زمین در حال خوردن آب اقیانوس ها است

زمین در حال خوردن آب اقیانوس ها است

  • توسط : محسن تقی زاده
  • در : ۱۳۹۹-۱۰-۰۲
  • در : طبیعت

همانطور که صفحات تکتونیکی زمین در حال سر حرکت و رفتن به زیر یکدیگر هستند آن ها ۳ برابر بیشتر از آنچه ما فکر می کردیم آب اقیانوس ها را می خورند.

در محدوده زلزله خیز گودال ماریانا، جایی که صفحه تکتونیکی اقیانوس آرام در حال خزیدن به زیر صفحه فیلیپین است محققان می توانند تخمین بزنند که چه مقدار آب اقیانوس ها به زیر زمین کشیده می شود. این تحقیق نتایج بسیار جالبی برای درک کردن چرخه آب عمیق زمین دارد. آب در زیر زمین می تواند به تشکیل ماگما کمک کند و حرکت صفحات را تسهیل کند و احتمال وقوع زلزله ها را افزایش دهد.

آب اقیانوس ها

زمین در حال خوردن آب اقیانوس ها است

چرخه آب اقیانوس ها در عمق زمین

آب در ساختار های کریستالی سنگ های معدنی و در ساختار پوسته اقیانوسی وجود دارد. از طریق فرآیندی که مکش نامیده می شود آب به درون پوسته اقیانوسی زمین کشیده می شود ولی در مورد اینکه چقدر آب به درون آن می رود اطلاعات کمی داریم.

برای این کار، محققان از اطلاعات بدست آمده از شبکه ای از سیستم های لرزه نگاری قرار داده شده در اطراف گودال مایانا، در غرب اقیانوس آرام استفاده کردند. گودال ماریانا عمیق ترین نقطه اقیانوس هاست با بیش از ۱۱ کیلیومتر عمق.

سنسورها زمین لرزه و امواج زمین لرزه را که در زمین گردش می کنند را شناسایی می کنند محققان بررسی کردند که لرزش ها با چه سرعتی حرکت می کنند هرگونه تغییر در سرعت نشان دهنده شکاف ها و صخره های مملو از آب است که آب را در درون خود ذخیره کرده اند.

آب اقیانوس ها

زمین در حال خوردن آب اقیانوس ها است

آب از دست رفته

محققان چنین کاهش سرعت هایی را شناسایی کردند در عمق ۳۰ کیلومتری زیر زمین. با اندازه گیری تغییر سرعت امواج زلزله و دانستن فشار و دمای ان ناحیه از زمین محققان متوجه شدند که محدوده مکش هر یک میلیون سال، ۳ میلیارد تراگرام آب اقیانوس ها به درون پوسته اقیانوسی می کشد. (هر تراگرام معادل یک میلیارد کیلوگرم است)

آب اقیانوس ها سنگین است و هر کیلومتر مربع از آن حدود ۱۰۲۴ کیلوگرم وزن دارد با این حال مقدار آبی که از محدوده مکش به درون زمین کشیده می شود حیرت انگیز است البته این پرسش هایی را نیز بر می انگیزد، آبی که پایین می رود باید بالا بیاید احتمالا در طریق فوران های آتش فشانی. محاسبه جدید که چقدر آب پایین می رود بسیار بیشتر از مقداری است که توسط آتش فشان ها به بیرون پرتاب می شود این به این معناست که دانشمندان چیزی را در محاسبات شان جا انداخته اند. مقادیر آبی که توسط زمین مکیده می شود با آبی که به بیرون ریخته می شود باید یکسان باشد اما حال که چنین نیست به این معناست که قطعا آب جایی می رود که ما نمی دانیم و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.