۵ نشانه ناباروری در مردان و زنان

۵ نشانه ناباروری در مردان و زنان

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۷-۰۷
  • در : سلامت جنسی

شایع است که زوجین مشکلات ناباروری را تجربه می کنند. بسیاری از این زوج ها هیچ علامتی ندارند. آنها تا زمانی که اقدام به بارداری نکنند، هیچ دلیلی برای مشکوک بودن به ناباروری ندارند.

به همین دلیل ، توصیه می شود زوج هایی که بیش از یک سال است تلاش می کنند باردار شوند ، بدون مشورت با پزشک مشورت کنند. برای زنان بالای ۳۵ سال ، این مدت زمان به ۶ ماه کاهش می یابد. مشکلات ناباروری با افزایش سن افزایش می یابد.

نشانه ها و علائم ناباروری

نشانه ها و علائم ناباروری اغلب مربوط به سایر بیماری های زمینه ای است. به عنوان مثال ، ۱۰ تا ۱۵ درصد منبع معتبر موارد درمان نشده کلامیدیا منجر به بیماری التهابی لگن (PID) می شود. PID منجر به انسداد لوله های فالوپ می شود که از لقاح جلوگیری می کند.

شرایط متعددی وجود دارد که می تواند باعث ناباروری در مردان و زنان شود. علائم و نشانه های هر یک می تواند بسیار متفاوت باشد. اگر نگران هستید ، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید.

در ادامه علائم شایع ناباروری در زنان و مردان را بررسی خواهیم کرد. به یاد داشته باشید که تشخیص قطعی این امر توسط پزشک و آزمایش انجام می شود.

علائم ناباروری در زنان

۱ – عادت های ماهیانه نامنظم

متوسط چرخه ​​زنان ۲۸ روز است. اما هر چیزی در چند روز پس از آن می تواند طبیعی تلقی شود ، به شرطی که این چرخه ها سازگار باشند. به عنوان مثال ، زنی که یک ماه یک چرخه ۳۳ روزه دارد ، یک ماه دیگر ۳۱ روز و یک چرخه ۳۵ روزه پس از آن ، احتمالاً پریودهای “عادی” دارد.

اما زنی که چرخه هایش آنقدر متفاوت است که حتی نمی تواند شروع به تخمین زدن زمان قاعدگی خود کند ، دوره های نامنظمی را تجربه می کند. این می تواند به مشکلات هورمونی یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مربوط باشد. هر دوی اینها می توانند به ناباروری کمک کنند.

۲ – عادت های ماهیانه دردناک یا سنگین

اغلب خانم ها با عادت ماهانه خود دچار گرفتگی می شوند. اما دوره های بسیار دردناکی که زندگی روزمره شما را مختل می کند ، ممکن است نشانه ای از اندومتریوز باشد.

۳ – بدون عادت ماهیانه

این غیر معمول نیست که خانم ها اینجا و آنجا یک ماه تعطیل داشته باشند. عواملی مانند استرس یا تمرینات سنگین می توانند باعث شوند که پریود شما به طور موقت از بین برود. اما اگر ماه ها پریود نشده اید ، وقت آن است که باروری خود را بررسی کنید.

۴ – علائم نوسانات هورمونی

علائم نوسانات هورمونی در زنان می تواند مشکلات احتمالی باروری را نشان دهد. در صورت مشاهده موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:

  • مسائل پوستی
  • کاهش میل جنسی
  • رشد موهای صورت
  • نازک شدن مو
  • افزایش وزن

۵ – درد هنگام رابطه جنسی

برخی از زنان در طول زندگی خود رابطه جنسی دردناکی را تجربه کرده اند ، بنابراین خود را متقاعد کرده اند که این طبیعی است. اما اینطور نیست ، این می تواند به مشکلات هورمونی ، اندومتریوز یا سایر بیماری های زمینه ای مربوط باشد که می تواند در ناباروری نیز نقش داشته باشد.

علائم ناباروری در مردان

۱ – تغییر در میل جنسی

باروری مردان نیز با سلامت هورمون های او ارتباط دارد. تغییرات در مردانگی که اغلب توسط هورمون ها کنترل می شود ، می تواند نشان دهنده مشکلات باروری باشد.

۲ – درد یا تورم بیضه

چندین بیماری مختلف وجود دارد که می تواند منجر به درد یا تورم در بیضه ها شود ، که می توانند به ناباروری ارتباط داشته باشند.

۳ – مشکلات حفظ نعوظ

توانایی مرد در حفظ نعوظ اغلب با سطح هورمون های او مرتبط است. کاهش هورمون ها ممکن است منجر به مشکل در بارداری شود.

۴ – مسائل مربوط به انزال

به طور مشابه ، ناتوانی در انزال نشانه این است که ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد.

۵ – بیضه های کوچک و سفت

بیضه ها اسپرم مردان را در خود جای می دهند ، بنابراین سلامت بیضه ها برای باروری مردان مهم است. بیضه های کوچک یا سفت می توانند مشکلات بالقوه ای را نشان دهند که باید توسط پزشک بررسی شود.

سخن پایانی

حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از زوج هایی که سعی می کنند بچه دار شوند با ناباروری مشکل دارند. ناباروری عامل زن را معمولاً ۴۰ درصد مواقع مقصر می داند ، در حالی که ناباروری عامل مرد عامل مشکلات ۳۰ تا ۴۰ درصد از مواقع است. ترکیبی از این عوامل در ۲۰ تا ۳۰ درصد مواقع منجر به ناباروری می شود.

اگر تشخیص نازایی داده اید یا می ترسید در آینده در بارداری مشکل داشته باشید ، تنها نیستید. صنعت پزشکی برای همیشه در این زمینه پیشرفت کرده است. با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید و نگرانی های خود را برطرف کنید. حتی در صورت تشخیص ناباروری ، ممکن است هنوز بتوانید آن را رفع کنید.