بیماری هموفیلی علائم و درمان آن

بیماری هموفیلی علائم و درمان آن

  • توسط : محبوبه خاوری
  • در : ۱۳۹۹-۰۲-۲۰
  • در : اخبار پزشکی

هموفیلی Hemophilia نوعی خونریزی نادر است که مانع از لخته شدن خون می شود. افراد مبتلا به هموفیلی یا مقدار بسیار کمی از پروتئینی که موجب لخته شدن خون می شود و خونریزی را کنترل می کند دارند و یا به طور کلی آن را ندارند. در نتیجه خون نمی تواند به همان میزان کارآمد لخته شود و فرد ممکن است بعد از حادثه خیلی کوچک مثل ضربه به آرنج، مدت طولانی ای خونریزی کند. با ما باشید تا بدانیم که بیماری هموفیلی چیست و علائم بیماری هموفیلی شامل چه مواردی می شود و به طور کلی چه درمانی برای این بیماری وجود دارد.

هموفیلی یک بیماری نسبتاً نادر است. این بیماری از کل جمعیت ایالت متحده، حدود ۲۰،۰۰۰ نفر را درگیر خود کرده است. اگر از دیدگاه میزان ابتلا در جنسیت، این بیماری را بررسی کنیم؛ هموفیلی بیشتر یک بیماری رایج در مردان است که از هر ۵۰۰۰ نوزاد پسر، یک نفر را به خود مبتلا می کند.

چگونه بیماری هموفیلی به ارث می رسد؟

هموفیلی در اثر جهش در یکی از ژن ها ایجاد می شود که در اثر آن یک پروتئین فاکتور لخته شدن خاص را برای تشکیل لخته خون مورد نیاز از دست می دهد.

سه نوع هموفیلی وجود دارد. هموفیلی A شایع ترین نوع هموفیلی است و هنگامی رخ می دهد که فاکتور لخته شدن VIII در خون کم باشد و یا به طور کلی وجود نداشته باشد. طبق اعلام سازمان ملی اختلالات نادر (NORD) ، دومین نوع متداول هموفیلی، هموفیلی نوع B است؛ از این هموفیلی به خاطر نام استفان کریسمس که اولین مورد مبتلاء به این نوع هموفیلی بود به عنوان بیماری کریسمس نیز یاد می شود.

بیماری هموفیلی چیست - علائم بیماری هموفیلی

بیماری هموفیلی چیست – علائم بیماری هموفیلی

هموفیلی B به دلیل عدم وجود یا پایین بودن سطح لخته شدن فاکتور IX ایجاد می شود. هموفیلی نوع C که نادرترین نوع هموفیلی است؛ به دلیل از بین رفتن فاکتور لخته شدن XI ایجاد می شود؛ این نوع از هموفیلی مردان و زنان را به صورت یک اندازه درگیر می کند و چندان تحت تأثیر ارث نیست اما والدین باید هر دو ژن جهش یافته را به کودک مبتلا به این اختلال منتقل کنند.

بیماری هموفیلی چیست - علائم بیماری هموفیلی

بیماری هموفیلی چیست – علائم بیماری هموفیلی

بیش از ده عامل مختلف وجود دارد که موجب لخته شدن خون می شود و به طور کلی، اصطلاح هموفیلی فقط به نقص یکی از سه عامل لخته شدن ذکر شده در موارد بالا بر می گردد.

هموفیلی معمولاً ارثی است، اما در حدود ۳۰٪ موارد آن به دلایلی که عمدتاً خانوادگی و ارثی نیستند بر می گردد که ممکن است حاصل یک جهش ژنتیکی جدید باشد.

ژن های معیوب هموفیلی A و B در کروموزوم X یافت می شوند. زنانی که ناقل هموفیلی هستند دارای یک کروموزوم X با ژن تغییر یافته هستند که باعث ایجاد هموفیلی می شود اما کروموزوم X دیگر فاقد این اختلال است. مردان فقط یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y دارند، بنابراین اگر فرزند نسخه ای از کروموزوم X معیوب را که از طریق مادر هموفیلی خود دریافت می کند، به ارث برد؛ آن گاه به این بیماری مبتلا می شود. مردانی که کروموزوم X سالم را از مادر خود به ارث می برند به این بیماری دچار نمی شوند.

بیماری هموفیلی چیست - علائم بیماری هموفیلی

بیماری هموفیلی چیست – علائم بیماری هموفیلی

زن ها دو کروموزوم X دارند، بنابراین اگر یک دختر یک کروموزوم X حاوی ژن هموفیلی معیوب را از مادر خود به ارث ببرد و یک کروموزوم X معمولی بدون ژن معیوب را نیز از پدر خود بگیرد؛ در آن صورت به هموفیلی دچار می شود و امکان انتقال آن به فرزندان آینده خود را نیز دارد.

پدری که هموفیلی دارد فقط می تواند ژن هموفیلی تغییر یافته خود را به دخترش منتقل کند زیرا تنها قادر است که کروموزوم تغییر یافته X خود را به دخترش منتقل کند. ( در صورت پسر بودن جنسیت فرزند، پسر تنها کروموزوم Y خنثی را به ارث می برد.)

بیماری هموفیلی چیست - علائم بیماری هموفیلی

بیماری هموفیلی چیست – علائم بیماری هموفیلی

هموفیلی، بیماری مردانه