جایگزینی مجسمه زنی بومی با مجسمه کلمب در مکزیک

جایگزینی مجسمه زنی بومی با مجسمه کلمب در مکزیک

  • توسط : معصومه حیدری
  • در : ۱۴۰۰-۰۶-۳۱
  • در : دانستنیها

مقدمه

مجسمه کریستف کلمب این کاوشگر ایتالیایی، برای مدت هاست که موجب اعتراض افرادی بوده که در مورد نقش او در استعمار آمریکا، انتقاد داشته اند. به همین خاطر طرح جایگزینی مجسمه زنی بومی با مجسمه کلمب در مکزیک ، توسط مقامات شهر کلید خورده است. بر طبق این طرح، مجسمه جدیدی از زنان تاثیر گذار تاریخ مکزیک را به جای مجسمه ی کلمب مشاهده خواهیم کرد. حال سرنوشت مجسمه کریستف کلمب چه می شود؟ اگر در این مورد کنجکاو هستید، با ادامه ی مطلب همراه شوید.

جایگزینی مجسمه زنی بومی با مجسمه کلمب در مکزیک

مجسمه کریستف کلمب در مکزیکوسیتی با بنای یادبود زنان بومی جایگزین می شود.

جایگزینی مجسمه زنی بومی با مجسمه کلمب در مکزیک - سرنوشت مجسمه کریستف کلمب

جایگزینی مجسمه زنی بومی با مجسمه کلمب در مکزیک – سرنوشت مجسمه کریستف کلمب

کشور مکزیک برنامه هایی را در نظر گرفته تا بتواند مجسمه ی تاریخی و قدیمی کریستف کلمب را با بناهای دیگری جایگزین کند. مجسمه برنزی قرن نوزدهمی از یک کاوشگر بحث برانگیز ایتالیایی که پیش از این در یکی از معابر اصلی مکزیکو سیتی یعنی پاسئو د لا رفرما (Paseo de la Reforma) قرار داشته، در ماه اکتبر گذشته جهت مرمتی برنامه ریزی شده برداشته شد. پایه این مجسمه از آن زمان تا به حال خالی مانده و به نظر می رسد که مجسمه ی کلمبوس (Columbus) دیگر به آن جایگاه ممتاز خودش باز نخواهد گشت. اما حال سرنوشت مجسمه کریستف کلمب چه می شود؟

در ۵ سپتامبر که روز جهانی زنان بومی است، شهردار مکزیکوسیتی، کلودیا شینبوم پردو (Mayor Claudia Sheinbaum Pardo) اعلام نمود که مجسمه ی کلمبوس با بنای یادبود زنان بومی این کشور جایگزین خواهد شد. او اظهار داشته که ما مدیون آن ها هستیم و به خاطر آن هاست که وجود داریم. آن ها تاریخ این کشور و سرزمین ما هستند و هدف از جایگزینی مجسمه ی پژوهش گر ایتالیایی، پاک نمودن تاریخ نیست، بلکه جهت تحقق آن است.

آن ها هنرمند مکزیکی پدرو ریس (Pedro Reyes) را مأمور ساخت مجسمه ی جدید کرده اند که به نظر می رسد یک زن اولمک را که Tlalli (به معنی زمین در زبان ناهواتل) نامیده می شود، به تصویر خواهد کشید. اولمک ها، قدیمی ترین تمدن در آمریکای مرکزی است و اولین تمدن اصلی شناخته شده را در مکزیک امروزی تشکیل داده اند. ریس در این رابطه بیان کرده که اختصاص یک بنای تاریخی به زنان بومی کشور، بسیار ضروری و مهم است، زیرا اگر کسی بخواهد و بتواند نحوه ی مراقبت از این سیاره را به ما آموزش دهد، این مردمان بومی ما هستند که می توانند این کار را به خوبی انجام دهند و این دقیقاً همان موردی است که باید به آن پرداخته شود. وی ادامه می دهد که این فرهنگ محلی بیش تر باید شناخته شود.

انتظار می رود که بنای جدید تا ۱۲ اکتبر یعنی روز کلمبوس به پایان برسد. با جایگزینی مجسمه ی جدید با مجسمه ی کریستف کلمب، مجسمه ی کلمب به محلی با موقعیت مکانی کم اهمیت‌ تر در یک پارک کوچک در محله پولانکو، منتقل می شود.

مکزیکوسیتی قصد دارد مجسمه ی جنجالی و بحث برانگیز کریستف کلمب را با بنای یادبود زنان بومی که توسط هنرمند مکزیکی پدرو ریس ساخته شده، جایگزین کند.

از زمان برداشته شدن مجسمه ی کلمب، جهت مرمتی برنامه ریزی شده در اکتبر گذشته، مکان آن خالی مانده است. بنای یادبود جدید در اکتبر امسال به پایان خواهد رسید.

کلام پایانی

مکزیک طرحی را در نظر گرفته که به جایگزین شدن مجسمه ای جدید از زنان بومی به جای مجسمه ی بحث برانگیز کلمب می انجامد. بر این اساس، مجسمه ای که به افتخار زنان بومی ایجاد شده است، جایگزین مجسمه ی قبلی خواهد شد و مجسمه کلمب به مکان دیگری منتقل می شود.