۸ حقیقت درباره عیسی مسیح (ع)

۸ حقیقت درباره عیسی مسیح (ع)

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۴۰۰-۰۱-۱۶
  • در : تاریخ و تمدن

او ممکن است مشهور ترین و شناخته شده مردی باشد که تا بحال در دنیا زیسته ولی در مورد زندگی او اطلاعات کمی وجود دارد. اول آوریل هر سال بیش از ۲ میلیارد مسیحیان زنده شدن مسیح (ع) را جشن می گیرند در حالیکه هیچ راه علمی وجود ندارد که بفهمیم آیا آن معجزه در آن زمان اتفاق افتاده یا نه. ولی اینجا چند حقیقت درباره عیسی مسیح را با شما به اشتراک می گذاریم.

۱- تولد عیسی مسیح

بسیاری از مسیحیان باور دارند که عیسی یک انسان معمولی بود و برای بررسی صحت ادعاهای کتاب مقدس، روایات مسیحیان از زندگی عیسی را با آثار مورخان یهودی و رومی آن عصر که هنوز برجا ماده مقایسه می کنند.

آنچه که مسلم این است که عیسی مسیح در سال های ۲ یا ۷ ق.م، به عنوان یک رعیت در خانواده ای روستایی در گلیله به دنیا آمد، مورخان هم چنین ادعا می کنند که پدر عیسی یک نجار بود که نشان می دهد مسیح احتمالا شغل خانوادگی خود را ادامه می داد.

۲- غسل تعمید افسانه ای

یکی از برهه های بسیار مهم در کتاب عهد جدید، غسل تعمید مسیح است که در بیابان توسط یک کشیش به نام یوحنا است، بسیاری معتقدند که چنین چیزی اتفاق افتاده و عیسی بصیرتی بدست آورد که او را به موعظه و ترویج دین هدایت کرد. مورخان یهودی هم چنین از معجزات و کارهای خارق العاده یوحنا سخن می گویند که با غسل دادن بیماران را شفا می داد و هم چنین از اعدام او توسط پادشاه وقت سخن گفته شده است.

نام یوحنا نبی در قرآن و انجیل آمده است و مسلمانان او را به عنوان پیامبر و مسیحیان به عنوان منجی دهنده مسیح می شناسند.

۳- مسیح چه شکلی بود؟

کتب مقدس در مورد شکل و ظاهر مسیح توضیح زیادی نداده اند به جز لباس هایی که او و مریدانش می پوشیدند ولی بر اساس بررسی های محققان، مسیح حدود ۱٫۷ متر قد داشته با موهایی سیاه، پوست زیتونی قهوه ای روشن و چشم های قهوه ای. همه این ها بر اساس این است که یهودیان در مصر و فلسطین در آن زمان چه شکل و شمایلی داشتند یکی از مورخان نیز می گوید بر اساس این یافته ها آنطور که عده ای می گویند ممکن است مسیح آدم بسیار خوش چهره ای نبوده باشد.

۴- اصلاح طلب

بعد از وحی، مسیح شروع به موعظه می کند که زمین می تواند تبدیل به پادشاهی خداوند شود. پیام اصلاح مسیح به شدت ریشه در سنت های یهودیت دارد و او احتمالا هیچ وقت نمی خواسته که دین جدیدی خلق کند بلکه خواهان اصلاح همان دین قبلی اجدادش بوده است.

۵- یک معلم دانا

جوزف در کتاب خود نه تنها مسیح را نام برده است بلکه او را به عنوان آدم دانا و تعلیم دهنده توصیف کرده است. هم چند بسیاری از مورخان نیز اتفاق نظر دارند که عیسی مسیح در جودا و گالیله به عنوان تعلیم دهنده و شفا بخش یاد می شد.

۶- زمان به صلیب کشیده شدن مسیح

منابع زیادی به صلیب کشیدن عیسی را به دست پونتیوس، حاکم وقت روم ذکر کرده اند، کتاب مقدس مسیحیان می گوید”بعد از به صلیب شکیده شدن مسیح آسمان ها برای ساعاتی تاریک شدند” عده ای این موضع به عنوان معجزه و عده ای اصطلاحی برای آغاز دوران تاریکی می دانند عده ای هم به خورشید گرفتگی سال ۲۹ ب.م اشاره می کنند عده ای دیگر نیز به خورشید گرفتگی سال ۳۳ ب.م. را که ۶ دقیقه طول کشید را ذکر می کنند.

مرگ با صلیب در دوران روم بسیار رایج بوده و معمولا برای کسانی که علیه امپراطوری روم اقدام می کردند اعمال می شده است.

۷- مسیح کجا دفن شد؟

بسیاری از مسیحیان معتقد، باور دارند که جسد مسیح به بیت المقدس منتقل شد و اکنون آنجا کلیسایی وجود دارد که گمن می شود آرامگاه مسیح آنجا باشد بر اساس بعضی روایات مادر امپراطور کنستانیتن، هلن، بود که در سال ۳۴۵ م آن را کشف کرد وقتی محققان برای اولین بار در قرن ۲۱ آن را باز کردند ان ها از روش های مخصوصی استفاده کردند تاببینند که آیا این تابوت پیش از این روی نور را دیده بوده یا نه، بله یکبار در سال ۳۴۵، که از ادعای ساخت آم کلسیا توسط مادر امپراطور کنستانیتن حمایت می کرد البته آن آزمایشات قدمت آن تابوت را ۱۷۰۰ سال پیش تخمین زدند یعنی ۳۰۰ سال پس از به صلیب کشیده شدن مسیح.

۸- یادگار تاریخی

صحت و درستی بعضی آثار تاریخی مانند میخ های صلیب یا تاجی که صلیب بر سر نهاده بود تقریبا هیچ پشتوانه علمی و تاریخی ندارند. بعضی از مطالعات نشان می دهند که قدمت این آثار به سال های بعد از مرگ مسیح می رسد، ولی مشهورترین یادگار مسیح، کفن تورین که بعضی مطالعات قدمت آن را به ۱۲۶۰ م می دانند ولی بعضی دیگر از بررسی ها قدمت آن را به دوران عیسی مسیح تخمین می زنند.