استیل کولین (Acetylcholine)

استیل کولین (Acetylcholine)

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۴۰۰-۰۱-۱۶
  • در : داروهای صنعتی

مقدمه

داروی استیل کولین (Acetylcholine) با تاثیر مستقیم بر روی گیرنده‌ های استیل کولین باعث انقباض عضلات مژگانی چشم گشته و منجر به تنگی مردمک‌ می شود. این دارو در طبقه ‌بندی فارماکولوژیک، فاکتور مشابه یک عملگر و در طبقه بندی درمانی، جهت تنگی مردمک چشم به کار می رود. استیل کولین به شکل قطره چشمی یک درصد (پودر برای محلول چشمی یک درصد) موجود است. برای آشنایی بیش تر با کاربردها و عوارض جانبی استیل کولین (Acetylcholine) با ادامه مقاله همراه باشید.

موارد استفاده از استیل کولین:

نام عمومی: استیل کولین
نام تجاری: Miochol-E
داروی استیل کولین (Acetylcholine) پیام رسان عصبی در رشته های عصبی پاراسمپاتیک تراوش شونده از رشته های پس گرهی (مثل ماهیچه های صاف روده و یا عنبیه چشم) و پیش گرهی است. داروی مورد نظر بر روی سلول های هدف گیرنده هایی موجود است که باعث تاثیر نوروترانسمیترهای آزاد شده در اثر برانگیخته شدن سامانه ی عصبی خودگردان بر آن ها می شود. تنوع این گیرنده‌ ها باعث اختصاصی شدن اثر پیام رسان های عصبی بر روی بافت های مختلف می شود. گیرنده استیل ‌کولین پروتئین غشایی درونی است که نسبت به اتصال ترارسان عصبی استیل ‌کولین واکنش نشان می دهد.
کاربردها و عوارض جانبی استیل کولین (Acetylcholine)

کاربردها و عوارض جانبی استیل کولین (Acetylcholine)

  • استیل کولین در حین جراحی چشم استفاده می شود.

نکاتی قابل توجه قبل از مصرف دارو

قبل از مصرف داروی استیل کولین، به چه مواردی باید دقت نمود و چه مواردی را می بایست با پزشک مان در میان گذاشت؟

  • در صورت حساسیت به استیل کولین یا سایر داروها، غذاها و یا سایر مواد، می بایست در مورد آلرژی و علائمی که بروز کرده، پزشک تان را مطلع سازید.
مصرف هم زمان بسیاری از داروها، می تواند موجب بروز عوارض ناخواسته و آزار دهنده شود. داروی مورد نظر ممکن است با سایر داروهایی که استفاده می کنید و یا سایر مشکلات سلامتی که دارید، تداخل ایجاد کند. لذا لازم است که در مورد تمام داروهای مصرفی (تجویز شده یا OTC، محصولات گیاهی و طبیعی و ویتامین ها) و مشکلات سلامتی تان، پزشک و داروسازتان را مطلع سازید. زیرا تداخلات دارویی می تواند بر اثر گذاری دارو تاثیر گذاشته و یا منجر به بروز عوارض جانبی ناخواسته و آزار دهنده شود. پس قبل از مصرف هر دارویی از جمله استیل کولین باید مطمئن شوید که مصرف آن، با وجود تمام داروهایی که مصرف می کنید و مشکلات سلامتی که دارید، برای شما بی خطر است. لذا نباید بدون مشورت با پزشکتان دوزهای دارو را شروع، قطع و یا تغییر دهید.

 نکاتی قابل توجه حین مصرف دارو

کاربردها و عوارض جانبی استیل کولین (Acetylcholine)

کاربردها و عوارض جانبی استیل کولین (Acetylcholine)

  • به پزشکان، پرستاران، داروسازان و دندانپزشکان (تمام ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی) اطلاع دهید که از استیل کولین استفاده می کنید.
  • در صورت بارداری و یا اگر قصد بارداری را دارید، این موضوع را به پزشک تان اطلاع داده و در مورد مزایا و خطرات احتمالی استفاده از داروی مورد نظر در دوران بارداری با پزشک تان صحبت نمایید.
  • در صورت شیردهی پزشک تان را مطلع، و در مورد خطرات احتمالی ناشی از مصرف استیل کولین برای کودک، با پزشک خود مشورت کنید.

چگونکی استفاده از استیل کولین

دارو را باید بر طبق دستورالعمل های روی جعبه دارو و یا نسخه تجویزی پزشک مصرف کنید.

داروی مورد نظر به صورت تزریقی تجویز می شود.

فراموشی دوز مصرفی دارو

با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود که در مورد فراموشی دوز دارو، چه کاری باید انجام دهید.

عوارض جانبی استیل کولین

توجه: اگر چه ممکن است عوارض جانبی بسیار نادر باشند، اما در برخی از افراد مصرف دارو می تواند، عوارض جانبی بسیار شدید و گاه کشنده ای ایجاد کند. لذا در صورت داشتن هر یک از علائم یا نشانه های زیر که ممکن است مربوط به عارضه ای بسیار شدید باشد، فوراً با پزشک تان صحبت کنید و یا از اورژانس کمک بگیرید:
داروی استیل کولین (Acetylcholine)

داروی استیل کولین (Acetylcholine)

  • در صورت مشاهده هر یک از علائم واکنش های آلرژیکی به داروی مورد نظر از جمله بثورات پوستی، کهیر، خارش، پوست قرمز، متورم، تاول زده یا پوسته پوسته شده با یا بدون تب، خس خس سینه، فشار در قفسه سینه یا گلو، مشکلات تنفسی، بلعی و یا در صحبت کردن، گرفتگی غیرمعمول صدا یا تورم دهان، صورت، لب ها، زبان یا گلو
  • تغییر در بینایی، درد چشم یا تحریک پذیری بسیار شدید چشم

سایر عوارض جانبی استیل کولین

همه داروها می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. با این وجود، در بسیاری از افراد، داروها، هیچ گونه عارضه جانبی ایجاد نکرده و یا تنها عوارض جانبی بسیار جزئی ایجاد می کنند. لذا در صورت بروز هر گونه عارضه ای آزار دهنده که از بین نمی رود، باید با پزشک تان مشورت کنید و از راهنمایی های وی استفاده نمایید.

عوارض جانبی داروی استیل کولین، محدود به موارد ذکر شده در بالا نیست و ممکن است در افراد مختلف، عوارض دیگری نیز رخ دهد. پس برای مشاوره پزشکی درباره عوارض جانبی داروی مورد نظر می توانید از پزشک تان مشورت بگیرید و یا اگر در مورد عوارض جانبی این دارو سوالی داشتید، از پزشک تان مشاوره بخواهید.

مصرف بیش از حد از داروی استیل کولین

در صورتی که فکر می کنید دارو را بیش از حد مصرف کرده و علائم اوردوز رخ داده، می بایست با مرکز کنترل سم تماس گرفته و یا فوراً به اورژانس مراجعه کنید. در هنگام تماس با این مرکز آمادگی پاسخ دادن به سوالاتی از جمله این که چه چیزی مصرف شده، چه مقدار و چه زمانی استفاده شده است، را داشته باشید.

روش نگه داری از استیل کولین

در صورتی که نیاز به ذخیره و نگه داری استیل کولین در خانه دارید، می توانید در مورد نحوه نگه داری از دارو با پزشک، پرستار یا داروسازتان صحبت کنید.

اطلاعاتی برای مصرف کننده

کاربردها و عوارض جانبی استیل کولین (Acetylcholine)

کاربردها و عوارض جانبی استامینوفن (Acetaminophen)

  • در هنگام مصرف داروی مورد نظر اگر علائم و یا مشکلات سلامتی تان بهتر نشد یا در صورتی که علائم تان بدتر شدند، می بایست با پزشک تان در این رابطه صحبت کنید.
  • داروها را تنها در موارد تجویز شده استفاده کنید، لذا داروهایتان را با دیگران نباید به اشتراک بگذارید و داروهای شخص دیگری را نیز مصرف نکنید.
  • داروهایتان را در جای مناسبی نگه دارید و آن ها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.
  • داروهای مصرف نشده و یا تاریخ مصرف گذشته را باید دور بریزید.
  • بعضی از داروها ممکن است بروشور اطلاعاتی دیگری برای بیمار داشته باشند. اگر در مورد مصرف استیل کولین سوالی داشتید، می بایست با پزشک، پرستار، داروساز و یا سایر ارائه دهندگلن خدمات بهداشتی در این رابطه صحبت کنید.
  • در صورتی که فکر می کنید اوردوز ناشی از مصرف بیش از حد دارو رخ داده است، باید با مرکز کنترل سم تماس گرفته و یا فوراً به اورژانس مراجعه کنید. در هنگام تماس با این مرکر آمادگی پاسخ دادن به سوالاتی از جمله این که چه چیزی مصرف شده، چه مقدار و چه زمانی استفاده شده است، را داشته باشید.

همواره با پزشک و یا ارائه دهندگان خدمات بهداشتی مشورت کنید تا مطمئن شوید که اطلاعاتی که در این صفحه نمایش داده شده، در مورد شرایط شخصی شما نیز صدق می کند.

کلام پایانی

محل اثر داروی مورد نظر (استیل کولین) در رشته های عصبی پاراسمپاتیک، آگونیست های کولینرژیک، کولینومیمتیک، گیرنده استیل کولین و آنتی کولینرژیک می باشد. واکنش های آلرژیکی از جمله بثورات پوستی، کهیر و … و همچنین ایجاد مشکلات بینایی، درد چشم یا تحریک پذیری بسیار شدید چشم از جمله عوارض جانبی استیل کولین (Acetylcholine) می باشد.