بهترین توصیه ها برای کاهش وزن

بهترین توصیه ها برای کاهش وزن

  • توسط : جواد کریمی
  • در : ۱۳۹۹-۰۲-۲۹
  • در : رژیم درمانی

راه‌های کاهش وزن زیادی وجود دارد؛ اما بیشتر آنها باعث گرسنگی و عدم رضایت‌تان از خوردن خواهند شد. بسیاری از افراد پس از اینکه متوجه چند کیلوگرم اضافه وزن و برهم خوردن تناسب اندام شان می شوند، به فکر رژیم سریع لاغری می افتند. در این میان تمایل برای کسب نتیجه سریع عموما آنها را به انتخاب روش های سریع و کاملا سختیگرانه ترغیب می کند تا در کوتاه ترین زمان به بهترین نتیجه مورد نظر برسند اما غافل از این که رژیم های سریع لاغری نمی توانند در طولانی مدت وزن دلخواه تان را حفظ کنند. پس چاره چیست؟ بهترین راه به هیچ وجه رژیم غذایی تنها نیست بلکه انتخاب یک روش درست زندگی است که شامل غذایی است که از آن لذت می برید، ورزش می کنید و عادات سالم را نیز در بر می گیرد.

ما در این بخش بهتربن توصیه های علمی و کاربردی را برای کاهش وزن گرد آورده ایم که به اتفاق به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

تنوع مواد غذایی یک اصل ضروری است!

همانطور که یک ماشین برای حرکت به بنزین نیاز دارد، بدن نیز برای برای سلامتی و تحرک نیاز به یک رژیم غذایی مناسب دارد که از ویژگی های آن می توان به مقدار مناسب پروتئین، کربوهیدرات ها، چربی و همچنین بسیاری از مواد مغذی دیگر اشاره کرد.

تنوع مواد غذایی یک اصل ضروری است!

تنوع مواد غذایی یک اصل ضروری است!

وقتی به یک رژیم سریع لاغری روی می آورید و برخی از مواد مغذی لازم را حذف می کنید در واقع خود را در معرض خطر بیمار شدن قرار داده اید. اگر چه کمبود مقدار کمی از مواد مغذی ممکن است مشکل فوری ایجاد نکند اما در صورتی که این کمبود در دراز مدت تامین نشود مشکلات بسیاری را به بار خواهد آورد.

استفاده از چربی های مفید به جای مضر!

از مصرف چربی اشباع شده از منابع حیوانی خودداری کنید و چربی های ترانس را از غذاهای سرخ شده، میان وعده ها و غذاهای اصلی خود حذف کنید. به جای استفاده از چربی های اشباع شده که از موانع اصلی کاهش وزن محسوب می شود می توانید از چربی های چندتایی اشباع نشده در غذاهایی مانند انواع خاصی از ماهی ها (ماهی سالمون و قزل آلا ) و آجیل و همچنین چربی تک اشباع نشده که نوع دیگری از چربی است که مزایای خاصی برای سلامتی دارد و بیشتر از منابع گیاهی ( بادام آووکادو فندق) تهیه می شوند استفاده کنید.

به چربی ها مضر نه بگویید

به چربی ها مضر نه بگویید

از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنید!

همانطور که ۸۰ درصد وزن بدن ما از آب تشکیل شده ۸۰ درصد حجم میوه ها را نیز آب تشکیل می دهد و نقش مهمی در تامین آب مورد نبار بدن بازی می کنند، میوه ها برخلاف گوشت و لبنیات که حاوی کلسترول مضر هستند از آن تهی می باشند و نقش موثری در تقویت حافظه و رفع افسردگی دارند.

از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنید

از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنید

پزشکان تاکید می کنند رژیم غذایی که فیبر در آن وجود داشته باشد ضد چاقی، فشارخون بالا و عوامل دیگری است که احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی را افزایش می دهد. به همبن دلیل میزان فیبری که هر فرد روزانه دریافت می کند بسیار با اهمیت است، میوه ها و سبزیجات به تنهایی حدود ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر مورد نیاز بدن را تامین می کنند

ورزش و نقش آن در کاهش وزن

کمتر کسی را می‌بینید که بتواند بدون ورزش منظم، وزن خود را ثابت نگه دارد. افرادی که فقط روی رژیم غذای تمرکز می‌کنند بدون فعالیت ورزشی نمی‌توانند در درازمدت چندان موفق باشند. دانشمندان ضمن تاکید بر ورزش می گویند که اگر فقط روی رژیم غذایی تمرکز کنید موفقیت شما موقتی است. شواهد زیادی نشان می‌دهد بدون فعالیت فیزیکی، وزن این افراد دوباره افزایش می‌یابد.

از ورزش کردن غافل نشوید!

از ورزش کردن غافل نشوید!

متخصصان معتقدند ما هر هفته حداقل به ۱۵۰ دقیقه ورزش نیاز داریم. این را می توان به زمان های کوجکتر تقسیم کرد. به عنوان مثال، شما می توانید ۱۰ دقیقه سه بار در روز به مدت ۵ روز پیاده روی سریع انجام دهید تا به ۱۵۰ دقیقه برسد.

آشپزخانه را پاکسازی کنید!

از نگهداری غذاهای پر کالری، پرچرب و سرشار از قند مانند چیپس، کلوچه، بستنی، شیرینی و … در محیط آشپزحانه که شما را به مصرف بیش از حد وسوسه می کنند خودداری کنید. سپس یخچال و فریزر خود را با پروتئین های بدون چربی، میوه ها، سبزیجات، غلات، حبوبات، آجیل، دانه ها، چربی های خوب و لبنیات بدون چربی یا کم چربی پر کنید.

بهترین توصیه ها برای کاهش وزن

بهترین توصیه ها برای کاهش وزن

از میان وعده های کوچک بیشتر استفاده کنید!

برای کاهش وزن، همیشه باید یک قاعده مهم را رعایت کنید: هیچ وقت اجاز ندهید که بیش از حد گرسنه شوید درواقع، وقتی که شدیدا گرسنه می‌شوید، دیگر نمی‌توانید تا استفاده از مواد غذایی سالم صبر کنید. درنتیجه، به استفاده از غذاهای روی می‌آورید که سریعا قابل دسترس هستند و درنهایت هم از کار خودتان پشیمان می‌شوید. برای جلوگیری از این امر مصرف میان وعده اهمیت زیادی دارد. روزانه از پنج تا شش وعده غذایی کوچک استفاده کنید. زمان مصرف میان وعده های غذایی خود را هر ۳ تا ۴ ساعت یک بار تنظیم کنید. می توانید از میان وعده های سالمی مانند: سیب و کره بادام‌زمینی، جو دوسَر و کشمش، یک فنجان سوپ، بادام و … استفاده کنید.

از میان وعده های کوچک بیشتر استفاده کنید

از میان وعده های کوچک بیشتر استفاده کنید

اگر به اطلاعات بیشتری برای کاهش وزن و رژیم های غذایی مناسب نیاز دارید، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. همچنین از دوستان، خانواده یا همکاران تان بخواهید تا به شما در عمل به برنامه رژیم لاغری تان کمک کنند مسلما وقتی شخصی شما را حمایت می کند عمل به آن راحتر انجام می شود.