نحوه عملکرد واکسن های کووید ۱۹ در برابر نوع دلتای ویروس کرونا

نحوه عملکرد واکسن های کووید ۱۹ در برابر نوع دلتای ویروس کرونا

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۶-۱۳
  • در : اخبار پزشکی

جهان در حال حاضر با نوع دلتا ویروس کرونا سروکار دارد، یک نوع بسیار مسری که برای اولین بار در ماه دسامبر در هند شناسایی شد. مانند انواع قبلی، نوع دلتا ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان گسترش یافته است. از جمله مهمترین آنها انگلستان که در حال حاضر مسئول حدود ۹۹ درصد موارد جدید است.

ایالات متحده برای اولین بار در مارس امسال اعلام کرد که یک مورد COVID-19 تایید شده با نوع دلتا ویروس کرونا در این کشور وجود دارد. در حال حاضر این نوع غالب در سراسر کشور است و بیش از ۹۸ درصد از کل عفونت های جدید را در کشور تشکیل می دهد.

موارد کووید – ۱۹ دوباره به سرعت در ایالات متحده افزایش می یابد. بر اساس داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، تعداد متوسط ​​موارد روزانه COVID-19 بیش از ۱۵۰،۰۰۰ مورد است.

بر اساس تحقیقات انجام شده، این افزایش تا حدی به دلیل نوع دلتا است که ۶۰ درصد منبع معتبر قابل انتقال نسبت به نوع آلفا است.

مطالعه اخیر آکادمی علوم پزشکی چین همچنین نشان داده است که بارهای ویروسی در عفونت های دلتا [تقریبا] ۱۰۰۰ برابر بیشتر از مواردی است که توسط انواع قبلی SARS-CoV-2 ایجاد شده است.

علاوه بر این، مناطقی که میزان واکسیناسیون پایینی دارند احتمال افزایش عفونت ها بیشتر است.

واکسن نزدن باعث افزایش عفونت ها می شود

جمعیت واکسینه نشده در معرض خطر بالای عفونت هستند. اگر این نوع به سرعت به حرکت خود ادامه دهد، به ویژه در مناطق با نرخ پایین واکسیناسیون، ایالات متحده می تواند شاهد افزایش عفونت SARS-CoV-2 باشد.

مدیر CDC دکتر روشل والنسکی منبع معتبر در مورد این افزایش احتمالی در اوایل ماه جاری هشدار داد. وی در یک جلسه مطبوعاتی گفت که داده های اولیه نشان می دهد ۹۹٫۵ درصد از افرادی که از ژانویه در اثر COVID-19 فوت کرده اند واکسینه نشده اند.

او گفت: “ما می دانیم که نوع دلتا … در حال حاضر در مناطق کشور با نرخ پایین واکسیناسیون در حال افزایش است.”

در ایالت میسوری، که میزان واکسیناسیون آن نزدیک به ۴۳ درصد است، موارد ابتلا به ویروس کرونا در ماه جولای افزایش یافته است.

در مقابل، ورمونت در حال حاضر یکی از بالاترین نرخ واکسیناسیون را در این کشور با ۶۹ درصد دارد. این نشان می دهد که یافته های یک مطالعه معتبر در انگلستان نشان می دهد که نوع دلتا ویروس کرونا دو برابر بیشتر منجر به بستری شدن می شود و هر دو واکسن AstraZeneca-Oxford و Pfizer-BioNTech COVID-19 در کاهش این خطر مؤثر هستند.

والنسکی گفت: “ما همچنین می دانیم که واکسن های مجاز ما از بیماری های شدید، بستری شدن و مرگ ناشی از نوع دلتا جلوگیری می کند.”

دکتر تئودور استرنج، رئیس موقت پزشکی در بیمارستان دانشگاه استاتن آیلند در نیویورک، گفت که داده ها این را تایید می کند.

“ایمنی و اثربخشی واکسن های فعلی بسیار واضح است. این سه واکسن برای جلوگیری از بیماری و شیوع بیماری کار می کنند و مانند سایر واکسن هایی که استفاده می شود ایمن هستند. اگرچه برخی از عوارض جانبی گزارش شده است، اما این موارد نادر و قابل درمان هستند. “

واکسن و نوع دلتای ویروس کرونا

ثابت شده است که هر سه واکسن در درجات مختلف در برابر نوع اولیه ویروس کرونا، SARS-CoV-2، که باعث COVID-19 می شود، مؤثر است.

با این حال، از زمان ظهور نوع دلتا ویروس کرونا ، دانشمندان در تلاش هستند تا مشخص کنند که آیا این واکسن ها در برابر آن مؤثر هستند یا خیر.

ما آنچه را که داده های فعلی می گویند خراب کردیم. اما تحقیقات جدید می تواند به این معنی باشد که این داده ها در طول زمان تغییر خواهند کرد.

واکسن Pfizer-BioNTech COVID-19 معروف به فایزر

با توجه به تحقیقات محدود تاکنون، تلاش برای تعیین اثربخشی هر واکسن در برابر نوع دلتا ویروس کرونا همچنان یک چالش است. با این حال، نتایج امیدوار کننده ای از مطالعات متعدد وجود دارد.

مطالعه ۱ و داده های واقعی

بر اساس تحلیلی که توسط Public Health England انجام شد، دو دوز واکسن Pfizer-BioNTech به نظر می رسد حدود ۸۸ درصد در برابر بیماریهای علامتی مؤثر بوده و ۹۶ درصد در برابر بستری شدن با نوع دلتا مؤثر باشد.

همان مطالعه نشان داد که واکسن تقریباً ۸۰ درصد در پیشگیری از عفونت از نوع دلتا مؤثر است. دانشمندان پس از تجزیه و تحلیل ۱۴،۰۱۹ فرد مبتلا به عفونت، که ۱۶۶ نفر از آنها در بیمارستان بستری شده بودند، در انگلستان به این نتیجه رسیدند.

بر اساس این مطالعه، واکسن ها در برابر عفونت های دلتا اثر محافظتی داشتند و موارد بیمارستان خفیف تر بودند.

بهداشت عمومی انگلستان همچنین داده های دنیای واقعی را در ماه مه به اشتراک گذاشت که اهمیت دوز دوم واکسن COVID-19 را تقویت می کرد. تجزیه و تحلیل نشان داد که یک دوز واحد از واکسن Pfizer-BioNTech تنها حدود ۳۳ درصد محافظت در برابر بیماریهای علامتی را ارائه می دهد.

این کاهش از اثربخشی ۵۰ درصدی قبلی برعلیه نوع آلفا را کاهش می دهد. این مطالعه همچنین نشان داد که واکسن Pfizer-BioNTech 88 درصد در برابر نوع دلتا ۲ هفته پس از دوز دوم موثر بود.

مطالعه ۲

یک منبع معتبر که در مجله نیچر منتشر شده، یافته هایی را منعکس می کند که نشان می دهد یک تزریق واکسن دو دوز مانند Pfizer-BioNTech یا AstraZeneca “به سختی” محافظت می کند.

با این حال، محققان همچنین گزارش کردند افرادی که دو دوز واکسن دریافت کرده اند، حفاظت بیشتری در برابر عفونت با نوع دلتا داشته اند، به طوری که محققان میزان اثربخشی آنها را ۹۵ درصد تخمین زده اند.

این مطالعه همچنین نشان داد که نوع دلتا ویروس کرونا نسبت به “سرم افراد واکسینه شده طبیعی” حساسیت کمتری دارد، به این معنی که افرادی که قبلاً عفونت داشته اند ممکن است در برابر عفونت مجدد با نوع دلتا محافظت نشوند.

مطالعه ۳

در همین حال، یک مطالعه در کانادا نشان داد که دو دوز واکسن COVID-19 به همان خوبی در برابر نوع دلتا مانند آلفا عمل کرد. هنوز مورد بررسی همتا قرار نگرفته است.

این مطالعه نشان داد که واکسن فایزر ۱۴ روز پس از دو دوز، ۸۷ درصد مؤثر بوده است.

مطالعه ۴

یک مطالعه در ScotlandTrusted Source نتایج مشابهی پیدا کرد. به گفته محققان، واکسن Pfizer-BioNTech محافظت بسیار خوبی در برابر نوع دلتا ارائه می دهد و ۱۴ روز پس از دریافت دوز دوم، ۷۹ درصد اثربخشی را نشان می دهد.

مطالعه ۵

مطالعه ای که اثربخشی واکسن را در هند، جایی که نوع Delta برای اولین بار ظاهر شد، تجزیه و تحلیل کرد. نشان داد که واکسن Pfizer-BioNTech پس از دو دوز، ۸۸ درصد در برابر نوع دلتا مؤثر بوده است.

با این حال، اثربخشی پس از یک دوز واکسن به میزان قابل توجهی پایین تر بود و تقریباً ۳۶ درصد بود.

واکسن Moderna Covid-19 معروف به مدرنا

مطالعات آزمایشگاهی متعددی وجود دارد که نشان می دهد واکسن Moderna COVID-19 در برابر نوع دلتا عمل می کند و مشابه واکسن Pfizer-BioNTech  Moderna همچنین در حال آزمایش است که آیا دوز سوم مفید است یا نه.

مطالعه ۱

یک مطالعه آزمایشگاهی بر روی واکسن Moderna نشان داد که واکسن می تواند در برابر نوع دلتا ویروس کرونا و سایر انواع آزمایش شده محافظت کند، حتی اگر در مقایسه با نوع آلفا بسیار کمتر باشد.

اما بر اساس داده ها که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است، جالب ترین یافته این بود که این واکسن در تولید آنتی بادی علیه دلتا بسیار موثرتر از بتا بود.

استفان بانسل، مدیرعامل Moderna ، در بیانیه ای گفت: “در حالی که ما به دنبال شکست همه گیری هستیم ، ضروری است که با تکامل ویروس فعال باشیم”. وی افزود: “از این رو داده های جدید ما را تشویق می کند و باور ما را تقویت می کند که واکسن Moderna COVID-19 باید در برابر انواع جدید شناسایی شده محافظت کند.”

هیچ سطح مشخصی از اثربخشی ذکر نشده است.

مطالعه ۲

همان مطالعه کانادایی که نشان داد واکسن فایزر ۸۷ درصد مؤثر است، نشان داد که واکسن مدرنا ۷۲ درصد در برابر نوع دلتا وسروس کرونا پس از یک دوز مؤثر است.

اطلاعات کافی برای محاسبه حفاظت پس از دو دوز برای Moderna وجود نداشت. همچنین لازم به ذکر است که این مطالعه هنوز مورد بررسی همتا قرار نگرفته است.

با این حال، یافته ها نشان می دهد که حتی یک دوز واکسن Moderna یا Pfizer-BioNTech حفاظت “خوب تا عالی” را در برابر عفونت علامتی و همچنین بیماری های شدید ارائه می دهد. دو دوز نیز به احتمال زیاد حفاظت بیشتری را ارائه می دهد.

مطالعه ۳

یک مطالعه آزمایشگاهی کوچک که توسط محققان نیویورک انجام شده است نشان می دهد که واکسن های مبتنی بر mRNA Pfizer و Moderna هر دو ۹۴ تا ۹۵ درصد در پیشگیری از COVID-19 با نوع دلتا مؤثر بوده اند.

مطالعه ۴

یک مطالعه از پیش چاپ شده در medRxiv نشان داد که هر دو واکسن Moderna و Pfizer-BioNTech COVID-19 در پیشگیری از عفونت در ماه ژانویه، چند ماه قبل از غالب شدن نوع دلتا، بسیار مؤثر بودند.

به نظر می رسد هر دو واکسن در جلوگیری از مرگ و بیماری شدید با نوع دلتا بسیار مؤثر هستند.

با این حال، جدیدترین داده ها نشان می دهد که اثربخشی واکسن ها در برابر عفونت علامتی با نوع دلتا برای واکسن Moderna به ۷۶ درصد و برای واکسن Pfizer-BioNTech در ماه جولای به ۴۲ درصد کاهش یافته است.

این مطالعه شامل بیش از ۵۰،۰۰۰ شرکت کننده بود و در چندین ایالت ایالات متحده توسط کلینیک مایو انجام شد.

ونکی ساندراراجان، دکتری، که این مطالعه را رهبری کرد، گفت که ممکن است تزریق تقویت کننده Moderna به افرادی که در اوایل سال جاری واکسن Pfizer-BioNTech یا Moderna را دریافت کرده اند توصیه شود.

می توان انتظار عفونت های غیر منتظره را داشت

اگرچه ما در موارد واکسینه شده شاهد پیشرفت های بیشتری هستیم، اما مطالعات نشان می دهد که اثر واکسن در برابر عفونت به تدریج کاهش می یابد، اما محافظت از آنها در برابر بیماری یا مرگ شدید همچنان قوی است. کارشناسان تأکید می کنند که واکسن ها حتی اگر ۱۰۰ درصد مؤثر نباشند، بسیار محافظ هستند.

در تحقیقی که ۱۶۱ عفونت پیشرفته واکسن در بین ۲۴،۷۰۶ کارمند بهداشت واکسینه شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، مشخص شد که اگرچه افراد واکسینه شده مبتلا به SARS-CoV-2، ویروسی که باعث COVID-19 می شود، در افراد واکسینه شده سطوح مشابهی از ویروس در بینی و حلق دارند. همه آن به عنوان عفونت شناخته شده است.

موارد موفقیت آمیز با عفونت های خفیف یا بدون علامت ارائه شده است، که بیش از ۹۰ درصد آنها به نوع دلتا ویروس کرونا نسبت داده شده است.

به گفته محققان، آزمایشات لوله آزمایش نشان داد که میزان انتشار ویروس از بیماران واکسینه کمتر است. این مطالعه فرض کرد که این به این دلیل است که برخی از ویروس ها قبلاً توسط آنتی بادی های تولید شده از واکسن خنثی شده بودند.

سخن پایانی

سازمان بهداشت جهانی (WHO) گفته است که اطلاعات تاکنون پشتیبانی می کند که واکسن های Pfizer-BioNTech و AstraZeneca در جلوگیری از COVID-19 شدید ناشی از نوع دلتا کار می کند.

اما همچنین اذعان کرده است که واکسن ها ممکن است محافظت کمتری در برابر بیماریهای خفیف و علامت دار ناشی از دلتا داشته باشند، اگرچه مطالعات هنوز نشان می دهد که افراد کاملاً واکسینه شده “حفاظت قابل توجهی را در برابر نوع دلتا حفظ می کنند”.

“نتیجه نهایی این است که برنامه واکسیناسیون با هر یک از واکسن های موجود، تنها راه شکستن چرخه گسترش است و اجازه نمی دهد ویروس میزبان های واکسینه نشده را آلوده کند و سپس به انواع مختلفی مانند دلتا تبدیل شود. این واکسن ها بی خطر و دارای درجه اثربخشی بالایی برای جلوگیری از بیماریها و مرگ و میرهای بیشتر هستند.”