در مورد ربات ها چه تصوراتی دارید؟

در مورد ربات ها چه تصوراتی دارید؟

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۴۰۰-۰۳-۰۴
  • در : دانستنیها

مقدمه

در مورد ربات ها چه تصوراتی دارید؟ دانشمندان بر اساس فعالیت مغز می توانند در این رابطه پیش بینی هایی داشته باشند. از روبات ها می توان جهت بررسی چگونگی واکنش افراد به رفتارهای ساده استفاده نمود. در ادامه بیش تر راجع به نگرش های فردی نسبت به ربات های انسان نما صحبت خواهیم کرد

نگرش های فردی نسبت به ربات های انسان نما

در مورد ربات ها چه تصوراتی دارید؟ - نگرش های فردی نسبت به ربات های انسان نما

در مورد ربات ها چه تصوراتی دارید؟ – نگرش های فردی نسبت به ربات های انسان نما

در مورد ربات ها چه تصوراتی دارید؟ وقتی روباتی را می بینید، دوست دارید که این ربات ها دارای ویژگی های انسانی باشند یا تنها یک الگوریتم مکانیکی را دنبال کنند؟

دانشمندان می گویند که ربات ها ممکن است بتوانند از طریق فعالیت های مغزتان نگرش های شما را پیش بینی کنند و این امر به نوبه خود می تواند به درک میزان پذیرش هوش مصنوعی توسط افراد کمک کند.

بر طبق گفته آگنیسکا ویکوفسکا (نویسنده ارشد مقاله ای که در مجله Science Robotics منتشر شده است)، ما در زمانه ای زندگی می کنیم که هر روزه شاهد حضور هر چه بیش تر ربات ها در محیط زندگی مان هستیم. لذا درک نوع نگرش مردم نسبت به ربات ها بسیار ضروری است.

در مطالعه ای، گروه ویکوفسکا دریافته بودند که مردم در برخورد با ربات ها متفاوت رفتار می کنند. بعضی از افراد قصدمندی (عمدیت) را به ربات ها نسبت می دهند، در حالی كه برخی دیگر، آن ها را به صورت مکانیكی توصیف می كنند.

در جدیدترین مطالعه، محققان دریافتند که این چنین اختلاف نگرشی ممکن است با فعالیت های مغز در ارتباط باشد، به گونه ای که می توان پیش بینی تعصب افراد را در انتصاب عمدیت نسبت به ربات هایی از جمله iCub IIT دانست.

آگنیسکا ویکوفسکا می نویسند: قرار گرفتن مداوم در معرض دستگاه های دیجیتال، که برخی از آن ها هوشمند به نظر می رسند، موجب می شود تا تعامل با تکنولوژی از نسلی به نسلی دیگر آسان تر و پویاتر شود.

در مطالعه ای، آن ها دریافتند که تفاوت در فعالیت مغز ۵۲ داوطلب با برداشت بعدی از اقدامات یک ربات مرتبط است.

نگرش های فردی نسبت به ربات های انسان نما

نگرش های فردی نسبت به ربات های انسان نما

محققان امواج مغزی الكتریكی شركت كنندگان در مطالعه را با استفاده از الكتروانسفالوگرام (EEG) ثبت کردند. در ابتدا، فعالیت عصبی شرکت کنندگان در حالت استراحت ثبت شد لذا به آن ها گفته شد تا آرام باشند و اجازه دهند تا افكارشان آزادانه پرواز کند.

سپس، از شرکت کنندگان خواسته شد تا وظیفه ای که در آن نیاز به توصیف سناریوهای مختلف بصری مربوط به یک ربات انسان نما به نام iCub بود را انتخاب کنند. در توصیفات از واژگان  عمدی / ذهنی، مثل “iCub در تلاش بود تا تقلب کند” و یا از واژگان مکانیکی، مانند “iCub برای لحظه ای نامتعادل بود”، استفاده کردند.

افرادی که رفتار ربات را به عنوان یک محصول غیرعمد برنامه نویسی شده درک کرده بودند، در مناطقی از مغزشان که با گرایش بیش تر به درک خود و دیگران مرتبط است، دارای فعالیت موج بتا بالاتری می باشند.

در طول این فعالیت، شرکت کنندگانی که ربات ها را با مقاصد و عمدیت توصیف می کردند، فعالیت گامای بیش تری در مناطق دیگری از مغزشان داشتند. این امواج مغزی با تئوری ذهن مرتبط است، مهارتی که با درک افکار، احساسات و عواطف دیگران در ارتباط می باشد.

در تفسیری مرتبط، تام زیمکه (از دانشگاه Linköping سوئد)، نسبت دادن عمدیت به ربات ها را غیر واقعی می داند. وی می نویسد: فن آوری های مستقل، مانند ربات های اجتماعی و وسایل نقلیه خودكار، از لحاظ عمدیت و حالت های روانی انسان گونه در بسیاری از موارد به راحتی قابل تفسیر هستند، اما به طور واضح خطر انتساب های بیش از حد انسان گرا وجود دارد.

در مورد ربات ها چه تصوراتی دارید؟ - نگرش های فردی نسبت به ربات های انسان نما

در مورد ربات ها چه تصوراتی دارید؟ – نگرش های فردی نسبت به ربات های انسان نما

در حالی که نسبت دادن اهداف انسان مانند به حیوانات به خوبی مورد بررسی قرار گرفته است، وی خاطر نشان می کند که نقش آن در تبادلات انسان-ربات کم تر مشخص است و مطالعه ویکوفسکا می تواند گامی مهم در جهت درک آن باشد. در نهایت، وی بیان نمود که این می تواند طراحی بهتر ربات ها را برای مدیریت انتظارات مردم شامل شود.

کلام پایانی

نگرش انسان ها نسبت به ربات های انسان نما چگونه است؟ فعالیت های مغزی، می تواند نگرش های فردی را نسبت به ربات های انسان نما نشان دهد. دانشمندان معتقدند که ربات ها ممکن است بتوانند از طریق فعالیت های مغزتان نگرش های شما را پیش بینی کنند و این امر به نوبه خود می تواند به درک میزان پذیرش هوش مصنوعی توسط افراد کمک کند.