دانشمندان الگوی بسیار پیچیده ای را ایجاد کردند که تکثیر آن غیرممکن است

دانشمندان الگوی بسیار پیچیده ای را ایجاد کردند که تکثیر آن غیرممکن است

  • توسط : محمد رضا مددی
  • در : ۱۳۹۹-۰۷-۲۱
  • در : اخبار علمی و آموزشی

دانشمندان الگویی را ایجاد کردند که به گفته محققان، کپی کردن یا جعل آن امری غیرممکن است، امری که می تواند جعل کنندگان را ناتوان کند.

به گفته محققان، از دانشگاه تسوکوبا در ژاپن، کلید این الگوها در یک سیستم راستی آزمایی دو مرحله ای نهفته است که هم الگوهای ریز و هم اصول مشابه مورد استفاده در گالری های نجوا را در خود قرار داده است.

در یک گالری زمزمه سنتی، دو ظرف بزرگ و مقعر و در انتهای مخالف یک راهرو طولانی قرار داده شده است. زمزمه یکی از این ظروف پلاستیکی به وضوح توسط شخصی که در دیگری در پایین سالن ایستاده است شنیده می شود. همچنین اتاق های کامل می توانند گالری های زمزمه کنند، مانند کلیسای جامع سنت پل در لندن. همچنین یک گالری نجوا ناخواسته در قسمت پایین ایستگاه Grand Central در شهر نیویورک وجود دارد. همه این فضاها چند مورد مشترک دارند. همه آنها گرد هستند و سطح آنها به جاهای غیر منتظره منتقل می شود. برای الگوهای جدید غیرقابل تکثیر، محققان به جای امواج صوتی در یک اتاق غول پیکر، از امواج نوری منعکس شده در داخل یک محفظه میکروسکوپی استفاده کردند.

ریز الگوهای ضد تقلبی که توسط محققان Tsukuba درست شده اند برای استفاده در اهداف احراز هویت طراحی شده اند. اقدامات امنیتی از جمله این موارد معمولاً عملکردهای فیزیکی را در فرآیند تولید در محصول قرار می دهند. در این حالت، محققان توانستند پدیده ای را که توسط امواج نور تولید می شود، در یک تصویر میکروسکوپی قرار بدهند.

محققان برای ایجاد تصویر میکروسکوپی،الگویی که در ۶ مه در مجله Material Horizons شرح داده شد، اثر انگشت موج نور را در زیر یک طرح مونالیزا به عرض یک میلی متر و عرض یک میلی متر جاسازی کردند که اندازه آن تقریباً یک دهم کلید آن است. صفحه کلید شما این تصویر کوچک حاوی میلیون ها پیکسل با فاصله مساوی در هر سانتی متر مربع است.

در هر یک از میلیون ها پیکسل، چیزی است که محققان آن را اثر انگشت حالت گالری نجوا (WGM) می نامند،همجنین یک امضای رنگی منحصر به فرد است که در یک حفره میکروسکوپی و گرد با سطوح بازتابنده ایجاد می شود. هر یک از این حفره های بازتابنده شکل منحصر به فردی دارند. اشکال می توانند از بیضوی، کروی، شکلی-کروی، تا نیم کره متفاوت باشند، اما همیشه گرد هستند و همیشه دارای یک سطح انعکاسی هستند که اثر اتاق زمزمه را تسهیل می کند.

مانند اثر انگشت انسان، هیچکدام از این حفره ها یکسان نیستند. محققان Tsukuba در هر حفره به شکل منحصر به فرد، یک قطره میکروسکوپی از رنگ فلورسنت قرار دادند که از نظر شیمیایی به نور حساس است. هنگامی که رنگ در محل قرار گرفت، محققان به صورت تصادفی و ناگهانی، نور مرئی و ماورا بنفش (UV) را بر روی رنگ تاباندند. امواج نوری در داخل هر حفره منعکس می شوند، شبیه نحوه بازتاب صدا در یک گالری نجوا، که باعث واکنش مولکول های رنگ شد. انواع اشکال حفره همراه با قرار گرفتن در معرض الگوهای منحصر به فرد نور اعمال شده به رنگ فلورسنت، منجر به امضای رنگ منحصر به فرد در هر پیکسل می شود.

یوهی یاماموتو، نویسنده ارشد مطالعه، در بیانیه ای از دانشگاه گفت: “این یک الگوی رنگی پیچیده ای ایجاد می کند که قابل جعل نیست.”

آخرین مرحله انجام شده توسط محققان، پوشاندن کل مجموعه ای از میلیون ها اثر انگشت WGM با ماده دیگری بود. این ماده ای است که آنها برای نقاشی تصویر کوچک و قابل مشاهده از مونالیزا استفاده کردند.

در آینده، ممکن است از چنین الگوهایی حاوی اثرانگشت WGM برای ترسیم تصویر شما بر روی کارت های اعتباری و گواهینامه رانندگی استفاده شود. دولت ها و مشاغل می توانند از الگوی ایجاد شده در این روند برای مقابله با جعل و تقلب تقریباً هر آنچه در حال حاضر مستعد این جرائم است استفاده کنند. محققان گفتند که می توان از آنها برای اطمینان از حریم خصوصی و جلوگیری از انواع بی شماری از کلاهبرداری استفاده کرد. روزی ممکن است از این فناوری برای تأیید اعتبار آثار هنری بی ارزش استفاده شود، مانند مونالیزا واقعی که در موزه لوور پاریس به نمایش گذاشته شده است. کاربردهای آن فقط توسط مرزهای تخیل انسان محدود می شود.