باغ وحش ها چگونه می توانند شیوع ویروس کرونا را مهار کنند

باغ وحش ها چگونه می توانند شیوع ویروس کرونا را مهار کنند

  • توسط : محمد رضا مددی
  • در : ۱۳۹۹-۰۷-۲۱
  • در : اخبار پزشکی

باغ وحش ها و آکواریوم ها ممکن است به دلیل ویروس کرونا در معرض دسترس عموم قرار بگیرند، اما حیوانات هنوز هم باید توسط کارمندان تغذیه و مراقبت شوند و همین تماس مداوم  ممکن است باعث شود ویروس از انسان به حیوانات برگردد.

نادیا یک ببر ماده مالاییایی چهار ساله در باغ وحش برانکس در نیویورک است که در آوریل آزمایش ویروس کرونا را انجام داد، این اولین عفونت شناخته شده در هر ببر در جهان و هر حیوان در ایالات متحده است. سه ببر دیگر که در همان محفظه زندگی می کنند و سه شیر آفریقایی نیز دچار سرفه خشک می شوند، اما آزمایش نشده اند زیرا گربه های بزرگ قبل از فرستادن آنها به آزمایشگاه های دامپزشکی باید آزمایش های لازم برای تشخیص و آزمایش خون را انجام دهند.

باغ وحش ها و کرونا

در اصل یک باغ وحش گربه های بزرگ را در محفظه های بیرونی خود برای نمایش و ایمنی از حیوانات دیگری که در یک لحظه می بلعند، دور نگه داشته می شوند. اگرچه باغ وحش برانکس از ۱۶ مارس به روی عموم بسته شده است، اما ببر احتمالاً توسط یک نگهبان حیوانات وحشی بدون علامت که حیوان و غذای او را اداره می کند آلوده شده است. نگهبانان حیوانات باغبانی معمولاً از داخل مناطق ساخته شده از میله های فلزی و دیواره های بتونی برای تغذیه به حیوانات نزدیک می شوند. در نتیجه، ممکن است نادیا و سایر ببرها و شیرها پس از تماس نزدیک با فرد مسری به ویروس آلوده شوند.

کارکنانی که گربه ها را در آن باغ وحش ها نگه داری می کنند باید لباس محافظ بپوشند، همانطور که نگهبانان حیوانات وحشی سالها این کار را انجام داده اند و به دلیل شباهت ژنتیکی نزدیک به انسان و حساسیت به سرماخوردگی، آنفولانزا و انتقال سایر بیماری ها. مارتین وایتهد، رئیس بیمارستان دامپزشکی Chipping Norton، می گوید: “حیواناتی که قبل از گزارش شیرها و ببرها بیشتر از همه نگران آنها خواهیم بود، نخستین حیوانات بزرگ، به ویژه میمون های بزرگ – گوریل، شامپانزه، بونوبو و اورانگوتان هستند. حیوانات باغ وحش و حیوانات خانگی عجیب و غریب مانند خزندگان و پرندگان را تحت درمان قرار داد. تصور می شود به اندازه یك سوم گوریل ها و شامپانزه های وحشی آفریقا كه حیواناتی بسیار اجتماعی هستند، از دهه ۱۹۹۰ به دلیل ابتلا به بیماری ابولا مرده اند.

به دلیل شیوع ویروس کرونا، باغ وحش ها در انگلیس برای محافظت از حیوانات خود فاصله اجتماعی را آغاز کرده اند. نگهبانان حیوانات وحشی در ZSL London و Whipsnade Zoos هنگام تهیه غذای حیوانات ماسک و دستکش دارند و افتادگی ضد باکتری در بیرون محفظه ها و بیمارستان دامپزشکی در محل به جلوگیری از گسترش احتمالی بیماری کمک می کند. در باغ وحش های حومه شهر برخی از کارمندان در محل زندگی و به دور از خانواده خود زندگی می کنند.

باغ وحش ها محلی است که بیشتر مردم با گربه های بزرگ و میمون های بزرگ روبه رو می شوند. آنها پناهگاه گونه های در معرض خطر هستند و بازدیدکنندگان، به ویژه کودکان را سرگرم و آموزش می دهند، اما این برخوردهای نزدیک حیوانات بدون خطر نیست. در سال ۲۰۰۹، یک بیماری تنفسی انسانی در یک گروه ۳۰ نفره شامپانزه مستقر در باغ وحش چستر شیوع یافت و باعث کشته شدن سه میمون شد. علاوه بر بیماری های ویروسی، شیوع سالمونلا و باکتری E. coli موجود در زباله های حیوانات نه تنها مزارع تولید غذا را آلوده می کنند بلکه از طریق نوازش حیوانات نیز منتقل می شوند. در سال ۲۰۱۹، یک کودک نوپا به دلیل عفونت E. coli درگذشت و سه کودک دیگر بین دو تا ۱۳ سال پس از نوازش حیوانات مزرعه در نمایشگاه سن دیگو بیمار شدند.

سل گاوی (TB) یکی دیگر از بیماری های عفونی ناشی از باکتری های ویران کننده گوشت گاو و لبنیات در انگلیس است. وایتهد می گوید: “شیوع باغ وحش ها در حال حاضر به غیر از Covid-19، یک مشکل است.” “چندین باغ وحش در سراسر کشور وجود دارد که به معنای واقعی تحت همان محدودیت هایی هستند که مزارع در هنگام سل مثبت می دانند.” به عنوان مثال باغ وحش Paignton در Devon، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ مجاز به تولید مثل و یا انتقال حیوانات به باغ وحش های دیگر نبود، زیرا آزمایش آنتی لوپ برای سل گاوی مثبت بود و یک شیر آسیایی مجبور شد به دلیل بیماری که احتمالاً پس از خوردن یک گاو آلوده بیمار شد، ازلاشه آن اتان شود.

اما فقط به این دلیل که یک ببر در باغ وحش برونکس به ویروس کرونا مبتلا شد، به این معنی نیست که سایر حیوانات نیز باید آزمایش شوند – هنوز، گربه ها، چه وحشی و چه خانگی، معروف به کرونا ویروس های گربه ای هستند که می تواند باعث یک بیماری بسیار کشنده به نام پریتونیت عفونی گربه (FIP) شود، اما تا همین اواخر مشخص نبود که آیا آنها می توانند به Sars-Cov-2، ویروس عامل جدید تبدیل شوند یا نه.

در یک مطالعه تجربی که در تاریخ ۸ آوریل در ساینس منتشر شد، محققان موسسه تحقیقات دامپزشکی هاربین چین، ویروس کرونا را به داخل بینی و منقار تعدادی از حیوانات اهلی از جمله گربه، سگ، زره، خوک، مرغ و اردک تزریق کردند و آنها را نگهداری کردند در اتاقی با افراد آلوده نشده از نوع خودشان. گوزن و گربه ها به ویروس آلوده شدند و حیوانات دیگر آسیب پذیر نبودند. نویسندگان درباره این مطالعه همچنین گفتند که گربه ها هیچ علامتی نشان ندادند و آنتی بادی علیه ویروس تولید کردند – و این، آنها را به یک کاندید مناسب برای آزمایش واکسن ها و درمان هایی تبدیل می کند که در حال حاضر برای انسان تولید می شوند.

با این حال، نتیجه آزمایشات آزمایشگاهی، سوالاتی را نیز ایجاد می کند. گرچه به نظر می رسد گربه های خانگی و گربه های بزرگ قادر به ابتلا به ویروس هستند، اما تاکنون شواهد کمی در مورد انتقال بین حیوانات خانگی و صاحبان آنها وجود دارد. این به یک دلیل است، زیرا این آزمایش نحوه تعامل افراد با حیوانات خانگی و نحوه انتشار ویروس کرونا را در زندگی واقعی نشان نمی دهد.

در اواخر ماه مارس، یک گربه خانگی در بلژیک علائم Covid-19 – اسهال، استفراغ و مشکلات تنفسی – حدود یک هفته پس از بازگشت صاحب آلوده خود از سفر به شمال ایتالیا مشاهده شد. سپس مالک یک نمونه استفراغ و مدفوع را برای دامپزشکان در دانشگاه لیژ فرستاد و در آنجا مواد ژنتیکی سارس-کو-۲ را کشف کردند. با این حال، آزمایشات استاندارد ویروس کرونا، ذرات ویروس “زنده” را تشخیص نمی دهد، بنابراین ممکن است گربه غذای آلوده بخورد و ویروس بدون تکرار از روده خود عبور کند.

گزارش های در حال حاضر انتقال از انسان به گربه، موارد جداگانه ای است. به هر حال، میلیون ها گربه خانگی در سراسر جهان وجود دارند، بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ ببر در باغ وحش های کنار جاده، نمایشگاه های شهرستان و خانه های خصوصی نگهداری می شوند. با بیش از ۱٫۵ میلیون مورد تأیید عفونت در انسان از ۱۰ آوریل، انتظار می رود حیوانات بیشتری گزارش شوند. سارا كدی می گوید: “بالاخره ما خواهیم فهمید كه آیا این امر باعث ایجاد بیماری قابل توجهی در حیوانات می شود یا حیوانات واقعاً در شیوع بیماری نقش دارند.” در حال حاضر، شیوع ویروس کرونا به عنوان کمترین نگرانی ما باقی مانده است.