هواپیماهای بدون سرنشین مانیتورینگ کوید (COVID)

هواپیماهای بدون سرنشین مانیتورینگ کوید (COVID)

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۴۰۰-۰۳-۰۴
  • در : دانستنیها

مقدمه

آیا می توان علائم بیماری ها از جمله کوید ۱۹ را از راه دور کنترل نمود؟ جهت کنترل از راه دور علائم سلامتی، به چه فناوری هایی نیاز است؟ هواپیماهای بدون سرنشین مانیتورینگ کوید چیست؟ محققان استرالیایی توانسته اند هواپیماهای بدون سرنشین کنترل علائم حیاتی را تولید کنند.

هواپیماهای بدون سرنشین مانیتورینگ کوید (COVID)

در طی سال ۲۰۲۰، محققان دانشگاه استرالیای جنوبی (UniSA) سعی نموده اند تا فناوری را ایجاد کنند که بتوان همه گیری ها را از راه دور کنترل نمود.

هواپیماهای بدون سرنشین مانیتورینگ کوید (COVID)

هواپیماهای بدون سرنشین مانیتورینگ کوید (COVID)

این تیم با همکاری سازنده هواپیماهای بدون سرنشین آمریکای شمالی Draganfly Inc، هواپیماهای بدون سرنشین، دوربین ها و هوش مصنوعی را برای تولید سیستم هایی که قادرند علائم حیاتی افراد را از راه دور، از جمله علائم اصلی COVID-19 کنترل کنند، ترکیب نمودند.

در این فناوری می توان علائم حیاتی از جمله تنفس، ضربان قلب و میزان اکسیژن خون افراد را از طریق فیلم وبکم و صورت شخص تعیین کرد، همچنین می توان دمای درونی را با کمک دوربین های حرارتی اندازه گیری نمود. این محققان امیدوارند که بتوانند فشار خون را نیز به زودی کنترل کنند.

زمانی که این فناوری در اواسط سال گذشته شروع به کار کرد، آزمایش آن از طریق دولت ایالات متحده، نیروی انتظامی، آژانس مراقبت های بهداشتی، دانشگاه ها و خطوط هوایی درخواست شد. اما در ابتدا می بایست به حریم خصوصی و امنیتی و اخلاقی بودن آن توجه نمود.

حال آیا نظارت بر همه گیری را می توان از نظارت بر مردم مجزا نمود؟ 

جاوان چاهل محقق lead UniSA می گوید: گر چه این سوال همچنان مورد پرسش است، اما تاکنون از این فناوری در هواپیماهای بدون سرنشین، دوربین های امنیتی و کیوسک هایی که می توانند علائم حیاتی را تنها در ۱۵ ثانیه اسکن نمایند، اجرا شده است. به عنوان مثال، این فناوری در سپتامبر ۲۰۲۰ توسط دانشگاه ایالتی آلاباما در ایالات متحده استفاده شد و این فناوری برای بررسی علائم حیاتی کارکنان و دانشجویان و همچنین اعمال فاصله اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد.

چاهل گفته: فناوری که ما ساخته ایم برای همه گیری بعدی ایده آل خواهد بود.

کلام پایانی

به کمک هواپیماهای بدون سرنشین کنترل علائم حیاتی می توان از راه دور علائمی چون تنفس، ضربان قلب، میزان اکسیژن خون و همچنین دما را کنترل نمود. استفاده از این فناوری  در زمان همه گیری ها کمک زیادی به بشر خواهد نمود.