آیا می‌توانم فیلترهای هواساز را با جاروبرقی تمیز کنم؟

آیا می‌توانم فیلترهای هواساز را با جاروبرقی تمیز کنم؟

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۴-۰۱
  • در : خانه داری

فیلترهای هواساز را می‌توان نزدیک سیستم‌های تهویه‌ی مطبوع، دستگاه‌های حرارتی، هواکش‌ها و حتی سیستم خنک کننده‌ی منزل پیدا کرد. در طول زمان، فیلترهای هواساز گرد و خاک و آلودگی‌های زیادی را به خود جذب می‌کنند و در مواردی مسدود می‌شوند. به خصوص اگر در جایی زندگی کنید که آلودگی زیادی دارد و یا حیوان خانگی در اطراف خود داشته باشید. اگر به موقع مسدود شدن فیلترهای هواساز را شناسایی، تعمیر و تمیز نکنید، انسداد فیلترها جریان هوا را به شدت پایین آورده و موجب خراب شدن دستگاه شما نیز می‌گردد. یکی از راه‌های ممکن برای تمیز کردن فیلتر هواساز، این‌ست که با جاروبرقی، گرد و خاک و آلودگی‌های گیر افتاده در منافذ آن را با جاروبرقی تمیز کنیم. این کار عمر فیلترهای شما را هم افزایش می‌دهد. به توصیه‌ی علم داد، اگر دیدید فیلتر شما بیش از حد خراب شده است، با توجه به دستورالعمل‌های شرکت ارائه دهنده‌ی فیلتر، طول عمر آن را چک کنید و سپس اقدام به خرید یک فیلتر هوای جدید نمایید.

عملکرد

وظیفه‌ی اصلی فیلترهای هوا، این‌ست که تمامی ذرات معلق و آلودگی‌های هوای اتاق را جذب نموده و موجب تقویت جریان هوا در منزل شما گردد. مشخص است که کار اساسی فیلتر، تمیز کردن اتاق شماست. علاوه بر این، فیلترهای هواساز باعث می‌شوند که گرد و خاک و ذرات معلق در هوا، وارد موتور دستگاه‌ تهویه‌ی مطبوع شما نشده و موتور آن‌ها را از کار نیندازند. از سویی، فیلترها جلوی ذرات معلق مضری که در بیرون از منزل وجود دارند و ممکن است با ورود به درون خانه، موجب بیماری شما گردند را بگیرند. اگر از آلرژی و مشکلات تنفسی رنج می‌برید، انتخاب یک فیلتر با کیفیت می‌تواند فضای درونی منزل شما را از هر گونه آلودگی پاک نماید و موی بدن حیوانات خانگی شما و گرد و خاک را هم نیست و نابود کند.

پاکسازی فیلترهای هواساز

پاکسازی فیلترهای هواساز

مکش آلودگی‌های فیلتر با جاروبرقی!

اگرچه اکثر شرکت‌های سازنده‌ی فیلترهای هواساز، توصیه می‌کنند که بهتر است از جاروبرقی برای تمیز کردن فیلتر استفاده نکنیم، گاهی می‌توانید عمر فیلترهای خود را با کشیدن جاروبرقی بر روی آن و مکش ذرات گیر افتاده در جاروبرقی، افزایش دهید. وقتی از جاروبرقی استفاده می‌کنید، حتما دستگیره‌ی آن را محکم نگه دارید. فیلتر را بر روی زمین قرار ندهید و به هیچ وجه جاروبرقی را بر روی آن نکشید. این‌کار می‌تواند چنان به فیلترهای هواساز شما آسیب بزند که مجبور شوید به فکر خرید فیلترهای جدید بیفتید! به نرمی و با حرکات دوار، دستگیره‌ی جاروبرقی را بر روی فیلتر تکان دهید؛ تا بتواند تمامی ذرات گیر افتاده در آن را بیرون بکشد. در حین جارو کشیدن، به هیچ وجه دستگیره‌ی جاروبرقی را در یک نقطه متوقف نکنید! این‌کار هم می‌تواند آسیب جدی به فیلتر وارد کند. همین که متوجه شدید ذرات درون فیلتر به دام جاروبرقی افتاده‌اند؛ فیلتر را به آرامی بر سر جای خود برگردانید.

زمان تعویض فیلترهای هواساز

بر اساس گفته‌ی Energy Star، شما می‌بایست حداقل یک بار در ماه فیلترهای هواساز خود را بررسی کنید. بخصوص در طول زمستان و تابستان که هواساز شما بیشترین فعالیت را تجربه می‌کند. زمان تعویض فیلترها بستگی به آلودگی و میزان گرد و خاک موجود در محل زندگی شما دارد. در کل بهتر است هر سه ماه یک‌بار فیلتر خود را عوض کنید. این پیشنهاد کلی‌ست که Energy Star به همه می‌دهد. بسته به محل زندگی شما، فیلترهای هواساز خود را می‌توانید دیرتر یا زودتر عوض کنید.  بسته به میزان خرابی فیلتر و ذرات باقی‌مانده در فیلتر حتی پس از جاروبرقی کشیدن شما، زمان جایگزینی و تعویض فیلترها متفاوت است. برای این‌که بدانید چه زمانی می‌بایست فیلترهای هواساز خود را تغییر دهید، به دستورالعمل‌های برند فیلتر دقت کنید.به عنوان مثال، فیلترهای قدیمی فایبرگلاس می‌بایست حداقل ماهی یک‌بار عوض می‌شدند. ولی فیلترهای پلیسه دار را می‌توانید هر شش ماه یک‌بار عوض کنید.

تمیز کردن کانال‌های هواساز

اگر حتی پس از تمیز کردن فیلترهای هواساز، گرد و خاک زیادی را در گوشه کنار منزل مشاهده می‌کنید و بوی بدی از جریان هوای هواساز به مشام‌تان می‌رسد، ممکن است نیاز باشد کانال‌های هواساز، موسوم به داکت‌های هواساز را عوض کنید. شرکت محافظت از محیط زیست، این‌طور توصیه می‌کند که نیازی نیست به طور مرتب برنامه‌ای برای تمیز کردن کانال‌های هواساز بچینید. این شرکت توصیه می‌کند که به جای این‌که خودتان سراسر کانال‌کشی‌های منزل را تمیز کنید، کار را به یک متخصص این زمینه بسپارید.