۱۰ کاربرد مختلف مس و مزایای آن در صنعت را همراه علم داد بخوانید!

۱۰ کاربرد مختلف مس و مزایای آن در صنعت را همراه علم داد بخوانید!

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۴-۰۸
  • در : دانستنیها

مس یکی از فلزات پرکاربرد و تطبیق پذیر در صنعت است که از ۹۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، مورد استفاده‌ِ انسان قرار می‌گرفته است. این فلز دومین فلز رسانا و هادی برق، پس از نقره است و کاربرد مختلف مس موجب می‌شود که بتوان از آن به عنوان آلیاژ ترکیبی با سایر فلزات هم بهره برد. از همه مهم‌تر، مس در برابر اکسیداسیون و باکتری مقاومت بالایی نشان می‌دهد و همین دلایل در کنار هم موجب شده است که مس، پایه ثابت تمام صنایع فلزی در سراسر جهان باشد. در این مقاله، علم داد شما را با ۱۰ کاربرد مختلف مس در صنعت آشنا خواهد کرد. پس همراه ما باشید!

ساخت سیم

مس یکی از فلزات بی‌نظیر هادی و رسانای جریان الکتریسیته است؛ همین دلیل موجب می‌شود که از مس در ساخت سیم، استفاده‌ِی گسترده‌ای شود. این سیم‌ها در دل تسترهای منزل شما جا خواهد گرفت و دلیل روشن شدن مایکروویو شما خواهد بود؛ یا حتی ماشین لباسشویی شما بدون سیم مسی کار نخواهد کرد و یخچال‌تان بدون آن روشن نخواهد شد. بماند که کاربرد مختلف مس به این‌جا منتهی نخواهد شد و این فلز در شبکه سیم‌کشی خانگی شما هم نقش بسزایی دارد! مس را حتی می‌توان در سیم‌کشی اسباب بازی‌های برقی، مانند ماشین‌های کنترلی یا اکشن فیگورها پیدا کرد.

استفاده از مس در سیم

استفاده از مس در سیم

و اما آلیاژ!

آلیاژ به ترکیب مس با سایر فلزات می‌گویند. معمولا برنج یکی از رفقای فابریک مس در زمینه‌ی آلیاژ است؛ چرا که این ماده را بر اثر ترکیب مس با روی می‌سازند. از سویی، برنج هم کاربردهای متعددی در صنعت دارد؛ از ساخت جواهرات ارزان قیمت گرفته تا شمعدان‌های زینتی! از سویی، یکی دیگر از اعضای خانواده‌ی مس در زمینه‌ی آلیاژ، برنز است که حاصل ازدواج مس با قلع می‌باشد. نقره‌ی استرلینگ هم با اضافه شدن مقداری مس به نقره ساخته می‌شود. گاهی حتی از آلیاژ مس و نقره در پر کردن دندان هم استفاده می‌شود.

سیم‌پیچ

وقتی مس حالت مارپیچی به خود می‌گیرد، می‌توان با کمک جریان الکتریسیته یک میدان مغناطیسی در فلز ایجاد کرد. مس در حالت عادی خاصیت مغناطیسی ندارد؛ اما نیروی برق می‌تواند الکترون‌های اتم مس را تغییر دهد و بر روی حرکت آن‌ها تاثیر بگذارد. به همین سبب است که از سیم‌پیچ‌های مسی برای ساخت ماشین آلات الکترومغناطیس در گورستان‌های خودرو بهره می‌برند؛ تا بتوانند قطعات بزرگ فلز را با کمک نیروی جاذبه‌ی آن جابجا کنند. حتی از این سیم‌پیچ‌های مسی در ساخت موتور، دینام و ترانسفورماتورها هم استفاده می‌شود و تقریبا پایه و اساس هر ایستگاه برقی را می‌توان به مس و سیم‌های مسی مربوط دانست.

ترکیبات شیمیایی

یکی از مهم‌ترین کاربرد مختلف مس در صنعت، در زمینه‌ی ساخت ترکیبات شیمیایی‌ست. زمانی‌که عنصر مس با سایر عناصر شیمیایی ترکیب می‎شود؛ واکنش‌هایی رخ می‌دهد که حاصل آن این ترکیبات شیمیایی‌ست. سولفات مس، از ترکیب مس با سولفوریک اسید حاصل می‌َشود و در گذشته، برای ساخت مسهل کاربرد داشت! اگرچه این روزها این ماده را حساسیت‌زا و خطرناک تلقی می‌کنند و جایگزین‌های دیگری برای آن در نظر می‌گیرند. هنوز هم ترکیبات حاوی سولفات مس، در زمینه‌های مختلف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال از این ماده برای افزایش میزان مس خاک استفاده می‌شود و به این دلیل که برای بسیاری از آفات، همچون حلزون‌ها، سمی‌ست؛ در این زمینه نیز کاربرد دارد. مس کلرید هم در گذشته برای درمان تب‌های روماتیسمی، ورم مفاصل و سیاتیک استفاده می‌شد. ترکیباتی هم‌چون مس آسپیرینات و مس تریپتوفانات هم برای درمان زخم معده و سایر زخم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ساختمان منزل!

مس را حتی در خانه‌سازی هم می‌توان به کار برد. یکی از مهم‌ترین کاربرد مختلف مس در زمینه‌ی خانه‌سازی، لوله‌کشی منزل و ساخت سقف آن است. بعلاوه برای ساخت قاب‌های در و پنجره یا لوله‌کشی فاضلاب هم خیلی کاربرد دارد. می‌توان از ورقه‌های مس در زمین استفاده کرد، تا حرارت را به طبقات پایین‌تر منزل منتقل نمود. این یکی از کاربردهای مس برای گرمایش منزل است که جزء روش‌های گرمایشی دوست‌دار محیط زیست قرار می‌گیرد. دلیل استفاده از مس در این زمینه هم، به وزن سبک و مقاومت بالای آن برمی‌گردد. از سویی، این ماده کاملا تجدید پذیر است و برای ساخت مجدد ساختمان‌هایی که خراب می‌شوند؛ می‌توان از مس موجود در ترکیب ساختمان استفاده کرد.