۸ دلیل برای اینکه خوابیدن به پشت می تواند مشکلات خواب شما را برطرف کند

۸ دلیل برای اینکه خوابیدن به پشت می تواند مشکلات خواب شما را برطرف کند

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۵-۲۴
  • در : اخبار پزشکی

افراد حالات خواب مختلفی دارند. برخی به پشت، برخی روی شکم، برخی به پهلو و مانند جنین و حالات های مختلف دیگری که بعصی از آن ها عجیب و خنده دار است. اما به نظر می سد همه این حالات ها برای سلامتی مفید نیستند و در دراز مدت می توانند اثرات منفی ای بر روی سلامت و کیفیت خواب بگذارند. در هر حال، به نظر می رسد خوابیدن به پشت یکی از خوب ترین حالات (نه بهترین) باشد زیرا طبق گفته محققان می تواند مشکلات خواب را کاهش دهد.

خوابیدن به پشت

خوبیدن به پشت یا خوابیدن به پشت سر مزایای سلامتی زیادی را ارائه می دهد که ممکن است به آن ها توجه نکرده بودید. این مزایا شامل موارد زیر هستند:

  • یکنواخت نگه داشتن ستون فقرات
  • کاهش سردرد های تنشی
  • کاهش فشار بر قفسه سینه
  • تسکین تجمع سینوس ها
  • جلوگیری از چین و چروک و سوزش صورت

در مورد نوزادان، آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که نوزادان به پشت بخوابند تا خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) کاهش یابد. این می تواند به این دلیل باشد که در حالت رو به شکم، بار باکتریایی بینی، کار تنفسی و ترشحات مجاری هوایی فوقانی با اختلال همراه شود.

همچنین خواب پشت و پهلو با درد کمتری برای بزرگسالان همراه است.

با این حال، اگرچه این مدل خواب (خوابیدن به پشت) با مزایایی همراه است اما محبوب ترین مدل خواب بین افراد نیست. بر اساس یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۷، اکثر مردم ترجیح می دهند با نزدیک شدن به بزرگسالی، به پهلو بخوابند. جالب است که در این مطالعه مشخص شد که کودکان به طور مساوی به پهلو، پشت و جلو می خوابند.

در ادامه با برخی از مزیت های این مدل خوابیدن بیشتر آشنا می شویم.

۱ – ممکن است درد گردن و کمر را کاهش دهد

فواید خوابیدن به پشت

فواید خوابیدن به پشت

خوابیدن به پشت، به کاشه فشار بر ستون فقرات کمک می کند. وقتی در این وضعیت شبیه به حالت ایستاده هستید.

خوابیدن بر روی شکم شبیه به حالتی است که ساعت ها در حالت نشسته یا ایستاده، سر خود را کج کرده اید که باعث درد می شود. همچنین ستون فقرات را فشرده  می کند زیرا گردن شما به عقب مایل است.

شما خیلی راحت تر می توانید با خوابیدن به پشت، استفاده از بالش برای راحتی و حفظ منحنی طبیعی ستون فقرات، به آن ها استراحت دهید. خوابیدن به پشت با هر دو دست به طرفین یا روی سینه، یک روش خوب برای جلوگیری از درد است.

۲ – ممکن است تنفس را بهبود بخشد

فواید خوابیدن به پشت

فواید خوابیدن به پشت

اگر به شکم یا پهلو دراز بکشید، ممکن است در نفس کشیدن خود دچار مشکل شوید. دیافراگم ماهیچه ای است که وظیفه تنفس را برعهده دارد و با فشردن آن، تنفس شما کمتر و سطحی تر می شود.

مطالعات متعدد نشان داده اند که اگر در هنگام خواب به صورت عمیق تنفس دیافراگمی داشته باشید، باعث می شود تا در هنگام بیدار شدن، استرس کاهش یافته، روحیه تان بهبود یابد و بهتر بتوانید تمرکز کنید.

یک منبع معتبر در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد که تنفس آرام و عمیق منجر به تولید ملاتونین می شود. هورمونی که باعث آرامش و خواب است و فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک را افزایش می دهد.

۳ – ممکن است جوش های صورت را کاهش دهد

شستشوی صورت، دور نگه داشتن دست ها از صورت و کاهش مصرف شکر، ار جمله راه حل های شفافیت پوست است. اما در هنگام خواب چه اتفاقی می افتد؟

روکش بالش می تواند چربی طبیعی پوست (سبوم)، مو و بقیه چیز ها را جذب کند. این موارد هنگام خواب می توانند به راحتی به صورت منتقل شوند که می تواند باعث ایجاد جوش های سر سیاه، سر سفید، قرمز و سوزش پوست شود. بنابراین بهتر است از تماس پوست با روکش بالش خودداری کنید.

۴ – ممکن است از چین و چروک شدن صورت جلوگیری کند

خوابیدن روی صورت می تواند باعث سفت شدن، کشدن و تحریک پوست شده و در نتیجه چین و چروک روی صورت شما ایجاد شود. هنگامی که صورت شما مستقیما روی بالش است، اصطکاک حاصل می تواند باعث ایجاد چین و چروک شود.

همین امر در مورد گردن شما نیز صدق می کند. همچنین خوابیدن کمک می کند مواد مراقبت از پوستی که بر روی صورت شما وجود دارد، با سطح بالش برخورد نکرده و از بین نروند.

۵ – ممکن است پف صورت را کاهش دهد

هنگام خوابیدن روی هر قسمتی از صورت، مایعات در آن ناحیه جمع می شوند. تجمع مایعات باعث پف دور چشم و تورم در صورت می شود. با دراز کشیدن به پشت، از این تجمع مایعات جلوگیری کرده و پف صورت را کاهش دهید.

مطمئن شوید سر خود را کمی بالا قرار داده اید تا بتوانید محل تجمع مایع را کنترل کنید. این می تواند به شما در جلوگیری از باد کردن یا پف کردن صورت کمک کند. بنابراین می توانید با احساس آرامش از خواب بیدار شوید.

۶ – ممکن است تجمع سینوس ها را کاهش دهد

در هنگام خوابیدن وقتی سرتان بالا باشد، به رفع احتقان و جلوگیری از گرفتگی مجاری بینی کمک می کند. وقتی سر پایین باشد، مخاط در سینوس ها جمع می شود.

اگر سر خود را بالا نگه دارید، نیروی جاذبه سهم خود را تخلیه مخاط و پاک نگه داشتن مجاری تنفس شما، ایفا می کند.

با توجه به منبع مورد بررسی در سال ۲۰۱۶، این موقعیت می تواند به جلوگیری از ریفلاکس اسید، که به بیماری ریفلاکس معده (GERD) نیز معروف است، کمک کند.

۷ – ممکن است از سردرد های تنشی جلوگیری کند

فواید خوابیدن به پشت

فواید خوابیدن به پشت

خوابیدن به پشت مانند تأثیر آن بر گردن و ستون فقرات، فشار را از سر شما بر می دارد.

سردرد های سرویکوژنیک یا سردرد های ریشه دار در ستون فقرات گردنی، از گردن شروع می شود و اغلب با میگرن اشتباه گرفته می شود. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد ضربان دار در یک طرف سر و صورت شما
  • گرفتگی گردن
  • درد در نزدیکی چشم
  • درد هنگام سرفه یا عطسه
  • حساسیت به نور و صدا
  • تاری دید
  • ناراحتی معده
  • ناراحتی اعصاب

با نگه داشتن سر، گردن و ستون فقرات در حالت خنثی، فشار را کاهش داده و از درد جلوگیری می کنید.

۸ – بیدار شدن با طلوع خورشید و روشنایی روز

فواید خوابیدن به پشت

فواید خوابیدن به پشت

وقتی به پشت خوابیده اید و صورت شما را به بالا است، به راحتی متوجه تغییرات نور خواهید شد. با تابش نور به اتاق شما، بهتر می توانید سیگنال نور را دریافت کنید و به معنی این است که زمان بیدار شدن فرا رسیده است.

ممکن است این روش بیدار شدن از صدای زنگ خوشایندتر باشد. علاوه بر این، نور به تنظیم ریتم شبانه روزی شما کمک می کند، بنابراین می توانید در زمان های مطلوب بخوابید و بیدار شوید.

سایر نکات

بالش گوه ای

فواید خوابیدن به پشت – بالش گَوِه ای

بهتر است تا یک بالش زیر زانو ها و یک حوله پیچیده شده یا رول شده را زیر کمر خود قرار دهید. این کار به بدن شما در نواحی دارای انحنای طبیعی کمک می کند و فشار را از کمرتان می کاهد.

همچنین محصولات زیادی در بازار وجود دارد که می تواند به شما در کمک کند تا هر چه سریعتر و راحتتر به خواب بروید. بالش های گَوِه ای می توانند به بالا بردن سر کمک کنند.

این ابزار ها و وسایل می توانند به ایجاد یک روال یا روتین قبل از خواب کمک کنند تا در موقعیت های جدید و ناآشنا، احساس ناراحتی نکرده و راحت بخوابید.

دیگر مواردی که برای یک خواب راحت می توانند مفید واقع شوند، عبارتند از:

  • یک نوشیدنی گرم
  • نور کم در ساعات خواب
  • مدیتیشن
  • رایحه های آرامش بخش مانند اسطوخودوس
  • استفاه نکردن از تلفن همراه یا تلویزیون در وقت خواب