خونریزی در دوران بارداری طبیعی یا خطرناک؟

خونریزی در دوران بارداری طبیعی یا خطرناک؟

  • توسط : جواد کریمی
  • در : ۱۳۹۹-۰۳-۲۴
  • در : سلامت زنان

خونریزی در دوران بارداری بخصوص در سه ماهه اول امری رایج است و معمولاً دلیلی برای خطر و ترسیدن وجود ندارد اما از آنجا که خونریزی بعضی اوقات می تواند نشانه مشکلی جدی باشد، دانستن علل احتمالی آن مهم است و در صورت داشتن آن ها باید توسط پزشک معاینه شوید تا از سالم بودن خود و کودک تان مطمئن شوید.

خونریزی در سه ماهه اول بارداری

در حدود ۱۲٪ از زنان در ۱۲ هفته اول بارداری خونریزی دارند. علل خونریزی در سه ماهه اول عبارتند از:

خونریزی کاشت

ممکن است لکه بینی طبیعی را طی شش تا ۱۲ روز اول بعد از فهمیدن تجربه کنید زیرا خود تخمک بارور شده در لایه رحم قرار می گیرد. برخی از خانم ها متوجه نیستند که باردار هستند زیرا این خونریزی را برای یک دوره کوتاه اشتباه می گیرند. معمولاً خونریزی بسیار سبک است و از چند ساعت تا چند روز ادامه دارد.

سقط جنین

از آنجا که سقط جنین شایع ترین علت خون ریزی در طی ۱۲ هفته اول بارداری است یکی از بزرگترین نگرانی های مربوط به خونریزی سه ماهه اول می باشد. با این حال خونریزی در سه ماهه اول لزوماً به معنای این نیست که کودک شما سقط شده است یا در آستانه سقط شدن قرار دارد. در حقیقت بیش از ۹۰٪ از زنانی که در سه ماهه اول، خونریزی واژن را تجربه می کنند، دچار سقط جنین نمی شوند. سایر علائم سقط جنین شامل گرفتگی های شدید در قسمت تحتانی شکم و بافت هایی است که از طریق واژن عبور می کند.

خونریزی در سه ماهه اول

خونریزی در سه ماهه اول

حاملگی خارج رحمی

در یک حاملگی خارج رحمی، جنین لقاح یافته خارج از رحم معمولاً در لوله فالوپ قرار می گیرد. اگر جنین در حال رشد باشد، می تواند باعث ریزش لوله فالوپ شود که این امر می تواند برای مادر خطرناک باشد. اگرچه حاملگی خارج رحمی بالقوه خطرناک است اما فقط در حدود ۲٪ از بارداری ها رخ می دهد. علائم دیگر بارداری خارج رحمی، گرفتگی شدید یا درد در قسمت تحتانی شکم و سرگیجه است.

حاملگی مولی

حاملگی مولی (که به آن بیماری تروفوبلاستیک حاملگی نیز گفته می شود). این وضعیت که اغلب بسیار نادر است در آن، بافت غیر طبیعی در داخل رحم به جای کودک رشد می کند. در موارد نادر، بافت سرطانی است و می تواند در سایر نقاط بدن گسترش یابد. علائم دیگر بارداری مولر تهوع و استفراغ شدید و بزرگ شدن سریع رحم است.

دلایل اضافی خونریزی در سه ماهه اول بارداری عبارتند از:

تغییرات دهانه رحم: در دوران بارداری خون اضافی به دهانه رحم می رسد. مقاربت یا آزمایش پاپ که باعث تماس با دهانه رحم می شود می تواند باعث خونریزی شود. این نوع خونریزی باعث نگرانی نیست.
عفونت: هرگونه عفونت گردنه رحم، مهبل یا عفونت مقاربتی (مانند کلامیدیا، سوزاک یا تبخال) می تواند در سه ماهه اول باعث خونریزی شود.

خونریزی در سه ماهه دوم و سوم بارداری

خونریزی غیر طبیعی در اواخر بارداری ممکن است جدی تر باشد زیرا می تواند علامت مشکلی جدی برای مادر یا نوزاد باشد. در صورت مشاهده هرگونه خونریزی در سه ماهه دوم یا سوم، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.

علل احتمالی خونریزی در اواخر بارداری عبارتند از:

جفت سرراهی(Placenta previa)

جفت سر راهی، یا عارضه ی قرار گیری جفت در بخش تحتانی رحم، زمانی بروز می کند که در ماه آخر بارداری، جفت یک بخش یا کل دهانه ی رحم را ببندد. این عارضه بسیار نادر است و تنها در یکی از ۲۰۰ مورد بارداری اتفاق می افتد. از علائم اصلی این عارضه، خونریزی مختصر یا شدید در واژن است؛ با این حال در صورت مشاهده ی هر یک از علائم زیر باید سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • گرفتگی عضلات شکم یا درد شدید
  • خونریزی هایی که خود به خود شروع می شود، پایان می یابد و دوباره در روزها یا هفته های بعدی بروز می کند
  • خونریزی پس از مقاربت
  • خونریزی در نیمه ی دوم بارداری

دکولمان یا افتادگی جفت

جفت در دوران بارداری در رحم ایجاد می شود. به دیواره رحم متصل شده و  مواد مغذی و اکسیژن را برای جنین تأمین می کند. کندگی جفت یا دکولمان زمانی اتفاق می افتد که جفت به طور جزئی یا کاملاً از دیواره داخلی رحم قبل از زایمان جدا شود. این می تواند باعث کاهش یا انسداد اکسیژن و مواد مغذی کودک شود و باعث خونریزی شدید در مادر شود. علائم و نشانه های کندگی جفت شامل موارد زیر است:

  • خونریزی واژن
  • درد شکم
  • کمردرد
  • حساسیت رحم هنگام لمس
  • انقباضات رحمی
  • سفتی در رحم یا شکم

پارگی رحم

پارگی رحم معمولاً در طول جای زخم بهبود یافته از سزارین قبلی اتفاق می افتد، متداول ترین آن ها در میان زنانی است که پس از زایمان سزارین، زایمان واژینال داشته باشند (VBAC). آن می تواند با افزایش فشار در مجرای تولد ایجاد شود چون نوزاد در طی زایمان از آن عبور می کند. هنگامی که فشار بیش از حد شدید باشد، بر بافت زخمی که در طی جراحی قبلی ایجاد شده است، فشار وارد می کند. این می تواند منجر به پارگی داخل رحم شود و منجر به خونریزی داخلی، خطر بند ناف و آسیب جفت شود. شدت علائم و نشانه ها ممکن است بسته به نوع و مدت زمان پارگی متفاوت باشد. علائم و نشانه های مربوط به پارگی رحم در دوران بارداری یا زایمان شامل:

ضربان سریع قلب، فشار خون پایین، درد شدید شکم، خونریزی بیش از حد واژنف، درد ناگهانی بین انقباضات، افتادن سر جنین به داخل کانال تولد، برآمدگی زیر استخوان شرمگاهی، درد ناگهانی در محل زخم قبلی رحم، از دست دادن انعطاف پذیری عضله رحم و عدم موفقیت روند طبیعی زایمان. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، برای تشخیص و درمان سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

خونریزی در سه ماهه دوم و سوم بارداری

خونریزی در سه ماهه دوم و سوم بارداری

رگهای سر راهی

در مواقع بسیار نادر در اثر افزایش رگهای خونی در بند ناف و جفت در طول مسیر كانال زایمان،این مسیر را مسدود می كند كه برای جنین خطرناك است زیرا در اثر خونریزی زیاد از جفت و بند ناف ممكن است جنین دچار كمبود اكسیژن شده و خفه شود. از دیگر علائم،ضربان غیر طبیعی قلب جنین و خونریزی شدید است.

زایمان زودرس

خونریزی واژن در اواخر بارداری ممکن است علامتی باشد که بدن شما برای زایمان آماده می شود. چند روز یا چند هفته قبل از شروع زایمان، پلاک مخاطی که دهانه رحم را پوشانده است از مهبل خارج می شود و معمولاً مقادیر کمی خون در آن وجود خواهد داشت. اگر قبل از هفته ۳۷ بارداری خونریزی و علائم زایمان آغاز شد سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید زیرا ممکن است در معرض زایمان زودرس قرار بگیرید. علائم دیگر زایمان زودرس شامل انقباضات، ترشحات واژن، فشار شکم و درد در قسمت تحتانی کمر است.

دلایل اضافی خونریزی در اواخر بارداری عبارتند از: صدمه به دهانه رحم یا مهبل، پولیپ و سرطان.

خونریزی در سه ماهه دوم و سوم بارداری

خونریزی در سه ماهه دوم و سوم بارداری

آنچه باید انجام دهید!

به دلیل اینكه هر گونه خونریزی در درون رحم علامتی از وجود یك مشكل میباشد، بنابراین سریعاً به پزشك مراجعه نمایید. از یك دستمال برای اینكه میزان خونریزی را مشخص كنید استفاده نمایید. نوع خونریزی(رنگ صورتی،قهوه ای،قرمز و یا اینكه خونتان دارای لخته بوده و یا روان بوده) را مشخص نمایید. هر گونه بافتی كه از بدن خارج شده را به پزشك نشان داده و در طول دوران خونریزی از نزدیكی و استفاده از پارچه یا پوشك خودداری كنید. در صورت مشاهده هر یك از علائم زیر به اورژانس مراجعه كنید:

  • هر نوع درد یا پیچش در ناحیه زیر شكم
  • خونریزی چه با درد و چه بی درد
  • خارج شدن بافت از درون رحم
  • سرگیجه یا ضعف و غش
  • تب بالای ۳۸درجه