اطلاعات مهم دارویی اتامبوتول

اطلاعات مهم دارویی اتامبوتول

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۳۹۹-۱۱-۱۱
  • در : داروهای صنعتی

مقدمه

اتامبوتول چیست؟ داروی اتامبوتول (ethambutol) یک آنتی بیوتیک است که از رشد باکتری های سل در بدن جلوگیری می کند. اتامبوتول برای درمان سل (TB) استفاده می شود و معمولاً همراه با حداقل یک داروی سل دیگر تجویز می شود. از این دارو برای درمان مواردی دیگر نیز ممکن است استفاده شود.

اطلاعات مهم دارویی

نام عمومی: ethambutol – اتامبوتول
نام تجاری: Myambutol
اشکال دارویی: قرص خوراکی (۱۰۰ میلی گرم؛ ۴۰۰ میلی گرم)

داروی اتامبوتول (ethambutol)

داروی اتامبوتول (ethambutol)

اتامبوتول می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در بینایی یا کاهش دید غیرقابل برگشت شود. در صورت مشکل چشمی یا اختلال بینایی ممکن است نتوانید اتامبوتول مصرف کنید.

قبل از مصرف این دارو باید به نکاتی توجه نمایید.

اگر به داروی اتامبوتول حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید. اگر دچار بیماری چشمی به نام نوریت بینایی (التهاب رشته های عصبی پشت چشم) باشید، ممکن است نتوانید اتامبوتول مصرف نمایید. در صورت داشتن اختلال چشمی در مورد صحیح بودن این روش درمانی، پزشک تان تصمیم گیرنده خواهد بود.

ایزونیازید
بیشتر بخوانید : ایزونیازید (Isoniazid)

اتامبوتول می تواند مشکلات بینایی ایجاد کند که ممکن است نشانه این باشد که باید مصرف دارو را قطع نمایید. کودکان خردسال یا بیماران ناتوان ممکن است نتوانند در مورد مشکلات بینایی خود با کسی مشورت کنند.

برای اطمینان از این که اتامبوتول برای شما بی خطر است، در صورت داشتن موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

  • اختلالات التهابی چشم مانند یووئیت یا ایریتیس
  • مشکلات چشمی ناشی از دیابت
  • آب مروارید
  • بیماری کبدی
  • بیماری کلیوی
  • نقرس

گروه حاملگی FDA C. مشخص نیست که آیا اتامبوتول به جنین آسیب می رساند یا خیر. اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن در حین استفاده از این دارو را دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

اتامبوتول می تواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب برساند. اگر کودک را با شیر مادر تغذیه می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

اتامبوتول را نباید به کودک زیر ۱۳ سال بدهید.

چگونه باید اتامبوتول را مصرف کنیم؟

داروی اتامبوتول (ethambutol)

داروی اتامبوتول (ethambutol)

تمام دستورالعمل های روی نسخه خود را دنبال کنید. پزشک شما ممکن است گاهی اوقات دوز مصرفی تان را تغییر دهد تا مطمئن شود که بهترین نتیجه را می گیرید. اتامبوتول را در مقادیر بیش تر یا کم تر یا بیش از مدت توصیه شده مصرف نکنید.

استرپتومایسین
بیشتر بخوانید : استرپتومایسین (Streptomycin)

اگر قبلاً از داروی سل استفاده کرده اید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در گذشته تحت درمان بیماری سل قرار گرفته اید، دوز مصرفی تان ممکن است متفاوت باشد.

ممکن است اتامبوتول را همراه یا بدون غذا مصرف کنید. اگر اتامبوتول معده تان را ناراحت کند ممکن است همراه با غذا مصرف شود.

در صورت تغییر در وزن به پزشک تان اطلاع دهید. دوزهای اتامبوتول بر اساس وزن معین می شود و بر این اساس، ممکن است دوز مصرفی تان تغییر کند.

هنگام استفاده از اتامبوتول، باید بینایی تان بررسی شود. اگر از عینک استفاده می کنید، برای معاینه بینایی آن را با خود ببرید.

سلول های خونی، عملکرد کلیه و عملکرد کبد شما نیز ممکن است نیاز به بررسی داشته باشد.

از این دارو برای مدت زمان کامل تجویز شده استفاده کنید. علائم شما ممکن است قبل از رفع کامل عفونت بهبود یابد. حذف دوزها ممکن است خطر ابتلا به عفونتی بیش تر را که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند را افزایش دهد. اتامبوتول عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی را درمان نخواهد کرد.

بیماری سل گاهی با ترکیبی از داروها درمان می شود. طبق دستور پزشک از همه داروها استفاده کنید. راهنمای دارو یا دستورالعمل های بیمار همراه با هر دارو را مطالعه کنید. دوزها یا برنامه دارویی خود را بدون نظر پزشک تغییر ندهید.

دارو را در دمای اتاق به دور از گرما و رطوبت، نگه داری نمایید.

اگر دوز مصرفی را فراموش کنیم چه اتفاقی می افتد؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر تقریباً زمان دوز برنامه ریزی شده بعدی شما فرا رسیده است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. برای جبران دوز فراموش شده، دارویی اضافه تر مصرف نکنید.

اگر دارو را بیش از حد مصرف کنیم چه اتفاقی می افتد؟

در این صورت باید به دنبال اورژانس پزشکی باشید.

هنگام مصرف اتامبوتول از چه مواردی باید خودداری کنیم؟

در طی ۴ ساعت پس از مصرف اتامبوتول از مصرف داروی ضد اسید حاوی هیدروکسید آلومینیوم (Alternagel، Maalox، Mi-Acid، Mylanta، Rulox) خودداری کنید. برخی از آنتی اسیدها می توانند جذب اتامبوتول را برای بدن دشوار کنند.

عوارض جانبی اتامبوتول

داروی اتامبوتول (ethambutol)

داروی اتامبوتول (ethambutol)

در صورت مشاهده هر یک از علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو، از اورژانس پزشکی کمک بگیرید.

اتامبوتول می تواند مشکلات جدی بینایی ایجاد کند، از جمله از دست دادن بینایی که ممکن است به صورت دائمی باشد. استفاده از اتامبوتول را متوقف کنید و بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید اگر در یک یا هر دو چشم خود هر مشکلی دارید، از جمله:

  • تاری دید یا مشکل در تمرکز
  • از دست دادن بینایی در یک چشم که یک ساعت یا بیش تر طول می کشد.
  • افزایش حساسیت چشم به نور
  • کور رنگی
  • درد همراه با حرکات چشم، درد پشت چشم

در صورت داشتن موارد زیر، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

  • سرفه جدید یا بدتر شدن آن همراه با تب، مشکلات تنفسی
  • بی حسی و سوزن سوزن شدن در دست ها یا پاها
  • گیجی، توهم
  • تب، غدد متورم، زخم های دردناک دهان، زخم های پوستی، علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا، احساس ناخوشی عمومی
  • کبودی یا خونریزی آسان (خون دماغ، خونریزی لثه)
  • درد قفسه سینه یا تنگی نفس
  • ادرار کم یا بدون ادرار
  • مشکلات کبدی – درد بالای معده، ادرار تیره، مدفوع به رنگ خاک رس، زردی (زردی پوست یا چشم)
  • واکنش شدید پوستی – تب، گلودرد، تورم در صورت یا زبان، سوزش در چشم، درد پوستی، به دنبال آن راش پوستی قرمز یا بنفش که گسترش می یابد (به خصوص در صورت یا بالاتنه) و باعث ایجاد تاول پوستی می شود.

عوارض جانبی شایع ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خارش یا بثورات پوستی
  • درد مفصلی
  • سردرد، سرگیجه
  • حالت تهوع، استفراغ، درد معده، سوء هاضمه، از دست دادن اشتها

موارد ذکر شده لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی درباره عوارض جانبی داروی اتامبوتول با پزشک خود تماس بگیرید.

چه داروهای دیگری روی اتامبوتول تأثیر می گذارد؟

سایر داروها نیز ممکن است با اتامبوتول تداخل داشته باشند، از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی. لذا در مورد تمام داروهایی که اکنون استفاده می کنید و هر دارویی را که مصرف آن را شروع یا قطع می کنید به هر یک از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که این دارو و سایر داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید و هرگز داروهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و داروی اتامبوتول را فقط برای موارد تجویز شده توسط پزشک استفاده نمایید.

کلام پایانی

داروی اتامبوتول (ethambutol) به همراه سایر داروهای ضد سل جهت درمان این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو یک آنتی بیوتیک باکتریواستاتیک بوده که به نظر می رسد در سنتز RNA تداخل می کند. شایع ترین و مهم ترین عارضه اتامبوتول، اختلالات بینایی است و این اختلالات باعث کاهش میدان بینایی، کوررنگی قرمز-سبز، نوریت اپتیک و رتینوپاتی می شود. اکثر اختلالات بینایی ناشی از مصرف داروی اتامبوتول (ethambutol) با قطع دارو از بین خواهند رفت. دیگر عوارض جانبی دارو شامل سردرد، سرگیجه، بی اشتهایی، استفراغ و تهوع و اختلال عملکرد کبد می باشد.