بازی استارکرافت ۲ و هوش مصنوعی آلفااستار

بازی استارکرافت ۲ و هوش مصنوعی آلفااستار

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۴۰۰-۰۳-۰۴
  • در : دانستنیها

مقدمه

یکی از دشوارترین و جذاب ترین بازی های الکترونیکی در دنیا، بازی محبوب استارکرافت است. لذا برنامه نویسان در تلاشند تا از آن به عنوان یک زمینه آموزش جهت هوش مصنوعی استفاده کنند. هم اکنون هوش مصنوعی توانسته حرفه ای ترین بازیکنان جهان را در بازی استراتژیک هم زمان StarCraft 2 شکست دهد. در ادامه بیش تر در مورد بازی استارکرافت ۲ و هوش مصنوعی آلفااستار صحبت خواهیم کرد.

هوش مصنوعی و بازی استارکرافت ۲

سیستم AI رقیبانش را در StarCraft شکست می دهد.

بازی استارکرافت 2 و هوش مصنوعی آلفااستار

بازی استارکرافت ۲ و هوش مصنوعی آلفااستار

دانشمندان کامپیوتر بسته هوش مصنوعی (AI) را طراحی نموده اند که قادر است تقریباً هر بازیکن حرفه ای که در زمینه ورزش های الکترونیکی (مسابقاتی که از طریق بازی های ویدئویی برگزار می شوند) فعال است را در بازی استارکرفت دو (StarCraft II) (یکی از چالش برانگیزترین بازی های استراتژی زمان واقعی جهان) دچار چالش کند.

در سال های اخیر یک عامل هوش مصنوعی، توانسته تا بازیکنان انسانی را در بازی تخته ای چالش برانگیز Go شکست دهد.

با این وجود، تا به امروز بازی های استراتژیک آنلاین چند نفره زمان واقعی، برای طراحان هوش مصنوعی چالش برانگیز بوده اند.

تلاش های پشین برای استفاده از یادگیری ماشین جهت انجام بازی هایی از جمله استارکرفت، League of Legends، دوتا (Dota)، به تغییرات غیر ورزشی از جمله قوانین ساده شده نیاز داشته اند.

تیمی از دانشمندان به سرپرستی Oriol Vinyals از DeepMind Technologies در انگلستان در مجله Nature بیان می کنند که هر بازی شامل ده ها هزار گام زمانی و هزاران اقدام است که تقریباً در طول ده دقیقه از گیم پلی بازی زمان واقعی انتخاب می شود.

وینیالس به همراه همکارانش با ایجاد یک عامل هوش مصنوعی به نام AlphaStar، چالش StarCraft را مورد بررسی قرار دادند. این سیستم شامل ترکیبی از تکنیک های موجود و جدید برای ایجاد شبکه های عصبی مصنوعی (از جمله یادگیری تقلیدی، یادگیری تقویت کننده و یادگیری چند عاملی) است.

بدین ترتیب، دانشمندان توانستند با استفاده از بازی های ثبت و ذخیره شده در آرشیو که قابل دسترس برای عموم هستند، هوش مصنوعی آلفااستار (AlphaStar) را آموزش دهند. بدین ترتیب باید به سیستم آموزش داده شود که نه تنها خطرات قابل مشاهده و متحدان را باید تشخیص دهد، بلکه افراد بد دیگری که در بیرون از حوزه دید آواتار کمین کرده اند را نیز می بایست تشخیص دهد.

مشکل اصلی آموزش سیستم جهت پاسخگویی به آمیزه ای از رقیبان بود. در حالی که در بازی Go، حریف همواره یک بازیکن Go است. اما در StarCraft سه نوع شخصیت وجود دارد (Terrans ،Zergs و Protoss) که همه آن ها مکانیک ها، توانایی ها و استراتژی های مختلف بازی را دارا می باشند.

بازی استارکرافت 2 و هوش مصنوعی آلفااستار

بازی استارکرافت ۲ و هوش مصنوعی آلفااستار

پیمایش های مختلف آلفا استار، به طور موثر در سطوح مبتدی، متوسط ​​و حرفه ای، سپس در Battle.net (سرویس بازی های آنلاین ارائه شده توسط بلیزارد انترتینمنت) ثبت شدند. پس از ۹۰ بازی، حرفه ای ترین پیمایش، که AlphaStar Final لقب گرفته بود، این بازی را به راحتی انجام داد و در رده بندی بهتر از ۹۹٫۸٪ بازیکنان انسانی فعال در سایت Battle.net قرار گرفت و عنوان استاد بزرگ (Grand Master) را به خود اختصاص داد.

آلفااستار با استفاده از تقلید نحوه‌ تمرین کردن بازیکنان حرفه‌ ای استارکرفت به کمک نسخه‌ دست کاری شده سیستم یادگیری تقویتی، موفق به انجام این کار شد.

وینیالس و همکارانش بیان نمودند که این پیروزی می تواند در خارج از دنیای ورزش های الکترونیکی، به خصوص در حوزه های دنیای واقعی از جمله دستیاران شخصی، اتومبیل های خودران و یا رباتیک نیز کاربردهایی داشته باشد.

کلام پایانی

هوش مصنوعی آلفا استار توانسته برای اولین بار رقابت های تن به تن را در بازی استراتژیکی هم زمان سطح Grand master با جناح های بازی Terran, Protoss, Zerg انجام دهد. این هوش مصنوعی توانسته رقیبانش را در StarCraft شکست دهد.