آشنایی با مزایا و خواص آناناس

آشنایی با مزایا و خواص آناناس

  • توسط : محبوبه خاوری
  • در : ۱۳۹۹-۰۴-۰۵
  • در : خواص مواد غذایی

در این مقاله قرار است به آشنایی با مزایا و خواص آناناس بپردازیم؛ آناناس میوه های گرمسیری است که سرشار از ویتامین ها، آنزیم ها و آنتی اکسیدان ها است که به تقویت سیستم ایمنی بدن، ساخته شدن استخوان های قوی و سوء هاضمه کمک می کند. این میوه علی رغم شیرینی کالری پایینی دارد.

به گفته مرکز دانشگاه پرداو Purdue ایالات متحده آمریکا، آناناس یکی از اعضای خانواده گیاهان بروملیاد ها است و تنها بروملیادی است که می تواند میوه خوراکی تولید کند. میوه آناناس دارای بخش های توت مانندی است در اطراف یک هسته مرکزی با هم رشد می کنند.

فواید غذایی آناناس به اندازه آناتومی بی نظیر آن جذاب است؛ لورا فلورس Laura Flores، متخصص تغذیه در سن دیگو در این باره می گوید: ” آناناس حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و منگنز است. این میوه های گرمسیری همچنین راهی مناسب برای بدست آوردن فیبر و برملاین مهم رژیم غذایی (آنزیمی) هستند.”

آشنایی با مزایا و خواص آناناس

آشنایی با مزایا و خواص آناناس

آناناس به خاطر داشتن مقادیر زیادی منگنز برای دفاع آنتی اکسیدانی بسیار مهم است، آناناس همچنین حاوی مقادیر زیادی تیامین و ویتامین B است که در تولید انرژی نقش دارند.

آناناس میوه کم کالری

ممکن است به دلیل شیرین بودن آناناس تصور کنید که این میوه کالری زیادی دارد اما پژوهش هایی که در این باره صورت گرفته اند نشان داده اند که یک فنجان حاوی تکه های آناناس فقط ۷۴ کالری دارد. آناناس همچنین بدون چربی، فاقد کلسترول و سدیم پایین است. مقدار قند موجود در این میوه نیز بسیار کم است.

آشنایی با مزایا و خواص آناناس

آشنایی با مزایا و خواص آناناس

ارزش غذایی آناناس

در ادامه قرار است به آشنایی با ارزش های غذایی آناناس بپردازیم؛ بیایید حقایق تغذیه ای آناناس را بشناسیم و ببینیم این میوه چه ارزش غذایی دارد و حاوی چه مواد مغذی است.

جدول زیر نشان می دهد که یک فنجان حاوی تکه های آناناس از چه مقدار مواد غذایی مختلف تشکیل شده است:

ماده غذایی مقدار
کالری ۷۴ گرم
چربی ۰ گرم
کلسترول ۰ گرم
سدیم ۲ میلی گرم
پتاسیم ۲۰۶ میلی گرم
کربوهیدرات ۱۹٫۵ گرم
قند ۱۳٫۷ گرم
پروتئین ۱ گرم
ویتامین C ۲۸ گرم
کلسیم ۲۱ میلی گرم

مشخصات تغذیه ای آناناس کنسرو با آناناس غیر کنسرو شده متفاوت است. آناناس کنسرو شده معمولاً قند و کالری بیشتری از آناناس غیر کنسرو شده دارد. آناناس کنسرو شده، حاوی ویتامین ها و مواد معدنی کمتری است. اگر از آناناس کنسرو شده استفاده می کنید به دنبال نوع بدون شکر آن باشید؛ سعی کنید آناناس کنسرو شده ای را انتخاب کنید که به جای ترکیب آب و شکر در آب میوه کنسرو شده باشد.

آشنایی با مزایا و خواص آناناس

آشنایی با مزایا و خواص آناناس

خواص آناناس برای سلامتی

آناناس حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین C است که به رفع مشکلات قلبی و درمان درد مفاصل کمک می کند، علاوه بر این، این میوه دارای آنتی اکسیدان های محلول در آب است که از آسیب های سلولی جلوگیری می نماید.
مصرف آناناس به قوی شدن بدن و بلندتر شدن قد کمک می کند؛ یک فنجان حاوی آناناس خام حاوی ۲٫۶ میلی گرم منگنز است؛ منگنز ماده معدنی است که به رشد و قوت استخوان ها و بافت همبند ها کمک می کند. علاوه بر این پژوهشی در سال ۱۹۹۴ صورت گرفت که نشان داد منگنز از جمله مواد معدنی ای است که می تواند در جلوگیری از پوکی استخوان در زنان یائسه مفید باشد.

ویتامین ها و مواد معدنی موجود آناناس فواید سلامتی دیگری نیز دارند؛ برای مثال آناناس می تواند به کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا (یا بیماری تباهی لکه زرد) کمک کند؛ بیماری دژنراسیون ماکولا بیماری است که در اثر افزایش سن چشم ها را تحت تأثیر قرار می دهد و آناناس به دلیل داشتن ویتامین C و آنتی اکسیدان های موجود، می تواند در پیشگیری و درمان این عارضه موثر باشد.

۱۰
بیشتر بخوانید : ۱۰ غذای سالم و شگفت آور

آناناس مانند بسیاری از میوه ها و سبزیجات، حاوی فیبر غذایی است که برای حفظ سلامتی و کارکرد روده ها ضروری هستند. اما بر خلاف بسیاری از میوه ها و سبزیجات دیگر، آناناس حاوی مقادیر قابل توجهی برملاین است؛ برملاین آنزیمی است که پروتئین ها را تجزیه می کند که به هضم غذا ها کمک می نماید. مطالعات متعدد نشان می دهند که برملین می تواند در درمان آرتروز مفید باشد.

آشنایی با مزایا و خواص آناناس

آشنایی با مزایا و خواص آناناس

به دلیل میزان بالای برملاین آناناس؛ این میوه ممکن است که به کاهش انعقاد بیش از حد خون بی انجامد و این موضوع یک میان وعده مناسب برای افرادی است که در معرض خطر لخته شدن خون  هستند. علاوه بر این برملاین ممکن است به کاهش مخاط گلو و بینی کمک نماید و لذا اگر دچار سرماخوردگی شده اید و سرفه می کنید حتماً از آناناس استفاده نمایید. به افراد مبتلا به آلرژی توصیه می شود آناناس را در رژیم غذایی خود بگنجانند زیرا این میوه در دراز مدت مخاط سینوس را کاهش می دهد.

مضرات آناناس برای سلامتی

مصرف و خوردن بیش از حد آناناس ممکن است منجر به حساسیت هایی در دهان، لب ها و زبان شود و گاهی این حساسیت ها طولانی می شوند به کهیر و بثورات پوستی خارش آور و تنگی نفس می شوند. در صورت ادامه دار شدن این حساسیت ها باید سریعاً به پزشک مراجعه گردد.

آشنایی با مزایا و خواص آناناس

آشنایی با مزایا و خواص آناناس

همان طور که اشاره شد آناناس مقادیر زیادی ویتامین C دارد و مصرف بیش از حد آن می تواند باعث اسهال، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم یا سوزش قلب شود.
طبق گفته های مرکز پزشکی دانشگاه مریلند ایالات متحده آمریکا، مقادیر بسیار بالای برملاین در آناناس می تواند باعث ایجاد بثورات پوستی، استفراغ، اسهال و خونریزی بیش از حد در دوران قاعدگی شود. علاوه بر این مصرف هم زمان برملاین با برخی دارو ها نظیر آنتی بیوتیک ها، ضد انعقادها، رقیق کننده خون، ضد تشنج، باربیتورات، بنزودیازپین ها، داروهای بی خوابی و داروهای ضد افسردگی ممکن است مشکلاتی را ایجاد نماید و توصیه می شود که این دارو ها را به صورت هم زمان با آناناس مصرف نکنید.

آشنایی با مزایا و خواص آناناس

آشنایی با مزایا و خواص آناناس

خوردن آناناس نارس یا نوشیدن بیش از حد آب میوه آن خطرناک است و برای انسان سمی است و می تواند منجر به اسهال و استفراغ شدید شود. علاوه بر این توصیه می شود که از خوردن بیش از حد هسته آناناس پرهیز کنید زیرا این مصرف بیش از حد آن می تواند باعث ایجاد توپ فیبر در دستگاه گوارش شود.