ریزش مو، علت و درمان آن

ریزش مو، علت و درمان آن

  • توسط : محبوبه خاوری
  • در : ۱۳۹۹-۰۲-۲۲
  • در : اخبار پزشکی

ریزش مو به طور معمول اتفاق طبیعی است که بیشتر برای مردان و با افزایش سن آن ها رخ می دهد اما در بیشتر مواقع این معضل کاملاً عادلانه رفتار می کند و قادر است هر کسی را با هر جنسیتی یا زمینه نژادی که دارد درگیر خود نماید. با ما باشید تا علت ریزش مو آشنا شویم و بدانیم که چه عواملی موجب ریزش مو می شوند؛ درمان ریزش مو چیست و چگونه می توان از ریزش مو جلوگیری کرد.

ریزش مو که از آن به عنوان علمی آلوپسی Alopecia یاد می شود فقط در پوست سر رخ نمی دهد و برخی از بیماری ها و داروها می توانند طاسی را در کل بدن ایجاد نمایند. در کنار برخی از بیماری ها و مصرف برخی از دارو ها که ممکن است سبب ریزش مو و طاسی شوند؛ برخی از عوامل ژنتیکی نیز می توانند سبب ایجاد ریزش مو و طاسی شوند.

علت ریزش مو - درمان ریزش مو

علت ریزش مو – درمان ریزش مو

چه زمانی می توان می توان گفت که به ریزش مو دچار شده ایم؟

همه افراد هر روز حدود ۱۰۰ تار مو از دست می دهد بنابرین اگر تعداد موهایی که در یک روز از دست می دهید به این اندازه و یا کمتر از آن است نباید نگران باشید زیرا بخشی از چرخه رشد طبیعی مو شامل ریزش طبیعی آن – در حدود ۱۰۰ تار مو در روز – است. اما اگر مقدار مویی که در روز از دست می دهید به مقدار قابل توجهی زیاد است و این مقدار پیوسته بیشتر می شود؛ آن گاه باید احتمال دهید که به ریزش مو دچار شده اید.

علت ها ریزش مو

دلایل و علت های مختلفی ممکن است برای ریزش مو وجود دارد. موهای شما در حدود نیم اینچ در ماه رشد می کند و حدود ۹۰٪ درصد از آن ها رشد آشکار و فعال دارند و در ۱۰% درصد باقی مانده نیز رشد آن ها به صورت نهانی است. پس از دو یا سه ماه، رشد این موهای نهانی از بین می رود و فولیکول های آن با شروع فولیکول های دیگر شروع به رشد موهای جدید می کند.

علت ریزش مو - درمان ریزش مو

علت ریزش مو – درمان ریزش مو

گاهی اوقات ریزش موها دلایل ساده و مشخصی دارند افراد غالباً در حین وقایع استرس زا، در طول دوره زایمان، شکست های عاطفی، طلاق یا سایر مواردی که موجب غم، اندوه و استرس آن ها می شود؛ دچار ریزش مو می شوند.
دکتر دوریس دی Doris Day، متخصص پوست و مو در مجله نیویورک و پزشک معالج در بیمارستان لنوکس هیل در این باره می گوید: ” ریزش مو حتی در این دوره ها نیز مطلوب نیست اما از دست دادن مو ها را در این گونه موارد را نمی توان به عنوان معضل ریزش مو در نظر گرفت.”

اگر ریزش مو به خاطر دلایل وراثتی را کنار بگذاریم؛ عوامل و دلایل اصلی ریزش مو را می توان به موارد زیر نسبت داد:

داشتن مدل موهای خشن و رسیدگی بیش از حد به موها

دستکاری و (بله!) رسیدگی بیش از حد به موها و استفاده از چسب مو، اتوی مو، سشوار کردن بیش از حد آن؛ ژل مو ها، کشیدن بیش از حد مو ها از جمله مواردی هستند که می توانند موجب ریزش مو شوند زیرا فولیکول های مو را دچار التهاب می کنند و می توانند موجب ایجاد اسکارهایی در ریشه مو شوند. بنابرین استفاده نادرست از محصولات شیمیایی مانند رنگ ها، سفید کننده ها، صاف کننده ها یا محلول های ایجاد موج دائمی، می توانند موجب ریزش مو دائمی شوند.

علت ریزش مو - درمان ریزش مو

علت ریزش مو – درمان ریزش مو

عدم تعادل هورمونی

تغییرات هورمونی به خصوص در زنان و رخدادهایی چون استفاده از قرص های ضد بارداری، زایمان، یائسگی یا هیسترکتومی می تواند باعث ورود بیشتر فولیکول های مو نسبت به حالت عادی شود و ریزش مو را ایجاد نماید.

بیماری یا جراحی

استرس ناشی از بیماری یا جراحی ممکن است باعث شود بدن به طور موقت وظایف غیر ضروری مانند تولید مو را متوقف کند. شرایط خاص دیگری از جمله اختلالات تیروئید، سفلیس، کمبود آهن، لوپوس یا عفونت های شدید هم می توانند سبب ریزش مو شوند. در کنار این موارد یک وضعیت خود ایمنی به نام alopecia areata که هیچ درمانی ندارد باعث ریزش سریع مو در بدن می شود.

علت ریزش مو - درمان ریزش مو

علت ریزش مو – درمان ریزش مو

داروها و ویتامین ها

شیمی درمانی های که برای درمان سرطان انجام می شوند گاهی ممکن است سبب شوند که سلول های مسئول رشد مو از بین بروند و یا فولیکول های مو آسیب ببینند. گاهی نیز مصرف برخی دارو ها موجب ریزش مو در بدن می شود؛ در این میان دارو هایی که برای درمان فشار خون بالا و نقرس استفاده می شوند بیش از سایر دارو ها می توانند سبب ریزش مو شوند.

کمبودهای تغذیه ای

رژیم های غذایی سنگین یا اختلالات ناشی از مصرف غذا مانند بوولیمی و بی اشتهایی می توانند موقتاً فولیکول های مو را خنثی کنند و موجب توقف رشد مو ها شوند. علاوه بر این عدم مصرف یا مصرف کم پروتئین، ویتامین یا مواد معدنی نیز می تواند موجب ریزش مو در افراد شود.

علت ریزش مو - درمان ریزش مو

علت ریزش مو – درمان ریزش مو

پیری

بله یک از عوارض طبیعی پیر شدن ریزش مو و یا کند شدن رشد مو است! البته افزایش سن و پیر شدن در خانم ها نمی تواند آن قدر در ریزش موی آن ها موثر باشد و گرچه ممکن است زنان در سنین پیری دچار کم پشتی مو شوند اما طاس نمی شوند اما این روند در مردان بیشتر از زنان تاثیر گذار است و مردان با افزایش سن ممکن اس از ناحیه فرق سر دچار طاسی شوند.

تشخیص ریزش مو

معمولاً ریزش مو توسط متخصصان پوست و مو تشخیص داده می شود؛ متخصصان پوست و مو پوست سر فرد را معاینه می کنند و عوامل دخیل در ریزش مو چون حوادث پزشکی و عوامل استرس زا را بررسی می نمایند و بعد از انجام این بررسی های لازم در خصوص این که شخص به ریزش مو گرفتار شده است یا خیر نظر می دهند.

علت ریزش مو - درمان ریزش مو

علت ریزش مو – درمان ریزش مو

متخصص پوست ممکن است بیوپسی – یک لکه کوچک از پوست که شامل فولیکول مو است – را انجام داده و آن را به متخصص آسیب شناسی بفرستد تا مشخص کند آیا یک بیماری خود ایمنی مانند لوپوس علت ریزش مو است یا خیر. علاوه بر این بررسی مو و فولیکول ها می تواند تعیین کند که آیا فرد مبتلا به عفونت باکتریایی یا قارچی است و یا علت دیگری برای ریزش مو وجود دارد.

جلوگیری از ریزش مو

دارو های زیادی در بازار برای درمان ریزش مو و جلوگیری از آن وجود دارد که بسته به نوع ریزش مو و شدت آن می تواند قیمت پایین یا بالایی داشته باشد. هر نوع درمانی که برای جلوگیری از ریزش مو انتخاب می شود بیش از هر چیزی به نوع ریزش مو و این که فرد چه مقدار از موهای خود را از دست داده است بستگی دارد.

کلاه گیس

استفاده از کلاه گیس برای آن دسته از افرادی که قسمت عظیمی از موهای خود را از دست داده اند به ویژه برای بیماران سرطانی که در اثر شیمی درمانی موهای آن ها کاملاً ریخته است؛ توصیه می شود.

علت ریزش مو - درمان ریزش مو

علت ریزش مو – درمان ریزش مو

کرم ها و لوسیون های موضعی

مینوکسیدیل بدون نسخه (که با نام تجاری Rogaine نیز شناخته می شود) به خصوص در افرادی که ریزش موی ارثی دارند می تواند در رشد مجدد موها موثر باشد؛ این دارو بطور مستقیم روی پوست سر اعمال می شود. فیناستراید داروی دیگری است که به شکل قرص است و بیشتر برای آقایان تجویز می شود. ممکن است شش ماه طول بکشد تا این داروها بتوانند ریزش مو را متوقف کنند.

داروهای ضد التهاب

کرم ها یا تزریق های مبتنی بر استروئید می توانند فولیکول های آسیب دیده یا ملتهب شده توسط مواد شیمیایی را که موجب ریزش مو شده اند و نیز آسیب های ناشی از کشیده شدن بیش از حد موها را درمان کنند.

جراحی و کاشت مو

معمولاً برای آقایانی که حجم زیادی از موهای خود را از دست داده اند و یا میزان ریزش مو در آن ها زیاد است جراحی و عمل کاشت مو توصیه می شود. این نوع عمل های جراحی برای ریزش های مویی که اغلب به یک یا دو ناحیه پوست محدود می شوند می توانند مفید باشد.
درمان ریزش مو از طریق لیزر نیز می تواند به تحریک فولیکول های مو و بهبود رشد کمک کند. درمان های لیزری ریزش مو اغلب با ترکیب روش های دیگر می توانند مفید واقع شوند.

علت ریزش مو - درمان ریزش مو

علت ریزش مو – درمان ریزش مو

روشهای درمانی طبیعی و جایگزین

برخی از افراد ممکن است به روش های غیر علمی به عنوان روش های درمان ریزش مو به صورت روش های جایگزین روی بیاورند که ممکن است به رشد مو کمک نکنند اما بعضی روش های جایگزین نظیر طب سوزنی، مکمل ها غذایی و استفاده از ویتامین ها، روغن گل پامچال شبانه evening primrose oil و عطر درمانی می توانند در بعضی از موارد مفید واقع شوند. البته توصیه می شود که قبل از استفاده از این موارد به عنوان روش های درمان و جلوگیری از ریزش مو با یک پزشک متخصص مشاوره داشته باشید.

ذغال
بیشتر بخوانید : ذغال فعال چیست؟
علت ریزش مو - درمان ریزش مو

علت ریزش مو – درمان ریزش مو

آخرین پیشرفت های درمانی برای درمان ریزش مو

داروی Tofacitinib که برای درمان آرتروز در افراد بزرگسال استفاده می شود توانسته است در موارد متعدد قابل توجهی آلوپسی کلیسالیس (ریزش مو) را درمان کند. در آلوپسی کلیسالیس فرد تمام موهای خود را از دست می دهد زیرا سیستم ایمنی بدن وی به فولیکول های مو حمله می کند. این یافته زمانی اتفاق افتاد که پزشكان متوجه شدند مردی ۲۵ ساله ای که مبتلا به  آلوپسی كلیروالیس بود و تمام موهای بدن خود را از دست داده بود؛ بعد از سه ماه پس از مصرف این دارو مجدداً رشد مو را در ابروها و مژگان و سایر موهای بدن تجریه کرد.
این اتفاق به نوبه خود به راستی غیر منتظره بود و به اندازه کشف پنی سلینگ به صورت اتفاقی هیجان انگیز محسوب می شود.

علت ریزش مو - درمان ریزش مو

علت ریزش مو – درمان ریزش مو

هنوز مشخص نیست که Tofacitinib (نام تجاری Xeljanz) چگونه کار می کند اما محققان امیدوارند به زودی مکانیسم آن را به صورت کامل بشناسند. بررسی این دارو ممکن است به محققان کمک کند تا بفهمند که مسیرهای بیولوژیکی منجر به ریزش مو می شوند.

هم اکنون آزمایش های گسترده ای در ایالات متحده در جزیان است که همگی سعی می کنند یمنی و اثر بخشی دارو در شرایط ریزش مو آزمایش را بسنجند. باید منتظر تا دید، داروی جدید کشف شده چه میزان تأثیر قطعی خود را ثابت می کند و جه زمانی به صورت انبوه به بازار عرضه می شود.