چگونه حالت تاریک یا دارک مود را در تمام دستگاه ها فعال کنیم؟

چگونه حالت تاریک یا دارک مود را در تمام دستگاه ها فعال کنیم؟

  • توسط : صادق
  • در : ۱۳۹۹-۰۵-۲۳
  • در : اخبار تکنولوژِی

حتما برای شما هم پیش امده است که هنگام کار با تلفن همراه یا رایانه خود، چشمانتان به دلیل نور زیاد صفحه خسته و اذیت شده است. در حالت عادی می توانید نور صفحه نمایش را کم کنید. اما اگر در تاریکی شب باشید، حتی با کمترین میزان روشنایی نیز ممکن است صفحات سفید چشم شما را اذیت کند. در این مواقع بهترین راه استفاده از حالت تاریک (Dark Mode) ، دارک مود یا همان حالت شب نرم افزار یا دستگاه است.

حالت تاریک رنگ پس زمینه و اشیاء موجود در صفحه را تاریک تر می کند. می توانید از آن در برنامه های خاص یا در کل سیستم عامل از آن استفاده کنید. همچنین می تواند به عمر باتری و سلامت چشم نیز کمک کند.

IOS

IOS dark mode

IOS dark mode

اگرچه حالت شب در مدل های قدیمی تر iPhone خوب است، اما عملکرد آن در آیفون سری X و ۱۱ بسیار عالی طراحی شده است. در این مدل ها، به جای مشکی کردن پیکسل ها، آن ها را روشن نمی کند با کنتراست را پایین می آورد. این کار به طول عمر باتری بسیار کمک می کند.

ساده ترین راه برای فعال کردن دارک مود در iPhone، رفتن به مرکز کنترل از صفحه اصلی (Home Screen) است. اگر آیفون ۸ یا قدیمی تر دارید، از پایین صفحه به سمت بالا بکشید و اگر آیفون X یا جدید تر دارید، از بالا سمت راست صفحه به سمت پایین بکشید. حالا اسلایدر روشنایی یا brightness را فشار داده و نگه دارید.  گزینه Appearance در پایین سمت چپ را فشار دهید تا بتوانید بین حالت تاریک یا روشنایی را انتخاب کنید. حتی می توانید به مسیر Setting->Control Center->Customise بروید و گزینه حالت شب را مستقیما به مرکز کنترل اضافه کنید.

روش مرسوم تر در سیستم عامل IOS برای فعال کردن دارک مود، رفتن به Setting است. در این قسمت گزینه Display & Brightness را انتخاب کرده و یکی از گزینه های Dark یا Light را انتخاب کنید.

Android

Android 10 dark theme

Android 10 dark theme

حالت شب در اندروید یا به قول خود گوگل Dark Theme، در نوامبر ۲۰۱۹ برای این سیستم عامل در دسترس قرار گرفت و فقط در سیستم عامل Android 10 قابل استفاده است. بنابراین نسخه های قدیمی تر اندروید این قابلیت را ندارد. اما می توانید برای هر اپلیکیشن این حالت را از داخل تنظیمات خود آن اپلیکیشن فعال کنید (اگر وجود داشت).

برای فعال کردن دارک تم در اندروید ۱۰، به تنظیمات رفته و گزینه Display را انتخاب کرده و به بخش Advanced بروید. در اینجا می توانید دارک تم را فعال یا غیر فعال کنید.

اگر نمی خواهید که هربار برای فعال کردن آن به بخش تنظیمات بروید، می توانید آن را در نوار اعلانات قرار دهید. برای این کار از بالای صفحه به پایین بکشید تا نوار اعلانات باز شود. روی آیکون مداد بزنید تا لیست تنظیمات باز شود. حال Dark Theme را انتخاب کنید تا به نوار اعلانات اضافه شود.

Windows

Windows dark theme

windows dark theme

Dark Theme ویندوز فقط بر روی نرم افزار های خود ویندوز از جمله فایل اکسپلورر و برنامه هایی که از Windows Store تهیه می کنید، اعمال می شود. برای فعال کردن آن، به تنظیمات بروید. سپس گزینه Personalization را انتخاب کرده و روی گزینه Colors از منو سمت چپ کلیک کنید. در این جا می توانید تم خود را انتخاب کنید.

Mac

Mac dark theme

Mac dark theme

برای فعال کردن دارک مود در این سیستم عامل، به منوی Apple در گوشه بالا سمت چپ بروید و System Prefrences را انتخاب کنید. در این بخش سه گزینه وجو دارد. حالت تاریک، حالت روشن و یا تصمیم گیری بر اساس زمان (روز یا شب).

برنامه ها

برخی از برنامه ها و اپلیکیشن ها نیز به شما این امکان را می دهد تا به صورت جداگانه حالت تاریک را بر روی آن ها فعال کنید. اگر سیستم عامل شما قابلیت حالت شب سراسری را ندارد، این کار می تواند مفید باشد. برخی اپ و سایت ها مانند Spotify تم تاریک را تم اصلی خود قرار داده اند و شما نیازی به انجام هیچ کار ندارید.