آشنایی با علائم و عوارض دیابت نوع ۲ در مردان

آشنایی با علائم و عوارض دیابت نوع ۲ در مردان

  • توسط : جواد کریمی
  • در : ۱۳۹۹-۰۳-۰۷
  • در : اخبار پزشکی سلامت مردان

دیابت نوع ۲ که زمانی به آن دیابت غیر وابسته به انسولین یا دیابت بزرگسالان گفته می شد شایع ترین نوع دیابت است، و آمارها حکایت از آن دارد که ۹۰ تا ۹۵ درصد از ۱۳ میلیون مرد مبتلا به دیابت را تحت تأثیر قرار داده است. بر خلاف افراد مبتلا به دیابت نوع ۱، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ قادر به تولبد انسولین هستند. با این حال انسولین ترشح شده لوزالمعده آنها یا کافی نیست و یا بدن قادر به تشخیص انسولین و استفاده صحیح از آن نیست که به این عمل مقاومت در برابر انسولین گفته می شود. در صورت عدم وجود انسولین کافی یا عدم استفاده بدن ار آن، قند (گلوکز) نمی تواند وارد سلول های بدن شود تا از آن برای سوخت و ساز استفاده شود. وقتی قند به جای وارد شدن به سلول ها در خون ایجاد می شود، سلول های بدن قادر به عملکرد صحیح نیستند و از طرف دیکر سبب افزایش قند خون می شود. از دیگر مشکلات آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کم آبی: ایجاد قند زیاد در خون می تواند باعث افزایش ادرار شود. هنگامی که کلیه ها قند را از طریق ادرار دفع می کنند مقدار زیادی آب نیز از بدن خارج می شود و باعث کم آبی بدن می شود.
کما دیابت هیپراسمولار: هنگامی که فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ دچار کم آبی می شود و قادر به نوشیدن مایعات کافی برای جبران آب از دست رفته نباشد ممکن است سبب خطرات جدی و حتی مرگ مغزی فرد شود.
آسیب به بدن: با گذشت زمان قند زیاد خون، ممکن است به اعصاب و رگ های خونی کوچک چشم، کلیه و قلب آسیب برساند و فرد را به آترواسکلروز (سخت شدن) شریان های بزرگی که می تواند باعث حمله قلبی و سکته مغزی شود مستعد کند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند؟

ابتلا به دیابت نوع ۲ فقط شامل دسته ای خاص نمی شود بلکه هر کسی می تواند به این بیماری مبتلا گردد. با این حال، افرادی که در معرض بیشترین خطر ابتلا به این بیماری هستند افراد چاق یا دارای اضافه وزن هستند، افرادی که این بیماری در اعضای خانواده آنها شابع است و افرادی که مبتلا به سندرم متابولیک هستند (گونه ای از مشکلات که شامل کلسترول بالا، تری گلیسیرید بالا یا میزان کم HDL بدن، کلسترول و کلسترول بد LDL و فشار خون بالا) هستند. علاوه بر این، افراد مسن نسبت به ابتلا به این بیماری حساسیت بیشتری دارند زیرا پیری باعث می شود بدن نسبت به قندها تحمل کمتری داشته باشد.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند؟

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند؟

علل دیابت نوع ۲ چیست؟

علت ابتلا به دیابت نوع ۲ آمیزه‌ای از سبک زندگی و عوامل ژنتیکی است. در حالیکه فرد می‌تواند برخی از این امور مانند رژیم غذایی و چاقی را کنترل کند سایر مسایل مانند بالا رفتن سن، مونث بودن، و ژنتیک قابل کنترل نیستند. گفته می‌شود بی خوابی به دیابت نوع ۲ مربوط است گفته می‌شود دلیل این مسئله تأثیری است که دیابت بر سوخت و ساز بدن دارد.

قلم
بیشتر بخوانید : قلم انسولین

سبک زندگی: گفته می‌شود که برخی از عوامل مربوط به سبک زندگی در پیشرفت دیابت نوع ۲ اهمیت دارند، از قبیل: چاقی، نداشتن فعالیت فیزیکی، رژیم غذایی نامناسب، استرس، و شهر نشینی، ۳۰٪ بیماران چینی و ژاپنی تبارها، ۶۰-۸۰٪ اروپایی‌ها و آفریقایی تبارها، و ۱۰۰٪ سرخپوستان پیما و جزیره نشینان اقیانوس آرام دارای چربی اضافه بدن هستند. افرادی که چاق نیستند غالباً نسبت دور کمر آن ها نسبت به دور باسن آن‌ها کمتر است. عوامل غذایی نیز بر خطر پیشرفت دیابت نوع ۲ تأثیرگذار است. مصرف مقدار زیاد شکر برای شیرین کردن نوشیدنی‌ها موجب افزایش خطر ابتلا به این بیماری می‌شود. نوع چربی ها در رژیم غذایی نیز مهم هستند،چربی های اشباع شده و اسید های چرب ترانس دار خطر ابتلا را افزایش می‌دهند و حلقه های اسید چرب اشباع نشده و چربی اشباع نشده تک حلقه ای این خطر را کاهش می‌دهند. به نظر می‌رسد خوردن بیش از اندازه برنج سفید نیز در افزایش خطر ابتلا به این بیماری نقش بازی می‌کند. گفته می‌شود که در ۷٪ موارد ورزش نکردن علت ابتلا به این بیماری است.

علل دیابت نوع 2 چیست؟

علل دیابت نوع ۲ چیست؟

ژنتیک: بیشتر افراد مبتلا به دیابت دارای بسیاری از ژن‌هایی هستند که هرکدام از آن‌ها می‌توانند در افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ نقش مشارکتی اندکی داشته باشند. اگر یکی از دو قلوهای همسان دیابت داشته باشد شانس دیگری در ابتلا به دیابت در طول دوره زندگی چیزی بیش از ۹۰٪ خواهد بود در حالیکه این میزان برای دوقلوهای غیرهمسان ۲۵-۵۰٪ است. تا سال ۲۰۱۱، بیش از ۳۶ ژن کشف شده‌است که در ابتلای فرد به دیابت نوع ۲ مشارکت دارند. همه این ژن‌ها با هم تنها ۱۰٪ کل مؤلفه ارثی این بیماری را تشکیل می‌دهند. برای نمونه توالی ژن خطر پیشرفت دیابت را تا ۱٫۵ برابر افزایش می‌دهد و بزرگترین خطر ژنتیکی شایع است. بسیاری از ژن‌های مرتبط با دیابت درگیر عملکرد سلول بتا هستند. برخی از موارد نادر دیابت حاصل اختلال در یک ژن منفرد هستند این موارد عبارتند از دیابت بلوغ جوانان(MODY)، سندروم دونوهو و سندروم رابسون مندنهال و سایر موارد. ۱-۵٪ دیابت در افراد جوان از نوع دیابت بلوغ جوانان است.

علائم دیابت نوع ۲

یکی از مشکلات عمده افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ این است که علائم آنها به حدی خفیف است که معمولا تشخیص داده نمی شوند. این قضیه به آن معناست که بیش از نیمی از افراد دیابتی بعد از ماه ها و یا حتی سالها ابتلا به دیابت نوع ۲، از بیماری خود آگاه شده و بیماری آنها تشخیص داده می شود همچنین این قضیه به این معناست که در تعداد زیادی از افراد دیابتی مبتلا به دیابت نوع ۲، همزمان با تشخیص بیماری آنها، مشخص می شود که به بافت چشم ها آسیب وارد شده است و یا شریان ها به علت دیابت سخت شده اند.

علائم اصلی دیابت نوع ۲ مشابه علائم دیابت نوع ۱ بوده و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت مکرر و کاهش بهبودی زخم: سطح بالای قند خون می‌تواند باعث کاهش سرعت بهبود زخم شود. همراه با این موضوع، برخی از مردان دیابتی دچار عفونت‌های مکرر نیز می‌شوند. این دو نشانه به عنوان علائم هشدار دهنده‌ی سطح بالای قند خون در نظر گرفته می‌شود.
  • اختلال در نعوظ: دیابت و سطوح بالای قند خون می‌توانند به اعصاب و رگ‌های خونی آلت تناسلی آسیب وارد کند که در نهایت منجر به اختلال نعوظ مي‌شود.
  • لکه‌های تیره روی پوست: پوست شما پنجره ای است که سلامت اندام داخلی شما را نشان می‌دهد. بررسی‌ها نشان داده اند که بروز لکه‌های تیره روزی کشاله ران و یا پشت گردن و زیر بغل می‌تواند نشانه مقاومت به انسولین در مردان باشد. در صورت مشاهده این لکه‌ها، قند خون‌تان را به سرعت کنترل کنید.
  • بی حس شدن دست ها و پاها: آسیب عصبی یکی از عوارض پیشرفته ابتلا به دیابت نوع ۲ است. وضعیتی که به آن نوروپاتی دیابتی می‌گویند. بنا به اعلام انجمن دیابت آمریکا، سوزن سوزن شدن و یا بی حسی اندام در مردان می‌تواند نشانه ابتلا به نوروپاتی دیابتی باشد. بی حسی اغلب در نوک انگشتان اتفاق می‌افتد.
  • تشنگی بیش از حد: تشنگی زیاد می‌تواند با وضعیت‌های پزشکی مختلفی ارتباط داشته باشد. با این حال افزایش قند خون نیز باعث می‌شود کلیه‌های شما در تلاش برای فیلتر کردن قند اضافه با افزایش تولید ادرار باشند. همین است که شما هرچه آب می‌خورید، تشنگی‌تان برطرف نمی‌شود. نیاز بیش از حد به تخلیه ادرار به همراه تشنگی را جدی بگیرید و در مورد میزان گلوگز خون‌تان با پزشک فورا مشورت کنید.
  • کاهش بینایی: دیابت کنترل نشده می‌تواند به چشم آسیب برساند. طبق تحقیقات، قند خون بالا باعث به عروق خونی در شبکیه آسیب رسانده و خونریزی و ایجاد رتینوپاتی دیابتی را به همراه دارد. ایجاد لکه‌های شناور سیاه و سفید که نقطه دید را تحت تاثیر قرار می‌دهند، و منجر به تیره شدن بینایی می‌شوند، یکی از علائم ابتلای مردان به دیابت نوع ۲ است. اگر دیابت دارید، حداقل سالی یکبار باید تحت معاینات چشم پزشکی قرار بگیرید.
  • اشتهای خارج از کنترل: بیماران دیابتی گرسنگی مکرر و یا افزایش اشتها را تجربه می‌کنند، چون بدن سطح بالایی از انسولین را جهت پایین آوردن سطح قند خون تولید کند. حضور سطح بالایی از انسولین در بدن می‌تواند باعث افزایش گرسنگی شود، به همین دلیل برخی از بیماران دیابتی شروع به خوردن غذای بیشتری می‌کنند. برخی مواقع، افزایش اشتها می‌تواند منجر به افزایش وزن بیماران شود. با این حال، برای از افراد دیابتی می‌توانند به رغم خوردن غذای بیش از حد، باز هم دچار کاهش وزن شوند.

دیابت نوع ۲ چگونه تشخیص داده می شود؟

با یک آزمایش خون ساده می توانید دیابت را تشخیص دهید.

– آزمایش A1c (هموگلوبین گیلکوزیله) نشان دهنده میزان قند خون در ۲ تا ۳ ماه گذشته است. اگر میزان A1c، ۵/۶ درصد و یا بیشتر باشد، نشان دهنده دیابت می باشد.

– اگر میزان قند خون ناشتا بیشتر از ۱۲۶ باشد، نشان دهنده دیابت می باشد.

– پزشک ممکن است به شما یک ماده قندی بدهد و دو ساعت بعد آزمایش خون را انجام دهد. اگر سطح قند خون بعد از دو ساعت بیشتر از ۲۰۰ باشد، نشان دهنده دیابت می باشد.

دیابت نوع 2 چگونه تشخیص داده می شود؟

دیابت نوع ۲ چگونه تشخیص داده می شود؟

عوارض دیابت نوع ۲

  • آترواسکلروز (سخت شدن رگ ها) می تواند به گردش خون ضعیف در پاها، سکته مغزی و حمله قلبی منجر شود.
  • نفروپاتی دیابتی (بیماری کلیوی مربوط به دیابت).
  • رتینوپاتی دیابتی (بیماری چشم مربوط به دیابت).
  • نوروپاتی دیابتی (انحطاط اعصاب).
  • زخم و عفونت پا.
  • افزایش استعداد ابتلا به عفونت ها (به عنوان مثال عفونت های دستگاه ادراری)
عوارض دیابت نوع 2

عوارض دیابت نوع ۲

پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲

شیوه‌های سالم زندگی می‌تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند. اگر شما مبتلا به دیابت می‌باشید، بازهم این روشها و شیوه‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم از ابتلا به خطرات و عوارض بیماری جلوگیری می‌نماید.

  • خوردن غذای سالم. غذاهای کم‌کالری و کم‌چربی مصرف نمایید. تمرکزتان بر مصرف میوه، سبزی و غلات کامل باشد.
  • افزایش تحرک و ورزش. در روز ۳۰ دقیقه ورزش نمایید. روزانه یک پیاده‌روی سریع انجام دهید، دوچرخه سواری و یا شنا کنید و یا سایر ورزش‌ها را انتخاب نمایید.
  • وزن کم کرده و لاغر شوید. اگر شما چاق هستید، کاهش ۵ تا ۱۰ درصد وزنتان می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به این بیماری شود.

بعضی اوقات داروها هم می‌توانند کمک کنند، مصرف متفورمین، می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به این بیماری شود.