تاثیر ماسک بر کاهش شدت بیماری کرونا

تاثیر ماسک بر کاهش شدت بیماری کرونا

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۳۹۹-۰۹-۲۲
  • در : اخبار پزشکی پیشگیری و درمان

تحقیقات جدید نشان می دهد که استفاده از ماسک نه تنها از انتشار ویروس و مبتلا شدن دیگران جلوگیری می کند بلکه حتی حجم ویروس هایی که وارد بدن فرد استفاده کننده از ماسک می شود را کاهش می دهد و از شدت بیماری کرونا در صورت مبتلا شدن می کاهد.

تاکنون, دانشمندان تصور می کردند که استفاده از ماسک عمدتا به نفع دیگران است و از مبتلا شدن انان جلوگیری می کند.

اما عده ای از محققان می گویند که استفاده از ماسک می تواند نوعی از محافظت را برای فرد دارنده ماسک نیز فراهم کند.انان می گویند استفاده از ماسک, می تواند مقدار ویروس هایی را که بدن شخص در معرض ان قرار می گیرد کاهش دهد و در صورت مبتلا, فرد علایم خفیف تری خواهد داشت.این به این معناست که کوید ۱۹ می تواند بین جمعیت پخش شود و ما را به ایمنی گله ای نزدیک تر کند بدون انکه مردم را با ان شدت قبل الوده کند.

در حقیقت, استفاده از ماسک می تواند یکی از علت هایی باشد که ما شاهد موارد بسیار زیادی از ابتلا با علائم خفیف و سبک هستیم.

covid-19

covid-19

ماسک چگونه از دیگران محافظت می کند

بیماری کووید ۱۹ از طریق قطرات ریز حاوی ویروس که هنگام حرف زدن, سرفه کردن و تنفس از دهان ما منتشر میشود, پخش می شود.
طبق گفته اقای رابرت گری, پروفسور زیست شناسی سلولی و مولکولی,ماسک یک سد فیزیکی در برابر قطرات حاوی ویروس ایجاد می کندو یک ماسک مناسب می تواند از ورود ۴۰ تا ۶۰ درصد ریز قطرات الوده به بدن جلوگیری کند.
ماسک N95 با جلوگیری از ورود ۹۵% ذرات ریز از جمله ویروس ها می تواند بسیار موثرتر باشد
ماسک ها این ریز قطرات را قبل از رسیدن انها به شما یا افراد دیگر به خود جذب می کند

ماسک چگونه از فرد محافظت می کند کاهش شدت بیماری کرونا

پروفسور گری می گوید که این موضوع باز می گردد به این نظریه که حجم و دوز ویروس ها تعیین می کند که شما با چه شدتی بیمار می شوید. و معمولا اینگونه است که هر چه مقدار ویروسی که شما در معرض ان قرار گرفته اید بیشتر باشد علایم ان زودتر بروز می کند و فرد با شدت بیشتری بیمار می شود.
بر اساس این نظریه, مونیکا گاندی و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیا, پیشنهاد می کنند که استفاده از ماسک می تواند شدت بیماری کرونا را در افراد مبتلا کاهش دهد.
اگر مقدارکمتری از قطرات الوده خود را به سیستم تنفسی برسانند به این معناست که افراد دوز و حجم کمتری از ویروس را دریافت کرده اند و فرد درصورت مبتلا شدن، علایم کمتر و ملایم تری خواهد داشت.
گاندی می گوید در مقالات علمی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این نظریه در مورد ویروس کرونا هم صادق است.
در یک ازمایش جدید, موش های ازمایشگاهی که ماسک یا پوشش داشتند احتمال کمتری داشت که به کرونا ویروس الوده شوند.هم چنین, آنها علایم خفیف تری در صورت مبتلا شدن, داشتند.
هم چنین, در کشتی های تفریحی کروز و مراکز تولید و عرضه مواد غذایی شواهدی وجود دارد که نشان از نرخ بالاتر ابتلای بدون علامت به کروناویروس, بعد از اجباری شدن استفاده از ماسک است.
او به مقاله ای اشاره کرد که بیان می کرد استفاده گسترده از ماسک در مکان هایی مثل بیمارستان منجر به الودگی ویروسی بدون علامت شده است.بر اساس این مقاله, بسیاری از پرسنل بخش بهداشت و درمان، انتی بادی مثبت کوید-۱۹ داشتند با وجود اینکه خود این افراد نمی دانستند که به کوید-۱۹ الوده شده بودند.
گاندی هم چنین گفت”ما معتقدیم که استفاده گسترده و جهانی از ماسک می تواند یک راه حل برای ادامه کار و تحصیل در شرایط فعلی است”
به جای تعطیل کردن همه جامعه و قرنطینه کردن بعد از شناسایی موارد جدید کوید-۱۹،مونیکا گاندی، نظارت کردن و توجه به موارد شدید بیماری، تعداد بستری شدگان و آمار تلفات را راهکار بهتری برای مدیریت بیماری فراگیر فعلی می داند.
جمع بندی
استفاده از ماسک نه تنها از دیگران،بلکه از خود ما نیز در برابر بیماری فراگیر کووید-۱۹ محافظت می کند
ماسک باعث می شود کمتر در معرض ویروس کرونا قرار بگیرید در نتیجه، حتی در صورت الوده شدن،با علایم خفیف تر یا بدون علامت خواهید بود.
در مدت زمانی که ما منتظر واکسن هستیم استفاده گسترده از ماسک،اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که می تواند سرعت انتقال ویروس و شدت بیماری کرونا را کاهش داده و از فشارها و هزینه های آن بر روی جامعه بکاهد.