آنچه باید درباره امواج مغزی گاما بدانید

آنچه باید درباره امواج مغزی گاما بدانید

  • توسط : صادق
  • در : ۱۴۰۰-۰۷-۱۳
  • در : دانستنیها

امواج مغزی ، اساسا شواهد فعالیت الکتریکی تولید شده توسط مغز شما هستند. هنگامی که گروهی از نورونها انفجار پالس های الکتریکی را به گروه دیگری از نورون ها می فرستند ، الگویی شبیه موج ایجاد می کند.

این امواج در چرخه های سرعت در ثانیه اندازه گیری می شوند که ما آنها را هرتز (Hz) توصیف می کنیم. بسته به میزان بیداری و هوشیاری شما ، امواج ممکن است بسیار سریع یا بسیار کند باشند. آنها می توانند و بر اساس آنچه شما انجام می دهید و احساسی که دارید تغییر کنند.

سریعترین امواج مغزی امواجی هستند که به امواج گاما معروف هستند. این امواج مغزی ، که مسلما اندازه گیری دقیق آنها با فناوری فعلی دشوار است ، گواه این است که مغز شما سخت کار می کند ، اطلاعات را پردازش می کند و به دنبال راه حل مشکلات است.

ادامه مطلب را در صورت تمایل مطالعه کنید تا در مورد امواج مغزی گاما ، مزایای این امواج و نقش آنها در زندگی روزمره بیشتر بدانید.

امواج مغزی گاما چیست؟

تصور کنید که خود را عمیقا غرق در یک پروژه پیچیده کرده اید یا مجذوب سخنرانی یک متخصص برجسته موضوعی شده اید. شما هوشیار و تمرکز بالایی دارید حتی ممکن است در لبه صندلی خود نشسته باشید. مغز شما تقریبا تمام ظرفیت خود را به کار میگیرد.

وقتی این اتفاق می افتد ، مغز شما امواج مغزی گاما تولید می کند.

امواج گاما سریعترین امواج مغزی هستند که در مغز شما تولید می شوند. اگر پزشک الکترودهایی روی سر شما بگذارد و آنها را به دستگاه وصل کند تا فعالیت الکتریکی حاصله را نشان دهد – فرایندی که به نام الکتروانسفالوگرام (EEG) شناخته می شود – امواج فرکانس بسیار بالایی خواهند داشت.

اندازه امواج گاما بیشتر از ۳۵ هرتز است – و در حقیقت ، آنها می توانند به سرعت ۱۰۰ هرتز نوسان کنند. با این حال ، اندازه گیری دقیق آنها با فناوری EEG موجود دشوار است. در آینده ، محققان امیدوارند اطلاعات بیشتری در مورد نحوه عملکرد این امواج مغزی جمع آوری کنند.

امواج گاما چه مزایایی دارند؟

امواج گاما شواهدی است که نشان می دهد شما به حداکثر غلظت رسیده اید. به عبارت دیگر ، هنگامی که تمرکز بالایی دارید و مغز شما بسیار فعال در حل یک مشکل مشغول است ، این زمانی است که مغز شما احتمالاً امواج گاما تولید می کند. آنها به شما در پردازش اطلاعات کمک می کنند.

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که دارای مشکلات یادگیری یا اختلال در پردازش ذهنی هستند ممکن است به اندازه امواج گاما تولید نکنند. امواج گاما چه تفاوتی با امواج مغزی دیگر دارند؟

امواج گاما چه تفاوتی با امواج مغزی دیگر دارند؟

امواج مغزی را به عنوان طیفی در نظر بگیرید که از بسیار سریع تا بسیار کند متغیر است. امواج گاما البته در انتهای سریع طیف ظاهر می شوند. علاوه بر امواج گامای سریع ، مغز شما انواع مختلفی از امواج مغزی را نیز تولید می کند.

بتا

اگر پزشک مغز شما را با EEG ارزیابی کند در حالی که شما بیدار ، هوشیار و درگیر هستید ، امواج غالب امواج بتا خواهند بود. اندازه این امواج در محدوده ۱۲ تا ۳۸ هرتز است.

آلفا

وقتی بیدار هستید اما ساکت و متفکر هستید ، آن زمان است که امواج آلفا به مناسبت افزایش می یابد. امواج مغزی آلفا در وسط طیف امواج مغزی قرار دارند. اندازه آنها بین ۸ تا ۱۲ هرتز است.

تتا

امواج تتا امواج مغزی هستند که در محدوده ۳ تا ۸ هرتز رخ می دهند. آنها می توانند هنگام خواب ظاهر شوند ، اما زمانی که شما در آرامش شدید یا در حالت مراقبه هستید ، غالب می شوند.

دلتا

خواب عمیق بدون رویا نوعی موج مغزی ایجاد می کند که به موج دلتا معروف است. این امواج کم و کند هستند. EEG این امواج را در محدوده ۰٫۵ و ۴ هرتز اندازه گیری می کند.

آیا می توانید امواج مغزی گاما خود را تغییر دهید؟

برخی تحقیقات نشان می دهد که منبع معتبری وجود دارد که ممکن است بتوانید با مدیتیشن تولید موج گاما خود را افزایش دهید. تمرکز توجه بر تنفس نیز ممکن است مفید باشد.

در واقع ، یک منبع معتبر تمرینکنندگان یوگا نشان داد افرادی که بر نفس خود تمرکز کرده اند ، افزایش بیشتری در تولید موج گاما نسبت به دوران مراقبه در تمرین خود تجربه کرده اند.

با این حال ، فرآیندهای مدیتیشن بسیار متفاوت است. بنابراین ، تحقیقات بیشتری برای محدود کردن فرآیندهای دقیق که می تواند تولید موج گاما را افزایش دهد ، قبل از اینکه یک سبک خاص برای این منظور توصیه شود ، مورد نیاز است.

اگرچه مدیتیشن فواید بیشمار دیگری برای سلامتی دارد. تحقیقات نشان داده است که به ویژه برای کاهش استرس ، اضطراب و افسردگی مفید است.

بنابراین ، در حالی که هنوز روش دقیق افزایش امواج گاما از طریق مدیتیشن باید مشخص شود ، هنوز می توانید از مزایای دیگری از این تمرین بهره مند شوید.

آیا یک راه ممکن دیگر برای کمک به مغز شما برای تولید امواج گامای بیشتر است؟ پسته بخورید.

در حالی که این پیشنهاد ممکن است ابروهای شما را بالا ببرد ، یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که خوردن برخی آجیل ها ، به ویژه پسته ، واکنش موج گاما بیشتری را ایجاد می کند.

در حالی که تحقیقات بیشتری برای توضیح بیشتر این ارتباط مورد نیاز است ، از تحقیقات دیگر می دانیم که آجیل فواید بیشمار دیگری برای سلامتی دارد.

آیا مهم است که امواج مغزی خود را متعادل نگه دارید؟

مغز شما هر پنج نوع مختلف امواج مغزی را در زمان های مختلف دور می زند. تصور کنید که یک صفحه رادیویی را ورق می زنید و مدتی متوقف می شوید تا قبل از حرکت به ایستگاه بعدی ، در هر ایستگاه صدای خود را بشنوید. این شبیه چرخه مغز شما از طریق امواج مغزی است.

اما عواملی وجود دارد که می تواند این تعادل سالم را مختل کند. استرس ، کم خوابی ، داروهای خاص و عوامل دیگر می تواند بر مغز شما و نوع امواج مغزی ایجاد شده تأثیر بگذارد.

آسیب های مغزی نیز ممکن است نقش داشته باشند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد افرادی که آسیب مغزی ناشی از جنگ را تجربه کرده اند ، سطح “امواج گاما” را به میزان قابل توجهی افزایش داده اند. به طور خاص ، آسیب خفیفی به دو مورد از چهار لوب قشر مغزی آنها ، قشر پیش پیشانی و لوب آهیانه خلفی وارد شده بود.

به گفته محققان ، سطح غیر طبیعی امواج گاما با عملکرد شناختی ضعیف تر ارتباط دارد. محققان به این نتیجه رسیدند که در آینده شواهدی از فعالیت غیرمعمول موج گاما ممکن است تحقیقات بیشتری را در مورد صدمات خفیف سر که در غیر این صورت نادیده گرفته می شود ، تحریک کند.

سخن پایانی

مغز شما به طور معمول پنج نوع مختلف امواج مغزی را در زمان های مختلف تولید می کند. هر نوع موج مغزی با سرعت متفاوتی حرکت می کند. برخی سریع و برخی دیگر کندتر هستند.

امواج گاما سریعترین امواج مغزی هستند که در مغز شما تولید می شوند. اگرچه اندازه گیری دقیق آنها دشوار است ، اما اندازه آنها بیشتر از ۳۵ هرتز است و می توانند به سرعت ۱۰۰ هرتز نوسان کنند.

وقتی تمرکز شدید یا فعالانه در حل یک مشکل داشته باشید ، مغز شما تمایل به تولید امواج گاما دارد. امواج گاما به شما در پردازش اطلاعات کمک می کند.

اگر نمی توانید به خوبی معمول تمرکز کنید ، ممکن است نوعی عدم تعادل موج مغزی داشته باشید. با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید آیا نیاز به انجام هرگونه ارزیابی دارید یا خیر.