بیماری اوریون، علل، علائم و درمان آن

بیماری اوریون، علل، علائم و درمان آن

  • توسط : محبوبه خاوری
  • در : ۱۳۹۹-۰۴-۱۰
  • در : اخبار پزشکی پیشگیری و درمان سلامت عمومی

در این مقاله قرار است به معرفی بیماری اوریون Mumps بپردازیم تا ببینیم چه مواردی را می توان به عنوان علائم اوریون در نظر گرفت؛ چگونه می توان به پیشگیری از اوریون پرداخت و به طور کلی از این بیماری جلوگیری کرد.

اوریون نوعی بیماری ناشی از نوعی روبولاویروس Rubulavirus است که از جنس خانواده پارامیکسوویروس Paramyxovirus است. عفونت ویروسی ناشی از بیماری اوریون باعث می شود غدد بزاقی پشت فک متورم شوند و همین امر باعث می شود فک و گونه ها پف کنند.

اوریون بسیار واگیردار است اما به راحتی می توان با تزریق واکسن از آن پیشگیری کرد. در ایالات متحده آمریکا، از اول ژانویه تا ۲۹ مارس ۲۰۱۹ ، تعداد ۴۲۶ عفونت اوریون به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) گزارش شده که این تعداد در مقایسه با سایر بیماری هایی که با واکسیناسیون کنترل می شوند میزان ناچیزی تلقی می شود. برای مثال سالانه بیش از ۳٫۵ میلیون در ایالات متحده به آبله مرغان مبتلاء می شوند که در مقایسه با بیماری اوریون رقم قابل توجهی است.

علائم اوریون - پیشگیری از اوریون

علائم اوریون – پیشگیری از اوریون

اوریون می تواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد و موجب نازایی دائمی در مردان، سقط جنین، کاهش شنوایی، التهاب مغز، مننژیت ، پانکراس یا مشکلات قلبی گردد. این عوارض بیش از کودکان و خردسالان، بزرگسالان را درگیر خود می کنند.

علائم و درمان بیماری اوریون

علائم اوریون بلافاصله بروز نمی کند. به طور معمول حدود دو هفته طول می کشد تا علائم این بیماری ظاهر شوند. به طور کلی علائم و نشانه های اوریون بین ۱۲ تا حداکثر ۲۵ روز زمان می برند تا آشکار شوند.

بارزترین علامت اوریون، گونه های پف کرده است که در اثر تورم غدد بزاقی ایجاد می شود. به گزارش کلینیک مایو در ایالات متحده، علاوه بر تورم، اوریون ممکن است باعث درد صورت، تب، درد عضلات، سردرد، ضعف ، خستگی و از دست دادن اشتها شود.

علائم اوریون - پیشگیری از اوریون

علائم اوریون – پیشگیری از اوریون

این ویروس به مدت نه روز پس از اولین علائم مسری است و به راحتی از طریق بزاق پخش می شود. این بدان معنی است که سرفه، عطسه و یا به اشتراک گذاشتن مواد آلوده می تواند ویروس را گسترش دهد. شیوع این بیماری در مناطقی رخ می دهد که تعداد زیادی از افراد در تماس نزدیک با یکدیگر هستند و در این میان دانشگاه ها، مدارس، محل های تجمع چون مسجد و محل کار بیش از سایر مکان ها می توانند در شیوع اریون نقش داشته باشند. از آنجا که این بیماری بسیار مسری است، افراد مبتلا به علائم آن باید سریعاً به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.

طبق پژوهش های کلینیک کلیولند، هیچ درمانی برای اوریون وجود ندارد و فقط می توان نشانه ها و علائم آن را تا زمانی که سیستم ایمنی بدن موفق به شکست ویروس شود، کنترل کرد و کاهش داد. نوشیدن مایعات فراوان، استفاده از داروهای بدون نسخه برای درد و قرار دادن یخ یا کمپرس گرم در نواحی متورم صورت می تواند به بیماران مبتلاء به اوریون کمک کند تا راحت تر به مقابله با آن بپردازند.

علائم اوریون - پیشگیری از اوریون

علائم اوریون – پیشگیری از اوریون

پیشگیری از بیماری اوریون

ایالات متحده اولین کشوری بود که اولین برنامه واکسیناسیون اوریون را در جهان در سال ۱۹۶۷ آغاز کرد. بر اساس گزارشات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، در آن زمان، هر سال حدود ۱۸۶،۰۰۰ مورد اوریون در ایالات متحده گزارش می شد. در سال ۱۹۸۹، برنامه واکسیناسیون اوریون دو سرخچه – سرخک – سرخچه (MMR) معرفی شد و هم اکنون اکثر کشورهای صنعتی واکسن اوریون را در برنامه واکسیناسیون خود قرار داده اند.

كودكان باید اولین دوز واكسن اوریون را در سن ۱۲ تا ۱۵ ماهگی دریافت كنند؛ دوز دوم آن ها در سن ۴ تا ۶ سالگی قرار گرفته است و هر چقدر یک فرد دوز بیشتری را دریافت کند؛ واکسن در بدن او عملکرد بهتری خواهد داشت. دریافت دو دوز ۸۸٪ احتمال ابتلا به بیماری را کاهش می دهد؛ در حالی که فردی که فقط یک دوز از آن را دریافت کرده، تنها ۷۸٪ احتمال ابتلا به عفونت ناشی اوریون را کاهش داده است.

بیماری
بیشتر بخوانید : بیماری ایدز یا اچ آی وی
علائم اوریون - پیشگیری از اوریون

علائم اوریون – پیشگیری از اوریون

آموزش بهتر و درک ایمنی و اثربخشی این واکسیناسیون ها منجر به بهبود نتایج و کاهش موارد ابتلاء به اوریون خواهد شد و مجدداً این بیماری را تحت کنترل در خواهد آورد.