سفر در زمان، رؤیا یا واقعیت

سفر در زمان، رؤیا یا واقعیت

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۳۹۹-۰۹-۲۳
  • در : اخبار علمی و آموزشی هوا و فضا

از گذشته تا به امروز رویای بشر این بوده است سفر در زمان ، ایا می توانیم به گذشته برویم و با اجدادمان دیدار کنیم

ایا می توانیم به اینده برویم و از احوال و شرایط فرزندان مان باخبر شویم

اول از همه باید بدانیم دو نوع سفر در زمان داریم، سفر به گذشته و سفر به اینده.

سفر به گذشته

تا جای که می دانیم، سفر به گذشته غیر ممکن است. حتی فرستادن اطلاعات به گذشته نیز قابل تصور نیست چرا که می تواند شرایط و اتفاقات را که تا امروز افتاده تغییر دهد،که عملا غیر ممکن است.

برای سفر به گذشته ما با پارادوکس هایی مواجه می شویم که عملا هیچ پاسخی برای انها نداریم.

تصور کنید که شما از روی نردبان می افتید و دست تان می شکند، چه می شد اگر شما به گذشته سفر می کردید و به خودتان می گفتید که از ان نردبان بالا نرو،اگر موفق می شدید که هرگز دست تان نمی شکست. اما در اینصورت، هیچ دلیلی برای سفر به گذشته نداشتید.حالا با این شرایط، دست شما شکسته یا نه؟

“سفر در زمان”برای بسیاری از مردم مفهوم بسیار پیچیده ای است چرا که زمان برای ما بصورت خطی است که هر چیزی یا رویدادی بعد از دیگری اتفاق می افتد و بدین شکل به پیش می رود.

اگر می توانستیم به گذشته سفر کنیم و چیزی را که در گذشته اتفاق افتاده است تغییر دهیم، می توانستیم نظم این خط زمان را تغییر بدهیم که به معنای شکسن قانونی به نام “علیت”است.

علیت قانونی است که می گوید یک علت قبل از معلول اتفاق می افتد در مثال نردبان، علت افتادن شما و معلول شکستن دست شماست.

قانون علیت یکی از قوانین انکار ناپذیر جهان ما است و دانشمندان بر اساس این قانون، سفر به گذشته را غیر ممکن می دانند چرا که در غیر این صورت، این قانون مکررا نقض می شد.

سفر به آینده

اگر سفر به گذشته ممکن نیست، ایا سفر به اینده و جلو رفتن در زمان امکان پذیر است؟

همه ما به نحوی در حال سفر در زمان هستیم، چرا که زمان در حال جلو رفتن است. و با گذشت هر ثانیه، ما یک ثانیه به اینده سفر کرده ایم. ولی این برای همه در حال اتفاق افتادن است پس ما در زمان سفر نکرده ایم!

باور می کنید یا نه، دو نفر می توانند گذشت زمان را با سرعت متفاوتی احساس کنند. زمان برای کسی که با سرعت در حال حرکت است نسبت به کسی که ساکن است با سرعت متفاوتی می گذرد.این مفهموم بسیار پیچیده ای در فیزیک است که به ان “اتساع زمان”می گویند.

زمان برای کسی که با هواپیما در حال پرواز است سریع تر می گذرذ نسبت به کسی که در فرودگاه در حال انتظار است. اما چرا ما متوجه این تفاوت نمی شویم؟

به این دلیل است که شما باید بسیار سریع تر از یک هواپیما پرواز کنید تا اتساع زمان را احساس کنید. حتی اگر شما زمان بسیار طولانی با هواپیما در حال پرواز باشید زمان برای شما فقط یک میلیاردم ثانیه نسبت به کسی که در خانه خود مانده است متفاوت خواهد بود.

اگر شما در در روزی زمین برای ۴ میلیون سال با هواپیما پرواز کنید، ساکنان روی زمین فقط یک ثانیه بیشتر از شما گذرانده اند.

تنها راهی که دانشمندان بوسیله ان در مورد اتساع زمان اطلاعاتی بدست اورده اند بواسطه ازمایش های بسیار دقیقی است که ان را اندازه گیری کرده است.

ما با چه سرعتی می توانیم حرکت کنیم؟

اگر شما می توانستید با سرعت بسیار زیاد برای مدت زمان طولانی حرکت کنید، می توانستید سال ها به جلو بروید و عملا در زمان سفر کنید!

اما متاسفانه، سرعت کافی برای انجام این سفر نزدیک به سرعت نور است که بالاترین سرعتی است که یک ماده می تواند حرکت کند. نور می تواند با سرعت حدودا یک میلیارد کیلومتر در ساعت حرکت کند که این بسیار زیاد است.

سریع ترین شیئی که انسان ساخته است “کاوشگر خورشیدی ناسا” است که در اگوست سال ۲۰۱۸ به سمت خورشید پرتاب شد. این کاوشگر می تواند با ۰٫۰۶۴ سرعت نور حرکت کند به این معنا که نور هزار برابر سریع تر است.

این بدین معناست که اگر انسان ها می خواهند اینده را ببینند راه بسیار درازی پیش رو دارند.

NASA’s Parker Solar Probe

کاوشگر خورشیدی ناسا می تواند با سرعت ۶۹۲۰۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

 

نگاه به گذشته

زمان سرعت مشخصی دارد که بسیار زیاد است ولی اجرام اسمانی که در جهان هستند انقدر از هم فاصله دارند که حتی برای نور مدت زمان زیادی لازم است تا از ستاره ها و سیارات دور دست به ما برسد.

وقتی که نور خورشید به ما می رسد، نوری که ما می بینیم حدودا ۸ دقیقه و ۲۰ ثانیه قبل از خورشید تابیده شده است، یعنی ما صورتی از خورشید را می بینیم که ۸ دقیقه و ۲۰ ثانیه قبل وجود داشته است.

نزدیک ترین کهکشان به راه شیری “کهکشان کوتوله کلب اکبر” است که ۲۵۰۰۰سال نوری از ما فاصله دارد به این معناست که ۲۵۰۰۰سال طول می کشد تا نور از آن به اینجا برسد. هر چند ما نمی توانیم در زمان سفر کنیم اما می توانیم هر شب به اسمان نگاه کنیم و گذشته را ببنیم.

galaxy