درک و کنار آمدن با اضطراب بازگشتی

درک و کنار آمدن با اضطراب بازگشتی

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۷-۱۵
  • در : سلامت روان

علائم اضطراب گاهی به حدی شدید می شود که می تواند برنامه روزانه شما را مختل کند ، شما را از انجام کارهایی که می خواهید انجام دهید بازدارد و بر سلامت عمومی شما تأثیر بگذارد. اگر در مورد شما صادق است ، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است بنزودیازپین ها را به عنوان یک درمان گاه به گاه یا کوتاه مدت توصیه کند.

در ترکیب داروهای ضد اضطراب ، بنزودیازپین ها ، مانند آلپرازولام (Xanax) ، نقش عمده ای را ایفا می کنند. این آرامبخش ها می توانند به کاهش احساس ترس و نگرانی کمک کرده و شما را آرام تر کنند.

اما آنها در درجه اول علائم جسمی را کاهش می دهند ، از جمله:

  • تنش یا درد سر و عضلات
  • بی قراری
  • عرق کردن و لرز
  • بیخوابی

بعلاوه ، از آنجا که آنها به سرعت کار می کنند ، بسیاری از مردم آنها را در تسکین اضطراب شدید مثر می دانند. اما مانند بسیاری از ابزارهای قدرتمند ، بنزودیازپین ها نیاز به احتیاط زیادی دارند. استفاده طولانی مدت یا منظم می تواند عوارض جانبی قابل توجهی ایجاد کند و خطر وابستگی یا اعتیاد را افزایش دهد.

قطع ناگهانی بنزودیازپین ها با خطر دیگری همراه است: اضطراب برگشتی.

اضطراب برگشتی زمانی رخ می دهد که مصرف دارو را متوقف کرده و علائم شما عود کند ، اغلب با شدت بیشتری نسبت به قبل از شروع مصرف. اغلب ، این برگشت عمدتا شامل علائم جسمی است ، اما شما همچنین می توانید احساس افزایش نگرانی ، تحریک پذیری و ترس را مشاهده کنید.

ادامه مطلب را در صورت تمایل بخوانید تا در مورد علت اضطراب برگشتی و نحوه مدیریت آن بیشتر بدانید.

چرا اضطراب بازگشتی اتفاق می افتد

درک اینکه چرا اضطراب برگشتی اتفاق می افتد ، کمک می کند تا درباره عملکرد بنزودیازپین ها بیشتر بدانید.

این خانواده از داروها با اتصال به گیرنده های گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) در مغز شما کار می کند. GABA ، یک اسید آمینه ، با کند کردن فعالیت در مغز و سیستم عصبی مرکزی به عنوان یک پیام رسان شیمیایی عمل می کند.

هنگامی که احساس اضطراب ، استرس یا ترس می کنید ، GABA می تواند به جلوگیری از علامت دهی مغز به این احساسات کمک کند ، بنابراین شما احساس آرامش و آرامش جسمی بیشتری می کنید. GABA همچنین نقش مهمی در کمک به خواب راحت شما ایفا می کند.

اگر اضطراب ، استرس یا حملات وحشت بر توانایی شما در مراقبت از مسئولیت های روزانه یا مراقبت از خود ، مانند کار ، انجام کارهای معمولی و یا حتی خواب ، تأثیر عمده ای بگذارد ، چطور؟

این جایی است که بنزودیازپین ها وارد بدن می شوند. با اتصال به گیرنده های GABA ، آنها فعالیت GABA را در مغز شما تقویت می کنند و به مواد شیمیایی کمک می کند تا به طور مؤثرتری کار کند ، اضطراب ، وحشت و بی خوابی را در این روند کاهش می دهد.

شما معمولاً به سرعت متوجه تسکین ، از جمله کاهش تنش عضلانی و آرامش بیشتر می شوید.

تحقیقات قدیمی تر نشان می دهد که استفاده طولانی مدت همچنین می تواند تعداد سایتهای اتصال دهنده را کاهش دهد. بنابراین ، سایتهای باقی مانده برای پیوند و سنتز مولکولهای GABA بیشتر طول می کشد ، که می تواند احساس اضطراب یا وحشت را در شما افزایش دهد.

کدام داروها باعث اضطراب برگشتی می شوند؟

اضطراب برگشتی بیشتر با بنزودیازپین ها مرتبط است. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که دوز خود را به سرعت کاهش دهید ، یا بعد از مصرف بیش از چند هفته ، آنها را به طور کامل ترک کنید.

با این وجود ، این داروها همیشه اثر برگشتی ندارند. اضطراب برگشتی بیشتر با بنزودیازپین های کوتاه اثر یا متوسط رخ می دهد-به عبارت دیگر ، کسانی که نیمه عمر کوتاه تری دارند.

نیمه عمر به مدت زمانی اطلاق می شود که بدن شما برای جذب و پردازش یک داروی خاص طول می کشد. بنزودیازپین ها با نیمه عمر کوتاه و متوسط سیستم شما را زودتر ترک می کنند و خطر بالاتری از اضطراب برگشتی و خروج را به همراه دارند.

اینها شامل موارد دیگر است:

  • آلپرازولام (Xanax)
  • تریازولام (Halcion)
  • لورازپام (آتیوان)

بنزودیازپین های با اثر طولانی مدت کمتر باعث ایجاد اضطراب برگشتی می شوند. اینها شامل موارد دیگر است:

  • دیازپام (والیوم)
  • فلورازپام (دالمان)
  • کلونازپام (کلونوپین)

اضطراب برگشتی مربوط به الکل چطور؟

احساس تنش ، نگرانی و استرس پس از نوشیدن الکل غیر معمول نیست.

“اضطراب” یا اضطراب خماری ، همانطور که اغلب نامیده می شود ، می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد. اما اگر در ابتدا مشروب مصرف می کردید تا به کاهش اضطراب کمک کنید ، این علائم ممکن است شبیه یک نوع برگشت به حالت قبلی باشد.

بسیاری از مردم برای مقابله با اضطراب از الکل استفاده می کنند ، به ویژه در محیط های اجتماعی. و در مقادیر کم ، الکل اغلب می تواند به طور موقت اضطراب را تسکین دهد.

مانند بنزودیازپین ها ، الکل می تواند روی گیرنده های GABA عمل کرده و باعث آزاد شدن GABA در مغز شما شود. به همین دلیل ممکن است هنگام نوشیدن مشروب احساس آرامش کنید ، حتی کمی خواب آلود.

اما الکل بر دیگر پیام رسان های شیمیایی نیز تأثیر می گذارد ، از جمله دوپامین ، سروتونین و گلوتامات. تعامل الکل با این سیستم ها می تواند به راحتی بر خلق و خو و خواب تأثیر بگذارد.

همچنین به خاطر داشته باشید که الکل (برخلاف بنزودیازپین ها) یک درمان تایید شده برای اضطراب نیست. با گذشت زمان ، در واقع ، الکل می تواند علائم شما را بدتر کند – اما این دقیقاً مشابه اضطراب برگشتی نیست.

چقدر طول می کشد؟

علائم اضطراب برگشتی نسبتاً سریع ظاهر می شود ، اغلب در ۲۴ ساعت پس از آخرین دوز بنزودیازپین ها.

با این وجود ، شواهد موجود هیچ بازه زمانی مشخصی برای اضطراب بازگشت نشان نمی دهد. بسته به عوامل مختلف ، ممکن است از چند روز تا چند ماه یا بیشتر طول بکشد.

تحقیقات از سال ۲۰۰۵ منبع معتبر چند عامل بالقوه را نشان داد که می توانند بر طول مدت علائم و شدت آنها تأثیر بگذارند:

  • نیمه عمر دارو
  • قدرت دارو
  • اندازه دوز
  • مدت مصرف دارو
  • شدت علائم قبل از مصرف دارو
  • ویژگیهای شخصیتی و روانی

برخی از کارشناسان اضطراب برگشتی را نوعی خفیف تر از انصراف توصیف می کنند. سایر منابع تحقیقاتی قدیمی معتقدند این تنها یک الگوی احتمالی ترک بنزودیازپین است.

شما همچنین می توانید قبل از ترک اضطراب برگشتی را تجربه کنید. خود بازگشت ممکن است فقط چند روز طول بکشد. با این حال ، به زودی ، ممکن است علائم دیگری از ترک داشته باشید و به دنبال آن علائم اضطراب را دوباره مشاهده کنید.

چگونه درمان می شود؟

پزشک یا روانپزشک شما معمولاً سعی می کند با توصیه کند شدن بنزودیازپین ها به شما در جلوگیری از اضطراب برگشتی در وهله اول کمک کند.

یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری شامل تغییر به داروهای طولانی مدت مانند دیازپام قبل از شروع فرایند کاهش است.

تجویز کننده شما همچنین ممکن است شروع یک داروی ضد اضطراب متفاوت ، مانند بوسپیرون (BuSpar) را قبل از شروع فرایند کاهش توصیه کند.

شواهد محدود نشان می دهد که برخی داروهای ضد تشنج و ضد افسردگی می توانند به کاهش علائم ترک در طول روند نازک شدن کمک کنند.

به خاطر داشته باشید که هنوز هم می توانید اضطراب برگشتی را تجربه کنید ، حتی اگر یک مخروطی موفق داشته باشید. با این حال ، تحقیقات قدیمی نشان می دهد که هرگونه اضطراب برگشتی که بعد از کاهش تجربه می کنید ، ظرف چند روز کاهش می یابد.

نکات مقابله ای

درمان اضطراب یکی از مؤثرترین روش ها برای مدیریت و درمان اضطراب برگشتی است.

برای اولین بار ، تشخیص آنچه در طول باریک شدن اتفاق می افتد همیشه آسان نیست. آیا اضطراب شما دوباره برگشت؟ یا عقب نشینی است یا برگشت؟ تشخیص الگوی علائم شما ممکن است چند هفته طول بکشد ، اما حمایت یک متخصص آموزش دیده می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

هنگامی که علائم اضطراب برطرف می شود ، یک درمانگر می تواند استراتژی های مقابله مفید را آموزش دهد و راهنمایی های بیشتری در مورد درمان های احتمالی ، از جمله سایر گزینه های دارویی ارائه دهد.

اینها ممکن است شامل رویکردهای درمانی خاصی باشد ، مانند:

  • درمان رفتاری شناختی
  • رویکردهای مبتنی بر ذهن آگاهی
  • درمان پذیرش و تعهد
  • درمان از طریق مواجهه

یا درمان های جایگزین مانند:

  • هنر درمانی
  • ماساژ درمانی
  • تکنیک های آرام سازی
  • تمرینات تنفسی
  • مراقبه

راهنمای ما را برای یافتن درمانگر مناسب بررسی کنید.

سایر استراتژی های مقابله ای و تغییر شیوه زندگی می تواند به بهبود علائم اضطراب کمک زیادی کند.

خواب

هیچ اضطرابی وجود ندارد که می تواند مانع خواب راحت شود.

دریافت مقداری نور خورشید در طول روز ، خوابیدن و بیدار شدن از خواب در هر روز و انجام سایر عادات بهداشتی خواب سالم می تواند به شما کمک کند.

ورزش

فعالیت بدنی می تواند به کاهش استرس و بهبود خواب بهتر کمک کند ، اما می تواند تفاوت زیادی در علائم اضطراب و افسردگی ایجاد کند.

حرکات شدیدتر مانند یوگا می تواند برای علائم اضطراب مفید باشد. در صورت امکان هر هفته حدود ۲ ساعت و نیم فعالیت منبع مورد اعتماد را هدف قرار دهید.

نکته: ورزش خود را بیرون ببرید تا از مزایای طبیعت استفاده کنید.

آرامش

وقت گذاشتن برای استراحت هر روز ممکن است همیشه ممکن به نظر نرسد ، اما این جنبه مهمی از مراقبت از خود است.

چند دقیقه وقت گذاشتن برای نشستن با افکار خود ، خواندن کتاب ، نوشتن در مجله یا صرفاً خیال پردازی در مورد سفری که می خواهید انجام دهید ، می تواند به شما کمک کند استرس کمتری داشته باشید. اما ایجاد نیم ساعت (حداقل) برای شما و هر روز به تنهایی می تواند به مرور زمان بازده بیشتری داشته باشد.

احساس اضطراب که در طول روز ظاهر می شود ممکن است تحمل پذیرتر باشد وقتی بدانید که به زودی روز به پایان می رسد و شما این شانس را خواهید داشت که با دوستان خود در یک جلسه بازی صحبت کنید ، و مدت طولانی در وان حمام کنید.

تغییرات رژیم غذایی

برخی مکمل ها ، از جمله منیزیم ، زعفران ، ویتامین D و بابونه ، در میان سایر موارد ، می توانند علائم اضطراب را کاهش دهند.

همراه با استفاده از مکمل ها ، ممکن است به موارد زیر نیز کمک کند:

  • مصرف کافئین را کاهش دهید
  • غذاهای کاهنده اضطراب را به رژیم غذایی خود اضافه کنید
  • آب کافی بنوشید
  • رژیم غذایی متعادلی داشته باشید که شامل وعده های غذایی و میان وعده های مغذی باشد
  • از خوردن غذاهایی که باعث ایجاد اضطراب می شوند خودداری کنید
اگر علائم اضطراب شما خوردن یا تهیه غذا را سخت می کند ، فقط به یاد داشته باشید که خوردن هر غذایی بهتر از خوردن هیچ غذایی است.

سخن پایانی

هنگام قطع مصرف بنزودیازپین ها ، اضطراب برگشتی به صورت خودکار انجام نمی شود ، اما این احتمال وجود دارد. همکاری با پزشک یا روانپزشک برای کاهش تدریجی دوز شما می تواند به کاهش خطر شما کمک کند.

با این وجود ، حتی اگر داروها را با موفقیت کنار بگذارید ، اضطراب به راحتی برمی گردد – به ویژه اگر عوامل محرکی را که باعث ایجاد علائم شما می شوند ، مورد توجه قرار ندهید.

در پایان روز ، کار با یک درمانگر برای رفع علل اصلی اضطراب معمولاً بهترین گزینه برای تسکین طولانی مدت است.