلبی، تنگی نفس، شروع ناگهانی طپش قلب یا گیجی مشخص شود. با این حال در بسیاری از بیماران شروع ایست قلبی، ناگهانی و بدون علائم هشدار دهنده است. از بین رفتن کامل هوشیاری جزء لاینفک ایست قلبی است.

روند چنین مرگی در بیشتر موارد به این صورت است که فرد به طور ناگهان یا متعاقب درد یا تپش قلب یا تنگی نفس ، هوشیاری خود را از دست می‌دهد. قلب بعد از بی‌نظمی‌های خاصی (که به آن تپش بطنی و لرزش بطنی می‌گویند)، دچار ایست کامل می‌شود و بعد از چند دقیقه مغز و سایر اندامهای حیاتی از کار می‌افتند.
بنابراین بعد از منگی‌ کوتاه‌مدت‌ و به‌ دنبال‌ آن‌ غش کردن بیمار‌ بیهوش می‌شود، نبض‌ لمس‌ نمی‌شود، تنفس‌ نیز معمولاً متوقف‌ می‌شود. پوست‌ به‌ رنگ‌ آبی‌ ـ سفید در می‌آید. مردمکها نیز گشاد می‌شوند. غش‌ کردن‌ در نگاه‌ اول‌ ممکن‌ است‌ شبیه‌ ایست‌ قلبی‌ به‌ نظر آید، اما در غش‌ کردن‌ ساده‌، نبض وجود دارد و تنفس‌ قطع‌ نمی‌شود.

عوامل حمله قلبی و ایست قلبی در مردان

برای حمله و ایست قلبی عوامل مختلفی را می توان برشمرد اما موارد زیر مهمترین موارد ذکر شده است:

  • سن: مردان بالای ۴۵ سال یا بالاتر و زنان ۵۵ ساله یا بالاتر احتمال دارد که حمله قلبی این افراد از مردان و زنان جوان بیشتر باشد.
  • توتون و تنباکو: این شامل سیگار کشیدن و در دراز مدت در معرض دود بودن است.
  • فشار خون بالا: با گذشت زمان، فشار خون بالا می تواند به شریان هایی که قلب شما را تغذیه می کند آسیب برساند.فشار خون بالا که با سایر شرایط مانند چاقی، کلسترول بالا یا دیابت رخ می دهد ریسک شما را بیشتر افزایش می دهد.
عوامل حمله قلبی و ایست قلبی در مردان

عوامل حمله قلبی و ایست قلبی در مردان

  • چاقی: چاقی با سطح کلسترول بالا، میزان تری گلیسیرید بالا، فشار خون بالا و دیابت همراه است ، از دست دادن فقط ۱۰ درصد از وزن بدن شما می تواند این خطر را کاهش دهد.
  • فقدان فعالیت فیزیکی: غیر فعال بودن باعث افزایش سطح کلسترول خون و چاقی می شود افرادی که ورزش منظم می کنند، آمادگی قلبی عروقی را کمتر می کنند، از جمله فشار خون بالا.
  • استعمال مواد مخدر: استفاده از داروهای محرک مانند کوکائین یا آمفتامین می تواند باعث انقباض عروق کرونری شما شود که باعث ایجاد حمله قلبی می شود.