چرا سیری به Star Trek نیاز دارد؟

چرا سیری به Star Trek نیاز دارد؟

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۴۰۰-۰۳-۰۴
  • در : دانستنیها

مقدمه

چرا سیری به Star Trek نیاز دارد؟ مسیری از تخیل تا واقعیت وجود دارد؟ نقش هوش مصنوعی چیست؟ بسیاری از مواردی که در گذشته تنها در تخیلات و افسانه ها می گنجیده، امروزه شاهد حضور آن ها در دنیای واقعی هستیم.

چرا سیری به Star Trek نیاز دارد؟

چرا سیری به Star Trek نیاز دارد؟ - از تخیل تا واقعیت

چرا سیری به Star Trek نیاز دارد؟ – از تخیل تا واقعیت

دانشمند ارشد آلن فینکل به گذشته نگاه می کند تا مسیر آینده را بهتر ببیند. با این که هوش مصنوعی ابزار بسیار قدرتمندی است، اما می تواند حریم خصوصی ما را تهدید کند.

وی می گوید برای دیدن مسیر آینده، می توان به گذشته نگاهی انداخت. در دوران کودکی که با علاقه فراوان مشغول خواندن داستان های علمی تخیلی می شدم، تصور می کردم که چیزهای تصور شده در داستان ها اگر واقعی می بودند، بسیار جالب و خارق العاده می شد. اما امروز، فکر می کنم که کار نویسندگان فوق العاده بوده، زیرا بسیاری از ایده هایشان که در داستان ها به آن پرداخته شده بود، هم اکنون محقق شده اند.

یکی از این موارد اسکنر و دستگاه فتوکپی که در حال حاضر در همه جا می توانید این دستگاه ها را مشاهده نمایید، می باشد. در حالی که آیزاک آسیموف در سال ۱۹۵۲، پنج سال قبل از اختراع اولین اسکنر تصویر، در کتاب خود (David Starr ،Space Ranger) با دقت به آن پرداخته بود. یک اسکنر اثر انگشت الکترونیکی، شبیه به آن چه که در گوشی های آیفون می بینید، در این کتاب به تصویر کشیده شده است.

علاوه بر این، آسیموف بیش از ۲۵ سال پیش از ورود اولین لپ تاپ های باریک در سال ۱۹۸۱، رایانه های قابل حمل را پیش بینی کرده بود.

چرا سیری به Star Trek نیاز دارد؟ - از تخیل تا واقعیت

چرا سیری به Star Trek نیاز دارد؟ – از تخیل تا واقعیت

یکی از لذت های بازگشت به این گونه آثار، مشاهده به واقعیت پیوستن دنباله داستان، می باشد. اما باید توجه داشت که داستان علمی مورد بحث باید معتبر باشد. منظور از اعتبار این است که داستان باید مبتنی بر فناوری های موجود بوده و یا حداقل می بایست تا حدود زیادی با قوانین فیزیک سازگار باشد.

آسیموف در سال ۱۹۷۵ نوشت که برنامه ای که ادعا می کند، علمی تخیلی است، یا علم را به سخره می گیرد یا قادر به درک آن نیست، به طور خطرناکی می تواند از سایر جهات هوشمند باشد و وی واقعاً علاقه مند به یک نمایش تلویزیونی خاص بود که این معیارها را دارا باشد.

آلن فینکل می گوید، در Star Trek اصرار بر این بود که مردم چیزی درباره علم بدانند و این تفاوت بین Star Trek و سایر مجموعه های علمی تخیلی بوده که تاکنون مشاهده نموده ام.

چشم انداز ژن روددنبری (Gene Roddenberry) نیز مانند آثار آسیموف به زندگی روزمره مان نفوذ کرده اند. ارتباطات Star Trek اکنون تلفن های همراه و دیسک های ذخیره سازی اطلاعات خدمه، درایوهای USB هستند. به همین ترتیب، درهای کشویی اتوماتیک، فعال سازی صدا و هدست های بی سیم همگی مواردی هستند که امروزه در زندگی استفاده می شوند.

اما، یک بخش اصلی از فناوری Star Trek که هنوز به طور کامل تحقق نیافته است، رایانه آن-بورد کشتی فضایی Enterprise با پردازنده محلی و قدرتمند آن می باشد.

اما نه این که رایانه های امروزی به اندازه کافی قدرتمند نباشند. از آن جایی که کامپیوتر IBM Deep Blue با غلبه بر قهرمان جهان گاری کسپاروف (Garry Kasparov)، در سال ۱۹۹۷، دانشمندان کامپیوتر و شاگردان شطرنج را شوکه کرد، نرم افزارهای هوش مصنوعی و سخت افزارهای پردازش رایانه بی وقفه به حدی پیشرفت کرده اند که اگر برای رزرو تلفنی با یک رستوران تماس داشته باشید، نمی توانید حدس بزنید که آیا مسئول پذیرش رستوران می تواند یک انسان باشد و یا یک هوش مصنوعی.

با این وجود، این ها تنها چند نمونه از استفاده از هوش مصنوعی بودند و مواردی زیادی وجود خواهد داشت که در زندگی ما کاربرد دارند. اما نمی توان از Deep Blue دستور تهیه اشترودل را بخواهید، همچنین نمی توانید مسئول پذیرش رستوران که یک رایانه است را درگیر بحث در مورد اتومبیل های الکتریکی کنید. اگر حتی این کار را هم انجام دهید، به درستی جواب نخواهید گرفت و بدون شک با پیامی از طرف اسپانسر تجاری آن مواجه خواهید شد.

اما کاپیتان کرک (Captain Kirk) بدون ترس از هجوم تبلیغات بی انتها و مداوم، آزادانه اطلاعات را با رایانه Enterprise به اشتراک می گذاشت.

چرا سیری به Star Trek نیاز دارد؟ - از تخیل تا واقعیت

چرا سیری به Star Trek نیاز دارد؟ – از تخیل تا واقعیت

آلن فینکل می نویسد، وقتی از آیفون خود استفاده می کنم، به سیری دستور می دهم که سیری با همسرم الیزابت فینکل تماس بگیر و سیری با خوشحالی پاسخ می دهد تماس با الیزابت فینکل. مگر این که در پارکینگی زیرزمینی و یا مکانی باشم که به درستی آنتن نمی دهد، در این صورت، سیری سکوت می کند و قبل از این که با خجالت بگوید اوه، من در اتصال مشکل دارم، سکوت می کند. به این ترتیب من متوجه می شوم که پردازش گفتار در آیفن من انجام نمی شود. اما، دستورالعمل من به یک سرور (یک کامپیوتر غول پیکر در ایالات متحده) رفته که کلمات را پردازش کرده است و آن ها را به جای دستور صوتی اصلی، به عنوان دستورالعمل دیجیتال به آیفونم فرستاده است.

تقریباً هر کاری که ما در اسمارت فون های خود انجام می دهیم توسط سرورهایی (سرورها نه سرویس دهنده) بدون در نظر گرفتن مسائل اخلاقی، ذخیره، باز نویسی و تجزیه و تحلیل می شود. بدین ترتیب، ممکن است دچار معضلات اخلاقی در تکنولوژی کامپیوترها و تلفن های هوشمند و به طور کلی AI شویم.

وی می افزاید: در حالی که همیشه به دنبال مزایای فوق العاده AI هستیم، اما نگرانی هایی هم داریم. می دانیم که دستگاه های هوشمند متکی به هوش مصنوعی در Cloud، جایی که شرکت ها می توانند از آن جا ما را شناسایی کرده و دنبال کنند، همچنین می توانند اطلاعاتمان را به طور بالقوه با سایر سازمان ها به اشتراک بگذارند، می باشد. چالش اصلی ما در عصر جدید هوش مصنوعی، استفاده از قدرت علم برای ارتقا زندگی انسان ها، بدون اعمال تحریمی که موجب نقض کرامت انسانی است، می باشد.

در ادامه می افزاید: در کوتاه مدت، ما می توانیم به توسعه مسئولانه و پاسخگو و همچنین استفاده از سیستم های AI کمک کنیم. اما راه حل دائمی تری که  وجود دارد، فناوری بیش تر است. اما در دراز مدت، می خواهیم که نرم افزارها و پردازنده موجود در تلفن ها، هزار برابر قدرتمندتر از امروز باشند، لذا به تلفنی نیاز است که بتواند سوالاتمان را دریافت کند، آن ها را به صورت محلی تفسیر کرده و سپس برای دریافت پاسخ، به ابر دسترسی پیدا کند.

البته هوش مصنوعی روی دستگاه خودمان و نه در Cloud، درست مثل کامپیوتر Enterprise.

چرا سیری به Star Trek نیاز دارد؟ - از تخیل تا واقعیت

چرا سیری به Star Trek نیاز دارد؟ – از تخیل تا واقعیت

شما فکر می کنید که برای توسعه این نوع از هوش مصنوعی که محلی شده و قصد دارد منحصراً برای شما کار کند و نه برای منفعت دیگران، اشتیاق وجود ندارد؟ با این وجود، دستگاه نظارت بر بیمار از شرکت استرالیایی Home Guardian، تنها مثالی است که می توان در نظر گرفت. اما نکته ای که وجود دارد این است که این دستگاه به اینترنت متصل نیست.

برای اطمینان از آینده هوش مصنوعی، می بایست به این تکنولوژی به عنوان ابزاری موثر و ایمن برای توانمندسازی های فردی و نه به عنوان ابزاری برای بهره برداری و سوء استفاده های شخصی، نگریسته شود.

کلام پایانی

برای دیدن مسیر آینده، می توان به گذشته نگاهی انداخت. همان طور که از گذشته تا به امروز شاهد تکنولوژی های خارق العاده ای بوده ایم، می توانیم با جسارت به جایگاهی برسیم که کسی قبلاً به آن نرسیده است، می توانیم قدرت رایانه Enterprise را در تلفن های خود داشته باشیم تا به راحتی و بدون نیاز به، به خطر افتادن حریم خصوصی یا امنیت مان، از این تکنولوژی استفاده کنیم.