زندگی نامه محمد علی کلی

زندگی نامه محمد علی کلی

  • توسط : صادق
  • در : ۱۳۹۹-۰۵-۱۶
  • در : بیوگرافی ورزشکاران

محمد علی (muhammad Ali) با نام قبلی کاسیوس مارسلوس کلی، مشهور به محمد علی کِلِی، قهرمان بوکس سنگین وزن بود و رکورد چشمگیر ۵۶ برد را برای خود ثبت کرده است. علاوه بر ورزش، محمد علی به دلیل مبارزه برای آزادی و امتناع از شرکت در جنگ ویتنام نیز شناخته می شود. در ادامه زندگی نامه محمد علی کلی را با هم می خوانیم.

محمد علی که بود؟

محمد علی بوکسور، نیکوکار و فعال اجتماعی بود که در جهان به عنوان یکی از بزرگترین ورزشکاران قرن بیستم شناخته می شود. وی در سال ۱۹۶۰ مدال طلای المپیک را به دست آورد و در سال ۱۹۶۴ قهرمان بوکس سنگین وزن جهان شد.

در پی تعلیق فعالیت ورزشی وی به دلیل امتناع از حضور در جنگ ویتنام، در سال های ۱۹۷۰ بار دیگر دو بار عنوان قهرمانی سنگین وزن را از آن خود کرد و در این مدت با پیروزی های مشهور مقابل جو فرایزر و جو فورمن پیروز شد. در سال ۱۹۸۴ با تشخیص بیماری پارکینسون، علی بخش اعظم خود را به کار های انسان دوستانه اختصاص داد و در سال ۲۰۰۵ مدال آزادی توسط ریاست جمهوری به وی اعطا شد.

زندگی نامه محمد علی کلی

زندگی نامه محمد علی کلی

اوایل زندگی

علی در ۱۷ ژانویه سال ۱۹۴۲ در لوئیزویل در کنتاکی متولد شد. نام اول او کاسیوس مارسلوس کلی بوده است.

در سنین پایین، محمد جوان نشان داد که از هیچ مبارزه ای چه در داخل و چه در خارج رینگ نمی ترسد. وی از همان بچگی تعصبات و تبعیض نژادی را تجربه کرد.

در سن ۱۲ سالگی، استعداد خود در ورزش بوکس را کشف کرد. بعد از این که دوچرخه وی به سرقت رفت، کلی به یک افسر پلیس، جو مارتین، گفت که می خواهد دزد را کتک بزند.

زندگی نامه محمد علی کلی

زندگی نامه محمد علی کلی

مارتین (همان افسر پلیس) به کلی گفت که بهتر است قبل از به چالش کشیدن مردم، باید یاد بگیرد تا چگونه مبارزه کند. مارتین علاوه بر این که پلیس بود، بوکسور های جوان را نیز در یک سالن آموزش می داد.

کلی برای یادگیری مبارزه، تمرین های خود با مارتین را شروع و خیلی زود کار خود در بوکس را شروع کرد. در اولین دوره آماتور خود در سال ۱۹۵۴، وی برنده این مبارزات شد.

کلی در ادامه مسابقات قهرمانی دستکش های طلایی ۱۹۵۶ برای تازه کار ها در کلاس سبک سنگین وزن به پیروزی رسید. سه سال بعد، او در مسابقات ملی دستکش طلایی قهرمانان و همچنین عنوان ملی اتحادیه دو و میدانی آماتور در بخش سنگین وزن قهرمان شد.

زندگی نامه محمد علی کلی

زندگی نامه محمد علی کلی

قهرمانی المپیک

در سال ۱۹۶۰، کلی به یک سهمیه از تیم بوکس المپیک آمریکا دست یافت و برای رقابت به رم ایتالیا سفر کرد. پس از برنده شدن سه دوره اول بازی، پیترزکوفسکی از لهستان را شکست داد تا مدال طلای المپیک را به دست آورد. او به دلیل سرعت بالا و انجام کار های فانتزی مشهور شد.

پس از پیروزی در المپیک، تبدیل به یک قهرمان در آمریکا شد. او خیلی زود با حمایت مالی گروه لوئیزویل حرفه ای شد و همچنان بر تمام حریفان رینگ بوکس غلبه کرد.

گرایش به اسلام

در سال ۱۹۶۴، کلی به ملت مسلمانان سیاه پوست پیوست. در ابتدا، وی قبل از انتخاب نام محمد علی، خود را کاسیوس X می نامید.

پرونده ویتنام و دیوان عالی کشور

علی با آشکار کردن دیدگاه های خود درباره جنگ ویتنام، نوع دیگری از مبارزه را آغاز کرد.

وی در آوریل ۱۹۶۷ به ارتش پیوست و به دلیل اینکه اعتقادات او جنگیدن را نکوهش کرده است، از شرکت در جنگ ویتنام خودداری کرد. وی به دلیل ارتکاب جرم دستگیر شده و عنوان قهرمانی جهان و جواز حضور در مسابقات بوکس نیز از او گرفته شد.

وی به دلیل نقض قوانین خدمات انتخابی مقصر شناخته شد و در ژوئن سال ۱۹۶۷ به ۵ سال زندان محکوم شد اما در تجدید نظر دادگاه، وی آزاد باقی ماند.

در این میان علی نتوانست به صورت حرفه ای رقابت کند و بیش از ۳ سال فعالیت ورزشی خود را از دست داد. در سال ۱۹۷۰ با پیروزی در برابر جری کواری به رینگ بازگشت و دیوان عالی آمریکا سرانجام در ژوئن ۱۹۷۱ این محکوکیت را لغو کرد.

مبارزات

محمد علی که غالبا خود را “بزرگترین” توصیف می کرد، از گفتن و ستایش ویژگی های خود نمی ترسید.

در یکی از توصیف های معروف تر خود، علی به خبرنگاران گفت که در رینگ بوکس می تواند “مثل پروانه شناور شده و مثل زنبور ضربه بزند”.

در ادامه برخی از معروف ترین مبازات وی آمده است.

زندگی نامه محمد علی کلی

زندگی نامه محمد علی کلی

Sonny Liston

پس از کسب طلا در بازی های المپیک ۱۹۶۰، هنری کوپر قهرمان سنگین وزن انگلیس را شکست داد. او سپس سونی لیستون را در سال ۱۹۶۴ شکست داد تا قهرمان سنگین وزن جهان شود.

Joe Frazier

در سال ۱۹۷۱، علی در مسابقه ای که از آن به عنوان “جنگ قرن” یاد می شود، از فرازیر شکست خورد. پیش از اینکه فرازیه علی را در راند پانزدهم به زمین بیاندازد، این دو ۱۴ راند پیاپی با یکدیگر مبارزه کردند. پس از ۳۱ برد، این اولین باخت حرفه ای محمد علی بود.

زندگی نامه محمد علی کلی

زندگی نامه محمد علی کلی

George Foreman

دیگر مبارزه افسانه ای محمد علی، در سال ۱۹۷۴ در برابر جورج فورمن، قهرمان سنگین وزن برگزار شد. این دوره با عنوان “غرش در جنگل” شناخته می شد.

این بار، علی به عنوان کسی که شانس برنده شدن کمی دارد و از جورج جوان تر است، دیده می شد. اما منتقدان خود را با عملکرد فوق العاده اش ساکت می کرد. او حریف خود را با زدن مشت های محکم، سریع و خشن شکست داد و توانست عنوان قهرمانی را به دست آورد.

Leon Spinks

محمد علی بعد از دست دادن عنوان خود به لئون اسپینکس در فوریه ۱۹۷۸، در یک بازی برگشت در سپتامبر ۱۹۷۸ او را شکست داد و اولین بوکسوری شد که ۳ بار قهرمان سنگین وزن می شود.

علی قبل از بازنشستگی خود در ۳۹ سالگی، ۵۶ برد، ۵ باخت و ۳۷ ناک اوت را در کارنامه خود ثبت کرده بود.

خانواده

محمد علی کلی ۴ بار ازدواج کرده است و ۹ فرزند داشته است. از جمله ۲ فرزند خارج از ازدواج.

در سال ۱۹۶۴ با همسر اول خود یعنی سونجی رووی ازدواج کرد. پس از یکسال از یکدیگر طلاق گرفتند زیرا سونجی از پذیرش دین اسلام خودداری کرد.

در سال ۱۹۶۷ با همسر دوم خود، بلیندا بوید ۱۷ ساله ازدواج کرد. بوید و علی ۴ فرزند داشتند: مریم، جمیله، لیبان و محمد علی جونیور. علی و بلیندا در سال ۱۹۷۶ طلاق گرفتند.

در همان زمان که با بلیندا ازدواج کرده بود، علنا با ورونیکا پورچه سفر کرد که در سال ۱۹۷۷ سومین همسر او شد. این زوج دو دختر داشتند. از جمله لبلا علی که با تبدیل شدن به یک قهرمان بوکس، راه پدرش را ادامه داد. پورچه و علی در سال ۱۹۸۶ طلاق گرفتند.

در سال ۱۹۸۶، با همسر چهارم و آخر خود، یولاندا ازدواج کرد. این زوج زمانی که یولاندا ۶ ساله و علی ۲۱ ساله بودند، همدیگر را می شناختند. مادران آن ها دوستان صمیمی بودند. ازدواج آن ها تا زمان مرگ محمد علی پایدار ماند و یک پسر به نام اسد نیز دارند.

زندگی نامه محمد علی کلی

زندگی نامه محمد علی کلی

بیماری پارکینسون

در سال ۱۹۸۴، محمد علی اعلام کرد که به بیماری پارکینسون که یک بیماری عصبی انحطاطی می باشد، دچار شده است.

با وجود پیشرفت پارینکسون، وی در زندگی عمومی خود فعال بود.

فعالیت بشردوستانه

در دوران بازنشستگی، علی بخش اعظم وقت خود را صرف اومور بشر دوستانه کرد. علی از المپیک های ویژه و بنیاد Make-A-Wish حمایت کرد. در سال ۱۹۹۶، او در بازی های المپیک تابستانی آتلانتا، یک گلدان المپیک را روشن کرد. لحظه ای احساسی در تاریخ ورزش.

علی برای کمک به نیازمندان، به کشور های مختلفی از جمله مکزیک و مراکش سفر کرده است. در سال ۱۹۸۸، وی به دلیل فعالیتش در کشور های در حال توسعه، به عنوان سفیر سازمان ملل انتخاب شد.

درگذشت

در تاریخ ۳ ژوئن سال ۲۰۱۶، در فونیکس، آریزونا، پس از بستری شدن در بیمارستان، به دلیل آنچه گفته می شود یک مسئله تنفسی است، در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

مراسم تشییع و خاکسپاری وی که به صورت عمومی برگذار شد، طیف وسیعی از مردم و چهره های معروف را گرد هم آورد.

افرادی از جمله بیل کلینتون (رئیس جمهوز سابق آمریکا)، حامد کرزی (رئیس جمهور سابق افغانستان)، آرنولد شوارتزنگر، ویل اسمیت و … حضور داشتند و اغلب آن ها در مورد محمد علی صحبت کردند. باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا نیز به دلیل تداخل این مراسم با مراسم فارغ التحصیلی دختر بزرگش نتوانست در این مراسم شرکت کند اما یک فرستاده ویژه و یک پیام ویدیویی به مراسم فرستاد.