تاثیر هوش مصنوعی در زندگی

تاثیر هوش مصنوعی در زندگی

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۴۰۰-۰۳-۰۴
  • در : دانستنیها

مقدمه

هوش مصنوعی می تواند بر روابط دوستانه و حتی رأی دادن شما تأثیر گذاشته، به آن جهت دهد. تحقیقات دانشمندان حاکی بر این است که الگوریتم های آنلاین می توانند بر رفتارها و تصمیمات افراد تاثر گذارند. حال کاربرد و تاثیر هوش مصنوعی در زندگی افراد چگونه است؟

کاربرد و تاثیر هوش مصنوعی در زندگی

کاربرد و تاثیر هوش مصنوعی در زندگی

کاربرد و تاثیر هوش مصنوعی در زندگی

امروزه هوش مصنوعی (AI) به بخش مهمی از تکنولوژی تبدیل شده و تلاش بسیاری از سازندگان اسمارت فون ها، بر این است تا محصولات خود را به ابعادی مانند یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی تجهیز کنند.

الگوریتم های هوش مصنوعی به کار گرفته شده در رایانه ها و اسمارت فون ها، به دلیل یکپارچگی و چگونگی شکل دادن به نگرش ها و رفتارها، در حال حاضر به سرعت به بخشی مهم و گسترده ای از زندگی روزمره تبدیل شده اند.

محققان اسپانیایی در آزمایشی نشان داده اند که بسته به نوع ترغیب و متقاعد سازی که به کار گرفته می شود، می توان بر نحوه و نوع رأی دادن افراد تاثیر گذاشت.

هلنا ماتوت و اوجیو آگودو از دانشگاه دووستو، در مجله PLOS ONE نوشته اند که، هر روزه با عناوینی جدیدی، بیان می شود که هوش مصنوعی از ظرفیت انسان ها در حوزه های مختلف پیشی گرفته است.

نتایج به دست آمده منجر به الگوریتم های ترغیب و متقاعد سازی که امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند و به مردم در مورد نوع مطالعه، نوع خرید، محل خرید، نوع مواد خوراکی مورد استفاده، مکان خریدشان و نحوه قرارهای دوستانه توصیه می کند، می شود، که اغلب مردم تصور می کنند که این قضاوت های عینی AI، کارآمد و قابل اعتماد هستند. پدیده ای که به تعصب ماشین معروف است.

اما در مورد چگونگی تأثیرپذیری مردم در رابطه با مسائل حیاتی، زنگ های هشدار به صدا درآمده اند. به طور مثال، آگودو و ماتوت بیان نمودند كه شركت هايي از جمله فيس بوك و گوگل به دستكاري در انتخابات دموكراتيك متهم شده اند. اگر چه ممکن است برخی از افراد تلاش کنند تا قضاوت ها و تصمیم گیری هایشان تحت تاثیر قرار نگیرد، اما بدون این که خودشان متوجه شوند، تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

حال آیا هوش مصنوعی می تواند تنها از طریق توصیه صریح و متقاعدسازی بر روی افراد تاثیر بگذارد و یا این كه می تواند با تصمیماتی پنهانی تر متقاعد سازی، نفوذ و دستكاری بر تصمیمات انسان ها تأثیر بگذارد؟

در حقیقت، مطالعاتی نشان داده که هوش مصنوعی می تواند از طریق روش های اکتشافی و تعصبات انسانی، به طرقی بسیار ماهرانه بر تصمیمات افراد تاثیر گذاشته، آن ها را جهت دهد. به عنوان مثال، آزمایشی در مورد رفتارهای رأی دهی در ایالات متحده از چگونگی تاثیر گذاری پیام های فیس بوکی، بر نظرات سیاسی، جستجوی اطلاعات و آراء بیش از ۶۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۰ مشخص شده است، پدیده ای که در انتخابات ۲۰۱۲ مجددا بیان شد. در مثالی دیگر، دستکاری در نظم نامزدهای انتخاباتی در موتورهای جستجو و یا افزایش مشخصات فردی جهت افزایش آشنایی و اعتبار نامزد، از جمله اقدامات مخفیانه ای است که می تواند بر میزان رأی دهی به نامزدی خاص تاثیر بگذارد.

این گونه استراتژی ها که افراد فکر می کنند که هیچ تاثیری از اطراف نگرفته و خودشان سازنده ذهن شان هستند، اما در حقیقت متوجه نیستند که بازی خورده اند، می تواند خطرناک باشد. با این وجود تحقیقات عمومی در مورد اثر این گونه تأثیرات کاملاً پشت بخش خصوصی است.

شركت های دارای تعارض یا تضاد منافع، می توانند آزمایشات رفتاری خصوصی و محرمانه ای انجام دهند. این شرکت ها قادرند بدون رضایت آگاهانه افراد، به اطلاعات میلیون ها نفر دسترسی پیدا كنند.

کاربرد و تاثیر هوش مصنوعی در زندگی

کاربرد و تاثیر هوش مصنوعی در زندگی

با وجود این که برخی مطالعات بر این باورند که هوش مصنوعی می تواند بر خلق و خو، روابط دوستانه، قرار ملاقات ها، فعالیت ها و قیمت های پرداخت شده به صورت آنلاین و همچنین ترجیحات سیاسی افراد تأثیر بگذارد، اما این تحقیقات محدود بوده و تأثیرات آشکار و پنهانی مجزا نشده اند.

برای بررسی چگونگی تاثیر گذاری الگوریتم های آشکار و پنهان هوش مصنوعی بر انتخاب نامزدهای سیاسی در افراد مختلف، بیش از ۱۳۰۰ نفر به صورت آنلاین برای انجام یک سری آزمایش انتخاب شدند. نتایج نشان داد که توصیه صریح، اما نه پنهان نامزدها می تواند بر آراء مردم تأثیر بگذارد.

گر چه این نتایج تحت رویکردهای مختلف دریافت می شوند، اما محققان خاطر نشان کرده اند که احتمالات بسیار زیاد است و آن ها می گویند که تعداد متغیرهایی که ممکن است تغییر کند و همچنین تعداد جهت گیری هایی که یک الگوریتم می تواند مورد سوء استفاده قرار دهد، فراوان است.

توجه داشته باشید که سرعت انجام آزمایشات مختلف و جمع آوری داده های جدید در این رابطه توسط دانشمندان، در مقایسه با انجام آزمایشات مختلف بر روی انسان ها از طریق اینترنت و شرکت های هوش مصنوعی و الگوریتم هایشان بسیار کم است.

تحقیقات نشان داده که شركت های خصوصی منابع عظیمی در اختیار دارند و به دنبال موثرترین الگوریتم ها می باشند. لذا، مطمئناً توانایی این شرکت ها در تأثیر گذاری صریح و پنهانی بر تصمیم گیری ها، بیش از آن چه که در پژوهش حاضر نشان داده شده است، می تواند باشد.

هلنا و اوجیو توجه به رهنمودهای اخلاقی اتحادیه اروپا برای AI قابل اعتماد و برنامه AI قابل توضیح دارپا (DARPA) را به عنوان نمونه ابتکار عمل، برای افزایش اعتماد مردم به هوش مصنوعی یا AI جلب می کند. اما آن ها ادعا دارند که کمبود اطلاعات در مورد چگونگی دستکاری تصمیمات توسط الگوریتم ها برطرف نخواهد شد. این دو می گویند: یک رویکرد انسان محور نه تنها باید هدف ایجاد ضروریات قابل اعتماد برای هوش مصنوعی باشد، بلکه باید موجب به حداقل رساندن پیامدهای این اعتماد بر تصمیمات و آزادی انسان را نیز در پی داشته باشد.

 کاربرد و تاثیر هوش مصنوعی در زندگی

کاربرد و تاثیر هوش مصنوعی در زندگی

حال چه کسی باید مالک انبوه داده هایی که برای ایجاد الگوریتم های متقاعد سازی استفاده می شود، باشد؟

آموزش در برابر پیروی كورکورانه از الگوریتم ها از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین این که چه کسی باید مالک انبوه داده هایی باشد که جهت ایجاد الگوریتم های متقاعدسازی مورد استفاده قرار می گیرد، نیز بسیار مهم است.

کلام پایانی

مفهوم هوش مصنوعی در طول زمان تکامل یافته و ارائه تعریفی کامل و جامع برای آن سخت است. به طور کلی هوش مصنوعی یا AI نمونه ای است که در آن، دستگاهی توانایی تصمیم گیری و تصحیح را داشته باشد، طوری که برای آن از قبل برنامه ریزی نشده است. AI یا هوش مصنوعی زمانی استفاده می شود که یک دستگاه از عملکرد شناختی همچون یادگیری و حل مشکلات، که طی آن انسان ها از افکار و اندیشه های سایر انسان ها بهره می برند، تقلید می کند. کاربرد و تاثیر هوش مصنوعی در زندگی را می توان به طور واضح مشاهده نمود.