گرمازدگی چیست؟ درمان گرمازدگی

گرمازدگی چیست؟ درمان گرمازدگی

  • توسط : محبوبه خاوری
  • در : ۱۳۹۹-۰۲-۲۳
  • در : اخبار پزشکی سلامت عمومی

گرمازدگی یک وضعیت پزشکی ناشی از افزایش دمای بدن است. می توان ادعا کرد گرما زدگی یکی از شدیدترین انواع بیماری های مرتبط با گرما است؛ همراه ما باشید تا بدانیم گرمازدگی چیست و از چه راه ها و روش هایی می توان برای درمان گرمازدگی استفاده کرد.

بر اساس گزازش عصب شناسی بالینی آنلاین الزایر، همه بیماری های مرتبط با گرما یک دلیل مشابه دارند و آن هم چیزی نیست جز قرار گرفتن مداوم یا طولانی در برابر گرما به ویژه در شرایطی که رطوبت هوا زیاد نیز باشد و بدن ما از آب کافی برای خنک کردن خود برخوردار نباشد.

علائم گرمازدگی

گرمازدگی ممکن است با تعریق فراوان، سردرد، سرگیجه و ضربان قلب ضعیف و سریع همراه باشد. برخی علائم و نشانه های جانبی مانند تهوع یا استفراغ، گرفتگی عضلات، خستگی یا ضعف، غش و کاهش حجم ادرار، رنگ پریدگی نیز ممکن است در فرد گرما زده مشاهده شود.

گرمازدگی چیست - درمان گرمازدگی

گرمازدگی چیست – درمان گرمازدگی

درمان گرمازدگی

درمان فوری گرما زدگی ضروری است زیرا در صورت بی توجهی و عدم پیگیری برای درمان آن، شخص گرما زده ممکن است دچار مشکللات و ناراحتی های دیگری شود. در برخی از موارد نادر دمای بدن ممکن است در شرایط گرمازدگی به ۱۰۶ درجه فارنهایت (۴۰ درجه سانتیگراد) یا بالاتر برسد که شدیداً دمای بالا و خطرناکی است. گرچه میزان مرگ و میر ناشی از گرمازدگی حدود ۱۰ درصد است اما مسئله درصد پایین این میزان نیست زیرا بیماری می تواند سبب عوارض شدیدی مانند نقص در سیستم عصبی مرکزی شود که عوارضی چون تشنج و رابدیوولیز (از بین رفتن و آسیب پاتولوژیک بافت عضله) را به دنبال دارد و سبب نارسایی کلیوی می شود.

گرمازدگی چیست - درمان گرمازدگی

گرمازدگی چیست – درمان گرمازدگی

گرمازدگی ممکن است به تدریج اتفاق بی افتد اما امکان این که یک فرد به صورت ناگهانی به آن دچار شود نیز وجود دارد. می توان با از حذف عواملی که موجب گرما زدگی می شوند و اقداماتی که موجب کاهش دمای بدن می شوند؛ به راحتی گرمازدگی را از میان برد. برای مثال رفتن به مکان های خنک تر، محدود کردن و کاهش فعالیت های بدنی، در صورت امکان کم کردن تعداد لباس هایی که فرد گرمازده به تن دارد، گرفتن دوش آب سرد، آشامیدن نوشیدنی های خنک، گذاشتن پارچه مرطوب بر روی بدن و غیره از جمله اقداماتی هستند که می توانند سبب رفع گرمازدگی و جلوگیری از آن شوند.

گرمازدگی چیست - درمان گرمازدگی

گرمازدگی چیست – درمان گرمازدگی

اگر اقدامات معرفی شده نتوانست در بهود حال فرد گرمازده موثر واقع شود و یا علائم ناشی از گرمازدگی بدتر شدند و یا بیشتر از یک ساعت ادامه پیدا کردند؛ در آن صورت فرد گرما زده به مراقبت های پزشکی احتیاج دارد. اگر علائم و نشانه هایی چون سرگیجه، حالت تهوع، سردرد و تپش نبض شدید، داغ شدن پوست و قرمز شدن آن و عدم هوشیاری و گیجی در شخص گرمازده وجود داشت فوراً به اورژانس اطلاع دهید و شخص بیمار را به مراکز درمانی منتقل نمایید.

چه افرادی بیش از همه در معرض گرمازدگی هستند؟

گروهایی سنی و افرادی که شرایط خاص بدنی دارند و مصرف کنندگان دارو

این که چه کسانی بیش از همه دچار گرمازدگی می شوند و امکان گرمازدگی در آن ها وجود دارد سوال مشخصی ندارد. هر کسی امکان گرمازده شدن را دارد اما بعضی از افراد بیش از دیگران ممکن است گرفتار این معضل شوند. در میان گروه های مختلفی از افراد، سالخوردگان، افراد کم سن و سال و کودکان، بیماران، افرادی که دارو مصرف می کنند به خصوص افرادی که از داروهای اعصاب (انتقال دهنده های عصبی) استفاده می نمایند – داروهای ضد پپیرینرژیک یا آنتی کولینرژیک – امکان گرمازدگی را بیش از سایر افراد دارند. علاوه بر این موارد داروهایی که موجب از بین رفتن مایعات در بدن می شوند – مانند دیورتیک -و داروهایی که در تنظیم دمای بدن نقش دارند؛ نیز می توانند در گرما زدگی نقش داشته باشند.
اگر داروی خاصی را مصرف می کنید حتماً از پزشک خود راجع به تاثیر گذار بودن آن در گرمازدگی سوال کنید.

گرمازدگی چیست - درمان گرمازدگی

گرمازدگی چیست – درمان گرمازدگی

ورزش و فعالیت در هوای گرم

برخی از فعالیت ها نیز ممکن است احتمال گرمازدگی را بالا ببرند؛ برای مثال ورزشکاران و افرادی که در فصول گرم سال در فضاهای غیر سرپوشیده که دمای بالایی دارد، ورزش می کنند بیش از سایر افراد احتمال گرمازدگی دارند. علاوه بر این خطر گرما زدگی در افرادی که سابقه ورزش و فعالیت در هوای گرم را ندارند بیش از افرادی است که کار و فعالیت در هوای گرم را بار ها تجربه کرده اند.

مسافرت به مناطق گرم و مناطق حاره

مسافرت به مناطق حاره و گرم نیز احتمال ابتلاء به گرما زدگی را افزایش می دهد. برای مثال احتمال گرمازدگی در افرادی که به حج می روند بالا است. حضور در مکه و یا حضور در سایر شهرهای عربستان سعودی به دلیل گرم و خشک بودن اقلیم این کشور و به طور کلی مسافرت به آن در فصول گرم سال همواره از موارد رایج گرمازدگی هستند.

گرمازدگی چیست - درمان گرمازدگی

گرمازدگی چیست – درمان گرمازدگی

حتی مسافرینی که عادت به سفرهایی متوالی ندارند و بدن آن ها از نظر جسمی برنامه ریزی لازم برای حضور در مناطق متفاوت از محل زندگی شان را ندارد نیز ممکن است دچار گرمازدگی شوند. احتمال ابتلاء به گرمازدگی در این افراد به ویژه هنگامی که لباس مناسب به همراه نداشته باشند و یا مشروبات الکی مصرف نمایند بیشتر نیز می شود. – مصرف الکل باعث کمبود آب در بدن می شود زیرا از خنک شدن بدن از طریق تعریق جلوگیری می کند – خوب است برای جلوگیری از عارضه گرمازدگی پیش از سفر به مناطق گرمسیری این موارد را در نظر داشته باشید.

افرادی که شغل آن ها در فصول گرم و یا در فضای ها بسته و خفه انجام می شود

برخی از افراد نیز به دلایل شغلی ممکن است دچار گرمازدگی شوند. برای مثال کارگرانی که به مدت طولانی در هوای گرم و در در فصول گرم سال کار می کنند امکان گرمازدگی در آن ها بسیار بالا است. مؤسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی ایالات متحده آمریکا مطالعاتی را در این خصوص انجام داده است که نشان می دهد برداشت کنندگان نیشکر و افرادی که در مزارع کار می کنند، کارگران معدن و کارگران ساختمانی بیش از سایر کارگران احتمال گرمازدگی دارند.

گرمازدگی چیست - درمان گرمازدگی

گرمازدگی چیست – درمان گرمازدگی

افرادی که درآمد پایینی دارند!

بیماری هایی که ناشی از گرما هستند از جمله گرمازدگی می توانند افراد با درآمد پایین را بیش از دیگران با خود درگیر کنند. این که چرا این گونه است پاسخ ساده ای دارد زیرا افراد با درآمد پایین عمدتاً در شغل ها و فعالیت هایی هستند که در محیط های گرم و خطرناک صورت می پذیرد. در کنار این موضوع افراد با درآمد پایین ممکن است توانایی تهیه سیستم های تهویه هوا یا سیستم های خنک کننده هوا را نداشته باشند.
در سال ۲۰۰۳، براساس یک مطالعه منتشر شده در مجله Comptes Rendus Biologies ، یک موج گرما در اروپای غربی باعث کشته شدن بیش از ۷۰،۰۰۰ نفر شد. نیمی از این افراد کسانی بودند که جان خود را در خانه های خود از دست داده بودند و منزل آن ها فاقد سیستم خنک کننده بود.

گرمازدگی چیست - درمان گرمازدگی

گرمازدگی چیست – درمان گرمازدگی

گرمازدگی در آینده بیشتر از دوره حاضر و گذشته شایع خواهد بود!

با توجه به تغییرات آب و هوایی در کره زمین و افزایش دمای کلی آن، این موضوع که گرمازدگی به یکی از معضل های رایج در آینده تبدیل خواهد شد؛ دور از انتظار نیست. تغییرات اقلیمی سبب شده است که خطر گرمازدگی در سرتاسر جهان افزایش پیدا کند؛ یکی از نمونه های حاضر کشور استرالیا است که رکورددار امواج گرمای بی سابقه در طول سال های اخیر بوده است.