ردیابی فیل ها از فضا

ردیابی فیل ها از فضا

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۴۰۰-۰۳-۰۴
  • در : دانستنیها

مقدمه

ردیابی فیل ها از فضا امکان پذیر است؟ آیا می توان از فضا گونه های روی زمین را مشاهده نمود؟ سعی بشر برای انجام این کار، به چه دلیل است؟ نجات گونه ها با تصاویر ماهواره ای و الگوریتم ها امکان پذیر است. لذا تا کنون دانشمندان توانسته اند تا با استفاده از ماهواره فیل های آفریقایی را شمارش کنند.

ردیابی فیل ها از فضا

نجات گونه ها با تصاویر ماهواره ای

نجات گونه ها با تصاویر ماهواره ای

حتما شنیده اید که می گویند برخی از نقاط خاص در روی زمین از جمله صحرای ساهارا و یا برخی سازه های ساخته شده به دست بشر مانند دیوار چین، از فضا قابل مشاهده اند. اما حیوانات چطور؟ آن ها هم از فضا قابل مشاهده اند؟

در پروژه ای مشترک که بین دانشگاه آکسفورد انگلستان و دانشگاه توونته در هلند صورت گرفت، دانشمندان جهت شمارش فیل های آفریقایی در مناظر گوناگون، از دوربین های ماهواره ای با وضوحی بالا به همراه الگوریتم ها، استفاده کردند.

این تیم تحقیقاتی جهت ثبت فیل های آفریقایی که در محدوده خود حرکت می کردند، از تصاویر ماهواره ای Worldview 3 با وضوح بالا استفاده کرده اند. همچنین یک سیستم خودکار مبتنی بر الگوریتمی که توسط اولگا ایسوپووا (دانشمند کامپیوتر از دانشگاه بات) ساخته شد، توانست فیل ها را با همان دقت ناظران انسانی در روی زمین، پیدا کنند.

ایسوپووا می گوید: اگر بخواهیم به دنبال نجات گونه ها باشیم، پس نظارت دقیق بر آن ها ضروری است. به همین دلیل می بایست بدانیم که حیوانات کجا هستند و تعداد آن ها چقدر است.

نجات گونه ها با تصاویر ماهواره ای

نجات گونه ها با تصاویر ماهواره ای

هنگامی که Worldview 3 از طریق اگزوسفر عبور می کند، قادر است تا هر چند دقیقه، ۵۰۰۰ کیلومتر مربع از تصاویر زمین را ثبت کند. استفاده از تصاویر ماهواره ای در طی فرآیند جمع آوری اطلاعات، دارای مزایایی است از جمله خطر ایجاد مزاحمت برای حیوانات را از بین می برد، دیگر به هواپیماهایی با پرواز در ارتفاع پایین نیاز نیست و هر گونه مشکلی که ممکن است برای انسان ها و حیوانات در طی فرآیند جمع آوری اطلاعات، ایجاد شود را برطرف می شود.

از ماهواره و هوش مصنوعی برای شناسایی گونه ها، پیش از این هم استفاده شده و این اولین باری نیست که از این تکنولوژی برای این کار استفاده می شود. تاکنون به کمک این روش نهنگ ها هم مورد مطالعه قرار گرفته اند، اما از آن جا که این حیوانات در مناطق یکنواخت جغرافیایی (اقیانوس) زندگی می کنند، لذا اهداف آسان تری برای دوربین های با وضوح بالا Worldview 3 می باشند.

از آن جا که در این روش می توان فیل ها را در مناطق مختلف جغرافیایی از جمله در علفزارها، جنگل ها و بیابان ها شناسایی کرد، لذا تحقیقی نو به شمار می آید. البته امکان انجام مطالعات ماهواره ای در آینده تحت تأثیر هزینه های بالای تصاویر ماهواره ای تجاری و همچنین نیاز به پردازش حجم بالایی از داده ها پس از جمع آوری آن ها، خواهد بود. اما پردازش در مقایسه با تلاش های سنتی جهت  شناسایی گونه ها، نتایج مثبت تری به دنبال خواهد داشت. چند ساعت کار به جای کار میدانی که ممکن است هفته ها یا بیش تر از آن طول بکشد و همچنین ماهواره های تجاری جدیدی که ممکن است دارای هزینه های کم تری نیز باشند، قرار است امسال راه اندازی شوند.

نجات گونه ها با تصاویر ماهواره ای

نجات گونه ها با تصاویر ماهواره ای

ایسوپووا معتقد است که با این روش به زودی تصاویری از گونه های بسیار کوچک تر را نیز خواهیم داشت و استفاده از این تصاویر ماهواره ای را در جهت حفاظت از گونه ها گسترش خواهیم داد.

وی می گوید: کیفیت و وضوح تصاویر ماهواره ای هر دو سال افزایش می یابد و با هر افزایش وضوح، قادریم تا چیزهای کوچک تری را با جزئیاتی بیش تر مشاهده نماییم. لذا باید سیستم های پیشرفته جدیدی بیابیم تا محققان بتوانند داده های مورد نیاز جهت نجات گونه های مورد تهدید را جمع آوری کنند.

کلام پایانی

ردیابی فیل ها از فضا به کمک دوربین های ماهواره ای امکان پذیر است. ردیابی فیل ها از فضا و یا سایر گونه ها و همچنین استفاده از الگوریتم ها می تواند در نجات گونه های در معرض انقراض، کمک زیادی کند. تا کنون این روش برای شمارش فیل ها و نهنگ ها استفاده شده و انتظار می رود که بتوان در آینده گونه های کوچک تری را نیز با این روش مورد بررسی قرار داد.